Szerintetek mennyire fog megnőni az utaslétszám a buszokon és vonatokon az új bérleteknek köszönhetően?
#10
Én diák vagyok, és bár valóban kellemes az 50%-os kedvezmény, azért visszatartó-tényező így is az ár. Ha a párommal lemegyek Debrecenbe jeggyel, az még 50%-os kedvezménnyel is ~8 ezer forint oda-vissza, és akkor nem ettünk, nem ittunk, helyben nem utaztunk stb. Simán 12-15 ezer egy ilyen kirándulós nap. Ehhez képest most az utazás része ingyen lesz tehát az egyéb igényektől függően párszáz forinttól néhány ezerig ki tudunk jönni, fogunk is menni. Valószínűleg sokan így vagyunk ezzel, fiatalon érzékenyebb az ember az alapvető dolgok megfizetésére.
Szerintem nem fogják sokkal többen használni, inkább kirándulási célokra. Egyébként én diák vagyok, el tudom mondani a saját példámat.
Kistarcsáról járok a 14. kerületbe iskolába, HÉV-vel. A bérlet 545 forint, ha jól tudom. Ugyanakkor hétvégente a volánt használom, mert bár ritkán jár, de a hévhez képest biztonságilag sokkal jobb. Volánra nem váltok külön bérletet. Gyakran hazakísérem a keletiből vonattal a gödöllői barátaimat, majd onnan jövök vissza kistarcsára hévvel. Én úgy számolom, hogy az 545 ft-os bérlet és a 4-5 volán-, 2-3 vonat-, és 2-3 hévjegy bőven meghaladja a 945 forintot. Viszont ezek csak azok az utak, amelyeket amúgy is megteszek, csak mostantól más díjtermékkel fogom. Természetesen tervezünk Vác, Szentendre felé kirándulgatni, elég hasznos, hogy most lesz ez a lehetőség.
A Balatonra biztos, hogy IC-vel megyünk nyáron, szóval ott az országbérlet sem játszik. Igaz, hogy a hibrid összeállításu gyors-IC vonatokon használható, de arra a néhány alkalomra inkább kifizetjük a jegyet. Sokkal korrektebb, mint a takarítatlan, hangos, lepukkant fecskékben utazni.
Ettől függetlenül én alapvetően pozitívnak gondolnám, hogy bevezetik ezeket a bérleteket. Szerintem a most félkapacitáson futó busz végre megtelik hétvégén is.
Szerintem ott lesz még gond, hogy sok helyen szinte csak mutatóban van tömegközlekedés.
Vidéken sok helyen ha utazom kéktúra miatt, akkor szinte mindenhol üresek a buszok, pár ember ha ül rajtuk, vagy egyedül ülök. Közben meg az utak tele vannak autóval, egy perc nem telik el, hogy ne jönne egy valahonnan.
Érthetően az emberek nem a 2-3 óránként járó, több átszállásos buszhoz igazodnak.
Viszont vannak gyorsbusz járatok Pestről a világvégére is, amik meg folyton tömve vannak. Tök jó hogy olcsóbban utazhatsz, ha közli a sofőr, hogy nem férsz fel.
És bizonyos szempontból az árakra sem lehet fogni, mert 2-500 Forintok a jegyek, ami nyilván napi szinten sok, de egy-kétszeri kiadásnak nem.
Ja és ha már árak, vidéken ahol soha nincs ellenőrzés, sok helyen a sofőr mond egy összeget odaadod, felszállsz, kutya nem nézi. Akiket ismer azoktól pénzt sem kér. Nem mintha az alacsony utasszám mellett osztana vagy szorozna.
Hosszabb távon meg egyszerűen időben úszik el nagyon a tömegközlekedés. Első gondolatom az volt, hogy elkezdtem számolni mennyi lenne nekem vonattal lemenni vidékre kocsi helyett. De hát még IC-vel is 3+ óra (most 15 perccel több, mint 10+ éve mikor egyetemista voltam) gyorsvonattal ami szintén pótjegyes meg 4+ óra. És akkor ehhez jön a helyi utazás. Kocsival meg háztól házig 2 óra. Maximum.
