Érdemes lenne e a V43 "szili" villanymozdonyokat remotorizálni ?
A bódé adott, elég masszív, elég lenne egy új elektronikát és hajtásrendszert gyártatni bele, nomeg kapna légkondit.
Új mozdonyokat a 0-ról legyártatni elég hosszú idő lenne, nem beszélve a környezetterhelésről amit ennyi mozdony legyártatása jelentene. Ha a régi villanymozdonyokat remotorizálnák akkor elég lenne a motorokat + elektronikákat legyártani, újrafényezni a régi bódét és beépíteni az új hajtásláncot. Nem kellene új bódékat+új forgóvázakat gyártani, ennyivel kevesebb lenne környezetterhelés.
Számos példa van a tömegközlkedési eszközök részleges vagy teljes remotorizációjára. Pl Szegeden szaggatós elektronikát kaptak egyes tatra villamosok(a régi villanymotorok megtartása mellett tudtommal), szintén ottani példa teljes remotorizációra hogy buszokat alakítottak át trolibusszá, kidobták a dízelhajtást és villanymotorokat építettek be. Budapesten is korszerűsítették a tatra-k nagyrészét szaggatós elektronikával(tudtommal ott is meg lettek tartva a régi villanymotorok).
Lehet a sziliknél is elég lenne egy részleges remotorizáció, a villanymotorokat megtartanák csak az elektronikát cserélnék korszerűre és kapna légkondit.
Felvetettem már a teljes vasúti kocsipark felújításának lehetőségét: https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__tomegkozlekedes__.. Nem feltétlenül kellenek új korszerű vasúti szerelvények, ha a régiek tisztán vannak tartva/időnként tisztasági felújításon esnek át, és nem undorodik tőle az ember ha felszáll. A teljes kocsi/mozdonypark újra cserélését nem bírná el az ország. Persze a turisztikailag frekventált vonalakon futó szerelvényeket érdemes lenne teljesen újakra cserélni(pl a Balaton körüli vonalakon, hogy ne égessük magunkat a nyugat európaiak előtt).
"Lehet venni hajtásrendszert, hajtáskonténereket, gyakorlatilag a jármű minden egyes része beszerezhető különböző szállítóktól. A négy, szerintem gyönyörű, használt trolit Csehországból vettük, és idén befejezzük a felújításukat."
Ha trolibuszokkal megcsinálják a teljes hajtásrendszer cserét, akkor a szilikkel miért ne lehetne ?
#5: Forgóvázakat én nem cserélném, az nagyon sokba kerülne. Villanymotor+elektronika csere+légkondi beépítése(hogy a masiniszták munkakörülményei javuljanak), ami egyre sürgetőbb lenne, mert nemrég fonyódnál kigyulladt egy szili. - [link] - Annyi új villanymozdonyt ahány szili fut az országban lehetetlen rövid időn belül legyártani(5+ év minimum). Ekkora mennyiségű használt mozdonyt is nehéz lenne találni, szóval a szilik egy jelentősebb részének remotorizációja nem elvetendő ötlet szerintem. A 3-as metró is komplett új hajtásrendszert kapott a szerelvények felújításakor, ha a metróval megcsinálták akkor a szilikkel is meg lehetne.
"Ha trolibuszokkal megcsinálják a teljes hajtásrendszer cserét, akkor a szilikkel miért ne lehetne ?"
Egy kis trolit ami 40-50-el eldöcög egy alföldi városban néhány utassal napi 60 km-t, ne hasonlíts már egy mozdonyhoz aminek sokkal többet kell tudnia.
"#5: Forgóvázakat én nem cserélném, az nagyon sokba kerülne."
Ez nem így működik... Nem olyan a forgóváz mint az autón a kerék. Nem lehet csak úgy lecserélni egy másikra néhány csavarral. A Szili alvázára csak a Szili forgóvázai köthetők. Ahogy a Gigant alá is csak a saját forgóvázait lehet tenni.
