Ezt a balesetet hogy lehetett volna elkerülni?
https://www.youtube.com/watch?v=pNa2-zWEu2s
Mellékutcából 2x2 sávra akar kanyarodni.
Bonyolítsunk a szitun és tegyük fel, hogy balra akar menni. Eközben minden lámpa sárgával villog. És hogy még nehezítsük a helyzeten, legyen a kocsi egy utánfutós Skoda Octavia, amivel középen se fért volna el, amig megvárja, hogy a szemközti 2 sáv is szabad lesz. És hogy még bonyolítsuk a szituációt: legyen középen egy villamossín (mert gondolom Bp-en is létezik ilyen 2x2 sávos út).
Na mit kell ilyenkor tenni, hogy biztosan ne legyen baleset?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#8: pont az utasok miatt nem satuzhat akkorát a buszsofőr.
Nincs biztonsági öv és álló utasok is vannak, úgyhogy szanaszét törné magát több tucat ember.
Ilyenkor egy koccanás a kisebbik rossz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Hogy lehetett volna elkerülni? Körülnézéssel és szabályos irányjelzéssel.
"Bonyolítsunk a szitun és tegyük fel, hogy balra akar menni. Eközben minden lámpa sárgával villog. És hogy még nehezítsük a helyzeten, legyen a kocsi egy utánfutós Skoda Octavia, amivel középen se fért volna el, amig megvárja, hogy a szemközti 2 sáv is szabad lesz. És hogy még bonyolítsuk a szituációt: legyen középen egy villamossín (mert gondolom Bp-en is létezik ilyen 2x2 sávos út).
Na mit kell ilyenkor tenni, hogy biztosan ne legyen baleset?"
Körül kell nézni és szabályosan irányjelezni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Több sávos védett útra (sárgán villogó lámpák sem kellenek, elég egy mellékutca eak táblával) úgy csatlakozol/keresztezed, hogy minden sáv előtt ellenőrzöd a forgalmat.
Ha meg is áll valaki, hogy kiengedjen, akkor sem lősz ki, figyelni kell.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem kellett volna balf/sznak lenni, és megadni az elsőbbséget annak, akinek jár. Ilyen egyszerű. Nincs ebben semmi extra.
Bonyolított képzeletbeli helyzetekben ugyanígy. Ha akkora a forgalom, vagy bizonytalan az illető, hogy átérne, akkor meg elmegy jobbra, az első balrakanyarodási lehetőségnél pedig visszafordul (2 sáv + villamos bőven elég széles hozzá)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Én is úgy veszem észre, hogy a legfőbb probléma itt a hibás irányjelzés. El tudom képzelni, hogy buszos ránézett messziről, látta az indexet, és amikor visszanézett előre, akkor már az autós elindult előre. Lehet, ha nem indexel jobbra, a buszos elengedi.
Igen, hogy meg kell adni az elsőbbséget, de ha forgalmas úton fennáll egy nem működő lámpa, akkor annyi odafigyelés kell, hogy elengedjünk egy-egy bejövő autót, mert úgy tudjuk mi magunk kicsit könnyíteni egymás életét.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
16-os, nagyon egyetértek veled.
A lámpa azért van abban a kereszteződésben, mert szükséges. Mert akkora ott a forgalom. Ha nem működik, akkor az a kereszteződés eleve egy "nehéz" kereszteződéssé válik. Az alárendelt útról jövők, ha nem akarnak estig ott állni a kereszteződésben, akkor ki fognak hajtani, amint lesz egy-egy szabad sáv. Erre a védett útvonalon jövőnek készülnie kell. És ahogy 16-os írta, egy-egy autót be kell engedni, ennyi szolidaritás legyen már a közlekedőkben egymás iránt.
Azzal is nagyon egyetértek, hogy ha a buszos látta, hogy az autós jobbra indexel, akkor nem készült arra, hogy keresztezni fogja az útvonalát. Lehet, hogy ha nem indexel az autós, akkor a buszos is másképp közelíti meg a kereszteződést.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ó, kedves Károly, itt a Közlekedés rovatban olyan KRESZ-professzorok vannak, hogy csak pislog az ember.
Nemrég egy másik kérdésnél azt írta valaki, hogy ha a gyalogos az úttesten van akkor mindenképpen elsőbbsége van. Ha zebrán van, ha nincs, ha zöldje van, ha nincs. Én leírtam, hogy ezt a hülyeséget azért ne terjessze már. És le lettem pontozva, ő meg fel! :-)
Másik esetnél (szintén közlekedésbiztonsági témában) az ellenvéleményemre egy durván trágárkodó privát üzenet érkezett. Ráadásul a nickneve alapján egy lánytól.
Aztán jönnek a nyavalygós kérdések, hogy "autót vezetni tanulok, már háromszor megbuktam, mit csináljak" - és jönnek a biztatások, hogy ez semmi, csak az ötödik bukás után küldik el az embert PÁV-ra, meg próbálkozzon megvesztegetéssel stb. stb.
Minden mindennel összefügg.
Ne is csodálkozzunk, hogy a közlekedésben olyan parafenoménok vannak, mint ebben a videóban a személyautó vezetője. Itt a gyakorin is hasonlók lehetnek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!