Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mitől függ, hogy egy belsőégés...

Mitől függ, hogy egy belsőégésű motornál hol van a tiltás, mekkora a még engedélyezett legmagasabb fordulatszám?

Figyelt kérdés
Tehát ugye minden motoralkatrész, dugattyúk, hajtókarok, szelepek egy adott mozgást végeznek minden munkaütemben. Ezt teszik lényegében a 700/perc körüli alapjárattól akár ennek a tízszereséig vagy még tovább. Viszont mitől lesz egy bizonyos fordulatszám felett ez káros a motornak? Ez mitől függ? Lényegében akkor, ha a egy-egy munkaütem már nem tud elég gyorsan végbemenni, mint amit a dugattyú/szelepek mozgása megkívánna?

febr. 7. 19:00
1 2
 11/15 anonim ***** válasza:
100%

Igen így már értem 🙂

Nem vagyok fizikus, rovarszaki vagyok 😅

febr. 7. 20:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/15 A kérdező kommentje:

#11 Fizikus én sem, csak a fizika órát szerettem😁

Járműmérnök meg pláne, onnan a kérdés😅

febr. 7. 20:22
 13/15 anonim ***** válasza:
100%

Ahhhh

Fizikát szerettem csak nem igazán értettem 🙂

Matekhoz brutál hülye vagyok, még össze adni sem tudok fejben de más tantárgy meg simán ment 😅


Szerelést is vágom eléggé, magamnak szerelem az autóm.

Innen is tudom amit kérdeztél...


Persze meg lehet küldeni extra levegővel a "robbanó" teret, hogy erősebb és pörgősebb legyen a motor de ez mind az élettartam rovására megy.


Még mindig az F1 példával tudok fellépni.

Anno még mikor néztem a v10 3000-es szívók voltak amik kipörögték a 16-18 ezret, csak hát ugye kilométerben nem sokat bírtak azok a motorok.

Nem is érdemes ezekkel a motorokkal példálózni viszont sokkal érdekesebb a mai mezei autó motorokkal illetve a régiekkel.

Komoly különbséget lehet tapasztalni minden téren.

febr. 7. 20:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/15 anonim ***** válasza:
100%

"Igen, de ott mi súlya van egy dugattyúnak?"

Persze, pont ezért hoztam fel példának! Az egész motor akkora mint egy ház.

Amúgy én sem vagyok fizikus, sem járműmérnök. Vegyész vagyok. A műszaki dolgok érdekelnek. Én is elég sokat szerelgetek, annak ellenére hoyg nem autószerelő a szakmám. Fizikát tanítottak elég sokat. Első éves fizika vizsgán ha a tömeg helyett súlyt mondtam volna, alapból mérlegelés nélkül vágtak volna ki elégtelennel a vizsgán. A köznyelvben hajlamosak az emberek keverni ezt a két fogalmat. Én ennyire nem vagyok ezzel vaskalapos. Értjük, hogy mire gondolsz. Egy hivatalos tudományos értekezésben belekötnének rendesen, itt azért lazább a stílus, elmegy. És jóra gondolsz, igazad van, még ha a megfogalmazás nem is teljesen precíz.

A Forma-1-et én 2001 óta nézem. Emlékszem akkoriban simán 20.000-ig is elpörgették a motorokat. De úgy van ahogy írod: egy versenyt kellett kibírniuk, utána kuka. Következő futamra megint beraktak egy vadonat újat. Sőt, emlékszem micsoda felháborodás volt a csapatok részéről, mikor bejött az a a szabály, hogy egy motornak egy egész versenyhétvégét ki kell bírnia! :D Előtte külön az időmérőre raktak be egy jól felhúzott motort, ami elment pár 10 km-t, aztán kukázták.

febr. 8. 08:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/15 anonim ***** válasza:

Tömören általaban 3 dolog korlátozza a maximális fordulatszámot: a forgattyús mechanizmusban fellépő belső feszültségek, a szelepk úszása és a nem megfelelő légáram.

Általában ami először fellép az a szelep úszás, ami azt takarja hogy a szelepek nem tudnak már elég gyorsan bezárni, tovább maradnak nyitva, amitől egyrészt változik az effektív vezérlés profil és rosszabblesz a hatásfoka, másrészt a szelepek bele tudnak érni a dugattyúkba.

Második opció, hogy a hengerfej nem tud már elegendő levegő tömegáramot biztosítani így a motor elkezd teljesítményt veszteni (ezért kezd el a teljesítmény görbék vége lefele menni).

Harmadik opció hogy a forgattyús mechanizmusban az alternáló mozgás miatt keltett erőhatásoktól szétesik valami (pl dugattyú alja leszakad). Ehhez azért bőven túl kell pörgetni a motort, akár a max fordulatszám 1,5szeresére.

febr. 9. 19:27
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!