Érdemes automatikai technikusit elvègezni? Esetleg váltsak szakmát?
Jelenleg gyárban dolgozok karbantartóként. Nem sokára lesz szakmám (autószerelő) viszont végetér az SZJA mentességem is és így a jelenlegi helyemen műszakpótlékkal fogok kapni nettó 300-at.
Érdekel az automatika, de a jelenlegi helyemen nincs lehetőségem ilyenekbe belelátni. Ezért gondolkodom azon, hogy elkezdem a második szakmát illetve keresnék olyan helyet ahol jobban tudok fejlődni.
Illetve gondolkodtam azon is, hogy megcsinálom a C+E-t és inkább kamionozok, mert jobb a pénz, mint gyártásban. (Környékünkön belföldi hazajárós nettó 400-500-at kap jelenleg)
Szerintetek melyikkel járok jobban?
Jelenleg 2 műszakban dolgozom, viszont a 3 műszakot semmi képpen sem vállalnám. A 12 óra az még talán nem vészes ha egymás után nem kell sok éjszakát menni.
“ 100%
Az automatikai technikussal nagyon nagy vonalakban 2 lehetőséged lesz. Az egyik, hogy egy gyáregységben ahol javarészt PLC vezérlésű, hidraulikus vagy/és pneumatikus erőátvitelű, szervohajtásokkal és kódolvasó kamerákkal felszerelt gyártósorokat, célgépeket karbantartasz, módosítasz mechatronikai oldalról. Ebben az esetben elképzelhető a 2-3-4 műszakos munkarend. A másik pedig hogy elmész egy gépgyártóhoz, ahol az előbb említett gépeket, gépsorokat összeállítod a kollégáiddal. Ezeken a helyeken nem szoktak műszakban dolgozni, ellenben utazással járhat, az adott cég profiljától függően országosan vagy nemzetközi szinten. Lehet, hogy kiküldenek Kínába, Spanyolországba vagy Mexikóba 2-6 hétre egy gépsor telepítésére. A fizetés valahol 4-600 eft között szóródik. Nyilván ahol műszakpótlék vagy sok túlóra jár a pozival az a 600-hoz van közelebb, az 1 műszakos és napi 8 órás munkák inkább a 400-hoz.”
Igazából mind a kettő eshetőség érdekelne, leszámítva a 3 műszakozást.
“ Az autószerelésben akkor van jó pénz, ha saját műhelyed van. Ennek az a hátránya, hogy tőkeigényes, műhely, engedélyek, rengeteg kézi és gépi szerszám, továbbá mestervizsga szükséges a saját biznisz megindításához. Ami nem feltétlenül probléma, de 3 vagy 5 év szakmában eltöltött évet jelent minimum.”
Igen ez a problémám, most ha elmegyek a szakmába dolgozni, akkor pályakezdőként nagy eséllyel GBM-et adnának esetleg kicsivel felette. Eddig a legtöbb szerelő azt mondta, hogy ne nyissak műhelyt amit tudok inkább feketén, arról nem is beszélve, hogy (mint te is írtad) hatalmas tőke kell hozzá. Be leszel jelentve a szervekhez, folyamatosan a nyakadra fognak járni.
“ A kamionsofőr fizetések nagyon változók, belföldön 4-500 körül keresnek, a nemzetközi sofőrök pedig valahol 600-1000 eft között, cégtől és munkától függően. Máshogy fizet egy tartálykocsi, élőállat, autó és konténerszállító autóra a piac. Itt amit még érdemes megemlíteni, hogy általában havi bérről beszélnek, de ha pl. 4 hetet vagy kint és egyet itthon, akkor az éves jövedelmed nem 12x a fizetésed, hanem csak 10x kb. Azaz, lehet hogy keresel vele mondjuk 900 nettót, de ha évente csak 10 alkalommal kapod meg az 1 hetes pihenőket figyelembe véve, akkor az már is "csak" 750. És ahhoz azért kell pár év, mire ilyen fizetésre eljutsz. Kezdőként inkább 5-600 a jellemző nemzetközi fuvarozás esetén.”
Egyenlőre semmi képpen sem gondolkodok nemzetközizésbe csak hazajárós munka érdekelne. Veszélyes anyagok szállítása is képbe jöhet, van PÁV II-es vizsgám szóval ADR-t is tudnék csinálni.
Nem írtam fel, de a mozdonyvezetés is érdekelne. A bérekkel a MÁV-nál tisztában vagyok 2 ellenérvem van
1. 1.5 év az oktatás arra az időde csak GBM-et kapnék. Nem biztos, hogy ennyiből fent tudom magam tartani normálisan.
2. Kitanulom a “szakmát” és lényegében le kell ragadjak a MÁV-nál, mert nem nagyon van más cég ahova el lehetne menni. (Ha van is nagyon kevés létszámban)
Szívesen, pont a felsorolt területeken van közvetlen, vagy közvetlen hozzátartozóm részéről közvetlen tapasztalat.:D És ha már a mozdonyvezetést felhoztad, exem családjában van mozdonyvezető, aki nem a MÁV-nál dolgozik. Egy külföldi fuvarozó cégnél mozdonyvezető, Közép-Európában voltak munkái. Gyakran valamelyik budapesti pályaudvarra kellett mennie a mozdonyért, hétvégéi általában szabadok voltak, viszont náluk az ünnepnap "nem létező" fogalom, kivéve a karácsony. Csak tehervagonokat húzott, modern Siemens mozdonnyal dolgozott. 2019. környékén volt a nettó jövedelme 700-850 eft között, attól függően hogy mennyi munka volt az adott hónapban.
