Szerintetek a természettudományos/informatika tanároknak magasabb fizetést kéne kapniuk (a mostani 5%-osnál jóval nagyobbat)? Kérlek olvassátok el amit lent írtam, a forrásokat azért linkeltem be, hogy ellenőrizni lehessen az állításaimat.
A természettudományi/informatikai végzettséggel, szakkal, sokkal jobban lehet elhelyezkedni, mint a bölcsésszakokkal. Míg a programtervező informatikus alapszakot végzőknek 965 ezer forint a bruttó átlagjövedelme, addig a történelem alapszakosoknak 452 ezer. És az más szakoknál is így van (pl. anglisztika 533 ezer forint, matematika 792 ezer). Szóval , míg bölcsésszakot megéri tanárin végezni, és ez bértöbbletet, és biztos állást jelent, addig ez a természettudományos/informatikai szakoknál pénzügyileg endkívül hátrányos (és ezen nem változtat az 5%-os bértöbblet, az komolytalan összeg). Tavaly az ELTE-n 238 diákot vettek fel angoltanárnak, de csak 7-et kémiatanárnak. És ugyanez a tendencia más szakoknál is (pl. fizikatanár 15, történelemtanár 137 felvett diák, de a forrást belinkelem, többit is meg lehet nézni). Tehát míg a bölcsésszakokból, van ahol a túl sokan is jelentkeznek (pl. tanárok fele idegennyelv tanár), de minden szakon sok a jelentkező, bizonyos állások maradhatnak betöltetlenül, de a tantárgy oktatása biztos. Addig természettudományos/info szakokra alig jelentkeznek, több tantárgyat (fizika, kémia) hosszú távon akár meg is kell szüntetni, ha csak ennyien tanítják. Miközben ezeket a tantárgyakat lehet az életben a legjobban hasznosítani (meg persze az idegennyelveket, de szerintem azt a többség nem az iskolában tanulja meg, hanem az interneten). És az sem mellékes, hogy ezeket a tantárgyakat bonyolultságuknál fogva nehezebb tanítani, elmagyarázni.
Források:
1. Tanárnak tanulók száma: [link]
2. Történelem alapszakosok bére: [link]
3. Anglisztika alapszakosok bére: [link]
4. Programtervező informatikusok bére: [link]
5. Matematika alapszakosok bére: [link]
#32
Ez is függ azért attól, hogy hogy értelmezed, mert juthatsz arra a következtetésre is, hogy annak ellenére, hogy ennyi magyar tanár van, még sincs rendes verseny és a rosszabb magyar tanárok is taníthatnak. Vagy hogy az ő fizujukat is emelni kellene, hogy a területen kiemelkedő személyek is oktassanak.
Tehát itt nem csak egy-két típusú tanár van alulfizetve és a többinek okés ez a fizu.
#35
És miért érdekli őket a tantárgy alsóban?
Az ember alapvetően kíváncsi természet, tudásra éhes, ezért nem szokott alsóban panasz lenni a demotiváltságukra. Ez pont azért fordul elő később, mert az iskola a borzasztóan rossz rendszereivel kiöli belőlük ezt a vágyat.
Ezt lehet orvosolni, csak ahhoz tényleg jó tanárok kellenek, mert de, lehet Newton törvényeit érdekesen oktatni, lehet érdekes földrajz órát tartani, vagy mohácsi csatáról beszélni, csak legtöbb esetben nem ezt teszik a tanárok, mert összerakni egy szórakoztató, érdekes órát sokkal nehezebb, mint kiállni a diákok elé és felolvasni a könyvet.
29!
1. Nem random idézgettem, ha te ezeket az embereket nem ismered, az a te műveltségedet minősíti.
2. "Én se írtam rád. Ezek tények, ha nem tetszenek a tények, akkor ideje elkezdened tanulni." Ezek egyáltalán nem tények, nincsenek is bizonyítva. De ezt el se várom tőled, én most leszek másodéves matematikus MSc-n, úgyhogy veled ellentétben (ha még nem is vagyok kutató), én pontosan tudom hogy mit jelent a tudományos kutatás.
