Jézus születése után a család Egyiptomba menekült, vagy 40 nap után Jeruzsálembe, majd Názáretbe?
Egyiptom majd Názáret: Máté evangéliuma 2.rész
Jeruzsálem, Názáret: Lukács evangéliuma 2.rész
Szia!
Az alábbiakkal egészítem még ki az első hozzászólót: Jézus a zsidóságnak az evangéliumtól független hagyománya szerint élt Egyiptomban: azzal gyanúsították, hogy egyiptomi mágiát tanult és folytatott ott.
Máté rövid elbeszélése, ezt a hagyományt helyezi helyes megvilágításba. József álmában kap intést Istentől: Egyiptomban kell mennie családjával. Isten mindig a legközelebbi lépést mutatja meg, így itt még nem beszél arról, hogy menni ideig kell ott maradniuk (a későbbi hagyomány két vagy három évről beszél). Isten munkái válságot idéztek elő Jézus családja életében, de szülővárosára is borzalmas csapást zúdítottak: Jézus sohasem ígér zavartalan nyugalmat azoknak, akik kapcsolatba kerülnek vele. Ez az út mégis a szabadulás megígért útja: erről is szólt Isten az ószövetségi prófécia által. Ahogyan egykor Egyiptomból jött ki Izráel Isten csodálatos vezetése folytán, úgy egyszülött Fiát is Egyiptomból hozza ki az Atya (Hós 11:1).
Üdv. Péter
"József továbbra is Betlehemben lakott a családjával"
" És mikor mindent elvégeztek az Úr törvénye szerint, visszatérének Galileába, az ő városukba, Názáretbe. "
Nem mentek vissza Betlehembe, hanem elmentek Názáretbe. Honnan veszed, hogy visszamentek Betlehembe?
És a legkevésbé sem állítottam, hogy ellentmondás lenne, viszont ez a magyarázat nem állja meg a helyét a Biblia fényében, ha nem haragszol.
Sziasztok
Sziasztok!
Én nem látok ebben semmi ellentmondást, csak jól össze kell illeszteni az eseményeket. Az alábbi megoldás körvonalazódik ki Jézus gyermek- és ifjúkori utazásainak eseményrendjéről:
1. Betlehemből Jeruzsálembe és vissza (Lk 2,6-7.22-38)
2. Betlehemből Egyiptomba (Mt 2,13-15)
3. Egyiptomból Názáretbe (Mt 2,19-23)
4. Názáretből Jeruzsálembe (Lk 2,41-50)
5. Jeruzsálemből Názáretbe (Lk 2,51-52)
A megoldás lényege, hogy mivel Lukács nem beszél az egyiptomi látogatásról, így a 38 és a 39. versek között keletkezik egy időrés.
Üdv. Péter
Péter, és te semmisnek veszed ezt a mondatot?
" És mikor mindent elvégeztek az Úr törvénye szerint, visszatérének Galileába, az ő városukba, Názáretbe."
Tehát Jeruzsálem után nem tértek vissza Betlehembe.
Ezt a variációt tartom a leírtak alapján inkább lehetségesnek:
1. Római összeírás miatt Betlehembe mennek, születés, napkeleti bölcsek
2. 40 nap után Jeruzsálembe mennek a törvény előírás miatt
3. Visszafelé Galilea felé mennek. Minek is mennének vissza Betlehembe, hiszen oda az összeírás miatt mentek?
4. Több időnek kell eltelnie, míg Heródes számára kiderül, hogy a bölcsek nem mentek vissza. Kiadja a gyilkos parancsot. Kiderül, hogy nem biztonságosak Nagy Heródes által uralt területek. (így Galilea sem)
5. Az angyal intés alapján mennek Egyiptomba Galilea Názáretjéből
Az Istennek hála, én megkaptam tőle az igazság szavát ebben a témában. Ha nem haragszotok, megosztom veletek. Ha van kivetnivaló a kommentemben, kérlek titeket, jelezzétek!
Jézus születésének körülményei – Ellentmondás, avagy Isteni ige?
Jézus születését Máté és a Lukács evangéliumában olvashatjuk.
Máténál mikor megszületett Jézus napkeletről bölcsek jöttek Jeruzsálembe, mert látták a Krisztus csillagát napkeleten. Bementek Heródes királyhoz, hogy megtudakolják, hol kell megszületnie a zsidók királyának. Összehívva a papokat, írástudókat, megtudván, hogy Betlehembe, így a bölcseket oda küldte, hogy nézzenek gondosan utána a dolognak, majd adjanak hírt róla. Elmenve a csillagot követve megtalálták Jézust, és ajándékokat adtak neki. Majd hazamentek, de nem tértek vissza Heródeshez, mert álomban megintettek, hogy ne menjenek vissza hozzá. József álomban szintén megintetett, hogy siessenek Egyiptomba, mert Heródes halálra fogja keresni a gyermeket. Még akkor éjjel útnak eredtek, és Egyiptomba maradtak egészen Heródes haláláig, mikor is az Úrnak angyala megjelent álmában Józsefnek, és szólt, hogy visszatérhetnek. De nem mert Júdeába menni, mert Heródes fia uralkodott ott, így Galileának vidékére ment Názáretbe.
