Miért nézik le sokan a bölcsészeket?
Mindenhol azt olvasom, hogy mert "nem lehet vele elhelyezkedni", büfé szak, h*lyék járnak oda, nem csinálnak semmit, bárki el tudja végezni.
Akik ezt állítják, azok szerint ez valóban így van? Tiszában vannak vele ezek az emberek, hogy pl. egy töri vagy magyar szakra mennyit kell olvasni, művelődni, tanulni, és mennyi időt kell eltölteni a könyvtárban, na meg magolással és tanulmányok írásával? Vagy az a problémájuk, hogy ezekből mind "csak" tanárok lesznek többnyire? De hát a legtöbb fizika, kémia, matek szakos hallgatóból is tanár lesz, ez nem probléma? Csak a bölcsész szakos tanár van lesajnálva? Mi van, ha ők ezt szeretnék csinálni, másoknak miért problém az, hogy ők mennyit fognak keresni, és mivel akarnak foglalkozni? Hozzáteszem ezenkívül még rengeteg elhelyezkedési lehetősége van ezeknek a hallgatóknak, csak a tanáros kifogás a legnépszerűbb. Csak hogy pár példát említsek:
magyar szakon: irodalmár, író, költő, nyelvész, újságíró, korrektor, szerkesztő, kulturális szervező (művelődési házak, iskolák részére, de akár cégeknek is), könyvtáros, hr-es, riporter. Ilyen emberekre ne lenne szükség?
töri: történész, régész, levéltáros, könyvtáros, muzeológus, néprajzkutató
Igaz, hogy sokkal több ember végzi el ezeket a szakokat, mint kellene, de ezért miért kell lenézni az ÖSSZESET? Szerintem jócskán találhatóak igencsak művelt és céltudatos emberek ilyen szakokon is, és még ha másoknak nem is kézenfekvő, mit fognak majd kezdeni ők az életükkel, nem hiszem, hogy le kellene sajnálni őket.
Aztán ott vannak még a nyelvészeti szakok is. Egyfolytában azt hallom, hogy mire megy vele az ember. Mindenki csak azzal van tisztában, hogy évente több száz anglisztika szakos hallgató végez (igen, többnyire feleslegesen, mert angolból maximum szakfordítókra lenne szükség, mind a tanári, mind a sima tolmács/fordítói szakma telített). De mi van a többi nyelvvel? Ha valaki azt hallja, hogy az ember bölcsész szakos hallgató, eszébe sem jut, hogy nem szabad bölcsész vagy magyar vagy anglisztika szakos, hanem esetleg klaszika-filológus, asszírológus, egyiptológus, vagy kínais, japános, koreais, arabos, törökös, hebrarisztikás, iranisztikás, svédes, norvégos, dános, hollandos, romanisztikás, szlavisztikás! Holott ezeket a nyelveket nem végzik el tömegek évente (talán romanisztikán és szalvisztikán végeznek többen, de ott sem túl magas az arány), és akik itt végeznek általában elhivatottak és az adott nyelvhez kiválóan értenek, és ilyen tolmácsokra, fordítókra, kapcsolattartókra (külföldi cégekkel) és nyelvtanárokra, esetleg az adott külföldi nyelven tudó idegenvezetőkre (persze ehhez továbbképzés szükséges) is van igény. Miért érnek ők kevesebbet, mint a mérnökök, vegyészek, közgazdászok? Miért "ciki" bölcsésznek lenni?
A pedagógia-pszichológia-andragógia hármas nem tudom, hogy a bölcsészkarokhoz tartozik-e még, de nyugodtan jöhetnek azokról is a vélemények.
Melyik BTK tanul egyszerre 4 nyelven? Mert szerintem szinte egyik sem.
Amúgy csak abban a statisztikában hiszek, amit én hamisítok meg. :)
Ha lenne 10 millió forintod és egyvalamit kellene támogatnod mi lenne az?
Egy elektromos autó fejlesztése/ rák ellenszere vagy egy költő életének felkutatása és verseinek elemzése.
nem nézem le alapból az összes bölcsészt (azok között is vannak értelmes emberek), de erőteljes fenntartásaim van a "bölcsész-állatfajjal" kapcsolatban úgy általánosságban. Nem amiatt, hogy nagyon sok bölcsész szakon úgy lehet átmenni, hogy közben nem is tudsz semmit, nem is azért, hogy utána el tud-e helyezkedni vele, hanem azért, mert tömegével képeznek olyan embereket, akik egyszerűen képtelenek értelmesen, logikusan végiggondolni, átlátni dolgokat, a lényegre összpontosítani, érvekkel vitatkozni, és nem költői felindulásból rikácsolni. Akik egyedül szellemi onanizációra képesek, és ettől marha intellektuálisnak hiszik magukat, mindenki másnál intellektuálisabbnak és "elvontabbnak", de hogy valami értelmeset és lényegről szólót is hozzátegyenek a dologhoz a saját egójukban való lubickoláson kívül, az már túl nehéz feladat.
A bölcsész szakok alapból az erre hajlamos emberek gyűjtőhelyei, és sajnos az egyetemen a valódi gondolkodási készség helyett nagyon sokukban ezeket a vonásokat erősítik fel még sokszorosára, megfejelve egy erőteljes öntudattal.
Mert lehet (sőt, eléggé biztos), hogy a mérnökök zöme önmaguktól elszállt, öntelt f*sz, akik mindenki mást lenéznek, de ott legalább valóban gondolkodásra képes embereket nevelnek zömében.
Én nyilván a költőt választanám. De ez nem túl reális példa a másik kettő választási lehetőséghez, inkább egy közös ősnyelv kutatása (mondjuk ebben nem hiszek), vagy egy holt nyelv felélesztése, esetleg egy neves régészeti felfedezés, vagy egy fordítógép megalkotása illene a sorba.
Annak a válaszadónak adok igazat, aki szerint dedós a versengés. Egyébként ha nagyon érdekel, a 4 nyelv tanulása mellett 3-ból van közép/felsőfokúm, és a 4-ből egy sem tartozik bele azokba. De ez nem ide tartozik, és feleslegesnek tartom ezt a dicsekvést, hogy bezzeg én deriválok, én meg bezzeg értek az irodalomhoz/történelemhez vagy x nyelvet beszélek...
Egyébként szerintem a gondolkodásra való hajlam nem annak függvénye, hogy valaki bölcsésztan-hallgató-e vagy mérnökire jár, mert itt is, ott is akadnak öntelt, gondolkodni képtelen, önállótlan idióták. A logikus érvelés és a tanulási vágy, a normális önkifejezésre való törekvés és a világ értelmes, átfogó és elfogulatlan szemlélete nem tanulható, ha valaki kőbunkóként megy mérnökire vagy bölcsész szakra, a stílusát nem fogja megváltoztatni az, hogy megtanul x nyelven, vagy építészmérnök lesz belőle. Maximum beképzeltebb lesz tőle...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!