Szerinted jogos az az ökölszabály, hogy maximum a havi nettó fizetés 6-szorosáért szabad autót venni?
Egy senior szoftverfejlesztő ma Magyarországon alkalmazottként keres mondjuk nettó 1.5 milliót. Ez a szakma alkalmazottként a jéghegy csúcsa szerintem.
Aki egy átlagos vállalkozó (kereskedelemben, építőiparban ..), azok sem szednek össze ennél többet egy hónapban. Ennek a 6-szorosa 9 millió.
Közben meg rengeteg 20-30 milliós autót látni az utakon. Ők akkor mind vezérigazgatók meg maffiozók?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Na de egy Dacia is státuszautónak és drágának számít?"
Ahogy drágulnak a dolgok, igen, lassan az is státusznak számít, hogy új autót tud venni valaki, akár csak ha egy Dacia is az.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A lakás dettó. Lassan eljutunk oda, hogy a saját lakás is az emberek többsége számára elérhetetlen luxus.
A baj az, hogy míg autónál lehet a régi, olcsó autókkal operálni, addig lakásból egy 50 éves panel is már 30 millió, ami horror. És hozzá még normális lakásbérleti piac sincs.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
" Lassan eljutunk oda, hogy a saját lakás is az emberek többsége számára elérhetetlen luxus."
De ez nem csak magyar jelenség. Az ingatlanpiacról külföldön is kiárazódnak a fiatalok, mert úgy mennek fel az árak, ott is luxus lett a saját ingatlan.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Ahogy drágulnak a dolgok, igen, lassan az is státusznak számít, hogy új autót tud venni valaki, akár csak ha egy Dacia is az."
Sőt! A világ változásával (urbanizáció, környezet védelem) maga az autó birtoklás (bármilyen autó) is erősen vissza fog szorulni, előtérbe kerülnek a közösségi megoldások, a shared economy.
Nyilván Mo ezen a téren még erősen le van maradva (vagyis csak a szokásos 10-15 év, így nálunk még ördögtől való, mikor elkezdenek eltűnni az utakról a parkolók (főleg az ingyenesek), jönnek a behajtási díjak, drágulnak az autók), mert nálunk még mindenkinek jár a kocsi.
De pl Nyugat-EU-ban a városi fiatalság körében erősen visszaesett az autó birtoklás, sőt az is, hogy az autó hanyadik helyen szerepel a vágyott javak listáján (a 80-90-es években még egyértelmű első helyen volt, mostanra szépen vándorol lefelé).
A városokban nehéz autózni, drága parkolni (és egy autó ideje 95%-ban parkol), viszont tőlünk nyugatabbra a tömegközelekdés fejlesztésére komoly energiákat fordítottak, így a többségében városi fiatalok már nem gondolkoznak saját autóban.
Ezt a folyamatot fogja az önvezető autó nagyon meggyorsítani, mert most a taxizás fő problémája, hogy drága a sofőr, a bérautóé pedig az, hogy a sofőr tönkreteszi a kocsit. Az önvezető autónál ez a két erősen drágító tényező meg fog szűnni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#24: Nyugaton már régóta túl drága az ingatlan. Csakhogy ott van hozzá normális bérleti piac. Hosszú távra, 5-10 évekre tudsz lakást bérelni, amit át is alakíthatsz, felújíthatsz, szinte sajátként kezelheted.
Nálunk csak az utóbbi pár évben, a drágalátos CSOK-nak köszönhetően nőttek az egekbe az árak. És sok szerencsét idehehaza normális áron normális lakást bérelni hosszú távra... Vagy semmit nem mozdíthatsz el a lakásban, vagy 1 évnél hosszabb időre nem írnak szerződést, vagy egyéb baromság van. Ha meg mondjuk háziállatod van, akkor aztán végképp lehetetlen olyan helyet találni, ahol engedik.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"igen, pont erről szól, hogy Mo-n kb az autótulajdonosok 80%-nak valójában nem telik autóra. Nem csak luxus kocsira, meg új kocsira nem, hanem használt vackokra sem.
