Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mit jelent a purgatórium...

Mit jelent a purgatórium tanítja egyáltalán a Biblia?

Figyelt kérdés
2009. júl. 12. 09:24
1 2 3 4 5 6 7
 1/68 anonim ***** válasza:
68%
persze hogy tanítja!
2009. júl. 12. 10:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/68 A kérdező kommentje:
Ez kicsit furcsa! Én még egyetlen egy helyen nem találkoztam vele.
2009. júl. 12. 10:26
 3/68 anonim ***** válasza:
67%

igen,tanítja


Korintusiaknak írt I. levél, 3

"14. Akinek építménye megmarad, jutalomban részesül.

15. De akinek mûve elhamvad, az kárt vall. Maga ugyan megmenekül, de csak mintegy tûz által. "

2009. júl. 12. 10:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/68 anonim ***** válasza:
60%

A purgatórium tisztítótüzet jelent és nagyon sokat foglalkozik vele a Biblia.

néhány:

A Római Katolikus Egyház egyetemes zsinatainak határozatai két olyan kötelező erővel bíró (De fide) hittételt állapítottak meg, amelyet minden katolikusnak „isteni és katolikus hittel” hinnie kell a tisztítóhellyel kapcsolatban:


* Azoknak a lelkei, akik bocsánatos bűnben halnak meg, vagy bűneikért még büntetést érdemelnek, a tisztítóhelyre jutnak, hogy ideigtartó büntetésekkel megtisztuljanak.


* Az élő hívek közbenjáró imájukkal, és főként a szentmiseáldozat fölajánlásával segíthetnek a purgatóriumban lévő lelkeknek.



A purgatórium egy megtisztítási folyamat, ami fájdalmas büntetést is magában foglal. Ez a tűz fogalmával kapcsolódott össze (tisztítótűz = ignis purgatorius), ami így a pokol fogalmával is asszociálódott. Tisztító tűzről beszél már Szent Ágoston, aki ezt úgy írja le, mint ami fájdalmasabb mint bármi ebben az életben. Hasonlóképpen ír Nagy Szent Gergely is, akinek szavai klasszikussá váltak a tisztítóhellyel kapcsolatban:


„Hinnünk kell, hogy bizonyos kisebb bűnök számára az ítélet előtt van egy tisztító tűz, mert az örök Igazság mondja, hogy ha valaki a Szentlélek ellen káromkodik, az »sem ebben, sem az eljövendő világban« (Mt 12,32) nem nyer bocsánatot. E kijelentésből következik, hogy egyes bűnök ebben a világban, mások az eljövendőben bocsáttatnak meg.” [9]


Szent Bonaventura szintén azt mondta, hogy ez a tűz általi büntetés keményebb, mint ami az embert ebben az életben érheti.



Wikipédia :)

2009. júl. 12. 11:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/68 A kérdező kommentje:
Érdekes amit írtál verseket azok nem azt támasztják alá amit írsz! A tisztítótűzről meg egyáltalán nem ír a Biblia.
2009. júl. 12. 11:21
 6/68 A kérdező kommentje:

A dilemma eredete és kibontakozása


Az első keresztények ezt a kérdést világosan látták. Tudták az Írásokból, hogy a halottak nem tudnak semmiről, hiszen a Héber Iratok ezt mondják: „az élők tudják, hogy meghalnak; de a halottak semmit nem tudnak . . . semmi cselekedet, okoskodás, tudomány és bölcseség nincs a Seolban, a hová menendő vagy” (Prédikátor 9:7, 12). Ezek a keresztények olyan feltámadásban reménykedtek, amely „az Úr [elkövetkezendő] jelenléte” idején következik be (1Thessalonika 4:13–17, NW). Nem számítottak arra, hogy majd valahol másutt a tudatuknál lesznek, miközben várják ezt a pillanatot. A vatikáni Hittani Kongregáció jelenlegi prefektusa, Joseph Ratzinger ezt mondja: „ Az ókori egyházban a lélek halhatatlanságáról semmiféle tantételi nyilatkozat nem létezett.”

