Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Problémás gyerekek » Hogy segítsek lánytesómnak ha...

Hogy segítsek lánytesómnak ha az SNI-s gyereke reggelente nem akar iskolába menni?

Figyelt kérdés

A reggeli indulás egy kész dráma, üvölt a gyerek, hogy nem akar menni, anyuka gyenge idegzetű, és nagyon aggódik a gyerekéért, aki pl. kitapasztalta, hogy ha reggel a kakilással húzza az időt, akkor az célravezető, többször volt, hogy emiatt nem indultak el iskolába (réggebben volt kaki gondja, visszatartotta napokig).

A fia 8 éves lesz, elsős, nem nagyon volt kúszás-mászás, kb másfél évesen tanult meg járni, elég rosszul fejezi ki magát szóban (nehezen beszél). Egy kis létszámú (10 fős) osztályba jár, ahol a tanárok kifejezetten sni-s gyerekekre vannak szakosodva.

Ennek ellenére én úgy látom, hogy nevelési probléma is van, nem állítanak fel korlátokat, mindenre csak rá van legyintve, nincs büntetve, fegyelmezve a gyerek, ill. a fenti fajta ravaszkodással el tudja érni amit akar. Ill. az ordítás még nagy fegyvere, főleg reggel, mikor minden perc számít.

Látom, hogy tesóm lassan tönkremegy ebben, volt hogy segítettem nekik induláskor, de az se megoldás hosszú távon.

Gyerekpszichológus, gyógypedagógus, vagy hasonló cipőben járó anyuka tanácsát várom.

Fognak menni majd pszichológushoz, de addig is valahogy meg kell oldani a reggeleket.



2022. febr. 21. 17:54
1 2 3 4 5
 11/43 anonim ***** válasza:
100%

Nem vagyok szakember, viszont autista vagyok, és vannak/voltak nonverbális időszakaim, úgyhogy valamennyire van árintettségem és rálátásom a témára.


A gyerek nem szándékosan cirkuszol, neki se jó az, ha kimerülésig üvöltözik és hisztizik. Egyszerűen csak így szokta jelezni a környezete felé, hogy valami nem oké, valószínűleg azt tapasztalta, hogy erre reagálnak a számára legkedvezőbb módon a környezetében élő családtagok, ismerősök. Valami konkrét oknak lennie kell, ami miatt nem szívesen megy be az iskolába. Először is ennek kellene valahogyan utánajárni. Hogyan lehet a gyerekkel kommunikálni? Írtad, hogy szóban nem túl erősen kommunikál, akkor hogyan beszélgetnek vele az emberek? Írásban, esetleg képekkel, jelnyelven stb.? Rá lehet esetleg nála kérdezni, hogy miért nem szereti az iskolát? Rengeteg oka lehet, pl. előfordulhat, hogy magával a hellyel van baja, esetleg valakivel, akivel ott rendszeresen érintkezik, vagy a családtagjai hiányoznak neki ott, de az is lehet, hogy a reggeli készülődéssel van valami probléma, pl. nem tudja kialudni magát és fáradt reggel, vagy valami olyan inger éri, amit nem vagy csak nehezen tud elviselni stb. Tényleg az a legegyszerűbb, hogy amennyiben lehetséges, tőle magától megkérdezni, hogy mi zavarja őt.

2022. febr. 21. 21:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/43 anonim ***** válasza:
100%

A fiaimnál a képkártyák váltak be és a szigorú napirend. Ők autisták és adhd-sok.

Főleg a kicsinél voltak néhány hónapig reggeli hisztik, de amint megértette, hogy a napirendet követjük, akkor már ő is jobban átlátja a dolgot. Már együtt tesszük föl a képeket, közöseket is csinálunk, sőt, csinált egy "anya csokit vesz nekem" képet is. Ez utóbbi elég felismerhetetlen egy idegennek, de az a lényeg, hogy mi értjük. :)

Van olyan dolog is amit kézjelekkel kommunikálunk le, például idegen helyen nem fogom nekik képkártyával mutogatni az adott tevékenységnél, hogy vége, hanem a kézjelet mutatom. Ezeknek a jeleknek egy része hivatalos (suliban is használják), de van olyan is amit mi a családban használunk.

