Személyautóval vagy kerékpárral hosszabb a fékút azonos sebességről történő vészfékezés esetén?
ideális körülmények közt, tapadáshatáron szerintem kábé hasonlónak kéne lennie
viszont bringával sokkal magasabban van a súlypont, így az első féket nem mered annyira intenzíven használni, egy esetleges blokkolás-orraesés elkerülendő
másrészt sokkal könnyebben megváltozik a saját helyzeteddel együtt, és ezzel együtt a kerekre jutó terhelés és a tapadáshatár is, szóval sokszor nem vagy az optimum közelében, vagy már csúszol, vagy lehetne jobban fékezni hátul is
Hát nagyon jó kérdés.
A kerékpárosnak ugye kisebb a tömege, ami kisebb mozgási energiát is jelent. Ugyanakkor ezáltal a tapadása is kisebb, így a kifejthető maximális fékerő is kisebb lesz. Az autóban meg ugye van ABS, (tekintsünk el attól, hogy veteránokban nincs) ami segít a csúszási határ közelében tartani a fékezőerőt, azaz maximalizálni. A kerékpáron ilyen nem igazán szokott lenni.
Ha egyszer ráérek, lehet, hogy utánaszámolok, illetve rápróbálok, de nem ígérek semmit, mert az, hogy ráérek, simán lehet, hogy két év múlva lesz 😅
Nem mindegy az autó és a kerékpár.
Pl a legújabb Bosch eBike-os ABS kenterbever egy F astrát. Nagyon poén kis kütyü, pl nem lehet vele előre esni, elengedi a féket mielőtt elesel.
De alapvetően a kerékpárnak lesz nagyobb a fékútja. Egy széles kerékpárgumi kb hatod akkora tapadást biztosít mint egy autó gumi.
Kerékpár fékezésnél hátsó fékkel szokás fékezni, hogy ne ess előre. Nagyon ritkán fog 2 fék, mert ha az elsővel is fékezel akkor egész egyszerűen elkezd emelkedni a hátsó kerék.
Amugy ez a hátsó fekes biciklis megoldás honnan jön? Sosem felejtem el, amikor az uj KTM biciklijével egy srac magyarazta nekem, hogy igazából az első féktárcsát úgysem kell majd cserélni soha, mivel hátsóval kell fékezni... aha mondom ok engedjük el.
Szóval nem, biciklin az első fék (főleg jó útviszonyok között, de porban-sárban-vizesen is) a hatásosabb, és aki tényleg intenzíven bringazik az tudja, hogy kell használni. Ha nagyot fékezel, akkor alap h mindkét fék megy. Ne legyünk már balf@szok!!!! Azert mert bicikli, még ne higgyük, hogy mindenkinek sima ügy ügyesen, teknikásan használni... Motor szintén nem annyira mindegy mit hogyan. Autó se, de az ABS/ESP korszakban kb minden hülye tud taposni egy pedált.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!