Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A Főváros környéki (1000V...

Attilav kérdése:

A Főváros környéki (1000V egyenáramú) HÉV vonalakon érdemes lenne strapabíró villamosokat(Pl Tatra) járatni ?

Figyelt kérdés

A villamosokba trafót építhetnének (és igbt szaggatót is, ha hagyományos fokozatkapcsoló van bennük) hogy az 1000V-ot letranszformálja 600V-ra a vontatómotorok számára(a villamosok általában 600V-ról működnek).

Modern alacsonypadlós villamosok szétrázódnának a HÉV pályaállapotok miatt, de pl egy Tatra már bírná a gyűrődést szerintem, és szerintem el tudna menni 70-80km/h-val, amennyivel a keletnémet HÉV szerelvények mennek. A Tatra-n kívül tudtok még olyan strapabíró villamostípust amit járatni lehetne a HÉV-en ? A Ganz ICS szerintem szétrázódna ott, nem rugózik olyan jól mint a Tatra. Másik ötletem hogy átalakított szilik által húzott szerelvényeket is lehetne járatni. A szilik vontatómotorjait kb 1000V (+ - 100-200V)-on járatják általában. Ki kell kapni belőlük az egyenirányítót és mehet a motorokra a HÉV felsővezeték 1000V-os feszültsége hiszen egyenáramúak, kell beléjük rakni igbt szaggató elektronikát(a fokozatkapcsolót kiváltva) és fecske/bhv kocsikat húzva járhatnának a HÉV vonalakon. Nagyvasútra már öregek a szilik de a HÉV-en még elketyegnének egy 5-10 évet várhatóan kisebb terhelés mellett(jóval kevesebb kocsit kell húzzanak mint a nagyvasúton). Aztán meg ha lesz rá pénz akkor át kell építeni a HÉV vonalakat(pályafelújítás mellett) 25kV-osra és Flirt motorvonatokat járatni.



okt. 9. 19:51
1 2 3 4
 1/31 anonim ***** válasza:
100%

Az MKK a TW6000-eseket ajánlja, ezeknek 80 km/h az engedélyezett sebességük.

Átmeneti megoldásnak elfogadható, és a most érkező CAF-ok miatt feleslegessé válnak.

okt. 9. 20:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/31 anonim ***** válasza:
100%

"A Főváros környéki (1000V egyenáramú) HÉV vonalakon"

"A villamosokba trafót építhetnének"


Drága Szili mérnök professzor fejlesztő tervező mester úr!

Az egyenárammal a trafó mégis mi a pék faszát csinálna?

okt. 9. 21:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/31 A kérdező kommentje:
#2 Nem vagyok villamosmérnök, akkor egy olyan alkatrészt kell a villamosokba építeni ami az 1000V HÉV vonali feszültséget lecsökkenti 600V-ra (ellenállás ? mondjuk nem a leghatékonyabb elfűteni azt a 400V különbséget).
okt. 9. 22:44
 4/31 anonim ***** válasza:
100%

És a hév könnyű tengelyterhelésű, nem normál űrszelvényű pályáján mégis, hogy a pék fszába fog elférni a teljesítményelektronikás hiperszupermekafull V43-ad?

Tatra? Na ne röhögtess, egy Tatra kocsiban 26 ülőhely van, egy MX vagy MXA motorvonaton ~180 van összesen, állóhely 74 van a 363-hoz képest. Mégis hányat kéne összekapcsolni, hogy kiváltson egy KIS!-egységet, 5-6? Tud annyit vezérelni? Ha tud is, 5 kocsival számolva az 79 m, egy motorvonat 54 m.

Szerintem inkább álljál már le a hülyeségeiddel, a HÉV-re új járművek kellenek, nem még milliókért átépíteni, hogy ugyan olyan szar legyen. És tényleg, mit csinálsz a Szili "körtűzre hajlamos" motorjaival?

okt. 10. 06:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/31 A kérdező kommentje:
Kuhár Bence a most BKV által(az új CAF-ok miatt) leselejtezendő hannoveri villamosok járatását javasolja a HÉV vonalakon: https://www.youtube.com/watch?v=XwmhgAZQA6Q Ő a felsővezetéket alakítaná 600V-osra, meg villamos kompatibilisre. Én inkább a villamosokat alakítanám át, HÉV kompatibilis áramszedők, 1000V leszabályzása 600V-ra megfelelő elektronikával, szerintem ez olcsóbb lenne mint az egész felsővezetékhálózat villamos kompatibilissé tétele. Szerintem a Tatra-knak is lenne létjogosultsága a HÉV-en betétjáratként, mentesítőként akár hogy csökkentsék a kelentémet motorvonatok zsúfoltságát. Használt Tatra-kat jópár helyről(városból) össze lehetne guberálni(én csak a modern szögleteseket venném meg és modernizálnám szaggatóval).
okt. 10. 08:44
 6/31 anonim ***** válasza:

„A Főváros környéki (1000V egyenáramú) HÉV vonalakon érdemes lenne strapabíró villamosokat(Pl Tatra) járatni ? A villamosokba trafót építhetnének (és igbt szaggatót is, ha hagyományos fokozatkapcsoló van bennük) hogy az 1000V-ot letranszformálja 600V-ra”

Egyenfeszültséget transzformátorral nem lehet átalakítani. A transzformátor csak váltakozófeszültség transzformálására alkalmas.

Villamosokat járatni a HÉV vonalakon elvileg lehetne, de gyakorlati értelme nulla. A HÉV vonalakra nagyobb befogadó képességű járművek kellenek, mint a villamosok.

„Nem vagyok villamosmérnök, akkor egy olyan alkatrészt kell a villamosokba építeni ami az 1000V HÉV vonali feszültséget lecsökkenti 600V-ra (ellenállás ? mondjuk nem a leghatékonyabb elfűteni azt a 400V különbséget).”

Ellenállással csökkenteni a feszültséget? Ez is egy „nagyszerű” ötlet, a Tátra villamos egy kocsija átlagosan kb. 200 A áramot vesz fel, indításkor még többet. 400 V és 200 A, az 80 kW veszteséget jelent. Ez aztán a „gazdaságos” megoldás. Utána már hiába rakosgatsz bele IGBT szaggatót, a veszteség az ellenálláson megmarad. Nem vagy villamosmérnök, nem ez a probléma, de, ha legalább valamennyire értenél az elektrotechnikához, akkor belátnád, hogy ezek mind halva született ötletek.

„Másik ötletem hogy átalakított szilik által húzott szerelvényeket is lehetne járatni.”

Ez sem jó ötlet, a nagyvasúti űrszelvény nagyobb, mint a HÉV-é, ezért közel sem biztos, hogy a nagyvasúti járművek mindenhol biztonságosan elférnének.

„A szilik vontatómotorjait kb 1000V (+ - 100-200V)-on járatják általában.

Tudomásom szerint a V43-ban 32 állású fokozatkapcsoló van, amellyel 50 V-os lépésekben lehet a vontatómotorokra kapcsolni a feszültséget. 32·50=1600 V… Többen is írták már, hogy a V43 vontatómotorja körtűzre hajlamos, kérdező, egyáltalán tudod mi az? A szénkefék üzem közben normál esetben is szikráznak. Különböző okok miatt ez lehet olyan mértékű, hogy a szénkefék között átívelés jön létre. Ez tönkreteszi a kommutátort, szénkeféket és még ki tudja mit. Ezért szinte biztos, hogy új, jobb vontatómotorokra lenne szükség, de, ha már új, akkor inkább háromfázisú aszinkron motor lehetne elvileg. Ennyire régi, elhasznált járművet nem érdemes átalakítani, felújítani, hányszor írjuk már le, hogy végre megértsd?

„Aztán meg ha lesz rá pénz akkor át kell építeni a HÉV vonalakat(pályafelújítás mellett) 25kV-osra és Flirt motorvonatokat járatni.”

A HÉV sok helyen belterületen halad, közel a házakhoz, ott akarod a felsővezeték feszültségét megnövelni 25 kV-ra?

Az eddigi „nagyszerű” ötleteid egyikét sem érdemes, illetve nem lehet megvalósítani. Felesleges pénzkidobás egy minden szempontból elavult járművet felújítani. Egyetlen kivétel van, ha néhány darabot nosztalgia célból megtartanak. Ekkor viszont amennyire lehet érdemes az eredeti állapotában megőrizni. A HÉV vonalakra új szerelvények beszerzése lenne a megoldás.

okt. 10. 08:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/31 anonim ***** válasza:

Kuhár Bence a most BKV által(az új CAF-ok miatt) leselejtezendő hannoveri villamosok járatását javasolja a HÉV vonalakon: https://www.youtube.com/watch?v=XwmhgAZQA6Q Ő a felsővezetéket alakítaná 600V-osra, meg villamos kompatibilisre.”

