Isten, Jézus és a Szent Szellem egy és ugyan az, vagy külön álló személyek?
A katolikus hit szerint: Atya+Fiu+Szentlelek, egysegben. Egy leny 3 szemelyben. Nekem gyerekkoromban ugy mondta a pap, hogy vannak dolgok, amik emberi esszel felfoghatatlanok, ez is az.
A Jehovak ertelmezese szerint nem ugyanaz, hanem 3 külön szemely, erröl epp most olvastam egy kerdesnel.
Szerintem a katolikus ertelmezes arra utal, hogy egy testben van lelek es szellem, megis egy.
Külön személyek, de egylényegűek,(Isten) ahogyan írta valaki. Jézus azt is állította, hogy aki Őt látta, látta az Atyát is.
Egyik legkézenfekvőbb példa, a 3 személyről, mikor Jézus földi szolgálata volt és bemerítkezett.
Jézus tehát a földön volt. Atya szólt,hogy te vagy az én szerelmes fiam...Szentlélek pedig galamb formbában odaszállt. (Ez nem azt jelenti, hogy Szentlélek galamb volna! :D ) Tehát egy időben, de külön megnyilvánulásban ott volt mindhárom.
Idézem:Luk.3.
21
Lőn pedig, hogy mikor az egész nép megkeresztelkedett, és Jézus is megkereszteltetett, és imádkozott, megnyilatkozék az ég,
22
És leszálla ő reá a Szent Lélek testi ábrázatban mint egy galamb, és szózat lőn mennyből, ezt mondván: Te vagy amaz én szerelmes Fiam, te benned gyönyörködöm!
"Nekem gyerekkoromban ugy mondta a pap, hogy vannak dolgok, amik emberi esszel felfoghatatlanok, ez is az"
És milyen igaza volt.. Még a materialista tudományok ALAP, quantum szintű részecskéit sem képes egy átlagember felfogni, talán, ha 10 évig magyarázzák neki, akkor valami halvány sejtése lesz:) És az csak a teremtett világ egy icipici morzsája. De még sok ilyen dolog van.
Talán úgy lehet (nagyon nagyon picit) "megérteni" a háromságot, ahogy az ember is több részből áll, mégis ugyanaz a személy mindhárom része "ő".
Az embernek is van szelleme, lelke és teste, mindháromnak van hangja, akarata és megnyilvánulásai. Csakhogy az ember teremtve lett Isten hasonlatosságára Istent pedig nem teremtette senki, ráadásul az ember szelleme IS fejlődik, a lelke "kialakul" onnantól, hogy a testével érintkezik, a test fejlődését, pedig asszem nem kell ecsetelni különösebben. DE nincsenek "összhangban", Isten viszont tökéletes összhangban van. Arra a személyre, aki később testet öltött Jézusban, a messiásban, úgy hivatkozik a biblia, mint "Isten Igéjére", aki által mindent teremtett is előhozva a láthatatlanból a láthatókat. Isten Szellemét pedig úgy írja le, mint legbensőbb lényét, énjét, aki még Isten mélységeit is vizsgálja. Az, akit Atyaként nevez a biblia, minden létező apja. A Krisztusnak is, de úgy, mint "Igének" a saját igéjének. Itt most nem valami nyelvtani meghatározásról van szó, hanem arról, ahogy az ember is beszél például.
Amikor beszélsz, "kimegy" a lehelleted (héberül "ruah", vagyis szellem) a régi magyarban "LÉLEKzeted". És vele együtt a gondolatod, szándékod is a beszédeddel. Jézus azt mondta: "szív" (A biblia az ember szellemét nevezi "szívnek" rendszerint) bőségéből szól a száj" vagyis hogy minden ember úgy beszél, azt adja közre, ami/aki Ő. A föld felszínének újrateremtésekor, az első versekben az olvasható, hogy "Isten szólt" a Szelleme "lebegett" a vizek felett és az Igével, vagyis a beszédével együtt létrehozta azt, amiket mondott. Egy másik helyen azt írja a biblia, hogy amikor Isten szól, a "beszéde nem tér vissza üresen, hanem megcselekszi/megteszi, amit mond". Mindhárom személy az Ő része, ahhoz hasonlóan, ahogyan az ember is beszél. Csak nekik egyek a gondolataik, szándékaik és a természetük. És elválaszthatatlanok egymástól, ahogy te is elválaszthatatlan avgy a lélekzetedtől, vagy a beszédedtől és ahogy te ember vagy, Ő Isten. Tudom, hogy nagyon nehéz megérteni ezt, mert olyasmi, amivel az ember nem találkozik mosogatás, vagy porszívózás közben, a TV sem mutatja be és ellentmond a hétköznapi tapasztalatainknak, amiket felfoghatunk. De ugyanígy voltak régen a most már tényként tudható fizikai törvényekkel, állandókkal is. Pl. amikor Galilei azt állította, hogy az anyag, a testek "természetes állapota az egyenes vonalú egyenletes mozgás" akkor mindenki csak nézett, sőt hülyének nézte. Hiszen minden ellentmondott ennek, az emberek azt látták biztosan, hogy ha elgurítanak egy golyót, az egy idő után megáll, tehát hogy a "természetes állapota" a nyugalom. A görögök külön filozófiai tételekbe is vették ezt, annyira biztosak voltak benne. A víz alá nyomott buborék "felfelé, a légnemű elemek felé törekedett "nyugalmi helyzetbe" a tűz szintén "felfelé" a tűznemű dolgok irányába, majd "elfogyott" (:D) és "megnyugodott", a "nehéz" földnemű dolgok pedig "lefele" törekedtek, ha feldobott valaki egy téglát, az LEesett a földre, aztán elcsitult. Manapság már tudjuk, hogy a folyamatos mozgás az atomos anyag és az energia természetes állapota, de sokáig minden ellentmondott ennek. Érted ezt? Isten "háromsága/egysége" is ilyen dolog. Egyelőre hit által fogható csak föl és csak nagyon kis mértékben. De majd mindenki meg fogja tudni teljes mértékben, amikor eljön az ideje:)
"a SzentSzellem pedig kizárólag Isteni jellemekkel bír.
