Miért van az, hogy mindenki pénzt akar csinálni és nem értéket teremteni?
Heti 3-5 kérdés van hogy milyen vállalkozásba érdemes fogni...miért nem azt kérdezik maguktól hogy milyen értéket tudok teremteni amiért mások fizetnek?
Pl. egy webshop, ha jó árakkal és megbízhatóan működik, akkor értéket teremt. De ugyanez igaz egy cukrászdára is. Vagy bármilyen más üzletre.
Ha pedig van érték, akkor azért az emberek fizetnek, tehát van pénz is...de ha a pénz a kiinduló pont, akkor hogyan várja valaki hogy sikeres lesz?
"Ezzel az erővel bármire ráfoghatjuk azt, hogy értéket teremt."
Igen. Bármi érték, ami valakinek haszonnal jár.
"Csöves is értéket teremt, hogy a dobozokat visszaviszi és nem a szeméttelepre kerülnek ki azok."
Pontosan. Az értékteremtésért pedig pénzt kap.
A viszonteladással nem igazán...
A termeléssel, előállítással, esetleg kimondottan erre szakosodott menedzsmenttel (pl. ez lehet webáruházon keresztül is piacra jutás támogatás, mint az említett Meska, vagy épp most nekünk is van ilyen projektünk, helyi termelői termékekre-) már lehet, de az akkor nevezhető igazán annak, ha low profit, vagy nonprofit, mivel úgy hiteles, esetleg társadalmi vállalkozás keretén belül.
"A NESsT4 meghatározása szerint a társadalmi vállalkozás olyan tudatosan tervezett vállalkozói tevékenység, mely társadalmi problémák innovatív megoldására jött létre. Vannak olyan nonprofit szervezetek, melyek üzleti modelleket alkalmaznak alapvető küldetésük eléréséhez, és lehetnek üzleti vállalkozások, melyek üzlet céljuk mellett jelentős társadalmi hatás elérésére törekszenek. Alapelvük az a kettős optimalizálás, mely gazdasági és társadalmi célok összehangolását, egyensúlyban tartását jelenti.
A társadalmi vállalkozások alapvető ismérve a valódi értékteremtés: a fenntarthatóság érdekében fontos, hogy a társadalmi cél (például megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása) mellett valós piaci igények kiszolgálására jöjjenek létre, és minőségi, versenyképes termékeket és szolgáltatásokat kínáljanak."
Ha valaki ezt profitorientáltan végzi, akkor jelen esetben a termelőink ugyanott lennének, mint ha példánál maradva egy kisboltba vinnék be a kézműves termékeiket, eladásra, ahol a boltos azt mondja, bizományba kiteszi 10-20-30%-ért. Ha nem kel el, viheti vissza, csakúgy mint a Tesconál, vagy akármelyik multinál csak épp ott súlyos milliókat is kidobott mellé.
Tesco kapcsán, javaslom megnézni ezeket az összegeket:
Jó szlogen "hozzáadott értéknek" a magyar termékek forgalmazása, de néha jó mögé is látni, hogy milyen feltételek mellett, vannak ezek a polcon, vagy webáruházban bent:
Aki szerint a kereskedelem nem teremt értéket, az egy öntelt idióta. A kereskedelem haszonnal dolgozik, tehát valóban, értéket teremt. A kereskedőnek mindenképpen, de vajon a vásárlónak is? Nos, én azt gondolom, hogy a vásárló döntött, hogy az adott kereskedőnél költi el a pénzét, mert az számára egy jó megoldás. A számára rendelkezésre álló információk alapján egy jó döntést hozott. Aki megkérdőjelezi a vásárló döntését, az azt képzeli magáról, hogy többet tud a vásárló körülményeiről, mint a vásárló maga. Ami nyilván nem igaz. Tehát az ÉRTÉK definícióját hagyjuk meg a vásárlónak, mert mindenkinek mást jelent ez. Ha tehát valaki a levegőt kezdi árulni palackozva aranyáron, ÉS VAN, AKI MEGVESZI, akkor az adott vállalkozó igenis értéket teremtett. Lehet tiltakozni, de az azt jelenti, hogy te úgy gondolod, hogy jobban ismered a vásárló körülményeit, mint ő maga.
