Kerékpáros átengedése zebránál. De mit is jelent gyakorlatban, hogy leszállt a kerékpárról?
Gyakran csak azt látom, hogy ugyan a nyeregből leszáll, de a váz ott van a lába közt, így ilyen esetben szerintem nem vagyok köteles átengedni a zebrán, pláne, hogy úgysem fog áttipegni így, hanem visszaül és átteker, amit meg ugye nem tehetne meg.
Ti, hogy látjátok ezt? Figyelitek, hogy valóban leszállt és mellette van a kerékpár, vagy jobb a békesség, és inkább átengeditek?





20.
Akkor olvasd el fent még egyszer, hogy mi a kérdés. A zebrán való közlekedése (illetve olyan helyen, ahol csak zebra van, vagy az se, de átvezetés semmiképp). Ahol meg kerékpáros átvezetés van, eleve vagy neki (többnyire) vagy az autósnak, de kint van az EAK tábla. Jobbkéz szabály csak az úttesten közlekedők között értelmezhető. A kerékpáros számára ez akkor útkereszteződés, ha az úton megy (a szélén) és megy tovább egyenesen (még mindig az úton). Ilyenkor elsőbbsége van értelemszerűen a kanyarodó járművekkel szemben. (Már csak ezért sem védhető az, amikor azon hőzöngenek az autósok, hogy a zebrán 20-szal átteker és ezért nem észleli időben. A most leírt esetben lehet 40-nel húz el az autós mellett, mégis meg kell adni, pedig még kevesebbet is lát belőle)





"Úgy tanítják, hogy nincs elsőbbsége, de ha bármi baja esik, ami miatt sérülést szenved, akkor az autóst veszik elő, hogy miért nem engedte át."
Nem azért veszik elő, hanem mert a KRESZ-ben világosan meg van fogalmazva hogy forgalombiztonság szempontjából veszélyes helyeket, beleértve a gyalogátkelő helyet úgy kell megközelíteni, hogy a járművezető le tudja reagálni a veszélyes helyzetet, magyarán ha átdöngetsz rajta 50-el mert annyi ott a megengedett és csak egy bringást láttál közeledni, akkor bizony jogosan vesznek elő, mert fel kellett volna készülnöd egy esetleges baleset elhárítására. Tehát az ok nem az elsőbbségadási kötelezettség elmulasztása lesz.





@21: itt nem messze van egy ilyen kereszteződés. A kerékpáros halad a gyászon, de a keresztező mellékutca előtt annak vége és a zebrán van átvezetve -utána ismét folytatódik a gyász. Mindezt azért, hogy megfordítsák az elsőbbségi szabályokat és a gyásszal párhuzamos főútról a mellékutcába kanyarodónak legyen elsőbbsége, ne a kerékpárosnak. Szóval jó magyar szokás szerint kiraknak egy EAK+gykpút vége táblát és máris megfordult az elsőbbség...
Ellenben a mellékutcából kihajtónak is ott az EAK -és ahol mindkét úton haladónak EAKja van,az bizony egyenrangú kereszteződés, ahol a jobbkéz dönt.





Én is csak úgy szoktam leszállni a kerékpárról, hogy a lábam között marad a váz. Egyrészt egy férfi vázról 50 év fölött már nem olyan kényelmes állandóan leszállni, meg vissza. Ráadásul ezt többször meg kéne a kisvárosban tennem egy 10-15 perces út alatt, mert idióta módon 1-2 kivételtől eltekintve, a legtöbb helyen nem vezették át a kerékpárutat az autós úton, hanem kp.út vége, zebra, majd újra kp.út. Másrészt így szerintem gyalogos vagyok, mert lent van a lábam. Ettől függetlenül meg szoktam várni, hogy megálljanak az autók és átengedjenek, ekkor egy intéssel megköszönöm, majd visszapattanva áttekerek, így neki is rövidebb ideig kell várnia, gyorsabban átérek, mintha tolnám a lábam között. Múltkor egy rendőr is átengedett ilyen helyzetben, akkor nem mertem visszaülni, áttoltam, nehogy belekössön.
Sok helyen a rendőrök és a közút kezelője is rosszul értelmezik a KRESZ szabályait, és kiteszik a piros-zöld "HAJTVA TILOS - TOLVA SZABÁLYOS" táblát, pedig ilyen a KRESZ-ből nem következik, csak hogy hajtva nincs a kerékpárosnak elsőbbsége. Üdvözlöm, ha az új KRESZ-ben ez le is lesz írva.





24.
Nem értem. Attól, hogy valaki a járdán leteszi a lábát, de a zebrán már nem, akkor a zebrán miért lenne gyalogos?
Egyébként hülye szabály, én is minden esetben áttekerek, nem 40-nel, de kb 10-zel, mi ezzel a probléma.





#25: Így a leggyorsabb mindenkinek. Csak addig vagyok gyalogos, amíg lent van a lábam. Utána, meg nem mindegy?
Amúgy én szoktam autósként, biciklisként és gyalogosként is közlekedni. Biciklisként mindig megállok, ha nincs elsőbbségem, sokszor mégis elengedenek. Gyalogosként is megállok a zebra előtt, és ha megállnak, hogy átmenjek, intek egy köszit. Autósként meg nagyon figyelem a zebrákat, és ha valaki gyanús, hogy le fog lépni, inkább megállok, és átengedem.





26.
Nem, nem mindegy. Ha gyalogos szeretnél lenni a zebrán, akkor hiába teszed le a lábadat előtte a járdán, ha a zebrán meg tekersz. Semmi köze a 2-nek egymáshoz. Ha meg nem szeretnél gyalogos lenni a zebrán, akkor meg minek akarsz annak látszani.










Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!