Ezen kívül vannak olyan helyzetek, amikor az órát állítjuk be (fogmosás ideje) vagy a mutatók helyzetét jelölöm pl. 6.30-kor irány a suli.

Nagyon nehéz helyzet, de az ember találékony tud lenni.

Ami még fontos, főleg az elején, hogy mindenre bőven kell időt hagyni, hogy az adott szituációban ne már rohanni kelljen, hanem legyen idő elmagyarázni, mutogatni, hogy mit és miért teszünk.

2022. febr. 22. 07:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/43 A kérdező kommentje:

11-es, 12-es: nagyon szépen köszönöm a segítő és nem kritikai szándékú hozzászólásaitokat.


11-es: nem túl szószátyár a fiúcska, beszél, de nem túl választékosan, inkább tőmondatokban. Tehát azért van beszéd, de nem tudja árnyaltan kifejezni amit mondani akar. Szerintem a kialvással is van gond, sajnos mondtam tesómnak, hogy este 9-kor kapcsolja le a villanyt, és nyugiban csöndben legyenek, mondjon mesét, de mindig azt mondta, hogy "á, nem fekszenek még le akkor" ez szerintem se jó. Ill. hiába keltegeti 6-kor, csak fél 7-kor kl fel, és akkor még ha kitalálja, hogy trónolnia kell, tuti hogy elkésnek.


Nehéz, mert kívülállóként látom a gondokat, de túlzottan az agyára se akarok menni a tanácsaimmal, de közben meg látom, hogy a határán vannak az idegei.


12-es: köszönöm a tanácsot, utánanézek ezeknek a képkártyáknak, ill. megerősítessz abban, hogy a napirend az sni-s gyerekeknél különösen fontos, hogy tudja mi után mi következik.


Ma pl. el tudtak időben indulni, de volt nyafogás. Nehezíti a dolgot, hogy BKV-znak.


A kakival valóban van gond, visszatartja napokig, ami biztos, hogy a feszültség jele. Tegnap végül (mikor nem mentek iskolába) délután tudott egyet produkálni, de ma reggel megint rákezdte, hogy kell neki. De végül elindultak.


Én azt tudtam még tanácsolni tesómnak, hogy gyümölcspüréket adjon csak vacsorára, húst ne nagyon, ill. joghurtot ad még neki. Ez talán segít a széklet gondokban.


De abban biztos vagyok, hogy következetesen el kell indulni minden reggel iskolába, nem szabad a hisztinek engedni, mert utána alku tárgya lesz a reggeli indulás.


Biztos, hogy az első év nehéz neki, az oviban max annyi szabály volt, hogy ebédelnek, alszanak. MOst meg csak végig kell ülni az órákat, és ráadásul figyelni, produkálni is. Már ez a helyzet is frusztráló lehet.

2022. febr. 22. 10:30
 14/43 anonim ***** válasza:
100%

Én is azt akartam írni, hogy biztos oka van annak, hogy nem akar iskolába menni. Ezt kéne kideríteni, hogy mi. A felnőttek általában elintézik annyival, hogy lusta, nem akar tanulni stb. Holott alapesetben a gyerekek szívesen mennek iskolába. Igaz, hogy ott tanulni kell, de általában a közösségi élmények ezért kárpótolják őket. Hacsak nem szekálja őt egy társa vagy valamelyik tanár.

Könnyű valóban kívülállóként osztani az észt. Nekem adhd-s mindkét gyerekem, a fiam szerintem autista, de végül nem kaptuk meg a kódot.

Mi is keltünk úgy, hogy sírt, és közölte, hogy ő nem megy iskolába, írjak neki igazolást.

Nála a tanárok is leírták, hogyha ő egyszer valamit eldöntött, az úgy van, nem tudod semmivel meggyőzni. Azért mi szoktunk próbálkozni, de nagyon nem egyszerű.

