Iskola választás. Hogy döntenél?
Kisvárosban élünk, ahol van helyben iskola. Sok rosszat hallani róla, leginkább azért, mert körzetileg több olyan település is hozzá tartozik, ahol zömével hátrányos helyzetűek vannak, rossz szociális környezetben.
Persze zömében teljesen normális, átlagos család gyermekei járnak oda is; csak elég, ha 1-2 ilyen problémás bekerül, és máris megkeseríti az osztály életét...
Adott egy másik iskola, csupa jó véleménnyel, két tannyelvű, kis létszámú osztályok, de messzebb. Az oda-vissza út, amit nekünk napi 2x kéne megtenni 60 km. Havi szinten 2500 km lenne ez az ingázás.
A helyi iskolába több ovis társa is menne a gyermekünknek, így könnyebb lenne beilleszkednie, és ebben az évben sokat is járnak át az iskolába, hogy fokozatosan szoktassák, megismerhessék az iskolai életet.
Itt nagyon hamar, akár már az első osztálytól kezdve önálló lehetne, mivel egy háztömbnyire lakunk az iskolától. A reggelek is könnyebbek lennének, jobban ki tudná pihenni magát a gyermekünk.
A másik iskolába 3/4 órával előbb kéne elindulni, és a haza vezető út is lerövidítené a délutánját.
Viszont jobb oktatást kaphatna ott.
Ti hogy döntenétek?
#20 "Egy problémás is haza tudja vágni az osztályt..."
Nem látom, hogy ezt hogy kerüli el azzal, hogy jobb suliba viszi. A jó suliba is lehet problémás gyerek, csak mondjuk ott nem a kisebbségi, elhanyagolt Rikárdók lesznek a problémásak, hanem az elkényeztetett kölkök momzillával, meg azok, akiket BTMN, meg SNI kóddal még felvett a suli.
A jó suli többnyire nem attól jó, hogy milyenek a tanárok képességei. Én gimnáziumban azt tapasztaltam, hogy az iskoláról évek óta megvan a sztereotípia, hogy az a megye második legjobb iskolája, mégis tele volt inkompetens tanárokkal, viszont mivel ott az iskola híre, ezért túljelentkezés van a négyből három tagozaton, és az bizony valamennyire szűri a tanulókat, ha az induló 40 fős osztályba 140-en jelentkeznek. Ennek ellenére megvannak a problémás egyének, csak az épp az elkényeztetett gazdagék kölke lesz az ilyen helyzetben. Például, amikor két tagozatot elkezdtek fél osztálynyi létszámmal indítani, és azt összevonni egy osztályba, akkor voltak bizonyos gondok. Egyik tagozat olyan volt, hogy brutális túljelentkezés, a másik meg nem, mert ott kértek bizonyos hátrányos szociális helyzetről igazolásokat, mint felvételi követelmény(én is az utóbbi felé osztályba jártam, csak mi még teljes osztályként indultunk). És volt olyan, hogy az egyik tanuló ledobta a másik tanuló telefonját a negyedik emeletről poénból, és bármily meglepő, a gazdag szülők kölke volt az, aki ledobta a hátrányos helyzetű osztálytárs telefonját. A delikvens egy osztályfőnökivel, meg négyes magatartásjeggyel megúszta, mert hát anyuci-apuci tolja a pénzt a suli alapítványába. Ennyit arról, hogy a jó suliban nem lesz problémás kölök.
Ha egy általános iskola jó hírű, ott is lesz valami szelekció, lehet, hogy az oktatás is magasabb szintű, de lássuk be, nem oldja meg a problémás gyerekek kérdéskörét, az, ha más társadalmi csoportból származik a problémás gyerek.