"Annyi új villanymozdonyt ahány szili fut az országban lehetetlen rövid időn belül legyártani"
Lehetőség volt rá (Traxx-ok és Vectronok), de Lázár lehúzta a szerződéseket. Ha nem teszi, akkor már csak elvétve látnál Szilit.
"a szilik egy jelentősebb részének remotorizációja nem elvetendő ötlet"
Honnan szerzel rá pénzt?
Még a 3000-es szilik átalakítása is 100 milliós tétel volt darabonként. (akkori áron!)
Amit te szeretnél az gépenként 500-600 millió alsó hangon. Tedd mellé a finanszírozást, ne csak a szádat jártasd!
"A 3-as metró is..."
Az azért más tészta. A ruszkik odaadták a már kész szerelvényeket. Nem kellett azonok átépíteni semmit. És mennyiért is?
Nem kell minden Szili helyett mozdony, sokat motorvonattal kellene pótolni (ahogy a soproni és szombathelyi IC-kkel teszi a GYSEV, és ahogy a Göcsej és Bakony IC-kkel is tervben volt, meg még rengeteg személyvonat megy mozdonnyal). Ezeket is nyilván tegnapelőtt kellett volna már megrendelni.
Azt is figyelembe kell venni, hogy egy Szili átépítése is sok pénz, és sok idő is. Meg is kell tervezni, ami idő, és ha nem építünk át túl sokat, akkor a tervezés fajlagos költsége is nagyobb. Én kétlem, hogy öt éven belül (vagy ameddig az első új mozdonyok megérkeznének) túl sok Szilit lehetne átépíteni, ráadásul ezeknek az élettartama nem lenne túl sok. Ez nem olyan, mint ha egy Octaviát betolnál egy műhelybe, hogy alakítsák már át gázosra, és egy hét alatt kész van.
"Amit te szeretnél az gépenként 500-600 millió alsó hangon. Tedd mellé a finanszírozást, ne csak a szádat jártasd!"
Egy új (vectron, traxx) mozdony meg gondolom 1 milliárd ft felett van. Tehát ha ezt a gépenkénti 500-600 millió ft-ot sikerülne tartani, akkor szvsz egész sok példányt át lehetne építeni, hogy mennyit az nyilván a költségvetéstől függ. Persze hogy 500mFt-ból kijöjjön darabonként az átalakítás ahhoz vissza kellene szorítani az "alkotmányos költség"-et/korrupciót, ami új mozdonyok beszerzésénél is probléma lehet, pl lefogadom hogy a piaci ár másfél 2x eséért szereznék be, hogy meglegyen a csúszópénz. Lehet érdemesebb inkább a szilik részleges modernizációjában gondolkodni, azaz csak elektronika csere ahogy #5 írja: "A fokozatkapcsolót kiakasztani 32-ben, az egyenirányítók helyett pedig valami teljesítményelektronikát bepakolni." és ezt szerintem simán elbírná a költségvetés, igaz hogy olcsón kijöjjön keményen vissza kellene szorítani a korrupciót.
Jobban megérné új mozdonyokat venni, az átépítésre szánt pénzből meg mozdonyt bérelni.
A 2022-ben aláírt (és később lemondott) szerződés szerint 3,5 millió euróért vettük volna a kétáramnemű, 4 millió euróért a háromáramnemű Vectronokat, ez mai árfolyamon 1,4, illetve 1,6 milliárd forint. Nem hiszem, hogy van értelme 40-50 éves mozdonyokra egy új mozdony árának harmadát költeni, hogy kihúzzanak még 5-6 évet.
"Téged nem zavar, hogy a Szilik nem tudnak visszatermelni a hálózatba?"