Végül kinyögte, hogy a társai folyton a táskájában turkálnak, kidobják a kukába a dolgait. Mondtam, hogy beszélek az adott gyerekek szüleivel, utána simán elment iskolába.

Egyébként nem úgy működnek, mint a normál gyerekek, hogy legyél következetes, meg neveld meg, és akkor majd csinálja, ami a dolga. Nagyon nem úgy működnek, szóval csak óvatosan az ítélkezéssel.

Igen, gyakran a harmadik fél nagyon könnyen rámondja, hogy persze, hát azért ilyen a gyerek, mert mindent ráhagysz. De ha már 3. napja megy valamiért a hiszti, az ember már nem akar megbolondulni, akkor már ráhagyja. Vagy könnyű mondani, hogy folyton kiabálsz a gyerekkel, de aki ebben él, azt tudja, hogy senkinek nincsenek kötélből az idegei. Igen, tudom, hogy a kiabálás csak ront a helyzeten, de lehet, hogy különben gutaütést kapok.

2022. febr. 22. 13:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/43 A kérdező kommentje:

14-es: köszönöm, aranyos vagy és empatikus, valóban nem tudom megítélni.


Én csak azt látom, hogy mikor velem eljött egész napos kirándulásra, állatkertbe, volt hogy csak ketten mentünk, volt hogy a kisebb tesójával együtt. Szót fogadott. A buszmegállóban ügyesen várta a buszt. Szépen felült a buszra. Kommunikált velem, a tesójával.


Egész nap elvolt. Volt, hogy gyerekeim is elkísértek, 5-en mentünk barangolni. Fogta a gyerekem kezét. Ha rászólt, akkor szót fogadott. Szóval egy tündér volt, ill. a tesója is.


Ez miért van? Tudom, hogy általában a gyerekek a szülőnek, főképp az anyának hisztiznek... de én nem látok rajt autisztikus jelet, talán inkább szorongást, önbizalomhiányt. Nincs neki autista papírja, Sni-s, de én laikusként nem látok olyan nagyfokú eltérést, csak rossz berögződéseket (pl. a hiszti van "jutalmazva", ill. nincs kedve suliba menni akkor játszmázik). Valószínűleg szorong, otthon nincsenek meg a felállított korlátok, akár ez is okozhatja a szorongást. Talán gyerekpszichológus majd meg tudja oldani ezt.


Még egy kérdés 14-es: mikor neked megmakacsolta magát, hogy nem megy iskolába, akkor nem mentetek? Mert ők csináltak így, az első nap, aztán a második nap is... nem lehet ezt, mert évet kell majd ismételnie.

2022. febr. 22. 15:14
 16/43 anonim ***** válasza:
53%

14-es vagyok, az enyém is kívülálló számára teljesen normálisnak tűnik, és vannak olyan napjai itthon is, hogy megnyugszom, hogy de jó, kinőtte. Aztán vannak olyan napok, hogy csak nézek, hogy most mi van.

Nagyon frontérzékeny is, ilyenkor fáj a feje, rá sem tudod venni, hogy kikeljen az ágyból. Vagy ha felkel, hány, nagyon rosszul tud lenni. Ilyenkor írok igazolást.

A gyermekpszichológus sajnos nem nagyon fog tudni segíteni. Mi sokáig jártunk, többet kipróbáltunk. Alap, hogy mindennek a szülő az oka. És azokat a dolgokat szajkózzák, amiket szerintem minden normális ember alapból tud, csak ezeknél a gyerekeknél nagyon nehéz alkalmazni. Meg ugye tiltsd el a számítógéptől, telefontól, tévétől, tablettől. Nincs is tévénk, 15 éve be sem kapcsoltam. De a mai világban számítógép nélkül, hogy oldod meg? Aztán jött az online oktatás, és minden gyereknevelési elvünknek keresztbe tettek.

