Ki a hibás ebben a helyzetben?
A narancssárga autó szabályszegő módon nem működő indexel közlekedik autópályán. Ezért a lassítósávba közvetlenül annak kialakulásakor sorol ki. A zöld autó is ki akar sorolni de türelmetlen a narancssárga autó lassúsága miatt. Mivel lusta azt szabályosan megkerülni balról többszörös sávváltással, ezért jobbra még a lassítósáv kialakulása előtt záróvonalat átlépve a leállósávba sorol be majd ott gázt adva a kialakult lassítósávba annak záróvonal jellegén átvágva gyorsítva belép és ütközik az abba a sávfelfestés szabályait betartó de a sávváltás összes szabályát (irányváltoztatás) be nem tartó autóval. Hibás csak az egyik vagy mindkét fél egyformán hibás?
nem nem vettem magamra. ráadásuk az index miatt viszont már hunyó voltam. azonban visszatérve, ha 55-el megyek a főúton akkor hiába nézek be a kikanyarodó autóra. mire észreveszem már neki is mentem. max. akkor állhatok meg vagy lassíthatok blokkolva (ha gyakorlott vagyok, pumpálva, ha gazdag vagyok ABS-el) ha elém jön még féktávolságon kívül. jobbkéznél más a helyzet mert ott nekem is meg kell adnom másnap az elsőbbséget. ott nem mehetek 55-el.
az már csak hab a tortán, hogy ha 55-el megyünk a védett úton s nem 80-al akkor még súlyosabb lesz Budapesten a csúcsforgalom. nem véletlenül 80-nál van zöld hullám. de ez már egy más téma hogy csak szabályok betartásával lehet normálisan élni. és ezt a végrehajtó testületek is jól tudják, a 100-as táblánál se 110-tól hanem 130-tól bírságolnak... De felemelni nem lehet 80-ra mert akkor eleve mindenki 89-el menne még szabályosan a szabálytalankodók meg 100 fölött. A megoldás egyes helyeken külön engedélyezni a 70-et ami már elméletben is 77, gyakorlatban pedig 80, egyeseknek 90.
Az nyilvánvaló, hogy a zöld elkövetett egy súlyos hibát.
Ez azonban nem változtat azon, hogy te is elkövettél egy hibát, konkrétan, hogy nem használtad az irányjelződet. Még tetézve azzal, hogy nem is működött az irányjelződ.
A KRESZ ennyit mond a sávváltáskori indexelésről:
"29. § (2) Az irányváltoztatást [...] a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni."
Semmi más. Tehát lényegtelen, hogy a zöld autó nem lehetett volna ott. Ha egy kihalt, jól belátható úton váltasz sávot, ahol rajtad kívül fél napon keresztül senki nem jár, és te tudod is ezt, akkor is kell irányjelzőt használni. Ami ebben a helyzetben a zöld autót megállásra (lassításra) késztette volna, akkor is, ha nem az ő kedvéért indexeltél.
Ennél fogva, egy baleset esetén megosztott felelősséget állapítottak volna meg, a te részed valahol 40-50 % körül lett volna.
Plusz jól meg..sznak a nem működő index miatt, lásd KRESZ:
5. § (1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni
c) amelynek műszaki-, biztonsági- és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek;
A rendőr el szokta fogadni az "amikor még elindultam működött" kifogást.
Sokan vissza is élnek vele.
Ütközésnél már ez nem segít, akkor komolyabban veszik, de ugye akkor mondhatjuk, hogy az ütközés miatt romlott el, de mi indexeltünk. Ezzel akkor van gond, ha nekünk nincs tanunk, neki van. De ha neki tanúja van akkor ez akkor is gond lehet ha amúgy igazunk van s előtte az index tényleg jó volt s még használtuk is.
Amúgy attól is függ melyik index ég ki. Hisz ha a jobb akkor megállni sincs jogod többé mert akkor ugye jobbra kell indexelni.:))))
Amúgy szerintem itt az érvényes, hogy bizonyítható e. Ha nem bizonyítható, hogy az előző indexelésnél se működött akkor meguszhatjuk.
Ha azonban rendőr követett s látta, hogy kétszer nem használtuk mikor kellett volna, akkor már igaza van.
Az jó kérdés, ha autópályán derül ki, emiatt leállhatunk e a leállósávba. Elvileg azonnal le kéne állni s megszerelni, az izzókészlet is emiatt, helyszíni javítás miatt kötelező, se elvileg autópálya leállósávjába műszaki okok miatt szabad leállni.
Más kérdés, hogy én nem állnék le emiatt az életveszélyes leállósávban hanem ha tényleg szabályos akarok lenni akkor elmegyek az első benzinkútig. vagy pihenőig.
# 13
Dehogy nincs, KRESZ 56. §.
Viszont ha baleset származik belőle, akkor már egyből nem a szabály "gumi" része érvényes, hanem a fő része, vagyis hogy le kellett volna állítanod az autódat, és belökni az árokba - a másokra is veszélyes tűz miatt nem javasolt benzinnel leöntve felgyújtani. :)
Ezért kevés a japán sofőr.
Ha kiég az izzó ott helyben harakirit követ el.
11-esre:
Keresztkérdés: mit teszel, ha észleled, hogy a jobbról érkező jármű nem adja meg az elsőbbséget?
A: Elsőbbségem van, ABS-em viszont nincs, úgysem tudok megállni, gázelvétel nélkül belegangolok a mocsadékba.
B: Lassítok, szükség esetén beletaposok a fékbe, hogy csökkentsem az ütközés erejét, így a keletkező sérüléseket és károkat is.
Na ugye...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!