Tanító, mint tökéletes minta a gyermekek számára. Alsó tagozatban (illetve előtte egyetemeken) borzasztóan komolyan veszik ezt a hallgatóktól, vagy tanító szakon már nem ("annyira") várják el ezt az oktatók/vizsgáztatók? A képesség alapú készségeket?
Kedves kérdező!
Én jelenleg 15 év kihagyás után csinálom levelezőn a tanító szakot munka, család mellett. Nem mondom, hogy nincsenek húzós tantárgyak, de azért még nem éreztem egyszer sem, hogy meg kellene szakadni bele.
Kevesen vagyunk, segítjük egymást, nappalisokkal is összedolgozunk időnként.
Lehet könnyebben marad meg a fejedben a tananyag. :) Másnak meg nehezebben.
De le a kalappal, ha a fentiek ellenére mégis így megy neked.
19-es válaszolóval nem tudok teljesen egyetérteni.
Csak néhány példa, amit láttam, tapasztaltam:
- egy full okos, értelmes, TDK-s, szinte mindenből ötös hallgatónak közölte az egyik oktatónk, aki nem gyakvezető volt, hogy nem való tanárnak. S igaza lett, egyéb okok miatt el sem végezte.
- most MA-s hallgató, gyógypeden végzett, ő is kiváló volt, versenyre ment,mindenben ott volt... Pedig neki is volt pár problémája.
- gyógypedet egy vak lány elvégezte
- nekem volt olyan vizsgám, ahol a vizsgáztatóval "tettünk" rendbe dolgokat, beszéltünk meg
- egyik szigorlatomat csak egyszer lehetett megpróbálni, de látták, hogy azért nem sikerült, mert izgultam, ezért adtak még egy időpontot
Nem ismerem a kérdezőt és a képességeit vagy azoknak hiányát, de az emberség megléte az egyetemen sokat számít.
Honnan tudod, hogy nem lesz egy szuper rajz, technika, informatika környezet tanító?
A tanítói lét eléggé összetett.
Lehet speciális iskolába megy, vagy falura, ahol másmilyen a lét.
Hát ugye az életpályamodell arra van, hogy a diploma megszerzése után is ellenőrizzék a diploma meglétének jogosultságát.
Kedves #24!
Nem a Kérdező képességeit értékeltem, hanem a hozzáállását. Elhiszem neked a példákat, amiket írtál, magam is ismerek hasonlókat. Semmi gond ezzel.
A főkérdésben írt "tökéletes minta" (bármit is jelentsen ez), sehol nem elvárt. A kérdező viszont minden kommentjében könnyebb bejutási és kevesebb tanulási lehetőséget keres. Szeretné elkerülni a nagyobb tanulnivalót, "tanulási nehézségre", időhiányra hivatkozik. Ez lehet egyszerű önbizalomhiány is. Abban az esetben gond nélkül vehetné az akadályokat, kiváló tanító is lehetne belőle. A másik lehetőség viszont, hogy a saját vágyainak a beteljesülését a gyerekek érdeke elé helyezi. Amit nem tanul meg, azt a tudást át se tudja adni. Márpedig az eddigi írásai alapján olyan iskolát keres, ahol alacsony a tananyag mennyisége, a tanárok pedig "elnézőbbek". Ez a kombináció pedig nem éppen a későbbi magas színvonalú oktatást vetíti elő. (Tudjuk, hogy mindenhol vannak ún.töltelék tárgyak. Most nem azokra gondolok, ott mindegy hogy csusszan át.) De ha pl.a helyesírása egy második osztályoséval vetekszik a gyerekem tanítójának, akkor nagyon nem vigasztal, hogy amúgy imád tanítani, teljesült az álma, és az empatikus tanárok átengedték a vizsgákon. Igen, lehet, hogy szuper rajztanító, lenne, de te is tudod, hogy ez nem így működik. Tanítói állások betöltésénél több tantárgyat kell tanítani. Ha pedig valaki, aki 30 éve arra vár, hogy taníthasson és kap egy állásajánlatot, nem fogja visszautasítani azért, mert a tanítandó tárgyak között van olyan, amiben ő gyenge, csak a jóindulaton múlt, hogy teljesítette.
#19
Tizenkilenc!
Te több dolgot is valami iszonyatosan durván félreértettél!
Vagy sok a rossz tapasztalatod, és ezért azt hiszed, hogy mások is ilyenek, ahogy te a többi ilyen alak viselkedését mintául véve tévesen képzeled.
Két dologban is benéztél valamit.
A tökéletes minta épp ellenkezőleg, nagyon sok hozzászólásban le lett írva, sok helyen szerepelt már! Itt is majd minden gyakorizó kőbe vésett alapigazságként hirdeti, szinte üvölti több kommentben is - főleg az óvodapedagógus léttel kapcsolatos hozzászólásoknál.
Igenis minden dologban szinte tökéletesnek kell lenned, hiszen a gyermekek ezt a mintát fogják látni, nem lehet a vizsgákon akár csak egy-két dologban nem kiválónak lenni (például színtiszta énekhang, semmiféle beszédzavar, itt a legkisebb, egyáltalán nem nagy, eltérésekre gondolok).