Pl. én megmondtam, hogy kiveszem napköziből, mert a szabadidős tevékenységeknél volt mindig a legtöbb balhé a társaival. Ez persze nem nagyon tetszett neki, mert jó dolog az, hogy órák után játszhat a többiekkel, én ezt értem is, de nem akartam minden másnap beírást.

És elmentünk a pszichológushoz, ott ketten voltak. Az egyik szerint én voltam a hibás, mert miért nem adok még egy lehetőséget neki. Mondtam neki, hogy 1 évig járt napközibe, ezerszer megbeszéltünk mindent, mégis folyton balhék voltak, ennyi, én ezt befejeztem. Ennek ellenére a pasi teljesen kiakadt, hogy én a saját gyerekemnek akarok rosszat. Persze mindezt a gyerek előtt, hát ez nagyon építő. A doktornőnek is elmondtam, mi a helyzet, ő még megértő volt, azt mondta, hogy akkor egyszerűen mondjam meg a gyereknek, hogy ez egy olyan téma, amiben nem kérjük ki az ő véleményét, hanem a felnőttek eldöntötték, és kész. Mondtam hát hogy ez nekem nem jutott eszembe! (Ja, de). Amúgy mindenki szerint nagyon határozottan meg tudom mondani a véleményemet. 1 óra múlva ott tartottunk, hogy a gyerek ordítva fetrengett a padlón és rugdosta a doktornőnél a szekrényt. Na, akkor ki a hibás?! Akkor azért ő is nézett egyet, hogy milyen a gyerek, mert szerintem előtte meg volt róla győződve, hogy egy ártatlan kisangyal.

Nagyon nehéz ám így következetesnek lenni. Ebben az tudtam amúgy 3 évig, de piszok nehéz volt ám!

A kérdésre válaszolva: én megmondtam neki, hogyha nem akar, ne menjen iskolába, de akkor igazolatlant fog kapni, és akkor jön a Gyámhatóság a nyakunkra. Azt meg azért nem akarja. De egyébként alapvetően az volt a tapasztalat, hogyha ennyire nem akart iskolába menni, akkor érte ott valami.

2022. febr. 22. 18:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/43 anonim ***** válasza:
100%
11-es válaszoló vagyok, aki autista. Azt tudom tanácsolni a SNI gyereket nevelő szülőknek, hogy ne "mert én azt mondtam" jellegű következetességgel próbálkozzanak, hanem mindig mindenre tudjanak érthető magyarázatot adni a gyereknek. Miért kell korán felkelni, miért kell korán elindulni, miért kell iskolába menni stb. Én soha semmit nem voltam hajlandó megcsinálni, aminek nem láttam az értelmét, és ezzel a mai napig így vagyok, már 32 éves fejjel. Ha viszont kapok egy értelmes, logikus magyarázatot, hogy miért kell azt úgy és akkor csinálni, ahogy és amikor, akkor azt a dolgot megcsinálom.
2022. febr. 22. 19:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/43 A kérdező kommentje:

16-os: igen, biztos van mindig racionális ok ha nem akar egy gyerek iskolába menni. Fél az új helyzettől, vagy a megmérettetéstől, vagy tegnap csúfolták, vagy kidobóson ő esett ki leghamarabb. De mit sugallunk azzal, ha engedünk neki, hogy ilyenkor ne menjen? Hogy az új helyzettel nem szembenézni kell, hanem megfutamodni?


17-es: reggel én azt tapasztaltam, hogy mivel már bennevan egy hiszti spirálban a gyerek így olaj a tűzre a magyarázat. Eddig bevált, hogy beállítottam, viszonylag szigorúan rászóltam, sürgettem őket, megszeppent és elindultunk. De persze mondtam tesómnak hogy délután iskola után beszélje meg vele, hogy volt-e valami gond a suliban, ami miatt nem akart menni. De most úgy tűnik ez a kaki gond a fő dolog. HOlnap reggel újra nekivágunk.


