Kezdőoldal » Üzlet és pénzügyek » Karrier, fizetés » Szerintetek a természettudomán...

Szerintetek a természettudományos/informatika tanároknak magasabb fizetést kéne kapniuk (a mostani 5%-osnál jóval nagyobbat)? Kérlek olvassátok el amit lent írtam, a forrásokat azért linkeltem be, hogy ellenőrizni lehessen az állításaimat.

Figyelt kérdés

A természettudományi/informatikai végzettséggel, szakkal, sokkal jobban lehet elhelyezkedni, mint a bölcsésszakokkal. Míg a programtervező informatikus alapszakot végzőknek 965 ezer forint a bruttó átlagjövedelme, addig a történelem alapszakosoknak 452 ezer. És az más szakoknál is így van (pl. anglisztika 533 ezer forint, matematika 792 ezer). Szóval , míg bölcsésszakot megéri tanárin végezni, és ez bértöbbletet, és biztos állást jelent, addig ez a természettudományos/informatikai szakoknál pénzügyileg endkívül hátrányos (és ezen nem változtat az 5%-os bértöbblet, az komolytalan összeg). Tavaly az ELTE-n 238 diákot vettek fel angoltanárnak, de csak 7-et kémiatanárnak. És ugyanez a tendencia más szakoknál is (pl. fizikatanár 15, történelemtanár 137 felvett diák, de a forrást belinkelem, többit is meg lehet nézni). Tehát míg a bölcsésszakokból, van ahol a túl sokan is jelentkeznek (pl. tanárok fele idegennyelv tanár), de minden szakon sok a jelentkező, bizonyos állások maradhatnak betöltetlenül, de a tantárgy oktatása biztos. Addig természettudományos/info szakokra alig jelentkeznek, több tantárgyat (fizika, kémia) hosszú távon akár meg is kell szüntetni, ha csak ennyien tanítják. Miközben ezeket a tantárgyakat lehet az életben a legjobban hasznosítani (meg persze az idegennyelveket, de szerintem azt a többség nem az iskolában tanulja meg, hanem az interneten). És az sem mellékes, hogy ezeket a tantárgyakat bonyolultságuknál fogva nehezebb tanítani, elmagyarázni.

Források:

1. Tanárnak tanulók száma: [link]

2. Történelem alapszakosok bére: [link]

3. Anglisztika alapszakosok bére: [link]

4. Programtervező informatikusok bére: [link]

5. Matematika alapszakosok bére: [link]



júl. 21. 16:07
A kérdező szavazást indított:
Igen
Nem
21 szavazat
1 2 3 4 5
 1/45 MDaniel98 ***** válasza:
4%
Ha ennél többet adsz nekik, az akkora bérfeszültség lesz, ami talán még a kormánynak sem az érdeke. Az meg a másik, hogy egy fizikus Pakson nagyobb hasznára van az országnak mint a tanteremben.
júl. 21. 16:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/45 A kérdező kommentje:
De ha nem tanítják a fizikát, kiből lesz fizikus?
júl. 21. 16:53
 3/45 A kérdező kommentje:

A fizika szakosoknak pedig csak kis észe foglalkozik ilyesmivel (nukleáris biztonsági felügyelő)

[link]

júl. 21. 16:56
 4/45 MDaniel98 ***** válasza:
34%
A megoldás, hogy megemelik mindenkinek. A rétvári Bence még Covid idején azt ejtette el, hogy nyelvtanárból sincs annyi amennyi kellene, szóval az, hogy hányan jelentkeznek nem mindig jelent sokat.
júl. 21. 17:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/45 anonim ***** válasza:
30%

Piacilag egyértelműen értékesebb egy matek- vagy fizikatanár, mint egy azonos színvonalú humán tanár. Ha nem akarod, hogy előbbiekből a selejt selejtjét kapd, akkor magasabb bért kell adni nekik, ez van. Vagy a bérfeszültséggel küzdesz, vagy az über kontraszelektált reáltanárokkal.