Vagyis: Isten Szelleme - azontúl hogy erő - személy is."
Az felső mondatban már eleve belesejtetted a felételezett háromságot, pedig ennyi bizonyítékból a megszemélyesítettség sem kizárható. Ezért az alsó következtetés is elhamarkodott.
"1. A Szent Szellem hall"
Mivel a szent szellem Jehova elválaszthatatlan része, így a szellem "hall". Mivel a "szent szellem" a bibliai leírásokban javarészt Isten által irányított láthatatlan erő, így logikus, hogy az ilyen megszemélyesítő megfogalmazások szóképek csupán, az írói ábrázolás eleven módja.
Meg aztán még "beszél" ez a szellem, nem semmi:
(Máté 10:20) "mert nem csupán ti beszéltek, hanem Atyátok szelleme beszél általatok."
Ha ez egy állami ceremónián a honatyák szájából hangzik el - utalva az ősi szellemre -, vajon ki gondol valódi személyre? Csak, akinek van egy előzetes vallásos koncepciója a szellem természetét illetően.
"7. A Szent Szellemnek van véleménye
"Mert TETSZÉK a Szent Szellemnek és nékünk, hogy..." Csel 15:28"
Naná, hogy Jehovának van véleménye! Vagy tagadja-e valaki, hogy mindaz a "vélemény", ami "tetszik a szent szellemnek", az valójában Jehovának tetszik, mivel Ő irányítja?
"8. A Szent Szellemnek vannak gondolatai
"Mert a testnek gondolata halál; a Szellem GONDOLATA pedig élet és békesség." Róm 8:6"
No, itt kicsit pontosítsunk! Nem mint hogyha az előzőek mintájára, a szent szellem "gondolatairól", mint Jehova Isten gondolatiról ne beszélhetnénk, de ez a vers pontosabban:
(Róma 8:6) "Mert a testi gondolkodás halált jelent, a szellemi gondolkodás viszont életet és békét."
-------
""A ki pedig a szíveket vizsgálja, tudja, mi a Szellem GONDOLATA, mert Isten szerint ESEDEZIK A SZENTEKÉRT." Róm 8:27"
Itt viszont arról van szó, hogy a Jehova szent szelleme által létrehozott Biblia egy szellemi mű. Tulajdonképpen a szent Szava, a Szellem "része" (vesd össze: 2Sámuel 23:2), amelyben a lejegyzett imák is "sóhajtozhatnak" értünk, amennyiben a benne levő imákra támaszkodunk olyankor, mikor nem tudjuk pontosan hogyan, milyen szavakkal forduljunk égi Atyánkhoz. A Szentírás tele van olyan imákkal és gondolatokkal, melyek a ’ki nem mondott sóhajtásainkkal’ kapcsolatosak.
Ha ezt a szakaszt egybe olvassuk - nem kiragadva egy mondatát -, érthetőbbé válik e magyarázat:
"Hasonlóképpen a szellem is segítségére siet gyengeségünknek; mert hogy mi az, amiért imádkoznunk kellene — mert hogy imádkoznunk kell —, azt nem tudjuk, de a szellem maga emel szót érdekünkben ki nem mondott sóhajtásokkal. Aki azonban a szíveket kutatja, tudja, mire irányul a szellem, mert ez Istennel összhangban emel szót a szentekért."
(2Sámuel 23:2) "Jehova szelleme beszélt általam, Az ő szava volt nyelvemen."
