Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Van olyan, hogy valakit nem...

Van olyan, hogy valakit nem lehet megtanítani vezetni?

Figyelt kérdés
70 órán vagyok túl, és 3. autósiskolánál vagyok. Automata váltó. Az oktató azt mondja, hogy kb plusz 100 órát kéne még beleraknom és nem garantálja, hogy nem bukom meg 6x. Azt javasolja, ne öljek bele több pénzt, nem fog menni, hagyjam abba, mert nincs térérzékelésem, nem érzem az autót. Létezik ilyen? Valaki volt hasonló helyzetben? Oktatók, tanulók, tapasztalat?

2023. jún. 21. 15:27
1 2 3 4 5
 11/50 anonim ***** válasza:
100%

70 óra igazából átlag, ha valaki nem olyan családból jött, hogy apuval már rég megtanult mindent a családi autón. Szóval az óraszám nem olyan durva, de az, hogy ennyire nem érzed, az problémás.

Hol tanulsz? Pesten? Mert akkor lehet érdemes lenne külső kerületben vagy a közelben vidéken próbálkozni, kisebb forgalomban tanulni.

2023. jún. 21. 16:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/50 anonim ***** válasza:
100%

2, Tök jó, amit írsz! Szerinted ezt a szelektív figyelem dolgot lehet valahogy "trenírozni", javítani?


Nálam is hasonló a gond (most csinálom a jogsit), kezdem érezni, hogy emiatt nem haladok egyről a kettőre.

Vagyis én nem szelektív figyelemnek hívnám, hanem hogy elveszek a részletekben. Világéletemben ilyen voltam, másban is. Felfogom az "egészet", de utána kiragadok valami részletet, ami másnak esetleg tök lényegtelen, és arra fókuszálok. Gyerekként anyukám sokszor beszólt emiatt, hogy elveszem a részletekben, tanulásnál, filmnézésnél, akárhol... :)

Nem tartom magam butának egyébként, meg vannak az életnek olyan területei, ahol ez jól jön, persze vezetés közben pont nem... de talán már nem vagyok életveszélyes vezetés közben (persze vizsga még messze), de pont emiatt kezdem felismerni-érezni, hogy ez nagy hibám. Hogyha valamire nagyon ráfókuszálok, akkor mást nem veszek észre. Na azért nem a kamiont, de mondjuk a múltkor is volt olyan, hogy előttem az elektromos rolleren valaki, mellettem lezárt sáv, na most ezt hogy előzzem meg, és annyira azt kerestem, hogy odáig már nem értem el fejben, hogy tök felesleges erre rágörcsölni, mert a kövi kereszteződésnél sávot kell váltanom, ha egyenesen megyek. Ilyesmik.


Szóval tök jó lenne ezt a figyelem-dolgot valahogy fejleszteni, csak nem tudom, lehet-e. :)

2023. jún. 21. 17:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/50 anonim ***** válasza:
100%

#12 Én is ilyen vagyok, munkámban sokszor előny is ez a hozzáállás, de amikor vezetek akár autót, de főleg ha motort, akkor átkapcsol az agyam koncentrálósba. Ez a közlekedési érzék fejlődésével kialakul. Igazából a forgalmi vizsga két dolgot tesztel:

1. sikerült-e elsajátítani az autó kezelését minimális szinten, hogy ne kösse le a figyelmed (régen ezt hívták rutinvizsgának)

2. Tudsz-e 1 órán keresztül mindenre figyelni, amire kell. Ennyit tesztel, semmi többet. Az 1 órás vizsgán nem te tervezed az útvonalat, nem csicseregnek a füledbe, nem szólnak bele a vezetésbe, neked tényleg csak annyi a dolgod, hogy 1 órán keresztül ne csinálj hülyeséget. Aztán jogosítvánnyal majd idővel megtanulsz ténylegesen közlekedni, és kialakul az agyadban az a rekesz, hogy amikor volán mögött ülsz, akkor nem úgy működsz, mint autón kívül.

2023. jún. 21. 17:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/50 anonim ***** válasza:
100%

#12 Valoban igaz, amit #13 ír, hogy javulni fog a helyzet, amikor napi szinten vezetsz. Az eredeti kérdésben szerintem az a probléma, hogy a figyelem megosztás, priorizálás, koncentrációs képesség egyre több embernél alacsonyabb szinten fejlődik felnőtt korig, mint régebben. Valamennyire igazat adok azoknak, akik a telefonokra, virtuális játekokra, rohanó világra fogják a jelenséget, de ezekkel a dolgokkal együtt kell élni, es alkalmazkodni hozzájuk.

Természetesen ezek a képességek fejleszthetőek, viszont minél később kezd az ember ezzel foglalkozni, annál nehezebb.