Általános sulinál az számít, hogy ne vegye el a gyerek kedvét a tanulástól, nem pedig a magasabb szint. Alsóban ugyanúgy az írás, olvasás, számolás a legfontosabb bárhol is tanul. Ezt meg minden suli tudja, nem kell ezért messzire vinni. Ha valami akut probléma van az osztályközösségben, alsós tanítócval, akkor persze, nyilván legyen váltás, egyébként meg ráér ezen felső tagozatban gondolkodni, ha olyan kiemelkedő a gyerek.
Az, hogy LEHET, már sokkal jobb, mint a BIZTOS.. Már ezért megéri. És nem mindenhol részrehajlóak a gazdagokkal, mert a jobb suliba eleve csak gazdagabbak mennek, és nem fog számítani, hogy a mérnök vagy az orvos vagy az ügyvéd gyereke a másik, mert kb mindenki szülője befolyásos. A többi gyerek meg csak okos, ha szerényebb szülőtől is jön, nekik fontosabb, hogy a gyerek jól tanuljon, ezért ő is rendes lesz. A versenyistállók igyekeznek kiszűrni a papíros gyerekeket, erre rengeteg jogi kiskapu van, illetve a kéttanos suliknál eleve van egy normál és egy "futottak még kategóriás" osztály. Mondjuk a legtöbb sulinál van ilyen, egy, amit eleve bukásra szántak és egy, amiknél erősebb tanítás zajlik.
Már az is sokat számít, hogy az erősebb osztály pl meg tudja venni a mozaikos könyveket pluszban és abból taníthat a tanár, másik osztályban meg azt sem fizetik be, hogy osztálypénz és sajnálják az 500ftot pohárra/törcsire/dobozra..
Hatalmas különbségek vannak alsóban. Én tudom milyen a szr, és tudom milyen a jó, és egyszerűen közelében nincs a kettő minősége. A gyerekem most is egy szr osztályba jár, ahol a tanár még a bolyai, zrinyi követelményeit sem ismeri és csak félgőzzel oktat, mert kiég a fegyelmezési nehézségekben, mert kissrác pl felfújja és kitapossa az üdítőből a levegőt, másik gyerek nem ír semmit a tábláról(4. osztály), 10 másik meg nem ért semmit. Nem visz be szemléltetést.. én láttam ahogy más tanár bevisz kitömött állatot az aranylacihoz, hogy megmutassa milyen egy ürge, vagy elmennek kirándulni szoborhoz, térképen nézik petőfi útját meg mindenféle.. Másik tanárnál kötelező olvasmányok, olvasónaplók, osztályos VITA alsóban, érvelni tanítja a gyerekeket.. istenem belefájdul a szívem, ha eszembe jut, mennyi mindenből maradt ki a gyerekem pusztán a pechünk miatt. Egy szupercuki jószívű tanítónénije van, aki túlterhelt és ideges és az osztály.. hát gáz. A másik osztályban ilyeneket lehet.. Van adventi kalendáriumuk minden napra délutáni játékos kézműves foglalkozással, amíg a mieink csak ki vannak terelve az udvarra vagy benyomják nekik a grincset. Én vittem be kalendáriumot, nem kilopta valamelyik az ajándékot belőle, mielőtt még eljutottak volna odáig.