A kormány nyilván tojik mindkettőre, és az olcsóbb megoldást választja.

júl. 21. 17:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/45 A kérdező kommentje:
Az elmúlt 10 évben az általános iskolai, és gimnáziumi tanárok száma is növekedett, csak a szakiskolában tanítók száma csökkent (Forrás: [link] Azonban ez a növekedés aligha a természettudományos tanárok számának növekedését jelentette. Hogy Rétvári úr mit mondott, azt nem tudom, de az adatokból jól látszik, hogy bölcsész szakon megéri tanárnak menni, és mivel a gimnáziumi, és általános iskolai tanárok száma növekszik, de a természettudományos tanárok száma nem, ebből az következik, hogy a bölcsésszakos tanárok száma növekszik. Egy temészettudományos tanárnak csak a jelenleginél jóval magasabb bérrel érné meg tanítani, míg egy bölcsésszakosnak így is. És gondoljunk csak bele, milyen bérfeszültség lenne, ha magyar-etika szakos tanárok annyit kapnának mint egy mérnök. És az adóforintokat jóval hasznosabban is el lehet költeni, mint nem kifejezetten hasznos tantárgyak nem kifejezetten kevesen lévő tanárainak pénzelésére. Viszont a természettudományos tanárokból nagyon nagy hiány van (ld. ilyen tantárgyakat már képzettség nélkül is lehet tanítani, csak 5 éven belül el kell végezni a rövidciklusú tanárképzést, illetve természettudományos tanáái álláshirdetések rendkívül nagy mennyisége), és matematikai-informatikai ismeretek nélkül sokkal nehezebb boldogulni, biológiai-fizikai-kémiai ismeretek nélkül pedig hihetőnek tűnnek a kreacionista elméletek, és az egészségügyi problémák házi "megoldásai". Ha minden tanárnak, ami 145 ezer főt jelent, megemeljük 200 ezer forintal a bérét, az évi 145000×200000×12= 348 000 000, vagyis 348 milliárd forintba kerülne, azaz hozzátevőlegesen 1 milliárd euróba, mivel 4,5 millióan dolgoznak Magyarországon (Forrás: [link] minden dolgozó magyarnak évi 77 ezer forintjába kerülne ez az emelés. Ha 300 ezres emeléssel számolok, akkor több mint 115 ezer forintba. Nem hiszem hogy a versenyszektor béreinél majdnem kétszer magasabbak biztosítása nem hiányszakok esetében indokolt lenne. Ezzel szemben, ha csak a természettudományos tanárok béreit emeljük, és felzárkóztatjuk a versenypiaci szintekre, az az összeg töredékét jelenti (bár számuk pontos ismerete nélkül ezt nem tudom meghatározni), de ez valószínüleg a negyede-ötöde, vagy mégkisebb része az eredetinek. És közlök még egy cikket arról, hogy milyen szinten foog kockán a természettudományos szakok jövője, ugyanis budapesten a gimnáziumok 38%-ában, SzSzB-ben a több mint kétharmadában nincs kémiatanár [link]
júl. 21. 18:00
 7/45 anonim ***** válasza:
31%

Megértem a logikát, tényleg.

De mitől iskola egy iskola? Általában attól, amit a humánosok csinálnak. Újság, rádió, dök, műsorok, programok, de még az iskola működtetésével kapcsolatos dokumentumok és egyéb ügyviteli tevékenységek jelentős hányadát is az oly sokszor lenézett kollégák viszik a hátukon. Arról nem is beszélve, hogy igen érzékeny korban lévő emberekkel dolgozunk. Az egy dolog, hogy mondjuk valaki penge a szaktárgyában, de nem hiába tanulunk pszichológiát is a pedagógiai ismeretek mellett.

Nem szólom le a reálos kollégákat, köztük is van, aki szívesen fordít energiát a tanításon túli részre is, de azért nem ez a jellemző. Idejük sincs nagyon, mert vagy túlóráznak, vagy magánórát adnak.

Azt gondolom, szakok mentén megkülönböztetni a pedagógusokat igencsak káros, mint ahogy az is, hogy az óvped., tanító kevesebbet kap. Nekik van a legnehezebb dolguk (mondom ezt középiskolai tanárként)!

Mindannyian megérdemelnénk a tisztességes bért. De sajnos ez nem célja a kormánynak.


Kicsit csapongó lett, bocsánat...

júl. 21. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/45 anonim ***** válasza:
40%

Ez így rossz megközelítés.

Nem azért megy annyi ember bizonyos tanár szakokra, mert tanítani akar majd azzal a végzettséggel.

Nincs értelme ragozni ezeket a százalékokat meg nehézségi szinteket, amíg ilyen mértékű struktúrális problémák vannak az oktatásban, képzésben, mint most

júl. 21. 18:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/45 anonim ***** válasza:
80%
Amúgy mi az, hogy nem hasznos tantárgy? Tényleg érdekelne, mi alapján dől el, hogy hasznos egy tudás vagy sem...
júl. 21. 18:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/45 anonim ***** válasza:
56%
#9: Ami adott személyt érdekel az a hasznos egy ilyen véleménynél
júl. 21. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!