Segithetnek a monozonitástűrésen, megfigyelőképességen, priorizáláson a 1000+ darabos puzzle legalább napi egy óra koncentráció a cél.

Vagy kalligráfia/szépírás gyakorlása töltőtollal.

Meditációs gyakorlatok: először rövid, vezetett meditációk, majd hosszabbak, majd nem vezetettek.


A koncentrációs képesseget javithatjak pl az ezen a YT csatornán levő playlistek : [link]

"Attention training"

Vagy hasonló feladatok, csatornák.


Google play-en le lehet tölteni PÁV vizsgálathoz hasonló játekokat, amik a reflexeket is javítják.


Összességében a vizsgáig olyan szintre kell eljutni, amikor az autó kezelése már nem tudatos tevékenység, amikor a váltás, pedálhasználat, már automatizált, és az utvonalon a szabályok betartására, közlekedési helyzetek megoldására tud figyelni a tanulóvezető.


Ehhez segítség lehet (aki megteheti, ajánlom!) a City Car Driving oktatoprogram Home edition letöltését Steam-re, a VR szemüveg, kormány ,3 pedál, H-váltó beszerzését, es azon gyakorlást. Nem olcsó mulatság összerakni a szettet, de olcsobb, mint +30óra...


Ugyanakkor meg kell jegyeznem, hogy nagyon ritkán előfordul olyan tanuló, aki valoban csak önti a pénzt a tanfolyamba, de sajnos nem tud haladni. Ilyen esetben első körben az önkentes PÁV-al meg lehet nézni, hogy hogyan állunk, ott a pszichiáter tud javasolni fejlesztési lehetőségeket, vagy terápiát. Ilyen ritka!!! esetben erdemes félbehagyni a tanfolyamot, es majd a terápia után ujrakezdeni, folytatni. A PÁV-on a legritkább esetben van olyan eredmény, hogy "te aztán soha az életben, es felejtsd el". Viszont a vezeteshez szükséges készségek, képességek megléte életbevágóan fontos - szó szerint.

Ezeket kell fontolóra venni, es dönteni.

A kerdező oktatója szerintem azt akarta közölni, hogy törött lábbal nem lehet futóversenyt nyerni. Előbb gyogyuljon meg a láb, utána erdemes egyáltalán kimenni a pályára.


Kerdező: lehet, keménynek érzed a szavaimat, de a te életed, testi épséged is múlik ezen, plusz a merhetetlenül sok pénz, amit a kútba dobálsz. Lehet, hogy megtalálod a problémát, ami akadályoz a tanulásban, és utána gond nélkül fog sikerülni minden. Vedd ezt alapul!

Ha meg nem találod, akkor nem dől össze a világ jogsi nélkül, te másban vagy jó, azt kell csinálni. En sem leszek soha festőművész, mert nem tudok megtanulni szépen rajzolni. Meg meg egy csomo minden mást sem tudok csinálni, amit mások meg igen. Ez így megy.

2023. jún. 21. 18:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/50 anonim ***** válasza:
100%
#14 Felsoroltad két hobbimat, puzzle és kalligráfia, amiket pont akkor kezdtem el, amikoriban egyáltalán nem vezettem, és valóban, azóta sokkal tudatosabban és szerintem jobban közlekedem. Egy 1000 darabos puzzle amúgy tényleg teszteli, mennyire funkcionális egy ember ilyen szempontból.
2023. jún. 21. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/50 A kérdező kommentje:
Kerdező vagyok. Köszönöm a válaszokat. Önkéntes PÁVra lehet elmegyek. A figyelemzavar lesz a gond, nem diagnosztizaltak sose, de videokat neztem rola es nagyon sok tünet igaz rám.Csaladomnak sosem volt autója mert apukam mozgasserült, anya meg nem akart jogsizni, apa vasutas volt, ingyen vonatoztunk. Mindig autó nelkuli párom volt.Keveset voltam utas.Férjem látássérült, van egy 7 hónapos lányom. Nemrég pár éve költöztünk ki budapesti belvárosból agglomerációba, korábban azert nem csinaltam jogsit mert míg nincs autó, minek.Aztán már terhes voltam, mikor járni kezdtem vezetni, hónapokat kihagytam szülés/gyermekágy miatt, 1 hónap kórház, koraszülött baba. Sajnos nem opció az "autó nélkül is van élet" téma. Nagyon rossz hogy nincs kocsi. A vonatközlekedes nagyon jo, kelenfold 15 perc de babával, cuccokkal nem. Nyaralás, videki nagyszulok latogatasa stb. Arrol nem is beszelve, ha neagyisten korhazba kell rohanni az ejszaka kozepen, csongethetem fel a szomszedokat. Taxi ugyanis itt nincs es ki sem jon mert nincs vissza fuvar.
2023. jún. 23. 13:08
 17/50 anonim ***** válasza:
100%

