Vèszfèkezèssel egybekötött kikerülès menete?
Nemrèg egy baràtom (mèg nem vezettem) mondta el, de nem tudom hogy jól jegyeztem meg:
1:Èszleled az akadàlyt, ès eldöntöd a vèszfèkezèst.
2: Felkapod a jobb làbad, ès ràrúgsz a fèkre, majd ott tartod.
3:Ezzel egyidőben bal làb kuplung teljes benyomàsa.
4:kikerülèsi iràny eldöntèse
5:Fèk felengedèse
6:kormàny tekerèse, majd a kikerülèskor egyenesbe hozni az autót.
7:Fèkre megint ràrúgsz (ha szüksèges pl sikertelen volt a kikerülès) ès ott tart
8 Sebessèg ki, kuplung fel, kèzi fèk behúzàsa.
Illetve màsik kèrdès: Szüksèges felengedni a fèket irànyvàltàsnàl? Ha igen mièrt?
Köszönöm a vàlaszotokat.
legtöbb autóban már van ABS, aminek előnye, hogy kormányzás közben is nyomhatod
egyébként ezek az "eldöntöd" lépések nem léteznek. A korábbi tapasztalatod alapján automatikusan történik, mert nincs idő gondolkozni.
Részben téves, de erre te is ráérezhettél szerintem, nem véletlenül tetted fel a végén azt a kérdést: nem, nem kell felengedni a féket irányváltásnál. Sőt...
#1-nek ugyebár igaza van abban, hogy ha ABS nélküli autón ész nélkül nyomod a féket, akkor beblokkolnak a kerekek és akkor irányíthatatlan lesz az autó. Ha ilyen helyzetbe kerülsz, akkor két dolgot tehetsz: valóban felengeded a kormányozás idejére a féket, hogy tudj irányt váltani, a másikhoz viszont tapasztalat kell, meg kell találni a megcsúszási pontot a fékkel és ott kell tartani. Utóbbi nehéz és élesben kipróbálni nem szabad, mert úgysem fog menni. Szóval ha nincs ABS az autódban, akkor valóban inkább engedd fel a pedált. De egyébként megjegyzem, csúszó kerekekkel nem csak az irányváltás lehetetlen, de a fékút is megnő, ami nem túl jó dolog, mikor meg akarsz állni. Ezért is mondom mindig, hogy a jogosítványszerzésnek alapja kellene legyen egy vezetéstechnikai tréning. Na mindegy.
Manapság viszont nagyon ritka az ABS nélküli autó, úgyhogy erre a részre valószínűleg nagyobb szükséged van, vagy lesz a jövőben, ha veszel valami autót ami nem 30 éves és lesz benne ABS. :D Az ABS meggátolja a kerekek blokkolását, ezért soha nem kell attól tartanod, hogy irányíthatatlanná válik az autód. Ezért nem is kell felemelned a fékről a lábad irányváltáskor. Sőt mi több, fékezés közben könnyebb irányt váltani. Fékezéskor ugyebár a súlypont előre mozdul, nagyobb a terhelés az első abroncsokon, ez növeli a tapadást az abroncs és az úttest között, ezért könnyebb a manőverezés. Például versenyzők is kihasználják ezt, "trail braking" néven találhatsz róla videót, az a lényege, hogy egy kanyart nem úgy vesznek be, hogy "fék -> kanyar -> gáz", hanem a fékezéssel egyidőben kanyarodnak is, mivel fékezés közben könnyebb kanyarodni.
#4 Én inkább úgy mondanám, hogy ha te ezt a 8 pontot nem tudod megcsinálni, akkor ne ülj autóba, mert nem neked való a vezetés. Ezt a 8 pontot nem olvasgatni kell vészhelyzetben, arra persze hogy nincs idő. De éles helyzetben ez nem egy lista, amit lépésről lépésre megcsinálsz és pipálgatsz, hogy "na ez megvan, jöhet a következő lépés". Ezek a dolgok reflexszerűen kellenek, hogy jöjjenek. És bár a tapasztalat nyilván segít, de önmagában az sem szükséges, hiszen ez a lista 100%-ban olyan lépéseket tartalmaz, ami része az embernek a józan paraszti esze által szült túlélési ösztönnek. Ezeket a lépéseket nem kell bemagolni, mert arra tényleg nincs idő, hogy emlékezetből előszedd. Ez egyszerű túlélési ösztön. Adrenalin beüt és reflexből csinálod a lépéseket, azonnal, gondolkodás nélkül.
Ha neked ez nem megy, akkor inkább maradj a busznál.
Erre térj vissza legalább 10 év gyakorlat után.
Nem akarlak elkeseriteni de ez nem úgy működik hogy be magolod olyantól főleg aki még maga sincs ezekkel tisztába.
Vészhelyzetben egy század mp van erre kb és az attól függ hogy mi rögzült benned.
Amit te leírtál az egy mese és fél mondat is sok bizonyos helyzetekben hogy végig gondold.
Tudom ez mosz nem fog tetszeni de hosszú idő az amikorra ezeket megtanulja az ember és hibátlanul is végre tudja hajtani.
Meglehet nézni főleg ilyen orosz videókat hogy mennyire rosszul reagálnak ilyen esetekben az emberek.
Ha fékezni kellene akkor csak visítanak és össze mennek.
Ha csak egykicsit félre kellene húzni a kormányt akkor megrántja úgy hogy a sima úton felbukfencel.
Szóval ha sokat gyakorolsz nagyon sok idő mulva ez is menni fog talán, de nem úgy mintha verset magolsz be.
#8: 10 év gyakorlat meg mire jó, amikor ilyen helyzetek sok évente egyszer fordulnak elő?
Vezetéstechnikai oktatásra kell menni, hogy megfelelő reflexeket begyakorold.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!