Számomra például egy békéscsabai panziótulajdonos nulla értéket teremt. De nincs akkora arcom, hogy kimondjam, hogy ő bizony egyáltalán nem teremt értéket, mert van, aki fizet azért, amit csinál. Ugyanígy a legutolsó webshop...
A "milyen vállalkozásba érdemes fogni" és a "milyen értéket tudok teremteni" ugyanazok a kérdések, nem érdemes az eltérő megfogalmazásokon lovagolni. Aki értéket NEM teremt, az a szerencsejátékos... SENKI nem gondolja úgy, hogy az ő tevékenysége hasznos lenne, mégis pénzt keres (néha). Nincs vevője ugyanis... (Na ilyenből is sok van: "Ki tud tuti tippmix stratégiát? Ki ismer jó tőzsdei kereskedőprogramot?")
"Aki szerint a kereskedelem nem teremt értéket, az egy öntelt idióta."
Haha, nem én akartam ezt leírni, de maximálisan egyetértek vele! Az adott válaszoló az értéket valami erkölcsi dolognak fogja fel, nem úgy kezeli mint gazdasági fogalom.
Ott van például a "palackozott levegő": Párizsban árulják mint ajándéktárgy! Egy befőttesüveg lezárva, rajta a címke hogy Párizs. És veszik. Sokan. Szóval igen, ennyire abszurd dolog is lehet érték!
Az előző alapján...
Ha a kamionos elszállít egy gyárból egy 3 D-s tv-t egy master disztribútorhoz, aki elosztja azokat x árréssel növelve nagykereknek, vagy viszonteladóknak, akik szintén megbíznak egy kamionost, hogy x árért szállítsa le nekik, beépítve azt az eladási árba, majd a boltos próbálja rátenni a maga kis árrését, úgy hogy a valós igényű fizetőképes keresletnek el is tudja adni, már nem feltétlen lesz értékteremtő, hiszen maga TV nem fog ettől többet tudni, de a hagyományos értékesítési láncban a megnövekedő költsége miatt, az ára jelentősen megnő, amit lehet egy "tudatos vásárló" már nem vesz meg a boltostól, aki így nem hogy érteket teremtett, hanem mínuszt okozott magának, és áll a pénze egy olyan a forgó eszközbe, aminek az értékvesztése folyamatos, az újabb és újabb modellek miatt.
Érdekes volt a 4k-s tv-k megjelenése, amviel kapcsolatban csak ennyit mondtak a 3D tudásról:
"A tévégyártók gyorsan eltemették a 3D technológiát. Továbbra is ott lesz a készülékekben a térhatású megjelenítés, mert a vállalatok nem hagyják veszni a fejlesztésbe belepumpált sok tízmilliárd dollárt, de a 3D a leírás apró betűs részébe került át. "
Elektronikai piacon az árváltozások heti szintűek, és jellemzően, az egyéb makrogazdasági hatások kivételével (pl. deviza árfolyam)nem emelkednek, hanem jellemzően csökkennek, ergo, minél tovább áll benne a pénze a kereskedőnek, annál inkább áron alul fogja tudni csak eladni, az addigra már nem azt az értéket képviselő csúcstechnológiát, amit korábban ő, mint legújabb, legjobb megvásárolt és leszállíttatott.
Mivel egy tudatosabb vásárló, ma már inkább lerendeli azt pl. ebayen, vagy épp egy korábban már említett háromszög ügyletet alkalmazó, határontúl bejegyzett cégtől, aki ki tudja használni azt, hogy áfa nélkül tud értékesíteni Eu-n belül harmadik országba, akik jellemzően az ár összehasonlító oldalakon első találati listájában olyan kisker árakon kínálják a termékeket, amit hazai nagyker még viszonteladásra sem tud garantálni, a kereskedőknek.
