Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Személyautóval vagy kerékpárra...

Személyautóval vagy kerékpárral hosszabb a fékút azonos sebességről történő vészfékezés esetén?

Figyelt kérdés
Tudom, hogy soktényezős a dolog. Tételezzünk fel, hogy száraz aszfalton történik a teszt. Vegyünk alapul jó műszaki állapotban lévő járműveket és rutinos járművezetőket. A kerékpáron legyen szélesebb (MTB) gumi, nem az ujjnyi vékony országúti. A reakcióidőtől tekintsünk el.

2023. nov. 7. 09:13
1 2 3
 11/21 anonim ***** válasza:
43%
Az autónak nagy tapadási felülete van a széles gumik miatt és nagyobb fékerőt tud kifejteni a messze nagyobb fékfelületeken. Ez bőven ellensúlyozza a tömeget - de nézz meg egy országúti kerékpár versenyt hogy a sprintbefutó után mennyi ideig tart megállni a kerékpárosoknak - 60-80 km/h-ról több száz méter kifutót hagynak még nekik (nyilván praktikus okokból az elsőnek befutók tovább gurulnak, hogy a mezőny vége is át tudjon haladni a célvonalon, de a 100+ méteres féktáv nem túlzás, míg autóval fele ennyi is elég).
2023. nov. 7. 12:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/21 anonim ***** válasza:
79%

ideális körülmények közt, tapadáshatáron szerintem kábé hasonlónak kéne lennie

viszont bringával sokkal magasabban van a súlypont, így az első féket nem mered annyira intenzíven használni, egy esetleges blokkolás-orraesés elkerülendő

másrészt sokkal könnyebben megváltozik a saját helyzeteddel együtt, és ezzel együtt a kerekre jutó terhelés és a tapadáshatár is, szóval sokszor nem vagy az optimum közelében, vagy már csúszol, vagy lehetne jobban fékezni hátul is

2023. nov. 7. 13:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/21 anonim ***** válasza:
80%

Hát nagyon jó kérdés.

A kerékpárosnak ugye kisebb a tömege, ami kisebb mozgási energiát is jelent. Ugyanakkor ezáltal a tapadása is kisebb, így a kifejthető maximális fékerő is kisebb lesz. Az autóban meg ugye van ABS, (tekintsünk el attól, hogy veteránokban nincs) ami segít a csúszási határ közelében tartani a fékezőerőt, azaz maximalizálni. A kerékpáron ilyen nem igazán szokott lenni.

Ha egyszer ráérek, lehet, hogy utánaszámolok, illetve rápróbálok, de nem ígérek semmit, mert az, hogy ráérek, simán lehet, hogy két év múlva lesz 😅

2023. nov. 7. 15:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/21 anonim ***** válasza:
80%
Vészfékezést feltételezve először a motor áll meg, aztán az autó, (aztán bármilyen nehezebb jármű (a légfék késése és a nagyobb tömeg miatt), és végül a kerékpár. Mindhez volt szerencsém.
2023. nov. 7. 16:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/21 nemaRendőrség ***** válasza:
31%

Nem mindegy az autó és a kerékpár.

Pl a legújabb Bosch eBike-os ABS kenterbever egy F astrát. Nagyon poén kis kütyü, pl nem lehet vele előre esni, elengedi a féket mielőtt elesel.



De alapvetően a kerékpárnak lesz nagyobb a fékútja. Egy széles kerékpárgumi kb hatod akkora tapadást biztosít mint egy autó gumi.

Kerékpár fékezésnél hátsó fékkel szokás fékezni, hogy ne ess előre. Nagyon ritkán fog 2 fék, mert ha az elsővel is fékezel akkor egész egyszerűen elkezd emelkedni a hátsó kerék.

2023. nov. 7. 17:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/21 anonim ***** válasza:
79%
Igaz, hogy az autónak nagyobb a tömege, így a tehetetlenség miatt nehezebb megfékezni. Ugyanakkor ehhez mérten jóval erősebb fékhatást is tud kifejteni az autó fékje + a tömege és a nagyobb úttal érintkező felület miatt a tapadása is jobb. Szóval kerékpárral lesz hosszabb a fékút.
2023. nov. 7. 19:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/21 anonim ***** válasza:
Van aszfalt gumi is szélesebb méretben mo....
2023. nov. 7. 20:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/21 anonim ***** válasza:
69%

Amugy ez a hátsó fekes biciklis megoldás honnan jön? Sosem felejtem el, amikor az uj KTM biciklijével egy srac magyarazta nekem, hogy igazából az első féktárcsát úgysem kell majd cserélni soha, mivel hátsóval kell fékezni... aha mondom ok engedjük el.

Szóval nem, biciklin az első fék (főleg jó útviszonyok között, de porban-sárban-vizesen is) a hatásosabb, és aki tényleg intenzíven bringazik az tudja, hogy kell használni. Ha nagyot fékezel, akkor alap h mindkét fék megy. Ne legyünk már balf@szok!!!! Azert mert bicikli, még ne higgyük, hogy mindenkinek sima ügy ügyesen, teknikásan használni... Motor szintén nem annyira mindegy mit hogyan. Autó se, de az ABS/ESP korszakban kb minden hülye tud taposni egy pedált.

2023. nov. 7. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/21 A kérdező kommentje:
Ha lesz időm kipróbálom és jövök az eredményekkel. (Nyugi, nem a forgalomban fogok satuféket nyomni.)
2023. nov. 7. 20:46
 20/21 anonim ***** válasza:
Nézegettem most mindenféle táblázatokat. Ezek alapján 40-ről száraz úton autóval 10-11 m a fékút. Kerékpárral ennyire felgyorsulva, szerintem lehetetlen megállni ilyen kis távolságon. Vagy aránylag lassan fékezünk, vagy oldalra kifarolunk és elesünk, vagy bukfencezünk egyet a biciklivel együtt.
2023. nov. 11. 12:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!