Egy 1.6-os szívóbenzines autót milyen fordulatszám tartományban használjak?
Váltani "érzésre" szokás, ha eleget vezeted fordulat szám nélkül tudod mikor "kívánja" a következő fokozatot.
Higgadt tempónál teljesen reális a 2000 körüli felváltás. Terhelésen (emelkedőn, dinamikus haladásnál) nyilván feljebb kell elváltani. De ezt érezni kell.
A váltásra szóló figyelmeztetés a fogyasztás minimalizálását szolgálja. Az inkább azt jelzi, hogy mi az a legalacsonyabb fordulat, ahol már válthatsz.
Hogy te hol váltasz, az attól függ, hogy mekkora a teljesítményigény. Ha a maximális a teljesítmény a cél, akkor akár 5000-6000-ig is el lehet forgatni szükség esetén. Jól érzed egyébként, hogy normál közlekedésben ez a 2000-3500 az a tartomány, ahol jellemzően érdemes ezeket a motorokat használni. Itt már viszonylag normális forgatónyomatékot képesek kifejteni, de még nem fogyasztanak túl sokat.
Én azt szoktam nézni, hogy az enyém 1.500-2.000 közötti fordulaton már használható nyomatékot ad. Úgy szoktam váltani, hogy váltás után ebbe a tartományba essen vissza a fordulat, amennyiben nem a gyorsítás, csak a nagyjából egyenletesen növekvő sebességgel haladás a cél.
Nyilván ha dinamikusabb haladás a cél, vagy emelkedőn megyek akkor 2.000 alá nem engedem, de inkább 2.500-3.000 között mozgok vele.
Előzéseknél elforgatom ameddig kell, az viszonylag ritka, hogy 5-6.000-ig ki lehetne pörgetni mert addigra elérem a kívánt sebességet.
Ami rosszat tesz, az a kis fordulat és nagy terhelés. De ezt érzed, mert akkor rángat a motor.
Ezért nincsenek kőbe vésett értékek, mert minden motor más és a terheléstől is függ.
Önmagában semmi gond nincsen az alacsony fordulatszámmal, ha az megfelelő körülmények között van használva a sebesség tartására és nem gyorsításra.
Gyorsításhoz meg nyomaték kell, amit csak magasabb fordulatszámon ad le a benzines motor.
Nyilván ha érzed, hogy az autó küszködik, akkor ne kínozd, hanem válts vissza egyet, vagy eleve el se érd azt a szintet, ahol küszködik. Eleve 50-es sebességnél egy kis benzinesnek még a 4-es fokozat is határeset. 4-esbe is csak akkor rakom, ha összefüggő szakaszon tudok egyenletes sebességgel menni.
Városban eleve érdemesebb egyel alacsonyabb fokozaton menni, hogy szükség esetén dinamikusan tudjon mozdulni az autó, például sárgul a lámpa és át akarsz érni, vagy van lehetőség sávváltásra, stb.
Váltásnál is inkább a váltás dinamikája számít. Mész egyenletesen 4-esben akkor elég a 2.000 fordulat. De ha hirtelen gyorsítani akarsz akkor lehetőleg ne 1.500-2.000 fordulatnál verd oda padlóig a pedált, mert az a legrosszabb amit a motorral tehetsz. Ilyen esetben válts vissza egyet, hogy 2.500-3.000 legyen a fordulat és ott már lehet neki bátran taposni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!