Lejtmenetben lehet-e 1-esben motorfékkel ereszkedni (elég kátyús az út lefelé) aszfaltos, meredek, kb.150 m-es lejtőről?
Úgy tudom, végig nem érdemes fékezni, mert az terheli a féket, éppen ezért kell motor fékezni. Vagy nem gáz, ha szépen 1-esben ereszkedek?
Van- e valami kritérium, amire figyelni kell (pl. fordulatszám) ilyenkor?
Ültél valaha autóban lejtőn?
A motorfék nem tempomat, hogy 1ben mondjuk stabil 10 km/h órán tartja az autót, ha esik, ha fúj:D Az nem egy külön szerkezet, a dugattyúk, és ezáltal a főtengely tehetetlenségét használja ki, aki motorfékez. Tehát lejtőn (főleg ilyen meredek lejtőn) gyorsul az autó, csak sokkal lassabb ütemben, mint ha ürseben elindulnál. Közben meg emelkedik a fordulatszám is, anélkül, hogy nyomnád a gázt. Ezért kell az üzemi fékkel (amit a pedállal működtetsz) is fékezni, a motorfék csak rásegítés, hogy legyen némi ideje hűlni az üzemi berendezésnek. Érted? Ezt autóssuliban elmondják ám, vagy te hiányoztál?
Valamokka!
Bocsi, de nekem még nincs jogsim. A haverom kért, hogy tolmácsoljak neki, az ő számítógépe kaput.
A túl magas fordulatszám milyen hatással lehet a motorra, egyéb alkatrészekre?
Ha 1-esben megyek lefelé, motorfékkel, elromlik valami?
Köszi a válaszokat.
"A túl magas fordulatszám milyen hatással lehet a motorra, egyéb alkatrészekre?"
Ha sikerül a piros zónáig hajszolni a motort (ahhoz mondjuk eléggé komoly lejtő kell, olyan, amin aztán az életben nem jön fel az Astra), akkor először a szelepvezérlés fog pontatlanná válni, lehet, hogy találkozik a dugattyú és a szeleptányér, ha pedig nem, a forgattyús hajtómű alkatrészei fogják megadni magukat: túl nagy terhelés jut a dugattyúcsapszegekre, hajtókarcsapokra, hajtókarokra. Viszont ehhez eléggé extrémen túl kell pörgetni a motort, gyakoribb az, hogy a dugattyú belever a szelepekbe.
"Ha 1-esben megyek lefelé, motorfékkel, elromlik valami?"
Ha teljesen hideg motorral teszi meg minden nap, akkor a hidegen hajszolás tipikus jelei mutatkoznak: az üzemanyag és a motorolaj keveredése, fokozott kopás a forgó-mozgó alkatrészeken és a többi. Egyébként viszont 150 méternyi motorfék még akkor sem árt meg a motornak, ha annyira meredek a lejtő, hogy 1-esben van csak kellő fékerő.
"Ha teljesen hideg motorral teszi meg minden nap, akkor a hidegen hajszolás tipikus jelei mutatkoznak: az üzemanyag és a motorolaj keveredése, fokozott kopás a forgó-mozgó alkatrészeken és a többi"
Ez hol túlhajszolás??? Túlhajszolni csak a gázpedállal lehet... Az üzemanyag meg marhára nem keveredik a motorolajjal, ugyanis gyakorlatilag alig kap vmennyit, melegen meg semmit.
Mivel motorfékkel is mozognak a mozgó alkatrészek így olajozás nélkül így is tönkre lehet tenni.
Pont ezért gond a 2T motorotoknál a motorfék, mivel közben nincs megfelelő kenése.
Az olaj meg elég szépen tud keveredni az üzemanyaggal eléggé elkopnak az olajat az égéstértől elkülönítő alkatrészek.
"Mivel motorfékkel is mozognak a mozgó alkatrészek így olajozás nélkül így is tönkre lehet tenni. Pont ezért gond a 2T motorotoknál a motorfék, mivel közben nincs megfelelő kenése. "
4 ütemű motoroknál mindig van olajozás. Kétüteműt meg utoljára a Trabantban használtak.
"Ez hol túlhajszolás??? Túlhajszolni csak a gázpedállal lehet..."
Úgy látom, te is tévedésben vagy a túlterhelés fogalmát illetően. A motor számára a terhelés ugyanis nem azt jelenti, hogy nyomod a gázt és pörög, mint az őrült. A motormelegítés helyes metódusa sem az, hogy beülsz és hidegen leszabályzásig pörgeted a motort, mert attól hamarabb eléri az üzemi hőfokot.
A motor számára a terhelést az jelenti, hogy mennyi nyomatékot kell leadnia. Ha kicsivel alapjárat fölött vonszolja magát, máris nagyobb a terhelése, mint ha üresben bőgeted. Pedig alig nyomod a gázpedált, holott te azt hiszed, csak azzal lehet túlhajszolni.
Motorféknél is ez a helyzet: a motor nyomatékot ad le. Csak nem hajtónyomatékot, hanem fékezőnyomatékot. A főtengelyt tekerő erőátvitel terheli a forgó, mozgó alkatrészeket, a motor nem csak úgy, szabadon pörög, hanem ún. kényszerüresjáratban megy, magasabb fordulatra áll be, mint amit a gázpedál állása indokolttá tenne.
Ez a magasabb fordulat pedig nem sétagalopp a számára: minden egyes fordulatban küszködik, hogy a főtengelyt tekerő nyomatékot legyűrje, az autó mozgási energiáját hővé és kipufogási veszteséggé alakítsa. Ez a terhelés neki, nem az üresben padlóig nyomott gázpedál és a leszabályzáson bömbölő motor.
Ugyanez van "rendes" menetnél is: ha üresben félig nyomod a gázpedált, felpörög a maximális fordulatszám feléig, de ha mindezt öt személlyel, teli csomagtartóval, emelkedőn felfelé teszed, lehet, hogy csak feleannyit fog pörögni. A terhelése viszont jókora lesz, mert nagy nyomatékot kell leadnia, hogy ne guruljon vissza az autó.
"A motor számára a terhelést az jelenti, hogy mennyi nyomatékot kell leadnia."
És mondd már meg, motorféknél mennyi nyomatékot kell leadnia?? Ne fárasszál már...
"És mondd már meg, motorféknél mennyi nyomatékot kell leadnia?? Ne fárasszál már..."
Annyit, amennyi visszafogja a lejtőn az autót. Vagy épp amennyit sikerül neki. Csak épp ez a nyomaték nem hajtó, hanem fékező irányban tekergeti az egész erőátvitelt. Az arcodból meg egész nyugodtan visszább lehet venni, a végén még nem fogsz beférni az ajtón.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!