Miért mérvadó,és hogyan változtat egy járművön az ha első/hátsó meghajtású?
Lehet azt elsővel is, csak tolatni kell közben :)
"azon kívül,ha az első kerekek a levegőben vannak akkor a hátsó meghajtással ki lehet jönni a gödörből,és az elsővel nem mert a levegőbe forognának a kerekek"
Valamint ha a hátsó kerekek vannak a levegőben akkor az első meghajtással lehet kijönni a gödörből, és a hátsóval nem mert a levegőbe forognának a kerekek.
De egyébként ha mindkét első (vagy mindkét hátsó) kerék a levegőben van, akkor az alvázon fekszik fel a jármű, ilyenkor pedig átlagos személyautó általában saját erőből nem tud kijönni a gödörből. Legtöbbször nagyobb az alváz feltámasztásának tapadása mint a két meghajtott kerék tapadása, így a kerekek csúsznak az alváz helyett. Ilyen szempontból egyáltalán nem mérvadó, hogy első vagy hátsó meghajtású-e a jobb.
Azon kívül, hogy a hátsó kerekessel valamivel könnyebb megcsúszni meg elakadni télen, jeges, havas körülmények között, nem nagyon van különbség mindennapi normál autóhasználat mellett. Autósportban már inkább, a fentebb említett driftelés, valamint az, hogy a hátsókerekesnél, gyorsulásnál az autó tömege "rábillen" a hajtott kerekekre, ami így rányomja a hajtott kerekeket az aszfaltra, ezzel is növelve a tapadást, így nagyobb gyorsulás érhető el azonos tapadási együtthatójú gumi-aszfalt páros mellett.
Meg speciális esetekben van jelentősége, elsőkerekes traktort pl. nem igazán gyártanak. Meg első meghajtású motort vagy biciklit sem (bár ez az elektromos gépjármű korszak beköszöntével változhat). Ezeknek is mindnek megvan az oka, hogy miért.
Miért nem lehet driftelni?
Van jelentősége erőleadás szempontból?
Az első kerék meghajtásnál sokkal jobb az úttartás, nekem régen volt egy 120 as Skodám, ami hátsó kerék meghajtású és állandóan korrigálni kellett a kormánnyal az irányt, mindig ki akart térni valamerre.
Végül megszokja az ember és szinte automatikusan fordítgatja kicsit jobbra, meg balra a kormányt, észre sem veszi, de jeges, csúszós úton tényleg sokkal komolyabb az esély, hogy keresztbe fordul a jármű.
Össze sem lehet hasonlítani a stabilitást.
Kis sebességű jármű esetén az egyetlen kérdés az első vagy hátsó hajtásnál, hogy melyik praktikusabb felépítés, tengelyterhelés stb. szempontjából.
De nagyobb sebességeknél kijön a különbség.
Ez most nagyon vázlatos magyarázat lesz.
Képzeld el, hogy van egy partvisnyeled, amit függőleges helyzetben kell tartanod.
Foghatod a felső végén és lógathatod.
Ennek megvan az az előnye, hogy bármerre lendíted ki, szépen visszatér magától függőlegesbe.
És egyben az a hátránya, hogy a függőlegesből kimozdítása kicsit nehezebb, "ellenkezik", lustán stabil.
De megteheted azt is, hogy az alsó végénél fogod, tartod a tenyereden és egyensúlyozod.
Ez esetben egyensúlyozni kell, folyamatosan korrigálni, hogy függőlegesen maradjon. De előnye, hogy ha ki kel térnie, könnyebben megteszi.
Az első eset az elsőkerék-hajtás, a második a hátsó.
Persze ennyire nem extrém az eltérés autó esetén, hiszen a kerék-utánfutással meg van oldva, hogy a hátsókerekesnek is van egyenestartása, de alapvetően az a különbség, hogy a hátsókerekes izgágábban, agilisabban reagál a krományzásra, az elsőkerekes meg stabilabban visszahúzza magát egyenesbe, de lustábban téríthető ki.
Egyben emiatt nagyon nagy különbség van abban is, hogyan reagál a hirtelen nagy gázadásra, gázelvételre kanyarokban és hogy kell kezelni, ha a gumik már kissé talajfogást vesztenek a túlprovokálástól.
Egy elsőkerekes a kormányzott kerékkel HÚZZA magát, a komplett tömegét maga után.
A hátulja mondatni halott teher.
Ha kanyarba beesve túl gyors vagy, az első kerekek megpróbálnak kormányzásirányt tartani, a farát húzza kifelé a centrifugális erő. Ha megindul megcsúszva a külső ív felé, csak úgy tudod valamennyire megfogni, hogy tovább nyomod a gázt, hogy az első kerekek HÚZZÁK vissza jó irányba az egészet, szóval gyakorlatilag még gyorsítanod kel, miközben már túl gyors vagy. Ha elveszed a gázt, azzal csak még jobban kilendíted a hátulját és vége a dalnak.
Szóval "józan" vezetési körülmények közt biztonságosabb a hátsókerekesnél, de ha túlprovokálod, még jó rutinnal is könnyen lehet, hogy menthetetlen a helyzet.
