Mitől függ, hogy egy belsőégésű motornál hol van a tiltás, mekkora a még engedélyezett legmagasabb fordulatszám?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Igen így már értem 🙂
Nem vagyok fizikus, rovarszaki vagyok 😅
#11 Fizikus én sem, csak a fizika órát szerettem😁
Járműmérnök meg pláne, onnan a kérdés😅
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ahhhh
Fizikát szerettem csak nem igazán értettem 🙂
Matekhoz brutál hülye vagyok, még össze adni sem tudok fejben de más tantárgy meg simán ment 😅
Szerelést is vágom eléggé, magamnak szerelem az autóm.
Innen is tudom amit kérdeztél...
Persze meg lehet küldeni extra levegővel a "robbanó" teret, hogy erősebb és pörgősebb legyen a motor de ez mind az élettartam rovására megy.
Még mindig az F1 példával tudok fellépni.
Anno még mikor néztem a v10 3000-es szívók voltak amik kipörögték a 16-18 ezret, csak hát ugye kilométerben nem sokat bírtak azok a motorok.
Nem is érdemes ezekkel a motorokkal példálózni viszont sokkal érdekesebb a mai mezei autó motorokkal illetve a régiekkel.
Komoly különbséget lehet tapasztalni minden téren.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Igen, de ott mi súlya van egy dugattyúnak?"
Persze, pont ezért hoztam fel példának! Az egész motor akkora mint egy ház.
Amúgy én sem vagyok fizikus, sem járműmérnök. Vegyész vagyok. A műszaki dolgok érdekelnek. Én is elég sokat szerelgetek, annak ellenére hoyg nem autószerelő a szakmám. Fizikát tanítottak elég sokat. Első éves fizika vizsgán ha a tömeg helyett súlyt mondtam volna, alapból mérlegelés nélkül vágtak volna ki elégtelennel a vizsgán. A köznyelvben hajlamosak az emberek keverni ezt a két fogalmat. Én ennyire nem vagyok ezzel vaskalapos. Értjük, hogy mire gondolsz. Egy hivatalos tudományos értekezésben belekötnének rendesen, itt azért lazább a stílus, elmegy. És jóra gondolsz, igazad van, még ha a megfogalmazás nem is teljesen precíz.
A Forma-1-et én 2001 óta nézem. Emlékszem akkoriban simán 20.000-ig is elpörgették a motorokat. De úgy van ahogy írod: egy versenyt kellett kibírniuk, utána kuka. Következő futamra megint beraktak egy vadonat újat. Sőt, emlékszem micsoda felháborodás volt a csapatok részéről, mikor bejött az a a szabály, hogy egy motornak egy egész versenyhétvégét ki kell bírnia! :D Előtte külön az időmérőre raktak be egy jól felhúzott motort, ami elment pár 10 km-t, aztán kukázták.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Tömören általaban 3 dolog korlátozza a maximális fordulatszámot: a forgattyús mechanizmusban fellépő belső feszültségek, a szelepk úszása és a nem megfelelő légáram.
Általában ami először fellép az a szelep úszás, ami azt takarja hogy a szelepek nem tudnak már elég gyorsan bezárni, tovább maradnak nyitva, amitől egyrészt változik az effektív vezérlés profil és rosszabblesz a hatásfoka, másrészt a szelepek bele tudnak érni a dugattyúkba.
Második opció, hogy a hengerfej nem tud már elegendő levegő tömegáramot biztosítani így a motor elkezd teljesítményt veszteni (ezért kezd el a teljesítmény görbék vége lefele menni).
Harmadik opció hogy a forgattyús mechanizmusban az alternáló mozgás miatt keltett erőhatásoktól szétesik valami (pl dugattyú alja leszakad). Ehhez azért bőven túl kell pörgetni a motort, akár a max fordulatszám 1,5szeresére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!