A benzines autók fürgébbek, mint a dízelek többsége?
Adott két teljesen egyforma gépjármű, egyikük benzinnel, a másik gázolajjal üzemel. Melyikük a "fiatalosabb"?
Volt szerencsém egyik ismerősöm benzines Twingo-jához, itthon pedig egy Astra H típusú dízel van használatban.
Nekem a twingo jóval pörgősebbnek hatott és teljesen megszerettem. Az astra hozzá képest nem is megy, hanem csak tovaterjed. A twingo viszont érzékenyebb a gázadásra, nekem legalábbis úgy tűnt. Mi az igazság?
(köszi a válaszokat)
A Twingo egy guruló konzervdoboz az Astra-hoz képest.
A dízelek nyomatékosabbak, viszont általában kisebb fordulatszám tartományban dolgoznak jól.
"Miért kellene egyáltalán egy benzinesnek húznia olyan alacsony fordulaton, mikor nem az a normál üzemi fordulatszám tartománya? "
Nem kell. Ha pörgetjük városban 5000-6000-es motorfordulaton, akkor valóban ez az 1.4-es 90 lóerős motor is viszonylag fürgén mozgatja az 1,3 tonnás kasznit. De akkor a füldugót se felejtsd el hozzá magaddal vinni! :)
Ilyen motorfordulaton valóban alulról megközelíti azt a menetdinamikát, mint a kétszer akkora nyomatékú, hasonló teljesítményű dízel egy komfortos 2000-es fordulaton tud.
Lehet én perverz vagyok, de alapból nem vennék nettó 1.3 tonnás autót 90 lovas 1.4-es motorral. Lehetőleg ne azt tekintsük kiindulási alapnak, amikor valaki alul motorizált autót vesz.
Amúgy megint ott tartunk, hogy egy feltöltött dízelt hasonlítunk egy szívó benzineshez. Ráadásul úgy, hogy kijelölünk egy számunkra tetsző paramétert az autóskártyából és azzal ütjük a sort.
Ha alacsony fordulaton szeretnél dinamikusan autózni akkor feltöltött benzinest keress, mert azért legyünk őszinték a szívó dízel is egy lomha sz@r, igaz? ( volt szívódezsőm is :D )
Szóval vegyünk egy 1.7-es feltöltött dízelt korrekt nyomatékkal és hasonlítsunk hozzá egy szívó benzinest és kössük ki, hogy csak 1700-2500 között játszunk. Ugye te is érzed, hogy ez így értelmetlen összehasonlítás.
Játszunk úgy, hogy vegyünk egy 1,8-as benzinest meg egy 1.7-es dízelt majd jelöljük ki, hogy számunkra a 5000rpm feletti dinamika a fontos és láss csodát, a dízel labdába sem rúg :D
Szokjunk már le arról, hogy inkorrekt módon hasonlítunk össze dolgokat, mert akkor nyilván az egyik egyértelműen jobb lesz.
Hasonlítsunk össze inkább olyan autókat, amiknek a számunkra fontos tartományban közel ugyanakkora a teljesítménye. Az Astránál maradva, a feltöltött 1.6-nak ugyanott közel ugyanakkora a nyomatéka, mint a CDTI-nek, így a teljesítménye is, gyakorlatilag nem lesz köztük különbség alacsony fordulaton sem. Miért? Mert ott ugyanakkora lesz a teljesítményük. Az 1.4-nek ugyanott közel sincs akkora teljesítménye, mint az 1.7CDTi-nek.
Ezt nem hajlandóak megérteni a dízel fanok, nem köbcentit kell köbcentivel hasonlítani, hanem a "kiválasztott" tartományban a teljesítményt.
Ennyi erővel a CDTi 280Nm-ét is összevethetnénk az én feltöltött benzinesem 400Nm-ével, csak semmi értelme...
Szívó benzintől - főleg nem kisebb teljesítményű szívó benzintől - nem várható el, hogy alacsony fordulatszámon olyan dinamikus legyen, mint egy nagyobb teljesítményű feltöltött dízel. Akinek az a fontos, hogy alacsony fordulaton dinamikus legyen az autó, az talál magának megfelelő benzinest, ami alacsony fordulaton ugyanolyan dinamikus lesz, mint a dízel.
Nézd csak, ők is összehasonlítottak egy benzinest egy dízellel, csak ők ügyeltek arra, hogy nem csak a csúcsteljesítményük, hanem a részteljesítményük is közel azonos legyen:
Azt elfelejtettem, hogy amikor elfogynak az indokok, akkor mindig jön a fogyasztás. :P
Igen, ha tiprod akkor a feltöltött benzines fogyaszt is, viszont a dízel is. Az 1.9TDI sem 6 litert eszik, amikor taposva van, csak ezt sokan elfelejtik megemlíteni.