Szerintem jelentősen nem fog megnőni. Az autó kényelmét és rugalmasságát nem tudja adni egy tömegközlekedés.
Akinek nincs autója, ő eddig is tömegközlekedett, ott esetleg lehet hogy valakinek jobban fog kijönni megyebérlettel, mint havival, mert kicsit kevesebb lesz a bérlet ára. Illetve ha a környező településekre jár, akkor megteheti ezt a megyei dolgozó bérletével, nem kell külön jegyeket venni. Így azért tud spórolni az ember. Ez azért nem rossz szerintem. De aki autóval közlekedik úgy általában kevésbé fog ez miatt buszra, vonatra szállni, mert az autó ott vesz fel ott tesz le a kapuba.
Az országbérlettel meg az a baj, szerintem, hogy IC-n nem használható még akkor sem, ha megveszi valaki a helyjegyet, pótjegyet. Az a baj, hogy vannak olyan helyek, ahol meg csak olyan vonat közlekedik, így akkor nem lehetséges semmilyen módon a kihasználása.
Persze busszal is el lehet jutni, bár én nem szeretek messzire busszal menni. Illetve azt sem tudom, hogy az országbérlet használható e olyan busznál, aminél kell kiegészítő jegyet venni, mert gyorsjárat.
Valahol olvastam, valaki írta, hogy de jó lenne ha helyijáratra is jó lenne ez a megye és országbérlet, akár még ha az a fajta kicsit drágább is lenne. Szerintem az jó ötlet lenne.
Az országbérlet, ha nem tudja a munkáltató finanszírozni dolgozó bérletkéne a 86%-át (mert valakinél pl úgy jobban jön ki a munkába járás, mint hagyományos bérlettel), akkor megvenni azért közel 20e-ért egy országbérletet, én úgy gondolom sokba kerül teljes áron. Bár pl ha négy hétvégén elutazok vele, akkor lehet már lehet mérlegelni, hogy hogyan jövök ki jobban, na de valószínűleg ha egyszer utazok el messzebbre a hónapra, akkor nincs kihasználva az országbérlet (teljes áron) feltétlenül. Ott mérlegelni kell hogyan jön ki az adott esetben az ember jobban, ha előre látja a következő hónapot és netán tud tervezni.
Szerintem a legjobban a megyebérletek lesznek kihasználva, mert sokan dolgozó bérletként meg tudja vásárolni és jól jár az utazó is és a munkáltató is mert kevesebbe kerül. (Persze a volán és máv nem biztos, de állítólag őket kompenzálja az állam. Remélem tényleg és nem csak mondják.)
A diákoknak viszont mind a megye és az országbérlet is igazán jó áron van, amit én úgy gondolok ki is fognak használni, ha olyan a menetrend, hogy tudják az úticéljukat elérni. Illetve ők nyári szünetben főleg, jobban tudnak mobilak lenni.
Én a gyerekemnek országbérletet vettem, mert 500 ft-tal több mint a rendes bérlete volt, annyi meg elmegy másra is, viszont ha mégis úgy adódik néha-néha, hogy távolabbra kell mennie, akkor a sulis bérletével simán el tud menni messzebbre is. Persze ez az IC kizárása itt is nagyon leviszi a lehetőségeket sajnos. Jó lenne ha ezt orvosolnák valahogy mégiscsak. Akkor szerintem nagyobb érdeklődés lenne a bérletekre is kicsit. Én úgy gondolom.
A másik tapasztalatom a buszon lévő leolvasóval, hogy egy olyan nem jó. Alig akarja leolvasni a kódot. Nem is értem a mai világban miért nem valami modernebbet találtak ki. Na de majd reméljük fejlesztik ezt is.
Szóval szerintem összességében hétköznapokon nem fog megnőni jelentősen a forgalom a bérlet miatt. Esetleg a nyáron tudom elképzelni a diákok miatt kicsit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!