Összefoglalva: a szent szellemet például segítőnek nevezik (görögül: pa·ra′klé·tosz; "Vigasztaló", Káldi, Kat., Kár.; "Pártfogó", ÚRB), amely 'tanít', 'tanúskodik', 'szól' és 'hall' (Ján 14:16, 17, 26; 15:26; 16:13). Sokféleképpen nyilvánul meg a szent szellem, mint erő, energia, melyet tagadhatatlanul alapvetően Jehova irányít és Ő használ fel acéljai érdekében. Akár még arra is képes Jehova a szellemével, hogy valamennyi szent szellemet levegyen valakiről és másra rakjon belőle.
Ez olyan, mint a "szól a rádió" hétköznapi kifejezésmódja. Ez a rádió azt "hallja", amit közölnek vele a hullámokon keresztül. "Vigasztalni" és "tanítani" is tud, amennyiben arra használják fel. A rádió ugyan nem lakik "bennünk" szó szerint, de Isten tevékeny ereje erre is képes.
Tehát igazán képlékeny és rugalmas erőről beszélünk, melyről csakis a háromság dogma miatt kezdtek "személyként" beszélni.
"Te, a nagynénikéd és a szomszéd Pistike ugyanazok vagytok? Nem, mert három személy nem tud ugyanaz lenni. Az Atya, a Fiú és a Szentlélek (vagy Szent Szellem) is különálló személyek."
Csak ezek az emberek sohasem lesznek "egykorúak", "egyenlő hatalmúak", egyenlő tudásúak"...! De jól mondod: "három személy nem tud ugyanaz lenni." Pedig a háromságon belül a "három személy" ezen alapvető tulajdonságokban, "ugyanannak" van állítva.
"Jézus azt is állította, hogy aki Őt látta, látta az Atyát is."
(János 6:46) "Nem mintha bárki is látta volna az Atyát, kivéve azt, aki az Istentől van; ő látta az Atyát."
Tehát Istent valóságosan Jézuson kívül az emberek közül SENKI sem látta. Vagyis nyilvánvalóan ez a vers nem alkalmas a háromság bizonyítására olyan módon, ahogy azt idézik. Legfeljebb arról lehet szó (amit a Biblia ír is), hogy Jézus tökéletesen visszatükrözte Atyja jellemvonásait. Ez pedig önmagában semmiképpen nem jelenti azt, hogy a háromság részei lennének.
A Biblia néha úgy beszél a szent szellemről, mint amely elvégez egy bizonyos feladatot, vagy amely nem ugyanazon a helyen van, mint Isten (Máté 28:19, 20; Lukács 3:21, 22; Cselekedetek 8:39; 13:4; 15:28, 29). Egyesek, akik ilyen részleteket olvastak, azt feltételezik, hogy a szent szellemnek Istentől függetlenül saját egyénisége van. Miért használnak az Írások ilyen nyelvezetet? Vajon a szent szellem egy Istentől különálló lény?
A Mindenható Isten olyan szinten létezik, amely teljesen felette áll az anyagi teremtésművének. Ő szellem, korlátozott érzékszerveink előtt láthatatlan (János 4:24).
Láthatatlan lakóhelyéből Isten elő tudja idézni, hogy valami bármikor és bárhol megtörténjen. Így nincs arra szüksége, hogy ott legyen, ahol a tevékeny ereje működik. El tudja küldeni szellemét, hogy elvégezzen egy feladatot (Zsoltárok 104:30). Ezt a modern korban élő emberek könnyen megérthetik, akik drót nélküli távirányítóval tudnak működtetni háztartási gépeket. Napjainkban elfogadjuk az olyan láthatatlan erők hatalmát, mint az elektromosság és az infravörös sugárzás. Ehhez hasonlóan Isten a láthatatlan szent erejével, vagyis szellemével, bármit el tud végezni, ami szándékában áll, és mindezt anélkül teszi, hogy egyik helyről a másikra menne (Ésaiás 55:11).
A bibliai időkben ezt a gondolatot talán nehéz volt megérteni. Az, hogy a szent szellemet különálló erőként írták le, kétségtelenül segített az olvasóknak megérteni, hogyan gyakorolja Isten az erejét, bár ő maga nincs személyesen azon a helyen, ahol ez az erő működik. Amikor a Biblia arra utal, hogy a szent szellem ezt vagy azt tette, tulajdonképpen arról beszél, hogy maga Isten kisugározta az erejét személyekre vagy tárgyakra, vagy felhasználta rajtuk, hogy így elvégezzék az akaratát.
Tehát lehet-e ésszerűen és a biblia szava szerint érvelni a háromság ellen? Hogy ne lehetne!
Hazardteam válaszai figyelemre méltóak.
Igaz, Galilei értekezését nem értem benne, de nem is lényeges.
Azonban minden gúny, minden provokáció nélkül kijelentem, hogy a Szentháromsággal kapcsolatos válaszai helytállóak, teológiailag elmélyültek, mély igazságtartalmúak.
Számomra értéket képeztek tanításra.
Én magam teljes egészében helyt adok a válaszainak, számomra igen hasznosak voltak.
Köszi Hazardteam!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!