Autópályán ez a két dolog hogy van? Többi lent.
Autópályán szabad reflektort kapcsolni, ha előttem nincs senki? A szembelévők elvakítása ellen van fent a háló középen?
A másik nagy dilemmám, hogy ha a belső sáv lassan halad, de a külső üres és én eleve abban jövök, akkor ha elmegyek a belső sávban haladó mellett jobbról, az szabálytalan előzés, vagy szimpla haladás?
- Szabad, a két pályaoldal között direkt azért van bokorral beültetve folyamatosan
- Ha nem vágsz be elé, akkor szimpla haladás is lehet (bár ilyen azért ritkán van, hogy a belsőben lassabb a forgalom)
Általában lehet reflektorozni, igen, de ha pl. egy völgybe hajtasz éppen be, ott jó eséllyel át fog világítani a szembe-sávba, M6-on van 1-2 ilyen szakasz. Kamiont/buszt is elvakíthat, ha villogtat neked, akkor lekapcsolod, de nem kell belőle problémát csinálni.
Ha a belső sávban totyog valaki és eleve a belső sávból érkeztél, akkor jobbról megelőzni nem lehet, le kell villogni.
1. ahol nem látod a szembejövő fényszóróját, felkapcsolhatod.
2. elhaladhatsz mellette. Jobbról csak előzni tilos, folyamatosan haladni a sávodban, a megengedett sebességel, szabályos.
- Ha nem vakítod el a szembejövőt, akkor szabad.
- Jobbról előzni tilos, viszont az egymás mellett elhaladás nem előzés, így nem is tilos. Elég vékony a határ, hogy mi számít előzésnek és mi "elhaladásnak".
Ha valaki bentfelejtette magát a belső sávban, akkor én is "el szoktam haladni" mellette jobbról, ez teljesen oké, nem vagy köteles egy hülye autóst követni kilométerekig.
De ha tömött sor van a belsőben és a külsőben előre furakodsz és bevágsz valaki elé, az egy ordenáré taplóság. Sajnos elég sokan csinálják ezt, amiből szinte semmi előnyük nem származik, csak fékezés-hullámot generálnak. Meg ugye sokan emiatt nem tartják be a követési távot, mert ha normális követési távolságot hagynál, akkor rögtön ott terem egy nagyokos, aki jobbról bevág eléd.
Köszönöm a válaszokat.
A második esetnél én a külsőben haladok, nincs szó elévágásról. Nyaranta az M7-en ez a szituáció mindennapos. Valamiért általában gyorsabb a külső sáv.
Azért voltam bizonytalan, mert ha elhaladok mellette, hátha megijed, mert jobbról ugye pályán nem nagyon számítunk autóra, kivétel a felhajtóknál.
Én sem gondolnám, hogy be kéne mennem mögé és hatni rá, hogy tartson jobbra, ha lassabb.
Közben eszembe jutott még egy szitu pályán, ez is gyakori. Megyek a középső sávban, ami csak egy kicsit gyorsabb, mint a külső, de inkább itt megyek tartósan, minthogy 1-2 percenként sávot váltogassak. Igazából előzök, bár ez kívülről nem biztos, hogy feltűnik. A belső sáv üres. Jogos e, ha ilyenkor a mögöttem lévő villogtat, hogy menjek ki a külsőbe és engedjem el. Szerintem ezt nem teheti. Neki kellene átsorolni a belsőbe és ott megelőzni.
Előzés -> valakit lehagyni
Tehát szabály szerint az is jobbról előzésnek számít, ha jobbról elmész mellette.
A teljesen szabályos az lenne, ha bemész a belső sávba és levillogod, hogy takarodjon ki a külső sávba, mit keres ott.
Bocs, igazuk van az előttem íróknak, elhaladni szabad jobbról, de előzni nem. Tehát ha te a külső sávban haladsz folyamatosan, akkor elmehetsz mellette.
#6 voltam
Akkor tisztázzunk pár dolgot.
1. Jobbra tartás. Ennek értelmében autópályán mindig a jobb szélső sávban kell haladnod mindaddig, amíg előzést nem hajtasz végre. Tehát tartósan NEM haladhatsz a középső sávban.
2. Nagyon vékony a hatàr a kialakult párhuzamos közlekedés során történő jobbról elhaladas és a jobbról előzés között. Csak a gyorsabb haladás érdekében ne válts sávot a belsőből a külsőbe, de ha már a külső sávban vagy és a belső lelassul, nem vagy köteles felvenni a belső sáv tempóját. Mindenesetre ésszel tedd ezt is, mert az autópályán közlekedés alaplogikája az, hogy ha bármi gáz van, jobbra mindig menekülhetsz, mert ott lassabbak nálad.
"Megyek a középső sávban, ami csak egy kicsit gyorsabb, mint a külső, de inkább itt megyek tartósan, minthogy 1-2 percenként sávot váltogassak."
Kötelező jobbra tartás van. Ha tudsz ki kell húzódnod a jobb oldali sávba.
10-20 másodpercre még megérteném, hogy nem akarsz sávot váltogatni, de 1-2 percre illő lenne, ha a kimennél a külsőbe és addig se foglalsz el egy sávot feleslegesen. Azért egy sávváltásba ne halj már bele...
Persze ha összefüggő kocsisorok vannak, az más, olyankor megmaradhatsz bármelyik sávban.
9-es, köszi. Próbálom majd ezt tartani. Nem az a baj, hogy lusta vagyok sávot váltani. Amugy állítólag jól, nyugodtan, bátran vezetek, fel tudom venni a forgalom ritmusát, inkább előzékeny vagyok, de két szitu mégis parás nekem. Az egyik a közúton előzés. Csak akkor merek belekezdeni, ha nagyon hosszan belátható az út és nincs a látómezőmben senki. Ez nem tudom, miért van.
A másik az autópályán a sávváltás sötétedés után, mert egyszerűen a tükörből nem tudom megítélni, hogy a mögöttem jövők melyik sávban jönnek. Ezért szoktam leragadni a középsőben, mondván, az a biztos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!