A Nuovo dizionario di teologia azonban kifejti, ha az egyházatyák gondolatait olvassuk, mondjuk Ágoston vagy Ambrus gondolatait, „a bibliai hagyományokat tekintve valami újnak a tudatára ébredünk — a görög eszkatológia tűnik elő, amely alapjaiban eltér a zsidókétól és a keresztényekétől”. Ez az új tanítás „a lélek halhatatlanságára [épült], egyéni megítéltetésre, ami közvetlenül a halál után jutalommal, illetve büntetéssel jár”. Felmerült tehát a „közbenső állapot” kérdése: ha a lélek túléli a test halálát, mi történik vele, míg „az utolsó napon” történő feltámadásra vár? Ez egy olyan dilemma, amelynek megoldásával küszködnek a teológusok.

I. Gergely pápa i. sz. a VI. században úgy érvelt, hogy a halál bekövetkeztével a lelkek a rendeltetésüknek megfelelő helyre kerülnek. XXII. János pápa, aki a XIV. században élt, meg volt róla győződve, hogy a halottak az ítélet napján kapják meg végső jutalmukat. XII. Benedek pápa azonban megcáfolta elődjét. A Benedictus Deus (1336) elnevezésű pápai bullában kijelentette, hogy „az elhunytak lelke az üdvösség [ég], a tisztulás [purgatórium] vagy a kárhozat [pokol] állapotába kerül, és csak a világ végén egyesül újra feltámasztott testével”.

A viták és tanácskozások ellenére már évszázadok óta ez a kereszténység egyházainak állásfoglalása, pedig a protestáns és az ortodox egyházak általában véve nem is hisznek a purgatóriumban. Ám a múlt század végétől kezdve egyre több tudós arra mutat rá, hogy a lélek halhatatlanságának tantétele nem bibliai eredetű, és ennek következményeképpen a „modern teológia ma már gyakran megpróbálja az embert egészként tekinteni, amely egész teljesen elenyészik a halálban” (The Encyclopedia of Religion).

2009. júl. 12. 11:40
 7/68 anonim ***** válasza:
21%

több elképzelés is van a purgatóriumról:

-azok az emberek kerülnek oda, akik nincsenek megkeresztelve, de jó életet éltek, vagy pogányok voltak, de tiszták,becsületesek, stb....tehát akik bünösök a hitük miatt, de olyan életet éltek, hogy nem valók a pokolba

- mindenki oda kerül először a halála után, ahol büneitől függően bizonyos ideig ott marad, majd ha sikerült megtisztulni bűneitől(tisztító tűz), akkor a mennybe mehet... a pokolra pedig csak azok jutnak, akik menthetetlenül gonoszak

-vannak egyesek, akik egyenesen a pokollal társítják a purgatóriumot a tűz és a szenvedés miatt


Én most olvasom a Bibliát, sajna néha abba a hibába esem, hogy az érdekesebb részekhez lapozok és átugrok egy két oldalt, így még nincs meg az egész, de eddig még én sem találkoztam a purgatórium kifejezéssel, de jelképekben bizonyosan említést tesz róla többször is, mint ahogy a fenti válaszolók írták...az rendben, hogy ez nem támaszt alá semmit bizonyosan, de mondj egyetlen dolgot, amit a Biblia bizonyosan alá tud támasztani! Nem fogsz ilyet találni, mert nem lehet tudni kik és miért írták, csak találgat mindenki... és rengeteg féle képpen lehet értelmezni a Bibliát. Pl. nem tudtam kihagyni, hogy ne olvassam el már előre a jelenések könyvét. És valamiért nekem az az érzésem támadt az olvasása közben, mintha nem is a jövőtől beszélne (ahogy azt mindenki gondolja, és ahogy én is hittem először), hanem a múltat vélem felfedezni benne jelképekben. Meg egy két mozzanatot a jelenünkből is (bár ez kétségkívül a jövő volt az apostol számára).

2009. júl. 12. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/68 anonim ***** válasza:
13%

Nincs.


a Biblia (félre/tovább) értelmezése pedig nem _a Biblia_.

2009. júl. 12. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/68 anonim ***** válasza:
53%

Ha ennyire biztos vagy a válaszban, kedves kérdező, miért is kérdezted?

JT-s álkérdés ez is?

2009. júl. 12. 12:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/68 A kérdező kommentje:
12:26 Nyugi béke van!
2009. júl. 12. 12:30
1 2 3 4 5 6 7

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!