#16 Ja, hát így nem csoda a figyelemzavar, hogy valószínűleg hulla fáradt vagy. A gyereknevelés eléggé kiveszi az emberekből a szuszt. Lehet, hogy a jogsit csak egy pár évvel odébb kellene csúsztatni. Kpihentebb leszel, ha a gyerkőc elkezdi az ovit, bölcsit. A PÁV amúgy hasznos dolog mindenképpen, én -ha rajtam múlna- a KRESZ tanfolyam előtt mindenkivel megcsináltatnám, mert akinél nincs gond, az lazán átröppen rajta, akinél meg van, az legalább nem dobálja a kútba a pénzt, energiát.


Értem, hogy könnyebb és függetlenebb lennél autóval.

Ugyanakkor a kórházba rohanós téma még tapasztalt sofőrnél is veszélyes kunszt, ha a saját gyerekét kell vinnie. Ilyenkor inkább mentőt hívj, ők azert vannak, és gyorsabban kiérnek, mint egy szomszéd, vagy taxi.

A nyaralás, cuccok egyre könnyebb lesz, ahogy nő a gyerek, es hogy őszinte legyek, ezzel a közlekedési kulturával a vonat biztonságosabb, es időnként gyorsabb, mint az autó :-(

Minden esetre most azt kell eldöntened, hogy jelenlegi helyzetedben mennyire kell ezt erőltetni. Lehet, 2 év múlva lazán 31 órából meglesz a vizsga.

2023. jún. 23. 16:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/50 anonim ***** válasza:
100%
#16 Ha netes cikkek-videók alapján diagnosztizálod magad, rossz úton jársz. "Ha ebből az x jelből y igaz rád, akkor az vagy" módon én szociopata, pszichopata, figyelemzavaros, alvászavaros és valószínűleg leprikón is vagyok.
2023. jún. 23. 16:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/50 anonim ***** válasza:
100%

Szerintem simán van ilyen. Én igazoltan figyelemzavaros vagyok, nem tudok sokáig erősen koncentrálni, illetve nem tudom, van-e köze hozzá, de koraszülött voltam (nem súlyosan, de akkor is) és kicsiként nagyon későn kezdtem pl járni. Szellemileg minden rendben volt, az átlagnál sokkal előbb kezdtem beszélni, felnőttként sem gondolom magam butának, sok mindent megtanulok gyorsan, de a ritmusérzékem, mozgásom gyerekként is egy nagy nulla volt és felnőttként is az. Mindig is bátortalan és béna voltam az összes sportban, fizikai feladatban, nem mertem menni, csinálni, esetlen, összehangolatlan mozgásom volt és a mai napig csetlek-botlok, sokszor elejtek dolgokat, valamint diszlexiám is volt és felcseréltem a jobb-bal oldalt, ez most is megtörténik néha, oktatás alatt is tapasztaltam.

Szerintem ezek mind kihatnak a vezetési képességekre, ahol össze kell hangolni a kéz-láb mozgását (még automata kocsinál is), folyamatosan többfelé figyelni és jól felmérni a dolgokat, merni menni, ha lehet, de észrevenni, ha nem.

Ennek ellenére van jogosítványom, de kb 150 óra alatt lett meg, családi nyomásra (meg anyagira, rengeteg pénzt öltünk bele), hogy hátha egyszer jó lesz valamire. Önbizalmam a béka segge alatt (pedig az utolsó oktatóm nagyon rendes és alapos volt), vizsga után párszor vezettem kb halálfélelemmel. Egy éve már semmit és gyomorgörcsöm van a gondolattól is. Szerintem igenis be kell látni, hogy ez is egy készség, ami nincs meg mindenkinek. Ha valakinek pl nem megy a matek, nem tudja elkapni a labdát vagy nincs zenei hallása, nem erőltetjük rá, a vezetésnél ebbe miért nem gondolunk bele?

2023. jún. 23. 17:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/50 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat, nagyon hasznos. Igen, eléggé kialvatlan vagyok a baba miatt és talán hagyni kéne vagy későbbre tolni. Az is igaz rám, ami a fenti egyik hozzászólóra, nem tudok táncolni, béna voltam a sportokban, összehangolatlan volt a mozgásom mindig, elejtek dolgokat, későn tanultam meg járni mert csípőficamos voltam és mintha a mozgáskoordonációnál elveszett volna valami amit kesobb nem sikerult potolni. Mindegy, koszonom szepen.
2023. jún. 24. 10:29
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!