Példa: ismerős csaj eszméletlen nehezen összepakolt 1 milliót. Tényleg megizzadt, mire a megélhetés mellett összejött. Vett egy öreg opelt. Ami mivel öreg volt pénzt kért, de gyakorlatilag semmire nem volt, olyan szinten, hogy kiégett az egyik reflektor, nem pótolta, az egyik gumi megsérült, pótkerékkel járt. És ilyen példám van még jópár a környezetből."
Na, de az az ismerős csajszid gondolom nem havi nettó 1 milliót keres. Mert ilyen fizetéssel, nem hiszem el, hogy ne telne egy Opelhez, vagy Daciához egy izzóra, vagy egy abroncsra. Mert ez inkább akarat, vagy igénytelenség kérdése. Nyilván aki nettó 200-at keres, az valóban ne akarjon új autót venni, ha mellette még mondjuk hitele, albérlete is van!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
#25 Na igen. Én keveset használom a kocsit, de jelenleg nem tudok lemondani róla. A tömegközlekedés lassú és vacak, a taxi iszonyatosan drága, a bicikli csak tavasztól őszig opció, fagyokban nem fogok tekerni. Nomeg ha évente egyszer elmegyek nyaralni, arkkor muszáj a kocsi: a vonat is úgy kaki ahogy van, plusz én aktívan szeretek nyaralni, ahhoz meg kell, hogy szabadon oda menjek, ahova épp akarok és ne kelljen a menetrendre várni.
Évi kb 9000 km-t megyek. Ha mindenhova taxival meg bérelt kocsival akarnék menni, akkor havi 70 ezer elmenne taxira, nyaraláskor meg a két hétre volna vagy 300 ezer a kocsi bérleti díja, szóval cirka évi 1,2 millióba kerülne. Ettől kevesebből megvan a kocsim, törlesztővel, biztosítással, szervizzel, benzinnel együtt.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ez egy alapszabálynak ideális körülmények esetén szerintem rendben lehet, de valójában szinte sosem lesz önmagában igaz. Személyenként, esetenként változnak a körülmények, és szerintem nem azt kell nézni hogy mennyit keresel, hanem azt hogy a kötelező és általános költségeid után ebből mennyi marad a zsebedben hó végére.
Példa: Józsi nettó 400 ezret keres junior szoftverfejlesztőként (csak hogy a szakmában maradjunk). Szüleinél él és egyelőre nem is tervez onnan elköltözni, besegít a háztartásba 50 ezer forinttal egy hónapban, van telefonszámlája, bevásárlásba besegít, de spórolós, minden fillért megszámolós típusú ember, semmi feleslegesre nem költ és nem jár sokat vendéglátóhelyekre, nem jár drágán nyaralni sem, tehát olyan 250 ezer forintja meg szokott maradni hó végére.
Ha a szabályunkat nézzük, akkor 6x400k = 2.400.000 forintért kéne autót vennie magának. 2,4m forintot a havi kb 250 ezres félretett pénzével durván 10 hónap alatt tud összerakni. Ez egyáltalán nem sok idő, és ha Józsinak nem kell kiköltöznie otthonról, vagy nem kérnek tőle ennél többet a szülei, akkor simán bele is fér ennyiért autót vásárolni. Józsi ugyebár filléres ember, ennek megfelelően ennyiért valami újabb Suzukit vagy Daciát, Toyotát fog nézni magának, aminek a fenntartásával sem fog megszenvedni. Bejött a szabályunk - de csak addig, ameddig Józsi mondjuk nem akar kiköltözni, vagy félretenni hogy legyen alapja egy ingatlanhitelre. Akkor már nem reális az autóvásárlás ennyiért számára.
