Melyik keresztény egyház áll legközelebb az első századi gyülekezethez és miért?
Azaz melyik mai keresztény egyház, gyülekezet az, ami leghűebben visszaadja Jézus és az apostolok tanításait?
Érveket is szeretnék olvasni.
Vidiripi
30. válaszoló!
Nagyon jó kérdéseket feszegetsz! (szerintem)
" Egyes közösségek maguk közül választottak püspököt (episzkoposzt), máshová az apostolok jelöltek ki, vagy maguk az apostolok vezették a közösséget (amíg éltek)."
Erről hol lehetne bővebben olvasni?
A Bibliába'!
Na jó, ez vicc volt...
Az Apostolok Cselekedeteit és Pál leveleit olvasva a korai egyház vezetőségéről nem lehet egységes képet kialakítani. Feltehetően nem is létezett egységes rendszer. Nem világos az sem, hogy hol vezeti a közösséget episkopos és hol presbiter vagy éppen presbitertestület - nem is mindenhol lehet megkülönböztetni e tisztségeket, főleg, mert János apostol is presbiternek nevezi magát (3Jn 1). Ugyanakkor beszédes, hogy az episkopos szó nem szerepel többesszámban, és Krisztus visszatérését nevezik episzkopéja napjának (1Pét 2, 12).
Pál apostoli útjai során gyakran nevezett ki presbitereket az egyház élére (ApCsel 14, 21-23; 20, 17-29), de ez nem mindenhol bizonyítható. Korintusban például nem tudunk semmilyen vezető testületről, széthúzások, pártoskodások voltak. Pár évtizeddel később az ottani nép letette törvényes püspökét, amiért Róma akkori püspöke, Kelemen megrótta őket és elrendelte, hogy helyezzék vissza a régi püspököt. Ez a levél egyébként azt írja, hogy az apostolok maguk rendeltek a közösségek élére püspököket, és meghagyták, hogy azok utódot keressenek maguknak (1Kel 42,4; 44,1-6). Pál mellett Timóteus és Erásztész kezdetben mint diakónusok szolgáltak (ApCsel 19,22). Később azonban Timóteust presbiterré avatta kézfeltétellel (1Tim 4,14), Tituszt pedig episkoposszá tette és megbízta, hogy presbitereket rendeljen (ami eddig valóban apostoli "kiváltságnak" tűnt, de ezután ez az elmélet is megbukik) és szervezze meg a krétai Egyházat (Tit 1,5).
Az apostoli kor végén ez tűnik stabil rendszernek. A helyi egyház vezetője az episkopos, akik mellett diakónusok szolgálnak, és aki munkatársául presbitereket rendel.
A későbbiekről az egyháztörténelem tájékoztat minket: egyes városokban a püspököt a nép választja (ld. Tours-i Márton libás legendáját), máshová kinevezik a püspököt. A presbitereket a püspök rendeli, általában valamilyen leányegyház szolgálatára (ezek a falusi nép-presbiter a presbyter plebanus, ahonnan a plébános szó ered). A katolikus és az ortodox egyházban ehhez hasonló rendszer működik, és egyes helyi egyházak megőrizték kiváltságként, hogy választhatnak püspököt.
Ami miatt a kinevezés lett általánossá és elfogadottá, annak valószínűleg az is oka volt, hogy a püspökök tanítása meghatározta a nép hitét, és ezzel akarták óvni a keresztény népet a tévtanítóktól (sok püspök ingott meg a hitéban vagy lett éppen eretnek az ariánus időkben).
Elnézést kérek a bő lére eresztett magyarázatért.
Akit a korai egyház élete és tanítása érdekel, annak ajánlom dr. Vanyó Lászlónak Az ókeresztény egyház és irodalma (Ókeresztény írók sorozat, 1. kötet, 1980.); és Bevezetés az ókeresztény kor dogmatörténetébe (1998) című műveit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!