A magyar szülőknél van egy minimális ázsiai mentalitás az oktatást illetően?
Legalábbis,környezetemben ezt tapasztaltam, illetve családon belül is.
Például, unokatestvéremnél elég kemények voltak.
Az anyuka azt mondta, ha megszakadnak is, akkor is diplomásak lesznek a gyerekek.
Szülők egyszerűbb emberek, apuka gyárban dolgozik soron.Ha rossz jegyet kaptak, az volt a dolguk,hogy belenézzenek a kukába, azért,hogy "szokják", mert ha nem tanulnak kukások lesznek, a szülők szerint.
De, azért nálunk is volt bünti, ha 4-esnél rosszabb jegy csúszott be.Nekem mosogatni kellett, meg az éléskamrát,konyhát tetőtől talpig, takarítani, kimosni.Anyám szerint azért, mert ha nem tanulok, mosogató leszek csak.
Később lazítottak.De, unokatestvéremnél nem lazítottak.Tiszta stresszben voltak a gyerekek, bár a végén lediplomáztak.
Az említett apuka éhbérért dolgozik a gyártósoron, és napi tizenkét órákat szenved. Szerintem ésszerű, ha a gyerekének ennél jobb életet szeretne.
A mosogatás, takarítás meg nem "büntetés", hanem a felnőttkori életed legalapvetőbb feladata lesz a későbbiekben. Szerintem nem egy hibás nevelés, ha idejében felkészítenek rá, és rutinszerűvé teszik.
Nekem ez a meglátásom a témával kapcsolatban.
Maga a fő kérdés egyébként semmiben nem kapcsolódik a később, a leírásban konkretizáltakhoz.
wow megint tanultam.valamit. Ez az azsiai.mentalitas?
Regen poroszos nevelesnek hivtak:-). ugy 30 eve
Egyebkent sok ertelmes, de szegeny szulo igenis hajtja a gyereket a magasabb iskolai vegzettseg fele. (még akkor is, ha epp nem is diplomasok keresnek a legjobban, hanem mondjuk a burkolo blabla). Ez nem.gond es a szigor se, ha maskepp nem.megy.
Igaz en azt nem tartom jo modszernek, hogy a bunti az a hazimunka legyen, mert azt mindenkinek meg kell tanulnia es ne azt erezzuk mar, hogy az a buntetes, mert akkor ezek a gyerekek felnottkent milyen ferifak es nok lesznek? A ferfi majd elvarja a notop higy az mosogasson mert neki az pesz a fejeben hogy ja o lepdiplomazozt es nem mosogat meg otthon se...mert az a bunti:-)).
Viszont olyasmit erdemes, hogy megnezni foglalkozasokat, kiprobalni munkakat (persze gyerekkent nem lehet a gyarba bevinni szerelni vagy szalagmunkasnak), de lehet ezekrol ertelmesen is beszelgetni vagy ismerosoket megkerni beszeljenek a gyerekeknek a munkajukrol, a megelhetesukrol mindig az eletkoruknak megfeleloen.
En pl. egyetem alatt egyszer kibuktam egy felevre. Elmentem dolgozni...nyilvan erettsegivel csak a legalja munkat lehetet5 megkapni. Es eleg gyorsan rajottem, na nem, es osszeszedtem magam es lediplomaztam es abban dolgozhatok, amit szeretek.
Az mas kerdes, hogy mpst mar a fizetesem az a.nullahoz tendal es pizzafutarkent vagy bolti eladokent tobbet kereshetek, de az teny, hogy 18-25 eves kor kozott konnyebb felsofoku tanulmanyokat iskeresen elvegezni es utana meg mindig lehet valaki futar, de egy x sok eves futar mar nehezebben vegez el egy egyetemet.
Ugyhogy ha ez azsiai mentalitas akkor az, de en is kovetem.:-)
Volt erről egy podcast, egy oktatás kutatóval az indexen (talán Senyei János v hasonló a neve) a Pisa tesztek eredménye kapcsán. Ott vannak ilyen attitűd mérések,
és ő is azt mondta, hogy van egy réteg a magyar oktatásban, ami az ázsiai mentalitásra hasonlít. Ez a kínai, koreai, japán mentalitásra utal, ahol nem az az elsődleges cél, hogy a gyerek boldog és kiegyensúlyozott legyen, hanem az, hogy a képességei maximumát nyújtsa (nyilván abból kiindulva, hogy akkor lesz boldog, ha sikeres). Ugyanakkor ez csak egy szűk réteg, ezen kívül van egy ugyancsak szűk réteg, aki a totális nihilben van (mélyszegénység, bűnözés stb) és nincsenek célja vagy ha vannak akkor deviánsak. A kettő között pedig egy “langyos víz”, akik tudják, hogy kell ugyan tanulni, de nem veszik annyira komolyan, nincsenek nagy céljaik stb.
