Jehova Tanúi szerint miért fogalom a Szent Szellem?
A szent szellem Isten tevékeny ereje
A HÁROMSÁGTAN szerint, a szent szellem az Istenség harmadik személye, aki egyenlő az Atyával és a Fiúval. Amint az Our Orthodox Christian Faith (A mi ortodox hitünk) című könyv írja: A Szent Szellem teljességgel Isten.
A Héber Iratokban a szellem szónak fordított leggyakoribb szó a ruach, melynek jelentése: lélegzet; szél; szellem. A Görög Iratokban ennek a pneuma szó felel meg, amely hasonló jelentésű. Vajon ezek a szavak arra utalnak, hogy a szent szellem egy Háromságnak a része?
Tevékeny erő
A BIBLIÁBAN a szent szellem kifejezés az az irányított erő, amelyet Jehova Isten sokféle módon felhasznál szándékának megvalósítására. Bizonyos értelemben hasonlítható az elektromos áramhoz, vagyis olyan erő, amely sokféle formában képes működni.
Az 1Mózes 1:2-ben a Biblia kijelenti, hogy Isten tevékeny ereje [szelleme (héberül: ruach)] mozgott ide-oda a vizek felszíne felett. Itt Isten szelleme az ő tevékeny erejeként vett részt a föld megformálásában.
Isten felhasználja szellemét arra is, hogy megvilágosítsa az ő szolgáit. Dávid így imádkozott: Taníts meg, hogy cselekedjem a te akaratodat, mert te vagy az én Istenem. A te szellemed [ruach] jó; az vezessen a becsületesség földjén (Zsoltárok 143:10). Amikor 70 rátermett férfit kijelöltek Mózes mellé segítségképpen, Isten ezt mondta Mózesnek: Elveszek a rajtad levő szellemből [ruach] és rájuk helyezem (4Mózes 11:17).
A bibliai prófécia megörökítése is úgy történt, hogy Istentől szóltak emberek, ahogyan a szent szellem [görögül: pneuma] vezette őket (2Péter 1:20, 21). A Biblia tehát Istentől ihletett. A görög Theopneustos szó jelentése: Istentől belélehelt (2Timótheus 3:16). A szent szellem ezenkívül bizonyos embereket vezetett abban, hogy látomásokat lássanak és prófétai álmokat álmodjanak (2Sámuel 23:2; Jóel 2:28, 29; Lukács 1:67; Cselekedetek 1:16; 2:32, 33).
Jézus is a szent szellem késztetésére indult el alámerítkezése után a pusztába (Márk 1:12). A szellem mint valami égő tűz működik Isten szolgáiban és képes őket energiával feltölteni, hogy cselekvőképesek legyenek. És ennek hatására képesek voltak merészen és bátran beszélni (Mikeás 3:8; Cselekedetek 7:5560; 18:25; Róma 12:11; 1Thessalonika 5:19).
Isten a szelleme által hajtja végre az ítéletét az emberek és a nemzetek felett (Ésaiás 30:27, 28; 59:18, 19). Ezenkívül, Isten szelleme képes bárhova elhatni és tud az emberek javára is működni, de képes ellenük is fordulni (Zsoltárok 139:712).
A szokottnál nagyobb erő
ISTEN szelleme a szokottnál nagyobb erővel látja el Isten szolgáit (2Korinthus 4:7). Ennek segítségével nagy hitpróbákat tudnak kiállni, vagy olyan dolgokat tudnak elvégezni, amikre különben képtelenek lennének.
Vegyük például Sámson esetét. Róla a Bírák 14:6 verse ezt mondja: Rászállt az Úr lelke (JB: Jahve szelleme) és puszta kézzel széttépte az oroszlánt (K.f.). Vajon egy isteni személy ment Sámsonba vagy szállta meg, testét arra használva, hogy azt tegye, amit ő akart? Nem. Valójában az ÚR ereje volt az, amely Sámsont ennyire megerősítette (TEV).
