Lejtmenetben lehet-e 1-esben motorfékkel ereszkedni (elég kátyús az út lefelé) aszfaltos, meredek, kb.150 m-es lejtőről?
Úgy tudom, végig nem érdemes fékezni, mert az terheli a féket, éppen ezért kell motor fékezni. Vagy nem gáz, ha szépen 1-esben ereszkedek?
Van- e valami kritérium, amire figyelni kell (pl. fordulatszám) ilyenkor?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ültél valaha autóban lejtőn?
A motorfék nem tempomat, hogy 1ben mondjuk stabil 10 km/h órán tartja az autót, ha esik, ha fúj:D Az nem egy külön szerkezet, a dugattyúk, és ezáltal a főtengely tehetetlenségét használja ki, aki motorfékez. Tehát lejtőn (főleg ilyen meredek lejtőn) gyorsul az autó, csak sokkal lassabb ütemben, mint ha ürseben elindulnál. Közben meg emelkedik a fordulatszám is, anélkül, hogy nyomnád a gázt. Ezért kell az üzemi fékkel (amit a pedállal működtetsz) is fékezni, a motorfék csak rásegítés, hogy legyen némi ideje hűlni az üzemi berendezésnek. Érted? Ezt autóssuliban elmondják ám, vagy te hiányoztál?
Valamokka!
Bocsi, de nekem még nincs jogsim. A haverom kért, hogy tolmácsoljak neki, az ő számítógépe kaput.
A túl magas fordulatszám milyen hatással lehet a motorra, egyéb alkatrészekre?
Ha 1-esben megyek lefelé, motorfékkel, elromlik valami?
Köszi a válaszokat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
"A túl magas fordulatszám milyen hatással lehet a motorra, egyéb alkatrészekre?"
Ha sikerül a piros zónáig hajszolni a motort (ahhoz mondjuk eléggé komoly lejtő kell, olyan, amin aztán az életben nem jön fel az Astra), akkor először a szelepvezérlés fog pontatlanná válni, lehet, hogy találkozik a dugattyú és a szeleptányér, ha pedig nem, a forgattyús hajtómű alkatrészei fogják megadni magukat: túl nagy terhelés jut a dugattyúcsapszegekre, hajtókarcsapokra, hajtókarokra. Viszont ehhez eléggé extrémen túl kell pörgetni a motort, gyakoribb az, hogy a dugattyú belever a szelepekbe.
"Ha 1-esben megyek lefelé, motorfékkel, elromlik valami?"
Ha teljesen hideg motorral teszi meg minden nap, akkor a hidegen hajszolás tipikus jelei mutatkoznak: az üzemanyag és a motorolaj keveredése, fokozott kopás a forgó-mozgó alkatrészeken és a többi. Egyébként viszont 150 méternyi motorfék még akkor sem árt meg a motornak, ha annyira meredek a lejtő, hogy 1-esben van csak kellő fékerő.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Ha teljesen hideg motorral teszi meg minden nap, akkor a hidegen hajszolás tipikus jelei mutatkoznak: az üzemanyag és a motorolaj keveredése, fokozott kopás a forgó-mozgó alkatrészeken és a többi"
Ez hol túlhajszolás??? Túlhajszolni csak a gázpedállal lehet... Az üzemanyag meg marhára nem keveredik a motorolajjal, ugyanis gyakorlatilag alig kap vmennyit, melegen meg semmit.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Mivel motorfékkel is mozognak a mozgó alkatrészek így olajozás nélkül így is tönkre lehet tenni.
Pont ezért gond a 2T motorotoknál a motorfék, mivel közben nincs megfelelő kenése.
Az olaj meg elég szépen tud keveredni az üzemanyaggal eléggé elkopnak az olajat az égéstértől elkülönítő alkatrészek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Mivel motorfékkel is mozognak a mozgó alkatrészek így olajozás nélkül így is tönkre lehet tenni. Pont ezért gond a 2T motorotoknál a motorfék, mivel közben nincs megfelelő kenése. "
4 ütemű motoroknál mindig van olajozás. Kétüteműt meg utoljára a Trabantban használtak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
"Ez hol túlhajszolás??? Túlhajszolni csak a gázpedállal lehet..."
Úgy látom, te is tévedésben vagy a túlterhelés fogalmát illetően. A motor számára a terhelés ugyanis nem azt jelenti, hogy nyomod a gázt és pörög, mint az őrült. A motormelegítés helyes metódusa sem az, hogy beülsz és hidegen leszabályzásig pörgeted a motort, mert attól hamarabb eléri az üzemi hőfokot.
A motor számára a terhelést az jelenti, hogy mennyi nyomatékot kell leadnia. Ha kicsivel alapjárat fölött vonszolja magát, máris nagyobb a terhelése, mint ha üresben bőgeted. Pedig alig nyomod a gázpedált, holott te azt hiszed, csak azzal lehet túlhajszolni.
Motorféknél is ez a helyzet: a motor nyomatékot ad le. Csak nem hajtónyomatékot, hanem fékezőnyomatékot. A főtengelyt tekerő erőátvitel terheli a forgó, mozgó alkatrészeket, a motor nem csak úgy, szabadon pörög, hanem ún. kényszerüresjáratban megy, magasabb fordulatra áll be, mint amit a gázpedál állása indokolttá tenne.
Ez a magasabb fordulat pedig nem sétagalopp a számára: minden egyes fordulatban küszködik, hogy a főtengelyt tekerő nyomatékot legyűrje, az autó mozgási energiáját hővé és kipufogási veszteséggé alakítsa. Ez a terhelés neki, nem az üresben padlóig nyomott gázpedál és a leszabályzáson bömbölő motor.
Ugyanez van "rendes" menetnél is: ha üresben félig nyomod a gázpedált, felpörög a maximális fordulatszám feléig, de ha mindezt öt személlyel, teli csomagtartóval, emelkedőn felfelé teszed, lehet, hogy csak feleannyit fog pörögni. A terhelése viszont jókora lesz, mert nagy nyomatékot kell leadnia, hogy ne guruljon vissza az autó.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"A motor számára a terhelést az jelenti, hogy mennyi nyomatékot kell leadnia."
És mondd már meg, motorféknél mennyi nyomatékot kell leadnia?? Ne fárasszál már...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
"És mondd már meg, motorféknél mennyi nyomatékot kell leadnia?? Ne fárasszál már..."
Annyit, amennyi visszafogja a lejtőn az autót. Vagy épp amennyit sikerül neki. Csak épp ez a nyomaték nem hajtó, hanem fékező irányban tekergeti az egész erőátvitelt. Az arcodból meg egész nyugodtan visszább lehet venni, a végén még nem fogsz beférni az ajtón.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!