35 éven át tanultam , most 3 diplomával , vagyonőrködöm
legalább annyit (ha nem többet érsz vele később) ha jó kapcsolataid vannak.
Szóval az ismerkedést barátkozást is kellene erőltetni.
Középkorú nő, anya vagyok- több diplomás. Szüleim is tanult emberek voltak. Átlagos vagy annál kicsit jobb körülmények között élünk Budapesten.
Számomra mégis fontos a fiam eredménye, tanulása, képességei.
Azért általános iskolában nehogy már megugorhatatlan legyen egy jeles vagy kitűnő bizonyítvány :)
A mai világban egy érettségi már a legnagyobb alap, legalább egy nyelv felsőfokú ismerete sokat számít stb.
A fiam kisgimis az ország egyik “top”-nak csúfolt hatosztályosában (dobogós hely a suli minden évben a felméréseken).
Lehet mondani, hogy húú de szigorú vagyok (nem)- azért ha egy műveltebb, kultúráltabb szülő FELELŐS is (!), akkor azért szem előtt tartja a gyerek boldogulását, amihez bizony a tudás, szakma, műveltség, olvasottság stb is hozzátartozik.
Képzettebben egyszerűen több a lehetőség akár a munkaerőpiacon, akár a továbbtanulásban, ami -tudom, tudom, nem mindig, de- szignifikánsabban jobb munkakörülményeket, ezáltal esetleg jobb társadalmi státuszt, magasabb jövedelmet eredményezHET (nyilván személyfüggő)- a jó iskola, jó előmenetel esetleg kapcsolatrendszerben is jelentHET valamit (tudom-tudom, nem mindig)- de ez az egész egy LEHETÔSÉG, eszköztár, amit adhatunk a gyerekünk kezébe, amivel vagy tud vagy nem, vagy akar vagy nem vagy képes vagy nem élni- de ez már egy következő kérdés.
Az ázsiai mentalitás ennél szerintem “durvább”, mint amit pl én is képviselek. Bár az én gyerekek is “top”sulis, versenysportoló stb- azért ez nem erőszak és kényszer- van családi életünk, közös vacsora, szoktunk társasozni meg a kanapén popcornnal filmezni, van pihenés, siker, ünneplés stb is- tehát mi hisszük, ez jó a gyereknek, ő szívesen csinálja, mi maximálisan támogatjuk (pl a versenysportban sem mindig csak a legjobb fizikum számít- családilag ott kell állni egy sikeres sportoló mögött, már pl 10 évesen furikázni este-reggel edzésekre, akár külföldi versenyre, tudni fizetni edzőtábort, jobb felszerelést stb…)
Vannak a gyereknek ázsiai gyökerű osztálytársai- na ott a holiday mint fogalom nincs- hètvégén is hajtják őket (kínai iskola pl), nyari szünetben sincs bandázás, a kötelesség mindenek felett.
(zeneiskolában lehet ezt talán a legjobban látni: nekik sokszor KÖTELEZŐ ha szereti, ha nem…)
…az egyéni elégedettség, boldogság nem akkora szempont talán, mint nálunk.Azért ilyen áron nekem talán ez nem kellene, de fel tudok nézni rájuk- ott a család, a kollektíva erősebb szempont, mint a mit szeret a gyerek…
(csak zárójelben: azért az meg elgondolkodtató a “langyosvíz” többségnek, hogy matek, de már angol és MAGYAR (!) versenyeken, szavalásban stb- rendre tarolnak az ilyen gyerekek és a top gimik, egyetemek is tele vannak velük… kötelességtudóak, szorgalmasak, okosak, terhelhetők…)
Ázsiában teljesen más ez az egész. Ott estig maradnak tanulni a középiskolások, külön akadémiákra járnak ahol csak egy bizonyos tárgyat tanulnak, kb csak aludni mennek haza. Az egész életük a továbbtanulásról szól ahogy elkezdik az iskolát. Náluk iszonyat nagy presztízskérdés hogy melyik egyetemre és milyen szakra megy a gyerek. Itthon azért ennyire nem durva.
Amiről te beszélsz az meg szerintem eleve egy teljesen más aspektusa a dolognak, az olyan szülők akikből nem lett semmi érthető hogy mindenáron taníttatni akarják a gyereket. Ez lenne a természetes, nem az hogy a putriba szül valaki 5 puját 16 évesen de nem ösztönzi egyiket se hogy kikerüljön onnan és ne végezze ugyanúgy mint ő.
Nos. Magyarországon alacsonyabb a diplomások aránya, mint Nyugaton.
Szóval ez a kérdés ilyen formában nem megfelelő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!