Mennyit számít a mondókázás/zéró képernyőidő a beszédfejlődésben?
A csapból is az folyik, hogy a sok-sok mondókázás, hintázás, meseolvasás, beszélgetés, 0 képernyőidő mennyire hozzájárul a megfelelő beszédfejlődéshez.
Én teljesen ebben a szellemben nevelem a kisfiam, 22 hónapos, rengeteget mondókázunk, mesét olvasunk, képeskönyvet nézegetünk, egyàltalán nem néz se tv-t, se telefont, mégis alig beszél még. Vagyis beszél, de mindennek csak az első 2 betűjèt mondja. Ellenben a sógornőm ugyanilyen idős kisfia egész nap nèzi a tvt, youtube videókra alszik el, nem mondókáznak, mégis szinte mondatokban beszél. Akkor hogy is van ez? Van ennek a sok erőfeszítésnek értelme? Kezdek elbizonytalanodni.
Nem hiszem, hogy a csapból is ez folyna, de nem tudom, mit várnál el egy 22 hónapostól.
A sógornőd fiánál más ütemben alakul ez. Ellenben ha igaz, amit írsz, rengeteg gondot fog okozni a jövőben.
Ezek mind csak lehetosegek. ElofordulHAT, hogy hamarabb kezd el beszelni az a gyerek, akivel sokat beszelnek es mondokaznak, de nem biztos.
Ahogy az se biztos, hogy az a gyerek, aki tv mellett no fel mar csecsemokoratol kezdve, egy lemaradott, allandoan hisztizo, orjongo idiota lesz.
Inkabb szerintem a sok beszednek, olvasasnak, mondokanak abban van szerepe, hogy a szokincse az valasztekosabb lesz. Felnotteknel is megfigyelheto, hogy ki az aki olvas rendszeresen es ki az, aki nem.
De azert ne keserdj el, ha kesobb beszel, minden gyerek mas, a hasonlitgatasnak nincs ertelme. Az biztos, hogy azzal a gyerek csak nyerhet, ha te ennyit foglalkozol vele, gondolj ra igy.
Mármint úgy értem, hogy kisgyerekekkel foglalkozó témákban (könyvek,videók vagy akár a védőnő) folyik ez a csapból, hogy zéró képernyő, stb.
Miért ne lenne igaz amit írok? 🙂
2-es köszönöm.
Ez valóban igaz, hogy felnőtteknél is meglátszik, hogy ki mennyit olvas. Szókincsben, helyesírásban, stb 😊
2 fiam van, a kisebb most 18 hónapos, 7 szót tud. A nagyobb ilyenkor már rengeteget mondott, 2 éves kora előtt simán mondatokban beszélt.
Mindkettővel rengeteget mondókázok, 0 képernyőidő volt a nagynak is 2 éves koráig, utána 1-1 mesét megnézhetett, de nem is nagyon érdekelte… most 5 évesen azért már néz pár mesét, de nem viszi túlzásba. A pici se néz semmit.
Szóval ugyanaz a felállás, mégis különböznek, a kistesó pl mozgásban sokkal ügyesebb.
Vannak elméletek, pl. az is, hogy a szoptatott babáknak erősebbek lesznek a szájizmai, és előbb megtanul beszélni. Hát, nálunk ez sem jött be.
a fiam 2 éves koráig szopott, és megkésett beszédfejlődése van. Nálunk sajnos voltak gondok a magatartásával is, szóval nulla képernyő volt, és igen, én nagyon sokat mondókáztam vele, rengeteg dalt, versikét ismer. A beszédfejlődése mégis elmaradt az átlag mögött. Persze nem tudom, milyen lett volna enélkül.
Mikor értik már meg az emberek, hogy az, mi történik az ő egyszem (vagy kétszem) gyerekükkel ilyen-olyan körülmények között, totálisan irreleváns.
Az, hogy Pistike napi 8 óra mesenézés mellett is orvosprofesszor lett már 8 évesen - nincs jelentőssége, ahogy annak sem, ha Rolival egész nap csak olvastak, mondókáztak, daloltak, ritmusjátékot játszottak stb és még 5 évesen sem beszél.
VISZONT tendencia van! Ahogy kutatások is a témában, amik inkább számítanak, mint hogy a szomszédnál, a sógornőnél stb mi van. Arról több kutatást is olvastam, hogy azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak mesét, kb 1-1,5 évvel előrébb járnak, mint azok a kortársaik, akiknek nem. Illetve, hogy nagyságrendekkel több szót ismernek.
NEM CSAK ezen múlik. Hiszen az olyan családokban, ahol nincs igénye a szülőnek olvasni a gyerekének, ott biztos, hogy más dolgokban is más figyelmet, nevelést kap az a gyerek, mint aki odafigyel pl. a meseolvasás fontosságára.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!