A HÉV felsővezetéke 1000 V, ha a felsővezeték 1000 V-ra van szigetelve, akkor az 600 V-ra is megfelel. Viszont a betáplálásokat át kellene alakítani 600 V-osra. Akkor viszont az eredeti HÉV szerelvények, hogy közlekednének? Persze mehetnének, de 1000 V helyett 600 V-tal igencsak lassan haladnának. Volt ilyen régen, valaha a HÉV bejárt a Móricz Zsigmond körtérre a villamos vágányain:

[link]

Viszont a HÉV a villamossal közös szakaszon lassabban haladt a kisebb feszültség miatt.

„Én inkább a villamosokat alakítanám át, HÉV kompatibilis áramszedők, 1000V leszabályzása 600V-ra megfelelő elektronikával, szerintem ez olcsóbb lenne mint az egész felsővezetékhálózat villamos kompatibilissé tétele.”

A fentiekből kiderül, hogy a HÉV, ugyan kisebb sebességgel, de képes volt közlekedni a villamos pályáján. Ha ez így van, akkor elvileg (a feszültségek eltérésétől eltekintve) a villamos is képes közlekedni a HÉV pályáján. Így valószínűleg csak a betáplálások feszültségét kellene megváltoztatni 600 V-ra. Ebből következik, hogy nagy valószínűséggel többe kerülne a villamosok átalakítása.

„Szerintem a Tatra-knak is lenne létjogosultsága a HÉV-en betétjáratként, mentesítőként akár hogy csökkentsék a kelentémet motorvonatok zsúfoltságát. Használt Tatra-kat jópár helyről(városból) össze lehetne guberálni(én csak a modern szögleteseket venném meg és modernizálnám szaggatóval).”

Ha jól emlékszem arra voltak elképzelések, hogy a Csepeli HÉV helyett járjon villamos, de ez sem valósult meg. Régebben néha jártam arra HÉV-vel, elég sokan utaztak rajta, akkor milyen tömegnyomor lenne egy sokkal kisebb befogadóképességű villamoson?

De mindegy is, kár ezeken ötletelni, sem Kuhár Bence, sem te nem értetek hozzá. Ehhez komoly, hozzá értő vasúti szakemberek kellenek, nem pedig önjelölt okostojások, akik jönnek az eszetlenebbnél eszetlenebb ötleteikkel.

okt. 10. 09:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/31 anonim ***** válasza:
Szerintem a Buhár Kence és ez a kérdező egy és ugyanaz. Kb egy szinten vannak.
okt. 10. 12:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/31 A kérdező kommentje:

"Régebben néha jártam arra HÉV-vel, elég sokan utaztak rajta, akkor milyen tömegnyomor lenne egy sokkal kisebb befogadóképességű villamoson?"

A Tatra-k csak kisegítő szerepet játszanának, mentesítő járatként indítanák őket ha a keletnémet motorvonatokon már fürtökben lógnak az emberek. Tehát annyi embert szállítanának át a Tatra-kra hogy a keletnémet hév motorvonatokon kényelmesen el lehessen férni, az a maradék utasmennyiség utazna a Tatra-kkal ami már nem fér fel kényelmesen a keletnémet hév motorvonatokra. Irányított utasáramlással oldalám meg. A felsővezeték maradna 1000V hogy az MX/A motorvonatok is járhassanak, a villamosokba meg valamilyen feszültségszabályzó elektronika kerülne, lehet megoldható a felesleges +400V visszatáplálása a hálózatba.

Illetve talán megoldható a tatra vontatómotorok(vagy bármilyen villamos vontatómotorja amit a HÉV-en üzemeltetnének) 1000V-ról üzemeltetése némi átalakítással (újratekercselés, stb) de ezt nyilván a szakembereknek kell eldönteni lehetséges e, biztonságos e, megéri e.

okt. 10. 16:39
 10/31 anonim ***** válasza:

Nem tudom, miért a Tatrákat kellene átalakítani, amikor a TW6000-esek sokkal jobban alkalmasak erre a feladatra, nagyobbak, is gyorsabbak is.

Elsősorban viszont azt kellene megvizsgálni, hogy amennyi pénz ezekre az átalakításokra menne, abból rendbe lehetne-e rakni a hév járműveit, és utána gondolkozni azon, hogy mivel kellene pótolni.

okt. 10. 17:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!