Lukácsnál azt olvashatjuk, hogy Betlehembe ment József és a várandós Mária Augusztus császár rendelete szerint, mert az összeíráshoz mindenkinek el kellett mennie kinek-kinek a maga városába. Vendégfogadó háznál nem kaptak szállást, így egy jászolba fektették, azaz egy állatok etetésére, illetve takarmány tárolására használatos vályúba.
Nyolc nap múlva Jézust körülmetélték, és még 33 napig kellett ottmaradnia az asszonynak Mózes törvénye szerint, az ő tisztulásának napjaira. Így tehát a negyven napos Jézust felvitték a néhány kilométerre lévő Jeruzsálembe, hogy Mózes törvényei szerint áldozatot mutassanak be a templomban. Az áldozat bemutatása után elmentek Názáretbe.
Egy látszólagos ellentmondással állunk szemben, ugyanis amíg az egyik elbeszélés azt írja le, hogy Jézus születése után el kellett menekülnie a családnak Egyiptomba, majd utána hazatérve Názáretbe mentek, addig a másik elbeszélés alapján negyven napig voltak Betlehembe, majd egy rövid ideig Jeruzsálembe és utána elmentek Názáretbe.
Vizsgáljuk meg egy kicsit körültekintőbben a két igét. Pontosabban csak az egyiket, méghozzá Máté evangéliumában található elbeszélést. Ugyanis Lukácsnál nincs nagyon mit kivesézni, mivel nagyon részletes, idői kijelentésekkel történt leírást olvashatunk.
Mindenkinek ismerős lehet az a kép, hogy a három király áll a jászol előtt és ajándékokat ad. Sok művész ábrázolatában láthattuk, olvashattuk ezt. Láthatjuk sűrűn ezt a képi megjelenítést karácsony tájékán is. Azt ne is firtassuk, hogy nincs szó a Bibliában három királyról, nem tudjuk, hogy hányan voltak.
Viszont azt firtathatjuk, hogy feltűnt-e valakinek, hogy Heródes miért a két évnél fiatalabb gyermekeket ölette meg Betlehemben és miért nem az újszülötteket? Vagy eszébe jutott-e valakinek, hogy Józsefnek és családjának miért kellett egészen Egyiptomig menekülnie, hiszen „csak” Betlehembe történt mészárlás?
Nekem először az jutott az eszembe a két évnél fiatalabb gyermekek lemészárlásával kapcsolatban, hogy Heródes sokáig várt, így biztosra akart menni, mert már a gyermek idősebb lett, mint újszülött. Viszont megtudtam, hogy Betlehem Jeruzsálemtől néhány kilométerre van, egy óra alatt könnyedén oda lehet jutni gyalog. Nem várhatott mondjuk egy évet arra, hogy hírt hozzanak felőle.
Nézzük, hogy mit ír az evangélium. A bölcseket a csillag vezette Jeruzsálembe? Nem. A bölcsek ezt mondták: „Mert láttuk az ő csillagát napkeleten…” Sőt, miután kijöttek Heródestől, hogy Betlehembe menjenek „És ímé a csillag, a melyet napkeleten láttak, előttük megy vala mind addig, a míg odaérvén, megálla a hely fölött, a hol a gyermek vala.” Majd: „mikor meglátták a csillagot, igen nagy örömmel örvendezének”. Tehát napkeleten látták a csillagot, majd utána csak akkor, miután elindultak Betlehem felé, mikor is nagyon megörültek annak. Kérdés továbbá, ha a bölcsek Betlehem felé vették az útjukat, akkor miért jelent meg nekik a csillag ismét, mutatva az utat? Vajon Betlehembe vezette-e a csillag őket? Az ige nem írja, hogy merre mentek, csak azt, hogy Betlehembe indultak. Miért intettek meg a bölcsek, miután eljöttek Jézustól, hogy ne menjenek Heródeshez? Hiszen mi újat tudtak volna mondani neki? Csak nem azt, hogy nem Betlehembe van Izrael királya?
A két evangélium közötti látszólagos ellentmondást csak akkor oldhatjuk fel és tehetjük tisztába, ha a két evangéliumi elbeszélés között egy idői csúszás van. Ha van, akkor az igéből ezt meg is lehet tudni.
Mikor látták a csillagot? „Ekkor Heródes titkon hivatván a bölcseket, szorgalmatosan megtudakolá tőlük a csillag megjelenésének idejét.”
