Milyen fordulatszám tartományban használjam az autót?
Sziasztok!
Három hete szereztem meg a jogosítványt személyautóra, és a tapasztalt sofőrök tapasztalata érdekelne.
Édesanyámnak van egy 2023-as Suzuki Swiftje amivel jelenleg közlekedek.
Ez egy 1200 köbcentis 4 hengeres autó.
Felváltani olyan 2300-2600 között szoktam. Ha városban közlekedek 50-el hosszabb egyenes szakaszon ha harmadik fokozattal megyek akkor olyan 2100-as fordulaton van az autó és a kijelzőn jelez is hogy váltsak fel. Ha negyedik fokozatban megyek akkor pedig 1600-as fordulat körül forog a motor. Azt gondolom hogy ez a váltás jelző ikon inkább a kedvezőbb fogyasztásra van programozva, nem pedig a "tartósságra".
Melyik fokozattal kímélném jobban az autót? Inkább nagyobb fordulaton hármasban, vagy inkább negyedik fokozatban?
Köszi előre is a reakciókat!










Ha nem kell taposd a gázpedált, akkor tökéletes az 1600-as fordulatszám. Amíg nem erőlködik a motor, addig nincs gond az alacsony fordulattal. 50-nél egyenesen gurulva sebességet tartani bőven elég az 1600-as fordulatszám. Kíméled a motort, kedvező a fogyasztásnak. De ezt neked kell érezni.
A családban lévő Mazda 2-esünk 50-nél a 6. fokozatot kéri, amibe ha berakom, akkor 700-at forog. Na, az beteg. :D De igazából bírja, de az már tényleg súlyos, nem merek kockáztatni, hogy úgy menjek vele, pedig nem erőlködik. 1300-1600 között szoktunk menni vele városban, tökéletesen bírja. Neked is ezt ajánlom, ha egyenes az út, nyugodtan válts fel.















Üdv!
Sajnos nem tudom mennyire lesz használható a válaszom, ugyanis olyan swiftet, mint édesanyukádé még sosem volt alkalmam vezetni. Ellenben a két generációval korábbi modellt igen. Egy olyan (vasaló orrú) swiften vizsgáztam le 1 éve. Hasonlóak az adatai is. 1.3 szívó, 4 hengeres.
Ott én azt éreztem, hogy az ideális fordulatszám valahol 2300-3000 között van. Sajnos még fordulatszám mérő SEM volt benne, pláne nem felváltás-jelző. Eléggé benne vagyok az autók motorjainak műszaki és technikai felépítésében/működésében, így mindig próbáltam viszonyítani, hogy a sebességmérő óra alapján milyen fordulatszámon lehetek épp. Sacc/kb.
Az egyes fokozat, mint minden autóban általában, úgy itt is csak az elindulásra volt használható. 15km/h körül elváltottam, ami a suzukinál nagyjából 1400-as fordulatszám, a másodikat 25km/h kb 2000-es fordulatszámon, a harmadikat már minden autónál szeretem picit "kihúzatni" így 35-38km/h-nál nagyjából 1900-2200 fordulatszám között váltottam. Ezután jöhetett a negyedik fokozat, amit kivétel nélkül minden autóban 50-ig használok. A suzuki elvitte negyedikben az 50-et, de még nem vezettem olyan autót, ami ezt ne tudta volna.
Hideg motor esetén, (egyenletes, nem nagy gázpedálálás terheléssel) használhatod harmadik fokozatban a 40-45km/h sebességet, hisz így köztudottan hamarabb lesz üzemmeleg a motor (hűtő folyadéka)! Az olaj még bőven nem:) ezzel nem teszel neki rosszat, sőt! Fogyasztásban sem az az autó lesz takarékosabb, amelyet alacsony fordulatszámon, már szinte "alapjáraton" terhelnek, hanem az, Melyik ideális fokozat/fordulatszám tartományban van használva.
Persze a bemelegedési fázis után,pl: országúton 50 felett azért már illendő 5.ik fokozatba kapcsolni:)





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!