A fenti tesztben van fogyasztásadat is, normál használatnál is többet eszik a benzines, bár egész szép fogyasztást produkált a TSI, pedig már ez is húz a pincéből :D
Tudom, a VW csoportnál más a fizika. Nálatok ugyanannyit eszik a TDI taposva 200-as tempóban , mint 90-nél :D
Kinek mennyire fontos a fogyasztás? Ez emberfüggő. A benzinesem kb kétszer annyit eszik, mint a dízelem, mégsem vágok eret magamon :D
"Szokjunk már le arról, hogy inkorrekt módon hasonlítunk össze dolgokat, mert akkor nyilván az egyik egyértelműen jobb lesz."
Így van! Éppen ezért mért is kéne 5000-ig pörgetni egy dízelt? Mi értelme lenne?
"1.7-es dízelt majd jelöljük ki, hogy számunkra a 5000rpm feletti dinamika a fontos és láss csodát, a dízel labdába sem rúg :D"
Mért előny az, hogy egy motort muszáj 5000-es fordulaton bömböltetni, hogy menjen és mért hátrány az hogy 2000-es fordulaton azonnal megindul?
A gyorsuláshoz teljesítmény kell. Ebben ugye egyetértünk? (Mellesleg az aulumotorizált 1.4-es (90LE) az Astrában alig 10%-kal ad le kisebb teljesítményt mint az 1.7CDTI (101LE). Menetdinamikában pedig nem 10% a különbség. Miért is? Mindjárt leírom.)
Teljesítmény = forgatónyomaték x fordulatszám x 2pí.
A 2 pí állandó, ezért a szorzat másik két tényezőjétől függ a teljesítmény. Ha teljesítmény kell, vagy azt csináljuk, hogy növeljük a nyomatékot és a fordulatszám viszonylag alacsony marad (dízel), vagy viszonylag alacsony nyomaték mellett jelentősen növeljük a fordulatszámot (benzin).
Ezért a szorzatunk lehet nagyjából ugyan annyi. Így bizonyos körülmények között akár ugyan olyan jól megy mind a kettő.
Tehát a benzinest fel kell pörgetni. Terhelés mellett, pl egy emelkedőn visszaváltás nélkül ez nem biztos hogy megy önerőből és azonnal 2000-ről 5000-re tud ugrani a fordulatszám ahogy megpöccintjük a gázpedált. Hogy ezt a fordulatszám emelést a lehető legrövidebb idő alatt véghez tudjuk vinni, vissza kell váltani. És ha visszaváltasz és visít a motor mint egy fúrógép, akkor megy az is.
A dízelnél ilyenkor mi történik? Nem kell felpörgetni, visszaváltani, mivel főleg a nyomatékot növeli, nem a fordulatot. Azaz rálépsz a gázra és visszaváltás nélkül meglódul ugyan úgy, mint a benzinessel visszaváltva üvöltő motorral.
Melyik komfortosabb? Egy átlag sofőr, átlagos utcai használat mellett általában 5000-es motorfordulattal közlekedik vagy 2000 környékén? A fogyasztást hogy melyik fordulatnál lesz alacsonyabb már csak halkan merem megkérdezni....
Oké, hasonlítsuk az 1.6T-t az 1.7CDTI-hez. Itt már valóban van bőven nyomatéka a benzinesnek is. Sőt megkockáztatom még fürgébb is valamennyivel az 1.6T alacsony komfortos fordulat mellett is. A fogyasztás az egy dolog, hogy fényévekkel ver rá a feltöltött dízel a felöltött benzinesre. De éppen a benzin fanok fő érvét veszítjük el: az egyszerűbb, igénytelenebb (a szó jó értelmében) szerkezetet és olcsóbb szervizelést.
Összefoglalva, feltöltött dízel kontra feltöltött benzines:
- dinamika: kb egál, 1:1
- szervizelés: szintén egyforma: 2:2
- fogyasztás: fölényesen ráver a dízel a benzinesre: 3:2.
Akkor miben is jobb a feltöltött benzines, ami miatt mindenképp azt ajánlgatod?
Azért kíváncsi lennék, hogy egy mostani pl TSI megéri-e majd a 400.000km-es kort, ami egy dízelnek jó eséllyel meg se kottyan...
A másik gyakorlati tényező, az Astránál maradva, hogy melyik gyakoribb? 1.7CDTI-ből szinte minden sarkon áll egy. 1.6T-ből mennyi van? Nem sok. 1.6 szívóból mennyi van? Szintén Dunát lehetne velük rekeszteni mint az 1.7CDTI-ből. Éppen talán ezért hasonlítják sokan a legeltejedtebb benzines Astrát az egyetlen (mivel szívó dízel H astra tudtommal nincs) típusú feltöltött dízelhez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!