A hátsókerekest a hátsó, nem kormányzott kerék TOLJA, az elsővel teszed irányba és a hajtásirányod nem a kormányzott kerekek irányába, a kanyarban befelé, hanem a kocsi hossztengelye irányába, a kanyarból kifelé mutat.
Ettől hajlamosabb rá, hogy meginduljon a fara kifelé.
Ha kanyarban elkezd kitörni oldalra, a gázelvételnél lassulva körülbelül az lesz, mint a végénél lógatott partvisnyél, a motorfék lassulás irányába HÚZZA a kocsit, megzabolázza a túlcsúszást.
Szóval a hátsókerekes hajlamosabb kitörni, izgágább, de amikor már "elszabadult", megfelelő rutinnal jobb esélyed van visszanyerni az irányítást, mint elsőkerekesnél.
Az összkerékhajtás hatalmas dolog, kombinálja az első- és hátsókerék-hajtás előnyeit és csaknem teljesen mentes a két hajtásfajta hátrányaitól.
Csak hát ugyebár dupla hajtáslánc, dupla mechanikus veszteségek, többet eszik.
Elég vázlatosan azt lehet mondani, hogy az elsőkerekes kocsi mindenkinek jó, aki a kocsit az általános biztonságos sebességkereteken belül arra használja, amire van, A-ból B-be elmenni.
A hátsókerekes meg annak jó, aki éppen hogy szereti a kocsit a biztonságos határain provokálni, azokon túl igénybe venni és megvan a vezetési rutinja is ahhoz, hogy ezt megtegye.
Az összkerekes meg elég biztonságosan kiszolgálja azt is, aki szereti csapatni, de nem tudja, illetve nem akarja, hogy a kanyarbiztonsága, téli közlekedése limitálva legyen akár a kocsi hajtása, akár saját rutinja illetve annak hiánya miatt.
Persze ez mind a dolog mechanikus része.
A mai autók viszont nagyon bonyolultan megtervezett futóművel rendelkeznek, tele vannak szenzorokkal és szabályzó rendszerekkel, amik folyamatosan befolyásolják a hajtónyomatékot, akár kerekenként, itt ott, egy-egy keréken belefékezgetnek, ha kell, ezzel az első- vagy hátsó hajtás hátrányait, vezetési hibákat olyan szinten tudják kompenzálni, hogy szinte lényegtelenné válik, első- vagy hátsókerekes kocsiban ülsz.
Egész addig, amíg el nem kezded a műszerfalon lévő kismillió hárombetűs vezetési segédleteket kikapcsolgatni és totálisan átvenni az uralmat a járgány felett, csak hogy épp azt élvezd, hogy te zabolázod meg a vadlovat.
:)
"Az első kerék meghajtásnál sokkal jobb az úttartás, nekem régen volt egy 120 as Skodám..."
Jó, azért ne felejtsük el, hogy a Skodának volt egy igen nagy baja, mégpedig hogy a súlyának 70%-a volt a hátsó keréken, 30 meg az elsőn.
:D
Nekem második autóm egy 21011 Lada 1300 volt és minimálisan volt csak izgágább az iránytartása, mint egy akkori bármilyen elsőkerekesnek.
Már első jégig-hóig, mert ott bizony mindig a fara akart elöl menni. :D
Valamennyire hagytam is neki.
A jelszó: kilinccsel előre! :D
Nincs jobb érzés, mint balos kanyart jobbra tekert kormánnyal bevenni.
:)
#5: a 120-as skodádat el kellett volna vinni futóműbeállításra. Apám 30 éves, 190D mercije hátsókerék meghajtású, tökéletesen egyenesen megy, semmiféle korrigálást nem igényel. Jó állapotú autó mindegy, hogy hol hajt, tartja az egyenest.
"Miért nem lehet driftelni?" Mert azt nevezzük driftelésnek, amikor kipörgő hátsó kerék mellett, "oldalazva" tartják az autóval az irányt. Elsőkerekessel ez lehetetlen, viszont "Power slide", azaz lendületből kicsúsztatni, lehet. Persze egyinkek sincs semmi értelme (versenyzéstől eltekintve).
"Van jelentősége erőleadás szempontból?" Közúton, hétköznapi autóknál, nincs.
Amit tapasztalhatsz, hogy elsőkerék meghajtás esetén, nagy gázadásnál elhúzza a kormányt jobbra vagy balra. Ez is inkább a több száz lóerős példányoknál tapasztalható. Ettől eltekintve egyértelmű hátránya még a kanyarodási ív; egyszerűen nem tudnák olyan jól elfordítani a kereküket. Bár mostanra már nagyon sokat fejlődött ez is.
Általában az első meghajtás jobb közútra stabilitás miatt, driftelni pedig a hátsó meghajtásossal lehet. Gondolj bele, mi a drift. Oldalra csúszás hátsó kerékkel tolva a kanyarba az autót. Első kerékkel nem tudod tolni a kanyarba, mert nem ott hajt. Off-roadhoz pedig az összkerékhajtás a jó, mert ha 1-2-3 kerék a levegőben van, mind1 melyik, akkor az az egy aminek van tapadása, ki tudja lökni a gödörből. Tehát attól függ mire akarod használni.
Átlagos használatra elsőkerekes a legjobb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!