Ha egy első kerék meghajtású autónak lefognánk az első kerekeit, akkor fejre állítaná magát?
Számoljuk ki!
Vegyünk egy Bugatti Veyront, ami az egyik legjobb, forgalomban is használható sportautó. A motor maximális forgatónyomatéka 1250 Nm. Tengelytávja 2,71 m, tömege 1888 kg. Középmotoros tehát a súlypont majdnem teljsen középre esik. Vagyis közelítsük ezt az autót egy 1,35 méteres rúddal, aminek a végén egy 18880 N súlyú test van. Ehhez több, mint 25000 Nm kellene.
Nézzük, mit kéne változtatni ezen, hogy mégis sikerüljün.
1) Csökkentsük a tömeget. A ksiebb autók kb 700-800 kilósak, szóval tegyük fel, hogy a Veyron motorját átrkakjuk egy ilyen kisebb autóba. Most tekintünk el attól, hogy a Veyron esetében a motor tömege jóval nagyobb, mint amit a kisautóból kivettünk (igazából az adja az autó fő tömegét), szóval tegyül fel, hogy van egy 800 kilós, de Veyron erejű autónk. MÉg mindig 8000 N a súly.
2) Toljuk előrébb a motort. A kisautók tömegaránya kb 70:30 az első kerék javára.
3) Rövidítsük le magát az autót is, mondjuk 1,5 méteres tengelytávra.
Ekkor 0,45 méternél van a tömegközéppont, azaz még mindig 3600 Nm forgatónyomaték kell az autó megfordításához.
A Dragstereknek le sem kell fogni a kerekét, mégis majdnem átfordulnak
Első kerekes autóról révén, nem dragsterről van szó.
A normál autóban a tengelyektől kezdve a motor felfüggesztésén át a kerekeken túl minden darabokra esne, vagy csak lefulladna a motor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!