Így a kamionos hiába vitte a helyi boltoshoz, hogy "értéket teremtsen", magának okozhat mínuszt, vagyis veszteséget egy ilyen üzleti elgondolással, miközben azt hiszi értéket teremt.
Nyilván egy üzleti tervezés része a piacismeret is, ahol ismerni kell tudni a vásárlói szokásokat, árérzékenységet, árrugalmasságot, stb.
Így igenis tudnia kell egy kereskedőnek, hogy miként is gondolkodik a vásárlói köre és mire van valós igényű fizetőképes kereslete.
Még a békéscsabai panziósnak is, aki a helyi folklór programokkal tudja népszerűsíteni a helyi ás társadalmi értékeket hagyományokat, vagy épp étlapján a regionális gasztronómiai értékeket, amit nem feltétlen ő teremtett (termelt), de mellé állhat pl. low profit marginnal, hogy szervezett programjai keretében népszerűsítse azokat, és a településmarketingben hatékonyan tudják azt beépíteni, együttműködve a várossal.
Milyen értéket teremtene szerinted?
De ettől mennyivel lesz több az értéke a Tv-nek, amit a kamionos szállít le?
Az eladási ár beszerzési értékét növeli maximum.
Ami ha túl magas, nyilván meg sem rendeli a viszonteladó, ha máshol 30%-al olcsóbban megveheti ugyanazt.Így nem lesz a kamionosnak mit leszállítania.
Lehet mellébeszélésnek véled, mert nem egyezik a véleményeddel, de épp Te hoztál példát elsőnek webshopra, utána Tescora, most kamionosra...
Egyikben sem jelenik meg a hozzáadott érték, csak az eladási árba beépítendő plusz költség.
Webshop esetén, ha valaki dropshipmenttel szállít , az akkor már nem is hozzáadott érték, mert egy már innovatívnak nem mondható, de költségcsökkentő tényezőt alkalmaz az eladási során, ahol nem kell közúton a telephelyre fuvarozni?
Szerintem épp ellenkezőleg. Árérzékeny társadalmi igényű rétegnek kínál olyan logisztikai megoldást, hogy ugyanazt a terméket olcsóbban tudja megrendelni az értékesítési lánc rövidítésével. (hozzáteszem, ha elég ügyes akkor még adóoptimalizálással is növelheti azt)
Ezt gyakorlati tapasztaltból tudom mondani, nem öntelten egy 9 éve működő elektronikai vállalkozásom kapcsán. Fel sem merült, hogy értéket teremtenénk az eladott áruval, vagy épp az e-kereskedelem terén, de egy más téren igen. Ugyanis mindez egy 5000 fő alatti kis faluból indult és működött évekig, ahol eleve nem volt ilyen szolgáltatás + mint helyi vállalkozás a helyi gazdaságfejlesztést is szolgálta, társadalmi szerepvállalásában 2011-ig, majd 2013-tól átalakult módon még inkább, már nem csak egy településre koncentrálva még hatékonyabban.
"Egyikben sem jelenik meg a hozzáadott érték, csak az eladási árba beépítendő plusz költség."
De igen. Nekem, aki a webáruházban vásárolok, az a hozzáadott érték, hogy nem kell tovább keresnem a terméket, nem kell utaznom érte, kényelmesen fizethetek stb. Ez az érték. Ha a tescoban vásárolok, adott esetben az a hozzáadott érték, hogy nem kell buszoznom külön a bevásárlásért, mert például pont ott dolgozom. A kamionos munkájának meg azt köszönhetem, hogy még MA hazavihetem a TVmet, mert itt van a sarki üzletben, és nem kell érte 760 kilométert utaznom és/vagy 3 napot várnom.
Az, hogy te ezeket az értékeket nem látod, az csak a te szűklátókörűséged.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!