A Biblia azt mondja, hogy amikor Jézus alámerítkezett, a szent szellem galambként, de nem emberi alakban szállt rá (Márk 1:10). Isten e tevékeny ereje birtokában Jézus képes volt betegeket gyógyítani és halottakat feltámasztani. Ahogyan Lukács 5:17 mondja: Az Úr [Isten] ereje állt [Jézus] gyógyító tevékenysége mögött (JB). Isten szelleme által Jézus tanítványai is képesek voltak csodákat tenni. A Cselekedetek 2:14 elbeszéli, hogy a tanítványok pünkösdkor összegyűltek és akkor hirtelen erős zúgás támadt, mint valami heves szélroham... és ők beteltek szent szellemmel és különböző nyelveken kezdtek beszélni, úgy, ahogyan a szellem megadta nekik, hogy szóljanak.
A szent szellem tehát olyan dolgok megtevésére képesítette Jézust és Isten más szolgáit, amiket rendes körülmények között képtelenek lettek volna elvégezni.
Nem egy személy
DEHÁT nincsenek-e a Bibliában olyan versek, amelyek a szent szellemről úgy beszélnek, mintha személy lenne? Vannak, de jegyezzük meg, mit mond erről egy katolikus teológus, Edmund Fortman a The Triune God (A háromszemélyű Isten) című könyvében: Bár ezt a szellemet gyakran személyre utaló szavakkal írják le, valójában teljesen világosan kitűnik, hogy a [Héber Iratok] szent írói sohasem értelmezték vagy ábrázolták ezt a szellemet különálló személynek.
A Szentírásban nem szokatlan, hogy egy tárgy vagy fogalom meg van személyesítve. A bölcsességről azt olvassuk, hogy fiai vannak (Lukács 7:35). A bűnt és a halált királynak nevezi a Biblia (Róma 5:14, 21). Az 1Mózes 4:7-ben a The New English Bible (NE) (Új Angol Biblia) ezt mondja: A bűn mint valami démon, ajtód előtt leselkedik. Itt a bűn gonosz szellemként van megszemélyesítve, amely Kain ajtaja előtt leselkedik. A bűn természetesen nem szellemszemély; ennélfogva a szent szellem sem válik szellemszeméllyé a megszemélyesítés által.
Hasonlóképpen, az 1János 5:68-ban nemcsak a szellemről, hanem a vízről és a vérről is az olvasható, hogy tanúskodnak. A víz és a vér értelemszerűen nem személy, így a szent szellem sem az.
Ezzel összhangban a Biblia általánosan a szent szellemet személytelen módon használja, és együtt említi a vízzel és a tűzzel (Máté 3:11; Márk 1:8). Az emberek arra kapnak buzdítást, hogy bor helyett inkább szent szellemmel teljenek be (Efézus 5:18). A szent szellemmel ugyanúgy be lehet telni, mint ahogyan be lehet telni a bölcsesség, a hit, és az öröm tulajdonságaival (Cselekedetek 6:3; 11:24; 13:52). A 2Korinthus 6:6-ban a szent szellem több tulajdonság közé ékelődve fordul elő. Ezek a kifejezések korántsem lennének ennyire általánosak, ha a szent szellem valóságos személy lenne.
Még azokban a bibliai szövegekben is, ahol a szent szellem szól, egyéb szövegekből kitűnik, hogy ezt vagy embereken vagy angyalokon keresztül teszi (Máté 10:19, 20; Cselekedetek 4:24, 25; 28:25; Zsidók 2:2). A szellem működését ilyen esetekben a rádióhullámokhoz lehet hasonlítani, amelyek egyik személytől egy messzi távolságban levő másik személyhez képesek üzenetet továbbítani.