Én normális oktatást akarok a gyerekemnek, ezért felvételizik gimibe, egyszerűen ez egy kaka, amiben van akkor is, ha emberileg bírom a tanárnénit meg a szaktanárokat, de mi tanulmányilag ennél 50x többet kaptunk és ROHADT JÓ VOLT. És mások ebben a pillanatban is 50x ennyit kapnak. És az enyém értékelné ezeket, amíg más osztálytársa húzza a száját, hogy mégtöbb feladat meg röhögne hogy halott állat és bedugná az ujját a seggébe és kérdezné mikor mehet focizni az udvarra. Ez az átlag gyerek. Az enyém átlag feletti tanulási érdeklődéssel. Én is az voltam. Nézd meg a gyereked és döntsd el, mire képes, milyen érdeklődése van, mert van bendegúz, meg kenguru levelezős verseny, meg millió pedagógia módszer, amit erős sulik erős osztályai átélnek és rohadt jók. Egyik ilyen soztályban a tanítónéni elrejtett egy rakás hibás és egy csomó helyesen írt szót az osztályban és meg kellett találniuk a gyerekeknek pl szék alatt, szekrény belső felén és ha meglett, le kellett másolni és nem ilyen gólya volt, hanem boglya meg naiv.. és ilyet csak értelmes, tanulni szerető gyerekekkel lehet megcsinálni, a legtöbb azt se tudja mi az a boglya vagy naiv. Kell a jó közeg, ott csodák történhetnek, mert együttműködőek és értelmesek.. nyilván nem ilyen gyereknek szenvedés lesz az erős osztály, sok tanulmányi játék/program, túlterheli, neki kevés tanulás, sok szabad játék kell. Bárhol van/lehet snis és igen, az auti/adhdsok a leggázabbak szinte mindenhol, de sokszor btmnes gyerekek is.. viszont más egy 30 fős osztályban 1-2 mint egy 20 fős osztályban 10-15 ilyen, és legtöbbször rosszul(értsd mondjuk 4,5 alatti átlagot) is tanulnak, meg nem tudnak figyelni/együttműködni. Akinek problémás gyereke van, mint az őrült ismételgeti, hogy nem kell neki "versenyistálló" és örül, ha sokáig gyerek marad. Miközben a versenyistállóban is boldog gyerekek vannak, sőt, ők csak így boldogok. Mindenkinek azt kell kapnia, amire termett.
#22 Aki nem lát kitömött ürgét és nem keres szék alatt rosszul írt szavakat abból is lehet mérnök vagy jogász, rohadtul nem ezen múlik. Lehet tök jó ilyen osztályba járni, de nem olyan áron, hogy hajnali 5-kor kell kelnie a gyereknek és délután ha hazáért csak evés-fürdés-fekvés.
Másik pedig, hogy tök jó, hogy lát döglött ürgét, de cserébe nem lát hátrányos helyzetű gyereket, cigány gyereket, "más" gyereket. Ha angyalkák buborékjába van zárva nem tapasztalja meg milyen az, amikor valaki hazudni akar neki, ki akar csalni tőle valamit, nem úgy viselkedik, mint a társadalmilag elvárt. Pedig ezeknek a megtapasztalása még gyerekként sokkal fontosabb lenne, minthogy a tankönyv helyett a szék alatt keresse a helyesen írt szavakat.
"de cserébe nem lát hátrányos helyzetű gyereket, cigány gyereket, "más" gyereket." --> ezt honnan veszed? Hogyne látna! Tömegközlekedés, hétvégi programok, utcai séta. Annyi ilyet lát, hogy inkább kevesebbet lásson(Bp). Csak köztük felnőni más. Illetve az is más, ha 1 HHH és egy SNI vagy egy osztályban, mert akkor az a két gyerek tud csatlakozni a normához, amíg a többi ilyen osztályban a pár normális gyerek züllik le a többiekhez, egyszerűen oda illeszkednek be, mert nem akarnak peremen lenni. Rárarag az a kultúra, amit hoznak(viselkedéskultúra!) a játékaik, a szavaik.. az én gyerekem kimegy "tímelni" mert így mondja a rosszul tanuló telefonzombi kisfiú és húzza az ujját az állvonalát mutatva és röhög, mert ezt csinálja más is. SPCset játszott, mikor nem tudta mi az. Tanult pár új kifejezést is. Gőze sem volt róla, hogy ez mire jó, egyszerűen csatlakozott a többségi játékokhoz. Annyi szexmozdulatot-szexes szivatást tanult, hogy már nem győzöm követni, pedig csak 11 lesz.