És miért két évesig ölte meg a gyermekeket? „két esztendőstől és azon alól, az idő szerint, a melyet szorgalmasan tudakolt a bölcsektől.”
Egyértelmű, hogy a bölcsektől megtudakolt idő alapján döntött a két éves és attól fiatalabb gyermekek megöléséről. Tehát a bölcsek azt mondhatták, hogy csaknem két esztendeje látták a csillag megjelenését.
És azért nem mehettek vissza Jeruzsálembe, mert akkor hírt vittek volna arról, hogy Jézus immár nem Betlehemben tartózkodik. Valószínűsíthetjük, hogy Názáretben volt akkor már.
Ezért is kellett egészen Egyiptomig elmenekülniük, egyfelől a prófécia beteljesedése miatt, másfelől, mert Betlehem tömeggyilkosságának híre valószínű bejárta az egész zsidó lakta területeket. Így Jézus híre, miszerint Názáretben tartózkodik, hamar eljuthatott volna Heródeshez. Mivel Heródes, ahogy az angyal is említette halálra kereste Jézust.
Még egy érdekes bizonyság ezzel kapcsolatban: Miután a bölcsek a csillag vezetésével rátaláltak Jézusra, ezt olvashatjuk: „És bemenvén a házba”. Nem az istállóba, vagy a csűrbe, hanem a házba, ahol a család tartózkodott.
Tehát a születés körülményei a következők voltak:
Augustus összeírása végett felment József és Mária Betlehembe, ott megszülte Mária Jézust egy istállóba, vagy egy terménytároló féleségbe. Nyolcad napon körülmetélték, és Jézusnak nevezték el. 33 napig Mária tisztulásának ideje volt, Mózes törvénye értelmében ott kellett maradnia. Krisztus mikor 40 napos volt, felmentek Jeruzsálembe az elsőszülöttet felajánló áldozatot felvinni. Majd elmentek Názáretbe. A születésekor napkeleten bölcsek láttak egy csillagot feltűnni az égen. Kutakodva a csillag megjelenéséről, arra a következtetésre jutottak, hogy a csillag megjelenése a megváltó születését hirdeti. Így felmentek csaknem két év elteltével Jeruzsálembe, Heródes királyhoz, mivel ha valaki, ő biztos tudja, hogy megszületett-e a megváltó. Megtudván, hogy Betlehembe kell megszületnie, így elindultak arra. De megjelent a csillag nekik, aminek ők nagyon megörültek, és a csillag a Galileai Názáret nevű városba vitte őket. Álomban megintette az Úr angyala a bölcseket, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, nehogy megtudja, hogy Názáretben van a megváltó. Józsefnek, Máriának és a csaknem két esztendős Jézusnak el kellett menekülnie Egyiptomba egészen Heródes haláláig, nehogy megöljék a gyermek Jézust. Visszatérve nem mehettek Júdea vidékére Jeruzsálembe, hanem vissza kellett térniük Názáretbe.
Ezek után remélem, mindenki megmosolyogja azt az „édes”, de hamis képet, mikor látjuk a jászolban fekvő kisded Jézus felett a botjára támaszkodó három királyt.
Sziasztok
"De megjelent a csillag nekik, aminek ők nagyon megörültek, és a csillag a Galileai Názáret nevű városba vitte őket. "
Ha a bölcsek Názáretbe mentek Jeruzsálemből ezt miért mondja Máté?
"AMIKOR pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben, Heródes király idejében, ímé napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe, ezt mondván:"
"Ekkor Heródes titkon hivatván a bölcseket, szorgalmatosan megtudakolá tőlük a csillag megjelenésének idejét. "
"megölete Bethlehemben és annak egész környékén minden gyermeket, két esztendőstől és azon alól, az idő szerint, a melyet szorgalmasan tudakolt a bölcsektől."
Tehát, honnan tudta, Heródes, hogy mennyi idős a király? A bölcsektől.
Tudni kell, hogy a szöveg tagolása a könyvnyomtatással egyidőben "született meg".
Tagoljuk így:
Ímé a szűz fogan méhében és szűl fiat, és annak nevét Immanuelnek nevezik, a mi azt jelenti: Velünk az Isten.
József pedig az álomból felserkenvén, úgy tőn, a mint az Úr angyala parancsolta vala néki, és feleségét magához vevé.
És nem ismeré őt, míg meg nem szülé az ő elsőszülött fiát; és nevezé annak nevét Jézusnak, a mikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Bethlehemben.
Heródes király idejében, ímé napkeletről bölcsek jövének Jeruzsálembe, ezt mondván:
Hol van a zsidók királya, a ki megszületett? Mert láttuk az ő csillagát napkeleten, és azért jövénk, hogy tisztességet tegyünk néki.
Tetszik érteni?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!