A Máté 28:19-ben utalás történik a szent szellem nevére. A név azonban sem a görögben, sem a magyarban nem jelent mindig személyes nevet. Amikor a törvény nevében kifejezést használjuk, akkor sem személyre gondolunk, hanem azt értjük ezen, amit a törvény képvisel, vagyis a törvény tekintélyét. Robertson Word Pictures in the New Testament (Szóképek az Újszövetségben) című könyvében ezt mondja: A Septuagintában és a papiruszokban a név (onoma) általában a hatalom vagy a tekintély értelmében használatos. A szent szellem nevében való alámerítkezés a szellem erejének az elismerését jelenti, amely az Istentől jön és amely az isteni akaratnak megfelelően működik.
A segítő
JÉZUS a szent szellemről mint segítőről beszélt, és azt mondta, hogy az majd megtanít titeket, elvezet benneteket, és beszélni fog (János 14:16, 26; 16:13). Görögben a segítőnek fordított szó (parakletos) hímnemben áll. Amikor tehát Jézus arra utalt, mit tesz majd ez a segítő, a hímnemű személyes névmást használja (János 16:7, 8). Másrészt, amikor a görögben a szellemnek fordított (pneuma) szót használja, az ennek megfelelő semlegesnemű névmást az-t használja.
A legtöbb fordító, ha trinitárius szellemben fordít, elhomályosítja ezt a tényt, amint ezt a katolikus New American Bible (Új Amerikai Biblia) a János 14:17-tel kapcsolatban el is ismeri: A görögben a Szellem szó semlegesnemű, és bár mi angolban (magyarban is) hímnemű személyes névmást (he, his, him = ő, övé, őt, vagy aki) használjuk, a legtöbb görög MSS [kézirat] a semlegesnemű az szót használja.
Ha tehát a Biblia a János 16:7, 8-ban a parakletos szóval kapcsolatban a hímnemű személyes névmást használja, akkor nyelvtani egyeztetésnek kíván eleget tenni és nem dogmatikai tételt akar felállítani.
Nem része egy Háromságnak
TÖBB forrásmű elismeri, hogy a Biblia nem támogatja azt a gondolatot, hogy a szent szellem egy Háromság harmadik személye lenne. Például:
The Catholic Encyclopedia (A Katolikus Enciklopédia): Sehol az Ószövetségben nem találunk egyértelmű utalást a Harmadik Személyre. Fortman katolikus teológus: A zsidók sohasem tekintették a szellemet személynek; nincs konkrét bizonyíték arra, hogy az ószövetségi írók közül bárki is ezt a nézetet vallotta volna... A Szent Szellemet a Szinoptikusok [az Evangéliumok] és a Cselekedetek könyve rendszerint isteni erőnek vagy hatalomnak mutatja be.
A New Catholic Encyclopedia (Új Katolikus Enciklopédia): Az Ószövetség nem tekinti Isten szellemét személynek... Isten szelleme egyszerűen Isten ereje vagy hatalma. Ha időnként úgy ábrázolják mint Istentől megkülönböztetett dolgot, rendszerint ez azért van, mert Jahve lehelete külsőlegesen hat. Ezt is mondja: Az újszövetségi írásszövegek többsége Isten szellemét valaminek és nem valakinek tünteti fel; ez különösen kitűnik a szellem és Isten ereje közötti párhuzamosságból. (Kiemelés tőlünk.)
A Catholic Dictionary (Egy katolikus szótár): Az Újszövetség, akárcsak az Ószövetség, egészében véve úgy beszél a szellemről mint Isten energiájáról vagy hatalmáról.
Ennélfogva sem a zsidók, sem az első keresztények nem tekintették a szent szellemet egy Háromság harmadik tagjának. Ez a tanítás csak évszázadokkal később honosodott meg. Ahogyan az A Catholic Dictionary (Egy katolikus szótár) megjegyzi: A harmadik Személyt 362-ben az alexandriai zsinat... végérvényesen pedig 381-ben a konstantinápolyi zsinat erősítette meg vagyis három és fél évszázaddal azután, hogy a szent szellem kitöltetett a tanítványokra pünkösdkor!