Máshol kinézik, ha beszél ilyenről(kisgimis előkészítő) és oda is pillanatok alatt beilleszkedett. Amíg az osztályban a barátaival azt mondják "X megbacta", addig az előkészítőn már úgy kérdezi, hogy "megizélte"? Mert ott az dívik. Beilleszkedik a közegbe, a többségi közegbe és átvesz dolgokat, és amiket átvesz, a személyisége részét fogják képezni, ha az a közeg állandó. Éljen csak a "búrában", amíg nem szilárd, hadd ne mondjam, hogy a normális közegben normálisan reagálnak hátrányos helyzetűekre és sérültekre is, segítik az tanulási/magatartásproblémást, amíg egy-egy van! Az ő osztályában, meg a korábbiban hallotta először, hogy x fogyatékos, ami azért vicces, mert ezt a valóban fogyatékosnak számító auti gyerek mondta egy adhdsról. Ott szivatják egymást és kinézik egymást, mert a suttyóbb közegben ez a módi, egy emberként fujjolt az osztály, ha az ügyetlen gyereket kellett kidobósnál csapatba fogadni. Ismerőséknél a mi béna ismerősünket külön választják ki elsők közt, hogy ne érezze rosszul magát és van mellette egy kisfiú, aki folyton segíti, mert ő mindenben ügyesebb másoknál.. Még csak most kezdett ott, de az én gyerekemet még sosem istápolta senki suliváltásnál, elvárták, hogy megállja a helyét, sőt, inkább kicsit szivatva is volt, mert új, de szépen alkalmazkodott.
Namindegy. Kicsiknél fontos a jó közeg és az, hogy lát valamit, nem egyenlő azzal, hogy napi 8 órát tölt velük. Az én gyerekem is lát hajléktalant, alkeszt az utcán hetente vagy 10x és azért tud normálisan hozzájuk állni, mert nincs velük összezárva napi 8 órát. Képzeld el ha az lenne, szinte csak olyanok csoportmunkában, egymás mellett az én gyerekemmel, és egy-két normális még.. teljesen átformálnák beilleszkedne/megutálná őket.
Integrálni csak úgy lehet, ha egy meghatározó jó közeg, és egy-egy "más". Különben mint nálunk is látszik, lezüllenek vagy kirekesztődnek a "jók". Egy másik kislány elment az osztályunkból 1 hónap után, mert senki sem barátkozott vele, mert túl "jó" volt. Cuki dolgokat rajzolt, halkszavú volt és lógott a tanárnéniken, szabadidejében meg tornagyakorlatokat csinált, pl lement hídba és mindenkit egyből megmondott olyanért, amiért meg is kell, de amúgy a gyerekek fedezik egymást.. Gyorsan és határozottan kivette az anyja, megmondta, hogy nem akarja "ide" járatni. Totál megértem.
"Már az is sokat számít, hogy az erősebb osztály pl meg tudja venni a mozaikos könyveket pluszban"
Ez nem az iskola erősségén, hanem a szülők anyagi helyzetén múlik.
Nem versenyistállóba jár a gyerekem, hanem egy lakótelepi általánosba, ahol inkluzív oktatás zajlik.
Vannak mozaikos könyveink, rendszeresen versenyeznek (bolyai, Zrínyi, kenguru, Benedek Tudásbajnokság). De nem ám egymással!
Nincs összemérés, viszont differenciálás ezerrel, ami tehetséggondozást és a felzárkóztatást egyaránt jelenti.
A tananyaggal lassan és alaposan haladnak, nincs lemorzsolódás. Egy jó alap ezerszer többet ér.
A tanítón múlik, nem az osztály összetételén.
Nalunk több a papíros az osztalyban, mint a papír nélküli, mégis boldogulnak.
Az autista, az adhd-s és a mozgáskorlátozott is, na meg a csak btmn-s viselkedészavaros is.
'Van adventi kalendáriumuk minden napra délutáni játékos kézműves foglalkozással, "
Van adventi naptáruk és még házi manójuk is. Járnak színházba, hangversenyre, korcsolyázni, teáznak a könytárban, részt vesznek a könyvjelző programban....
Adományt gyűjtenek, menhelyet látogatnak...
Körzetes iskola.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!