Kimagasló képességű gyereknek Budapesten milyen iskolát ajánlotok?
Sziasztok.
Kisfiam 5 éves és idén állunk majd az iskolaválasztás feladata előtt. Eddig is sejtettük, hogy nagyon értelmes, de elkönyveltük, hogy mindenki ilyennek látja a gyerekét. Az óvónők jelezték, hogy nagyon nehezen jön ki a kortársaival, nincsenek barátai, és javasolták, hogy vigyük el nevelési tanácsadóba. Múlt héten voltunk, ahol megcsináltak vele egy nagyon komplex (IQ) tesztet, amiben minden részképességnél extrém magas tartományt ütött meg.
Ugyanakkor nem lettünk előrébb - azon túl hogy a beilleszkedési problémákat is ezzel indokolják - mert nem ajánlottak itt sem konkrét intézményt, csak elmondták, hogy jó helyet kell neki találni, ahol tudják kezelni, hogy messze a kortársai előtt van.
Waldorfon gondolkoztam, de azt sajnos egyedülálló anyaként nem tudom bevállalni sem anyagilag, sem elfoglaltságban. Valami kreatív / művészeti irányú iskolát javasoltak, ahol kicsit szabadabb a légkör és jobban odafigyelnek az egyéni fejlesztésre, tudnak differenciáltan oktatni.
Van tudomásotok esetleg (Újpest, 13.kerület, 3. kerület jöhet nagyjából szóba) ilyesmi iskoláról? Sajnos amiket találtam, nagyon messze vannak tőlünk.
Előre is köszönöm a segítséget.
Waldorfot ne, azzal elintézheted az egész jövőjét:-S Utána nem fog tudni beilleszkedni a felsőoktatásba.
itt van a rangsor a legerősebbekről:
Mi is voltunk szakértői vizsgálaton a 6 éves lányommal, ahol 140 lett az IQ-ja, tehát kiemelkedően magas, de nekünk azt mondta a nő, hogy ettől még nem kell elszállni, gyerekeknél ezt még máshogy kell értékelni mint egy felnőttnél, illetve hogy ez csak egy pillanatnyi állapot, akár már fél év múlva is teljesen más lehet az eredmény. És azt is mondta hogy a gyereknek semmiképp se mondjuk el, nehogy akkor azt higyje h ő aztán a valaki és ezzel elrontsuk az önértékelését.
Szóval nyilván nem buta a te fiad sem, de én csak ez alapján nem íratnám nagyon erős suliba, illetve általában a legjobb iskolás versenyistállók, és nem biztos hogy jót teszel vele a gyereknek ha már kicsiként ilyenbe íratod be.
Ha a fiadnak a szociális készségeit kell fejleszteni (hiszen ezt írtad), akkor inkább arra gyúrjatok rá, járasd valami önbizalomnövelő tréningre stb.
Nem sima IQ tesztet csináltak, nem is mondtak IQ szintet, hanem rengeteg részképességet vizsgáltak: mumkamemória, vizuálismemória, verbális képességek, monotonitástűrés, elvont gondolkozás, kreativitás, és ezeket mérték egyfajta skálán és mindenben extrém magas tartományt ért el. Fotografikus memóriája van, egy hallás után megtanul verset, minden információt megjegyez, a tárgyi tudása éppen ezért egy 4-5.-es gyerek szintjét is néhol megüti. Otthon van a történelemben, ismer sok fizikai törvényszerűséget (magától kísérletezget, mi meg elmondjuk mi miért, ő meg megjegyzi és helyesen alkalmazza), faljuk a könyveket, már hosszabb regényeket is...tehát ezek a képességek nem hiszem, hogy csökkenni fognak.
De tévedés ne essék: nem elszállni akarok. Neki nem is mondtam semmit, csak hogy ügyes volt, megdícsérte a bácsi, hogy milyen szépen megoldotta a feladatokat és odafigyelt. Az viszont biztos, hogy már most jelezték az óvónők, hogy teljesen más foglalkozást igényel, mint a csoport többi tagja, ami az iskolában valószínűleg még hangsúlyosabb lesz. Ezért a probléma.
Köszönöm a listát is, átnézem.
Biztosan te is hallottad már azt az alapigazságot, hogy nem iskolát, hanem tanítót kell választani a gyereknek. Ha mégis egészében nézem az iskolákat, ami nekem elsőre beugrik (nem, vagy minimálisan fizetős hely) jó iskolaként, az a Gyermekek Háza, illetve a Budenz – de ezekkel kapcsolatban is mesélték ismerőseim, hogy nagyon nem mindegy, melyik osztályba kerül a gyerek, ki tanítja. Ráadásul nem is az általad említett kerületekben vannak.
Mondjuk szerintem az is igaz, hogy csak a jobb iskolákban fordulnak elő jó tanítók, mert pl. egy ámokfutó, autokrata igazgatót nyilván nem bír ki épeszű ember (tapasztaltuk sajnos). De a „jobb” alatt nem azt értem, hogy az ilyen-olyan teszteken hány pontot érnek el a gyerekek, hanem hogy milyen a légkör, mennyire kedveli vagy utálják a gyerekek a pedagógusok.
Simán lehet, hogy a körzetes iskolátok is jó… ha visszamehetnék az időben, én megpróbálnék kérni egy időpontot a leendő tanítónőktől, és elmondanám nyíltan a történetet, a hozzáállásukból sokat le lehet szűrni. A távolabbi jövőre nézve pedig annyit tudok mondani, hogy ha mégis kiderül, nem jól választottatok, akkor nem kell félni a váltástól, igen sok gyereket ismerek (a sajátomon kívül), akinek megváltás volt, hogy átment egy másik iskolába.
Nagyon bírom a nevtanosok és pszichológusok virágnyelvét. „jó hely, ahol tudják kezelni” – ja, persze, hemzseg az ország ilyen iskolákban. :) Szuper lenne, ha ajánlanának inkább valamit, ők vélhetőleg eléggé ismerik a környékbeli intézményeket.
Ahogy akkor is választanál, ha történetesen nem lenne kiemelkedő képességű a kisfiad. Az egyéni odafigyelést, szabadabb légkört, motiváló tanulási környezetet minden kisgyerek egyformán igényli és mindenkinek jár(na), nem csak a jó képességűeknek.
A tehetséggondozásról (ami nem kezdődhet meg a gyerek 10-11 éves kora előtt, mert előtte igenis a szociális képességeké a főszerep, mint a te gyermeked esete is mutatja)meg informáljon a nevtan, ha már sikerült kiállítani a "diagnózist" a gyerekről... vagy a hogyan továbbról már nem beszéltek? Feladatuk ez is, nem csak feldobni a magas labdát, aztán meg anyuka keressen egy jó sulit:)
(pszichológus vagyok, nem nevtanban dolgozok)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!