Éppen ezért kérdeztem a kiírásban, hogy az alsó tagozatos tanítóknál (egyetemeken) mennyire veszik komolyan, vagy éppen nem veszik már annyira komolyan a tökéletességet szinte minden képesség alapú készség kapcsán?
Képesség! Nem pedig megtanulható tananyagok tekintetében.
Itt érkeztünk el a második félreértésedhez:
"Ha pl. a helyesírása egy második osztályoséval vetekszik a gyerekem tanítójának."
Erről nem tudom kitől hallottál, senki nem mondta, de még csak nem is említette, hogy nem kellene a fontos dolgokat megtanulni; legyen a számtan, legyen az helyesírás, legyen az környezetismeretek, akármi.
Ilyet senki nem írt soha, ez alól még csak nem is akar kibújni senki!
A képesség alapú készségek szinte már tökélyre fejlesztése, nem X tantárgy megtanulása, ami csupán egy-két esetben problémát jelenthet.
Illetve, ha a tanárok nem tudnak vagy nem akarnak segíteni a húzósabb tananyagok elsajátításában mint például pszichológia, vagy akár a Cole házaspár Fejlődéslélektana. (De erre írta valaki kedvesen, hogy ha családias, kis lélekszámú egyetem karát választja valaki, akkor ott azért segíteni fognak. Ezt a tanácsot köszönöm is szépen!)
Kedves Kérdező!
Nem félreértettem, hanem konkrétan nem értettem. Két dolgot hoztál fel. Az egyik a "képesség alapú kézség". Ez már eleve nem értelmezhető. Minden kézség "képesség alapú". A képességeket 5 fő csoportba sorolják, amin belül rengeteg alcsoport van. Az alkalmassági vizsgán ezeknek csak egy nagyon kis szeletét nézik. Pl.a szociális képességeket egyáltalán nem vizsgálják, de attól még létezik. A kézség más téma, de ebbe most nem mennék bele.(Egyébként erről is tanulsz majd, ha bekerülsz, de utána tudsz járni, ha akarsz.) Könnyebb lenne válaszolni, ha konkretizálnád a kérdést. Pl.Nem tiszta az énekhangom.Kizáró ok lehet-e az alkalmasságin?
Az 5.hozzászólásodban meg már az egyes által írt anyagmennyiségtől riadtál meg. Hogy jön az előbb említett tökéletes mintához?
A fejlődéslélektan példát nézve: Az előadáson megemlítik néhány fontosabb részét. Ha kérdésed van, felteheted, de a többszáz oldalas könyvet neked kell elolvasni, és megtanulni. Elég száraz anyag, értelmesen le van írva. Átlagos képességű ember az előadások és a könyv alapján megérti. Nem tudom, mit lehetne benne segíteni.
#19
Kérdező, nekem is vannak kételyeim veled kapcsolatban.
1. Képtelen vagy világosan leírni, hogy mit is akarsz tulajdonképpen.
2. Nekem is az az érzésem, hogy ingyen diplomát akarsz, lehetőleg tanulni se kelljen stb... Először még csak azzal van gondod, hogy bizonyos dolgokhoz nem megfelelőek a képességeid (gondolom ének, tesi vagy rajz)utána már az is hogy tanulni kell. Nos rossz hírem van, tanulni mindenhol kell. A tanár/tanító képzésben is, bár nyilván nem annyit mint egy orvos vagy mérnök szakon. Alapból nem az a gond, hogy most akarsz pályát váltani, hanem, hogy ilyen hozzáállással tanítani akarsz.
Két főiskolát végeztem el, egyet nappalin és egyet levelezőn munka és gyerek mellett. A követelmény ugyanaz a levelezőn, senkit nem hat meg, hogy dolgozol. A levelező arról szól, hogy olyan a munkarendje, hogy munka mellett is lehessen csinálni nem arról, hogy lecsökkentik a követelményeket utána meg ugyanazt a diplomát kapod.
Ha tanítóképzőben gondolkozol a készségtárgyakat már 20 éve se nézték olyan komolyan, amikor én végeztem. Nyilván van egy elvárt minimum, de engem is mindig átengedtek énekből, csak a lelkemre kötötték, hogy ne akarjam tanítani. Ahogy hallom mostanában még lentebb adták, alig van hallgató, nagyon nem lehet válogatni.
Amúgy nyelvvizsga megvan? Ha nincs előtte azt próbáld megszerezni, mert ha a tananyagra se lesz időd nyelvet tanulni végleg nem tudsz mellette. A nélkül meg úgyse lesz diplomád, tehát szerintem addig amíg az nincs felesleges belekezdeni.
Én értem a kérdést, és tanári hozzáállás kérdése a dolog. Nálunk pl híresen-hírhedten szigorú az ének. Csak a tökéletes, tiszta énekhang mehet át a vizsgán. Itt pont a mintaadásra hivatkozik a tanár, pedig szerintem pont az ének, az, ahol van ezer lehetősége az embernek kiküszöbölnie az esetleges gyengeségeit. Ennek ellenére abszolút nulla tolerancia van minimális nem is hamisság, hanem csúszás esetén is.
Ellenben pl vizuális ismereteknél a technikák ismerete és megfelelő alkalmazása a fontos, nem pedig a tényleges végeredmény.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!