Ha az egyenirányítók helyett teljesítményelektronikát szerelnek be, ahogy az #5-ös írja, akkor nem oldható meg hogy visszatermeljen a hálózatba ? Mert ha teljesen új elektronikát kap, csak a motorok maradnak a régiek, akkor a visszatáplálás megoldható nem ? Mert a visszatáplálás lehetősége az elektronikától függ úgy tudom. Az elektronikacsere ára meg töredéke egy új villanymozdonyénak. Nem azt mondom hogy nem kellene új mozdonyokat beszerezni, de 200db-ot, amennyi szili kb fut, lehetetlen egyszerre venni, ezt nem tudná megfinanszírozni az állam. Ha motorvonatokkal váltanánk ki őket abból is legalább 100-as nagyságrendű tételt kellene venni, ez irdatlan pénz, akár használtat akár újat veszünk. Először a balaton körüli fordákra kellene új/jó állapotú használt villanymozdonyokat venni.(Nagykanizsai, Székesfehérvári, Balatonfüredi vonalak), hogy a kánikulában ne rohadjon le ott a vasút(ne égessük magunkat a nyugati turisták előtt). Pest környékén nagyrészt motorvonatok járnak(Flirt Talent stb), meg az 1-es vonalon is nagyrészt korszerű jó állapotú szerelvények futnak. A többi fővonalon azt csinálnám hogy leállítanám rajtuk az utasszállítást pár hónapra/egy évre, teljesítményelektronikát és teljes újravezetékelést kapnának a szilik, a vasúti kocsikban cserélném az üléshuzatot a padlóburkolatot, megnövelném a víztartály méretét a wc melletti fülke/utastér kárára, hogy a wc ben mindig legyen elegendő vízmnyomás(nagy teljesítményű víztakarékos szivattyúkat is beraknék), le lehessen húzni a nagydolgot rendesen. A vonalakon nem egyszerre szüneteltetném az utasszállítást hanem vetésforgó szerűen, 1 évben 1 vonal kerülne lezárásra. Pl egyik évben a Szeged-Cegléd-Budapest, másik évben a Budapest Debrecen vonal szerelvényei kerülnének tisztasági felújításra / mozdonymodernizációra. Ezzel a módszerrel szerintem pár év alatt gatyába lehetne rázni a vasutat. Aztán később ha gazdaságilag sokkal jobb helyzetben lesz az ország jöhetne a teljes szerelvénycsere minden vonalon.
„A többi fővonalon azt csinálnám hogy leállítanám rajtuk az utasszállítást pár hónapra/egy évre”
Ezt a „nagyszerű” ötletet, majd te add elő az utasoknak, remélem jó gyorsan tudsz futni.
„de 200db-ot, amennyi szili kb fut, lehetetlen egyszerre venni”
Nem kell feltétlenül egyszerre megvenni az új mozdonyokat, a csere megoldható kisebb lépésekben is.
„teljesítményelektronikát és teljes újravezetékelést kapnának a szilik”
Ezenkívül a mechanikai szerkezetek is felújításra szorulnának. Már többen leírták, hogy az átlagban 50 éves, annak idején korszerű, de mára már mechanikailag és elektromosan is elavult mozdonyokat nem éri meg felújítani. Nyilván az illetékes szakemberek is foglalkoztak ilyen ötletekkel, ők úgy látták, hogy nem érdemes, de te biztos jobban értesz hozzá, mint a szakemberek.
„Aztán később ha gazdaságilag sokkal jobb helyzetben lesz az ország”
Arra még nagyon-nagyon sokat kell várni, sőt valószínűleg ilyen soha nem lesz. Esetleg egy egészen kicsit talán majd lehet jobb helyzetben, de az a te nagyívű terveid megvalósításához édes kevés lesz.
Nagy szerencse, hogy nem te irányítod a vasutat, még Lázár elvtársnál is kevésbé értesz hozzá. Valószínűleg fogalmad sincs arról, hogy mennyi mozdonyra van szükség, azt a hülyeséget már ellőtted egyszer, hogy szüneteltetnéd a vasúti forgalmat csak azért, hogy kitisztítsák a vagonokat...
A szegedi IC-ken például hét szerelvény forog, emiatt fölösleges egy évre leállítani a szegedi vonalat - meg ugye hatalmas hülyeség, kocsinként is lehet "tisztasági felújítást" végezni. De elárulom, a kocsiknak is szokott lenni fővizsgájuk, ekkor el lehet végezni a szükséges karbantartásokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!