Ilyen helyzetben ki a hibás? Fizet valakinek a biztosító?
Az eset nem történt meg, csak egy autós társaságban vetődött fel elméleti kérdésként.
Egy autó parkol az út szélén (szabályos párhuzamos parkolóhelyen), kinyitja az ajtaját és azt elsodorja egy úton haladó autó.
Az esetet szemtanú nem látta.
Namost ugye a kreszben az van, hogy álló kocsitól ajtónyitásni távolságot kell tartani, de tételezzük fel ez az adott esetben nem lehetséges pl. záróvonal miatt, tehát az álló ajtaját kinyitó személy erre hivatkozhat. A haladó autó sofőrje viszont mondhatja, hogy az álló autó ajtaját féktávolságon belül, hirtelen nyitották ki. Állítását egyikük sem tudja igazolni. Ha pl. rendőrt hív valamelyikük, ő megitélné-e egyértelműen az egyik fél hibásságát, illetve a biztosító fizetne-e a másik félnek?
Más lenne a helyzet, ha az úton haladó sofőrt sem záróvonal, sem szembejövő forgalom nem korlátozná, és meg tudná tartani a távolságot?
Megállni eleve csak olyan helyen szabad, hogy a záróvonalig kell maradjon 3 méternyi hely az álló autó mellett. Ennek elégnek kell hogy legyen egy biztonságos kikerülésre személyautóval.
Azonban, ha én a mozgó autóban úgy ítélem meg, hogy nem tudok biztonságos oldaltávot tartani, akkor bizony a záróvonal átlépésével (természetesen a szemből jövők zavarása nélkül) kikerülöm azt a kocsit.
Szóval ha valóban szabályosan parkolt, és megvan a parkoló autó melletti 3 méternyi hely a záróvonalig, akkor elképzelni nem tudom, hogy a parkoló autó lenne a hibás.
Kapásból nagy az egyetértés :)
De én úgy gondolom, az oldaltávolságot ugyanúgy meg kell tartani, mint a biztonságos követési távolságot. Az a felelős, aki nem tartja ezt be.
Ezt, de még általánosabb ilyen esetet sem fogunk tudni itt elbírálni.
Tény, hogy a KRESZ rendelkezése: „1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
40. §
(7) A jármű ajtaját a vezető csak akkor nyithatja ki, ha ezzel a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.”,
, de a bírósági gyakorlat sem egységes: lásd „I./ Az álló gépjármű ajtajának kinyitásával okozott károk” [link]
akkor azért legyen itt az is, amit az oldaltávolságról ír a kresz:
Előzés
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
(2) Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(4) Csak jobbról szabad előzni
a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;
b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik.
(5) Jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
...
Kikerülés
35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni.
(2) Az olyan megállóhely előtt, amelyben villamos áll és az utasok fel- és leszállása az úttestről, illetőleg az úttestre történik, meg kell állni és tovább haladni csak a villamos elindulása után szabad.
...
Záróvonal nem léphető át, kivéve, ha a továbbhaladás lehetetlen lenne. Pl. kukásautó nem ilyen ok, műszaki hibás jármű, lerakott konténer, útfelbontás igen.
Az ajtónyitásnyi távolság jó kis meghatározás. Tökig kicsapott ajtónak kell helyet adni, vagy csak éppen hogy. Amikor tanultam, akkor az oktató ás vizsgabiztos csak az éppen hogy nyitott ajtónak elég távolságot várta el. Tehát mondjuk olyan 15 centire nyitott az ajtó (kb. látszik az ember keze csukóig), s ettől olyan 15-20 centi.
Tehát félméternél nem nagyon több.
***
Ha váratlanul történik az ajtónyitás, ha nem, a baleset elkerülhető biztonságos oldaltávolság tartásával. Szűk sáv, záróvonal, szembe forgalom esetén én azt szoktam tenni, hogy - a mögöttem jövők IQ-jára tekintett nélkül -, lassítok annyira, hogy lássam, van-e utas, illetve milyen mozgásra számíthatok. Eddig bevált, s túl sok anyázásra sem adtam okot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!