Tényleg ennyire gáz a helyzet nyelvtudásban nálunk?
Én ezt nem értem, most is volt több felmérés és tanulmány, hogy a magyarok valami rejtélyes oknál fogva egyszerűen nem képesek nyelveket tanulni, és alig 30% gagyog egy idegen nyelvet.
Ehhez képest, eddig akárki jött hozzánk Ny-Európából, tök evidens volt még a 14 éves gyerekeknek is, hogy folyékonyan beszéltek angolul, mert az egyszerűen alap, utána jöhet egy második idegen nyelv. nem is értem amúgy, hogy lehet az angol nélkül a mai világban ellenni, hiszen ilyen teljesen alap dolgokra gondoljunk, ebay, egyáltalán az internet világa, most abba bele se menjünk, hogy komolyabb tudományos dolgok is csak angolul érhetők el ...
És azt se értem, hogy 2018-tól kötelező lenne a középfokú az egyetemi felvételihez., amikor nekem a 90-es években is kötelező volt. Azóta rosszabb lett a helyzet, vagy mi történik?
Valaki érti ezt? És miért pont a magyarok járnak ebben is élen, mint minden negatívumban?
A '90-es években nem volt kötelező, max néhány szakon feltételként volt szabva.
Én azt gondolom, hogy a nyelvoktatást felesleges kiemelni. A jelenlegi oktatási rendszerben minden tárgy haldoklik, nemcsak a nyelv.
A sulikban 20-25 fős nyelvi "csoportok" vannak, nem sikerül homogén csoportokat létrehozni, ráadásul a követelményrendszer szerint kötelesek a tanárok tankönyvet tanítani, ami mindig nyelvtan alapú, tehát ott ragadunk a nyelvtani szabályokkal, amiknek semmi valós haszna nincs.
Emellett meg ott van a Pisa-felmérés minden évben, ahol szerepel, hogy a gyerekek egyre nagyobb aránya funkcionális analfabéta. Csoda, hogy nem tudnak nyelveket tanulni? Meg mellette szinte semmit, hozzátenném.
Úgyhogy a nyelvtudás egy tünet, de a fejétől bűzlik a hal.
"k evidens volt még a 14 éves gyerekeknek is, hogy folyékonyan beszéltek angolul, mert az egyszerűen alap, utána jöhet egy második idegen nyelv."
Utána meg a harmadik meg a negyedik meg az ötödik.
Ahha, a mesében vagy egy másik univerzumban. Az átlag német nem beszél angolul, az átlag angol meg németül.
Amelyiknek olyanja van, az tanul valamit, olaszul, spanyolul a feeling kedvéért, de ennyi.
A gáz-ság relatív. Egyrészt ny. euban rokon nyelvet tanulnnak, másrészt a japánok sokkal kevésbé beszélnek idegen nyelvet, de nem csak az elzárkózás miatt hanem mert hozzánk képest is nehezebben tanulnak idegen nyelvet.
"És miért pont a magyarok járnak ebben is élen, mint minden negatívumban?"
köhömm
a nyelvtudással kapcsolatban meg érdekes lenne egy világstatisztikát megnézni
a nyelvtanítás meg gyakran lehúzós, főleg magántanároknál, de hozzá nem értő iskolákban is, az igeidőket kell erőltetni ki tudja meddig, közben meg alig tud egyszerű mondatokat az ember
Én német tolmácsnak tanulok, de azt el kell mondanom, hogy ez egy álmom volt, és kizárólag önerőből értem el...már azt hogy tanulhatom egyetemen. Mert a középiskolai nyelvtanítás tapasztalatom szerint förtelmes volt az elmúlt 10 évben (de szerintem előtte is, csak arról nem tudok nyilatkozni). Azt gondolom, Bp-n jobb a helyzet, mint vidéken, de tudod amit én mindig is hiányoltam, az a megreformálás. Mert 2017-ben nem felemelő érzés olyan párbeszédeket fordítgatni, amelyekben a felek német márkával fizetnek, és arról beszélgetnek, hogy milyen jó hogy végre feltalálták a farmernadrágot...olyan dolgokra lenne szükség, amik aktuálisak, hogy a diák érezze is, hogy hasznos amit tanul, olyan témák legyenek amikről vélemênyt is tudnak alkotni. Ezekre nem figyelnek oda az oktatásban...nem tesznek semmit, hogy a gyerekek számára érdekesebb legyen...pedig úgy hatékonyabb lenne.
Egyébként meg a magyar nyelv teljesen eltér a többi európai nyelvtől, hatottak ránk a germán és a latin nyelvek, de más logikája van a nyelvünknek. Nekünk nehezebb is elsajátítani másik nyelvet. Egy német játszva tanul meg svédül, hollandul stb. Egy spanyol játszva tanul meg olaszul, és sorolhatnánk...és ha az angolt hoztad fel, mint germán nyelv, a többi germán nyelvű játszva sajátítja el.
Sajnos nem csak az oktatási rendszer, hanem az oktatók és a vizsgáztatók is tehetnek erről. Engem például egy olyan – az iskolánkban tanító, de engem csak párszor helyettesítésként tanító – angoltanár pontozott középfokú nyelvvizsgán, aki még azzal sem volt tisztában, hogy az angolban a V és a W betű két különböző kiejtésű hangot jelöl (pl. vet vs wet), de a TH sem ment neki. Egy ilyen tanár hogyan tudja felmérni és értékelni mások tudását? Mennyit ér egy nyelvvizsga ha a vizsgáztatók sem tudnak elvárható szinten beszélni az adott nyelven?