Nem, a szent szellem nem személy és nem alkotja egy Háromság részét. A szent szellem Isten tevékeny ereje, amelyet Isten felhasznál akaratának végrehajtására. Nem egyenlő Istennel, de mindig rendelkezésére áll és alá van rendelve neki.
róm.8.26 Ugyanígy segít a Lélek is a mi erőtlenségünkön. Mert amiért imádkoznunk kell, nem tudjuk úgy kérni, ahogyan kell, de maga a Lélek esedezik értünk kimondhatatlan fohászkodásokkal.
Ha nem lenne személy, nem tudna imádkozni és közben járni értünk.
"Ha nem lenne személy, nem tudna imádkozni és közben járni értünk."
OTT A PONT!!!
Azért ez érdekes, hogy akik a szent szellemet ennyire védik, még sem tudják annak gyümölcsét megteremni, mert olyan stílúsban írnak a felebarátjaikról, mint valami útszéli csirke fogó
A szent szellem nem lehet személy, mert akkor Jézus nem hagyta volna ki a felsorolásból, mint akit ugyan úgy meglehet ismerni, mint az Atyát és a fiút.
azt mondta, hogy az örök élet az egyedüli Igaz Isten, és a fia Jézus Krisztus megismerésén alapszik
János 17:3
Egyébként pedig a Teremtő nem korcs, mert akkor mitől mindenható? Ha kell még hozzá egy Fiú, akit Ő maga létre hozott, a Szent Szellem megteremtéséről meg szó sem esik, ezek szerint még a Szellem is előbb volt mint Jézus.
Azért ez érdekes, hogy az Atya mindig volt, a szellem is, a Fiúnak volt kezdete, s még is Jézus van kiemelve a legjobban aki utoljára jött be a képbe lesöpörve az Atyát, és annak mindenható képességeit,
S az is érthetetlen, hogy miért az Istent nevezik mindenhatónak, miért nem a Szent szellemet, ha ennyi mindent tud, az atya labdába se rúghatna a Szent szellemmel szemben
Ja és Jézus se....
Még Ilyet nem hallottam, hogy a mindenható Isten két személytől lesz mindenható. Ugyan akkor a fiú kapja a dicsőséget mindenben mint király.
Persze azt leírtam, hogy a szent szellem egy képesség, ami által Isten beszélni tud,ettől mindenható az Isten, mert senki nem rendelkezik ilyen képességekkel mint Ő, a Fia is csak kapott valamennyit Tőle, és sehol nem írja, hogy a harmadik személytől kapta volna, hanem az Atyjától.
Még a keleti vallásokban is ahol háromságokat imádnak sincs jobban kiemelve csak az egyik a másik kettőnél, ugyan olyan fontosak.
A Zsidók sem három személyű Istent imádtak, hanem egy személyű Istent. S ez az egy Isten olyan szépen lesöpörte egyedül a többi isteneket, mint a sicc, nem kellett oda neki két személy.
Akkor az Atya az mit csinál tulajdon képen? Ha mindent a szent Szellem csinál? S mitől mindenható az Atya? miért nem a Szent szellem a mindenható?
Na jó, ekkora hülyeséget?
Már eleve igazságtalanság lenne az égben is, hogy aki mindent csinál, annak nincs megszentelve a neve,
S a fiú király lesz, az Atya aki az akaratából létre hozta az életet, és még a Fiút is, eltűnt mint köd a légben.
Ja lehet, hogy a Szent szellem hozta létre az Atyát is meg a fiút is?
ajjaj... most akkor miért is Jézus a nagyobb vagy az Atya?
"Az Atya nagyobb nálam"
Akkor a szent Szellem "mekkora"?
Na jó, így megkeverni az igazságot...
Most kerültem netközelbe, úgyhogy köszönöm a válaszokat.
Nem értem miért kell ragaszkodni egy hamis tanításhoz.
Isten Szent Szelleme nélkül nem lehet Istent szellemben imádni. Pláne ha ledegradálják személytelen erővé is, akkor igazságban sem.
Az Ószövetség is tele van utalással a több személyű Istenre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!