17-es, még mindig tőled szeretnék kérdezni: miben nyilvánul meg így felnőtt korodra hogy autista vagy? Saját megítélésed szerint javultak azok a dolgok, amik pl gyerekként problémát okoztak? bocsi, nem akarok vájkálni csak kíváncsi vagyok.

2022. febr. 22. 23:21
 19/43 anonim ***** válasza:

"16-os: igen, biztos van mindig racionális ok ha nem akar egy gyerek iskolába menni. Fél az új helyzettől, vagy a megmérettetéstől, vagy tegnap csúfolták, vagy kidobóson ő esett ki leghamarabb. De mit sugallunk azzal, ha engedünk neki, hogy ilyenkor ne menjen? Hogy az új helyzettel nem szembenézni kell, hanem megfutamodni?"


Nem azt kell neki tanítani, hogy megfutamodjon, hanem segíteni kell neki megoldani a helyzetet, amitől szorong.

Az enyémet teljesen tönkreteszi a többi gyerek. Csúfolják, de ilyenek miatt, hogy csóró, ami egyébként nem is igaz, és nem tudom honnan veszik. Megvan mindenünk, ami kell. Meg mondják neki, hogy büdös, ami szintén nem igaz. És egy ilyen kicsi gyereknek nincs eszköze, hogy ezeket hogyan oldja meg, pláne ha sni-s. Sokszor csak annyit tud, hogy kiabál meg verekszik, aztán emiatt persze megint neki írnak be, a tanárok szerint is ő a hibás.

Szerintem ez egy borzasztó állapot. És ha hazamegy otthon meg még megint lecseszik a beírások miatt. Hová meneküljön szerencsétlen?

Egy felnőtt, ha nem jön ki jól a munkatársaival, munkahelyet vált. Egy gyerek meg 8 évig ott kell, hogy szenvedjen ugyanazokkal a hulladék emberekkel, mert iskolát váltani sni-vel gyakorlatilag képtelenség. Én nagyon sajnálom ezeket a gyerekeket, még akkor is, ha voltaképp ezekért a helyzetekért ő a felelős. Csak nem szándékosan. Nekünk szerintem kb. az lenne az ideális, ha évente iskolát váltanánk. De sajnos ezt nem tudjuk megtenni.

2022. febr. 23. 11:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/43 A kérdező kommentje:

utolsó: igen, sajnos ezt tényleg egyrészt saját bőrömön tapasztaltam (én is voltam kirekesztett a suliban, rosszabbul éltünk mint a többiek, és ezt egy idő után levágták, volt miért csesztetni, ráadásul a lányok rafináltabban szemétkednek mint a fiúk. nem verik meg aki nem tetszik nekik, hanem kicsúfolják, zrikálják. nem tudom hogy ez jobb vagy rosszabb.)


És egyik gyerekem révén újra "átéltem" egy ideig, hogy milyen ha szemetek az o.társak. Ő lány, és "csak" diszlexiás. Neki is voltak rossz időszakai az o.társak miatt. Szerencsére nem olyan egyénisége lett mint nekem, aki inkább visszahúzódtam, próbáltam jópofát vágni a szemétségekre. Ő szembeszállt a nagypofájú lányokkal (ő is lány), és leugatta őket. Egyből támadott. Megvédte magát. Mindig mikor megvédte magát, megdicsértem, de nem is ez használt szerintem, hanem ő jött rá, hogy a visszavágás egy jó módszer, hogy az önbecsülését megóvja. (még ha nem is nagyon frappáns, inkább sete-suta, de a hangerő leuralta ezeket a lányokat) . Ezt a tapasztalatot ő építette ki magában. Aggódtam érte, ill. ami még segített, hogy járt kosarazni, ahol nem az isk.teljesítménye alapján ítélték meg, ill. járt hittanra, ott megint egy másik társasággal. Szóval hogy nem csak egy közösségnek volt tagja hanem többnek, így érték jó visszajelzések is, ezek építették az önbizalmát.


Esetleg karatézni vagy bármit sportolni nem tudod vinni a fiadat?

2022. febr. 23. 11:52
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!