Még három dolgot szeretnék tisztázni:
1. Nem nézem le a humán tantárgyakat, de szerintem az iskola legfontosabb célja, hogy a diákoknak olyan tudást adjon, amivel tovább tudják magukat képezni, elhelyezkedni.
2. Lehet hogy elfogult vagyok, mert én is tanár szerettem volna lenni, de nem akartam könyvtáosokkal egy szinten keresni.
3. Mivel egyfolytában sértegetsz, nem objektív tényeket írsz le, hanem a személyemet kritizálod, én a magam részéről lezártnak tekintem ezt a vitát, és csak annyit kérek, hogy nézz tükörbe, gondolkodj el azon amit csinálsz.
Tanárként írom (szakmai tantárgyak), hogy valamit mindenképpen muszáj lesz csinálni, mert lassan nem csak természettudományos, de bármilyen szakos tanárból is súlyos hiányok lesznek. Vagy már vannak is, az MNB kutatása szerint 16E fő.
A természettudomány ezen belül tényleg kritikusabb pont lehet, hiszen a piac bőven elviszi a képzett embereket ezen a téren. Az iskolán belül pedig nem csak a fizetés az egyetlen probléma, ezt is évek óta hangoztatjuk, de sajnos a közvéleményhez mindig csak a pénzkérdés jut el. Az oktatás nehézkes struktúrája mellett az egyik ilyen probléma az iskolák általános felszereltsége is: [link]
Hát nem túl motiváló lehet úgy tanítani, hogy se szertár, se felszerelés, se semmi nincs... Pedig a kísérletezés talán a legjobb módszer arra, hogy lekösd a diákok figyelmét és felkeltsd az érdeklődést. És ehhez lehetne még külön hozzájárulni olyan támogatásokkal, amik lehetővé teszik például kutatóintézetek látogatását, szakkörök indítását, stb.
A mi giminkben egy elképesztően jó fizikatanár/kutatótanár van (doktori végzettséggel) és rengeteget tesz azért, hogy a fiatalokkal megszeretesse a tárgyat. Van külön program célzottan a lányoknak, mennek diákkonferenciákra, tanulnak robotikát, 3D nyomtatást, stb. Ennek lenne értelme. És beszéltük, hogy amikor a tankerrel levelez, hogy akkor mire kellene eszköz, pénz, meg a pályázatok lebonyolítása, akkor az jön le, hogy ezt kb egy tehernek élik meg. Szóval ki tudja, hogy meddig marad meg benne még a lelkesedés.
Tavaly olyan "kérés" is lejött a tankertől, hogy ne nagyon vigyük a diákokat versenyeztetni, mert nincs miből fizetni. De persze eredményeket meg mindenki szeretne látni...
Szóval szerintem 2 út van:
1. valami elképesztő csoda folytán öntik bele majd a pénzt az oktatásba, lesz pénz paripa fegyver, tehetséges és okos fiatalok tömegei választják majd ezt a megbecsült pályát
2. megszüntetik vagy leépítenek bizonyos oktatási részeket, mert nem lesz rá tanár, vagy majd a katonák felolvassák a tankönyvekből az anyagot
Ez egyébként egy teljesen logikus út lehet, hogy a piac törvényei szerint emeltebb bért kapnak azok a tanárok, akik természettudományokat oktatnak, mert ez az egyik legégetőbb hiány szerintem. Ezen felül pedig a pálya általános társadalmi értékét kellene helyreállítani.
Ja, egyébként a viszonylag jó nevű giminkben a magyartanárok szerint ott tartunk, hogy a fiatalokat írni és olvasni tanítják. Ezt már tavaly is mesélték és most is, hogy a diákok nem tudnak értelmezni szöveget.
Szóval azt is jó látni, hogy ez egy eléggé összetett rendszer, mert hiába lesz természettudomány, ha a gyerek képtelen értelmezni feladatokat, utasításokat.
Úgyhogy én azt látom jónak, ha egyszerre van fejlesztve az egész oktatás.
#37
Csak az azért könnyű, mert érdeklődik a gyerek még. Ennyi, a szülők többsége kifejezetten lesz*rja, hogy mit és hogy tanul a gyerek. Örül, hogy addig se kell foglalkozni vele.
Ha a gyerekek felsőben is érdeklődnének, akkor ugyanilyen könnyű lenne a tananyag.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!