Nekem van több ismerősöm, akik a saját bevallásuk szerint sem értenek szinte semmit egy angol nyelvű filmből vagy sorozatból felirat nélkül, noha felsőfokújuk van... Miért? Mert a fülük a tanáruk hunglish kiejtéséhez van szokva, nem anyanyelvi beszédhez.
A diákok érdeklődnének amúgy az angol iránt, hiszen ömlik rájuk mindenhonnan, de a hozzá nem értő és csak a nyelvtannal foglalkozó tanáruk elveszik a kedvüket és az önbizalmukat!
Szóval elsősorban nem a diákokat kell hibáztatni a nyelvtudásuk alacsonysága miatt...
Valami metodikai hiba lehet.
Nem jó módszerrel tanítjuk a nyelveket.
Holott egy középiskolában a tantestületnek majdnem a fele nyelvtanár...
Saját tapasztalatom szerint is ennyire gáz nálunk a helyzet.
Ennek okai:
-Magyar nyelv teljesen más, mint az indoeurópai nyelvek. Egy holland könnyebben tanul meg angolul és németül mint egy magyar.
-A 90-es években sok nyelvtanár orosztanárból képezte át magát mondjuk angoltanárrá, így még nekik sem igazán ment az adott nyelv amit tanítani akart volna.
-Oktatás nem valami gyakorlatias. Tankönyvekből nem igazán fogsz megtanulni gördülékenyen, folyékonyan beszélni.
Sok jó választ látok az okokra...Az #5 pl különösen tetszett. :)
Mondjuk vannak tök hamisak is:
#2es válasza lehet hogy jólesik a honfiúknak (gondolom ezért kap +t) csak nem igaz. A németek 50-60%a beszél angolul (forrás: Statistisches Bundesamt és más felmérések), ezt tehát sikeresen az ujjadból szoptad, gratula. (A briteken/amerikaiakon a németet számonkérni meg marhaság, lévén náluk nem ez az első idegen nyelv, hanem mondjuk francia vagy spanyol, szóval itten számbűvészkedel, hogy kisebbnek láttasd a számot.)
Ha azt hiszed hogy kitalálás
de keresek neked még felmérést ha kell.
#3as "a japánok sokkal kevésbé beszélnek idegen nyelvet"
Ja, meg a szuahéliek és a kirgizek is.
Szedjünk össze még ilyen példákat a hordó legaljáról, jó? Nekünk az európai átlaghoz kell viszonyítanunk magunkat, már persze ha az lenne a cél, hogy velünk versenyképesek legyünk. (Ha jó nekünk Ázsiában lenni akkor nem szóltam.)
Az biztos hogy az állam idegen ellen uszítása és támogatásmegvonása nem segít, másrészt meg ez is sajnos eleve létező problémákat nagyít még inkább fel.
Hogy a magyarok jobban "bezárkóztak" a múlt évtizedekben, mint más európai népek, az tény.
Eleve nemzetiségileg elég homogén ország vagyunk és nincs sok kapcsolatunk a szomszédainkkal.
Ehhez jön a kormány stratégiája:
na mi ment újabban is az elmúlt 4 évben? Rettegj a bevándorlóktól, akik jönnek lopni és megerőszakolni a nődet; utáld a multicégeket; utáld a külföldi ösztöndíjas diákokat. Az okosabb, az elit persze nem hülye, az így is megpróbálja megtalálni a módját a külföldi kapcsolatok fenntartásának, de a magyar lakosság többségét sikeresen távol lehet tartani ezektől a lehetőségektől, sőt rávenni hogy még tapsoljon is hozzá. Mindez csak hogy a kormánynak ne legyen konkurenciája, ami elég szomorú.
Hogy most hol tart az oktatás, személyes élményből nem tudom, csak hallomásból, de:
én közvetlen a rendszerváltás után, a 90es években jártam az általánost és ott 2.-3. évtől kötelező volt az angol, gimitől meg kötelező a 2. nyelv. Sőt a szülői munkaközösség is nyomta őket - emlékszem, amikor az addigi tankönyvről valamiért a "Linda és a szörnyecskék" című borzalomra akartak valamiért az új félévben váltani, a szülők kijárták, hogy maradjunk egy rendes tankönyvnél. Illetve alkalmazták azt a rendszert, hogy vendégoktatókat alkalmaztak, skszor bármilyen angol anyanyelvű látogatót, akik kéznél volt. (Ázsiai országokban is dívik amúgy ez: több ismerősöm jár úgy kinn, hogy anyanyelvi angol eszélőként bármilyen papír hiányában kiment, és rögtön ő lett a "tanár úr". Nagyon sokan lelkiismeretesen is csinálják és szeretik a gyerekeket, ahhoz nem kell a diploma. De emlékszem nekünk is milyen sokat ért, hogy ANYANYELVI BESZÉDET hallgattunk, pedig sok anyanyelvi "tanár" nyilvánvalóan semmi kapcsolatban nem állt a pedagógus pályával, úgy fogták össze- de tudott összefüggően angolul beszélni! ez nem lebecsülendő a gyerek szempontjából!)
Én nagyon sokat köszönhetek ennek a rendszernek, még úgy is, hogy én azért profitáltam nyelvtanfolyamból és magántanárból is a nyelvvizsgák előtt. De biztos nem jutok olyan jó szintre, ha nincs heti fix 2-3 iskolai idegen nyelv óra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!