Ellenben Béla medior szoftverfejlesztőként nettó 800 ezer forintot keres meg magának, Budapesten egy kisebb, de egyben lévő lakást bérel jó környéken, rezsivel együtt 240 ezer forintért (ami ma egy tök átlag ár, sőt lassan jó árnak mondható). Van mobilszámlája amit terhel egy részletre vett iPhone, vannak havi előfizetései (Spotify, Netflix, Google tárhely stb), kondibérlete, tehát olyan 500 ezer forintja marad mire kifizetett minden fix havi költséget. Ezután vásárolnia kell még élelmiszert, ő is eljárkál vendéglátóhelyekre, és Béla az a fajta ember aki "hamár keres hadd éljen", olyan barátai vannak akik jó anyagi háttérrel rendelkeznek, és úgy is él, drága élelmiszereket vesz és nem feltétlen tervez előre hogy mit eszik a héten, drága vendéglátóhelyekre jár, ha elmegy bulizni akkor egy este gyakran 30 ezerbe kerül, nyaralni is jár, látogatja néha külföldön élő barátait, ő így érzi jól magát. Ezért neki havi 250 ezer el szokott menni "az életre", ugyanennyi megmarad.
Pont mint Józsinak!
Bélának a matek 6x800k = 4.800.000 forintot adna ki, ennyiért kéne neki autót vennie. Hogy önerőből ő ezt megvegye magának a kb 250 ezer forintból ami megmarad neki hó végére általában, kb 19 hónapra lenne szüksége, 19 olyan hónapra amikor megint csak nem megy tönkre semmilyen értékesebb tárgya vagy nem kap kedvet hozzá hogy megvegyen valami luxuscikket magának, nem kap semmilyen befizetendő büntetést stb - ez nem valós, inkább 2,5 év kéne neki ahhoz hogy ezt kényelmesen megspórolja. 4,8 millióért már lehet venni olyan autót ami egy felelősségteljes és számolgatós Bélának tényleg beleférne (valami újabb, megbízható, egyszerűbb autót), de kissé felelősségtelen és "élni szerető" Béla amúgy elég nagy autób*zi is, nem akar Swiftet meg Hyundait, hanem 4,8-ból már szeretne beülni egy Mercedes C-osztályba, amiből ennyiért egy 9-10 éveset kap közepes felszereltséggel és 200-230e km körüli futással átlagos állapotban. Innentől ha ebben a Mercedesben elmegy valami, az Béla teljes havi félretett pénzét majdnem biztos hogy elviszi, de akár többet is, és Béla nem jó abban hogy beossza a pénzét, ha épp többet visz el a Merga mint ami megmaradna, akkor bizony le fogja nullázni magát a hónap vége előtt. Nem gondolom, hogy Bélának ez egy meggondolt döntés lenne, és a szabályunk ugyanúgy érvényes erre a forgatókönyvre is. Ha ő mondjuk egy majdnem új Hyundai i20-at venne inkább ennyi pénzért, akkor mondhatjuk hogy a szabály bejött, ezzel Béla teljesen jól ellenne a továbbiakban is, de Béla körülményei mások.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A világot nem Mo-n mozgatják, bármennyire is szeretjük ezt hinni. Nézzük, hogy működik ez nyugat-eu-ban.
"a vonat is úgy kaki ahogy van, plusz én aktívan szeretek nyaralni, ahhoz meg kell, hogy szabadon oda menjek, ahova épp akarok és ne kelljen a menetrendre várni."
nyaralni repülővel járnak, a célhelyszínen meg befizetnek buszos körutakra, vagy bérelnek kocsit. nem tartanak fenn egész évben egy 2 literes, dízel nagy kombit azért, hogy évente 1-2x berakják az egész családot, és lekínlódják magukat az 1000km-el arrébb lévő nyaralóhelyre, a maradék 50 héten meg szenvednek a batárral a városban, nehezen parkolnak.
"Ettől kevesebből megvan a kocsim, törlesztővel, biztosítással, szervizzel, benzinnel együtt."
TCO-t számoltál?
Kezdjük ott, hogy ma egy középkategóriás autó (Ford focus, toyota corolla) 10 millió körül van. És nem csak tankolni kell, meg néha szervizbe vinni, hanem ki is kell fizetni az árát, és egy idő után alig ér valamit.
10 millióból 142 hónapig taxizhatnál, és mindezt úgy, hogy a 142 hónap első 12 hónapjában a zsebedben van 9+ millió, amit befektethetsz.
A legtöbben odáig jutnak az autó költségeinél, hogy benzin, esetleg szervíz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!