Érdemes lenne e a V43 "szili" villanymozdonyokat remotorizálni ?
A bódé adott, elég masszív, elég lenne egy új elektronikát és hajtásrendszert gyártatni bele, nomeg kapna légkondit.
Új mozdonyokat a 0-ról legyártatni elég hosszú idő lenne, nem beszélve a környezetterhelésről amit ennyi mozdony legyártatása jelentene. Ha a régi villanymozdonyokat remotorizálnák akkor elég lenne a motorokat + elektronikákat legyártani, újrafényezni a régi bódét és beépíteni az új hajtásláncot. Nem kellene új bódékat+új forgóvázakat gyártani, ennyivel kevesebb lenne környezetterhelés.
Számos példa van a tömegközlkedési eszközök részleges vagy teljes remotorizációjára. Pl Szegeden szaggatós elektronikát kaptak egyes tatra villamosok(a régi villanymotorok megtartása mellett tudtommal), szintén ottani példa teljes remotorizációra hogy buszokat alakítottak át trolibusszá, kidobták a dízelhajtást és villanymotorokat építettek be. Budapesten is korszerűsítették a tatra-k nagyrészét szaggatós elektronikával(tudtommal ott is meg lettek tartva a régi villanymotorok).
Lehet a sziliknél is elég lenne egy részleges remotorizáció, a villanymotorokat megtartanák csak az elektronikát cserélnék korszerűre és kapna légkondit.
Felvetettem már a teljes vasúti kocsipark felújításának lehetőségét: https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__tomegkozlekedes__.. Nem feltétlenül kellenek új korszerű vasúti szerelvények, ha a régiek tisztán vannak tartva/időnként tisztasági felújításon esnek át, és nem undorodik tőle az ember ha felszáll. A teljes kocsi/mozdonypark újra cserélését nem bírná el az ország. Persze a turisztikailag frekventált vonalakon futó szerelvényeket érdemes lenne teljesen újakra cserélni(pl a Balaton körüli vonalakon, hogy ne égessük magunkat a nyugat európaiak előtt).
"Értelme az nulla. Régi, elavult technológia. Már a megjelenésekor is az volt."
Pont az a lényege hogy kicserélik a régi elavult technológiát. :D
És nem, a megjelenésekor korszerű volt.
"ötven éves, ez a baj. Hosszú távra nem lehet velük tervezni, az anyag is elfárad egyszer."
A Szili nem önhordó szerkezet. A szilárdságát a főkeret adja. Ha levágod az egész bódét, vezetőállásokat, akkor is pontosan ugyanolyan erős. A bódé csak lemez, néhány merevítéssel. Bármikor fillérekből újra lehet építeni.
Az modernizáció (a remotorizáció kifejezést a dízeleknél használjuk) többször is felmerült a Szilikkel kapcsolatban. Nem is lenne az elektronikai részét átalakítani túl nagy feladat. A fokozatkapcsolót kiakasztani 32-ben, az egyenirányítók helyett pedig valami teljesítményelektronikát bepakolni.
A gond a forgóvázakkal és a főkerettel van. A forgóvázakat cserélni és a főkeretet az új forgóvázakhoz igazítani irdatlan munka és pénz lett volna. Még javában működött az Északi JJÜ amikor erről szóltak a hírek, tervezgették, gondolkodtak rajta, de még akkoriban egy jobb gazdasági helyzetben sem lett volna kifizetődő.
Voltak már erre próbálkozások régebben is, de alapvető változás ilyen-olyan okok miatt nem történt:
Most pedig már a legöregebb 61 éves, a legfiatalabb is már 42 éves. A vasúti járművek tervezett üzemideje 30-40 év, ezen már mindegyik túl van, legfeljebb néhányat érdemes megtartani nosztalgia célra. Minden járműnek van egy elavulási ideje, ami után már nem érdemes újjáépítgetni. A megmaradt sorozat toldozgatása helyett sokkal értelmesebb újakat beszerezni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!