A MÁV-al mint munkáltató én személy szerint biztos, hogy nem terveznék. Ha úgy vágnál bele, hogy nem kifejezetten célod más, dedikált teherfuarozó vállalatnál a mozdonyvezetés, akkor én hagynám.
Aut. technikusit maximum akkor éri meg elvégezni, ha már van egy erősáramú végzettséged (legegyszerűbb: villanyszerelő). Mivel ahogy előttem leírták ilyen végzettséggel, többnyire csak karbantartónak, vagy gép/gyártósor telepítőnek, összeszerelőnek fognak felvenni és ott sokszor elvárás, de legalábbis előny ha van villanyszerelő papírod.
PLC programozást mérnökökre bízzák, esetleg ha 5+ éves ipari tapasztalatod van PLC programozóként, akkor lehet esélyed diploma nélkül is.
Kedves 10. válaszoló!
A technikus kivitelezhetné a tanulást, de mivel nem tud egyenletesen tanulni, össze sem lehet hasonlítani egy vagyonôri munkakörrel.
Viszont egy vagyonôr, lásd az én esetemet, még egyetemre is tudok egyenletesen készülni, tanulni a munkahelyen, mert nincs zavaró tényezô 10 órán keresztül. Hétvégén 20 órán keresztül.
Plusz ott van 18 szabad nap + a szabik!
Ehhez hasonlítani egy több mûszakos, több napos gyári munkát vagy tömegközlekedést (tanulás)?
Egy tömegközlekedésen való tanulást, mûszakozást összehasonlítani egy nyugodt, eseménymentes hellyel?
Jó pár technikus haverom van az atomerômûben, gyárakban.
Techikusként 1-2 kivételt tekintve, nincs elôrelépési lehetôség. Hiába fejlôdnek szakmailag.
Tanulni sem lehet egyenletesen!
Továbbra is csak a mûszakozás van a legnagyobb részének, mint technikus.
Tudom, mehetnének járni az országot, de az meg nem élet nekik, és igazuk is van!
Amúgy, ezek szerint még azt sem tudod, hogy hiába a szakmai fejlôdès, egy atomerômûvet nem lehet összehasonlítani egy gumigyárral vagy “cnc-s üzemmel”.
Azért állítottam be a vagyonôr munkát jobbnak, mert ár/érték arányban valóban jobb.
Lásd még a fentieken kívül a bizonyításom!
Többféle szempontot figyelembe véve, mint:
- szabadidô (munkanap után kipihenten megyek haza. Ezt csináld meg éjszakás mûszakban a gyárban),
- munkarend (nem mûszakozás, nem éjszakázás, mert egész éjszaka alszom, nem kell vándorolni),
- egészségmegôrzés (folyamatos mûszak tönkreteszi az egészséget, én egész éjszaka alszom!),
- stresszmentes (ez nem mondható el a gyári munkáról),
- a termelékenységért, hozzáadott értékért járó fizetés (arányaiban, egy vicc, amit a technikusnak fizetnek),
- elôrelépési lehetôség (vagyonôrnél koordinátor, területi vezetô stb., addig pl. atomerômûben a mérnököket teszik vezetôi pozícióba, erre megannyi tapasztalatot tudok hozni az atomerômûbôl és a “cnc-s” (fémipar) üzemben dolgozó haverjaimtól.
Ezeket mind tapasztalatból írom!
Mert én is dolgoztam ilyen helyen.
Mondjuk nekem, ahogy meg lesz a diploma, 10 napot fogok dolgozni vagyonôrként, közben ott, munkaidôben dolgozok (IT) más cégnek (mint alkalmazott) magasabb nyereséget elérve, mintha villamosmérnök vagy technikus lenne az ember, mint alkalmazott.
Minden jót!
#16 Én is tapasztalatból írtam, ezt a kört már lefutottam.
Minek napi 10 órát hétvégén meg 20 órát tanulni? Heti 8-10 óra, vizsgaidőszakban heti 20-30 óra effektív tanulással lazán meg lehet csinálni egy műszaki kart. Sokkal effektívebb az 1-2 órás intervallumokban tanulás, mint a monoton egész napos tanulás. Nekem semmi bajom nem volt azon, hogy a buszon a kezembe vettem a villamosságtant, közgázt, elektronikát vagy a beágyazott rendszereket. A szakdolgozatom vázlatát és az első fejezetet pl. repülőn írtam meg, volt rá 2x4 órám. De nem csak én tanulok tömegközlekedésen, rendszeresen látok mai napig egyetemistákat buszon, vonaton de még BKV-n is tanulni.
Az, hogy valaki technikusként dolgozik, nem egyértelműen vonja magával azt, hogy éjszakáznia kell. Erre próbáltam azzal rámutatni, hogy "lehet hogy bizonyos konkret eseteket osszehasonlitva van metszespont". És mi van azokkal a technikusokkal akik 8 órát dolgoznak, reggel 7-től délután fél4-ig, havi 600 ezerért? Mert ilyen is van. Ott mi a metszet? Megint a szabadidő?
"Amúgy, ezek szerint még azt sem tudod, hogy hiába a szakmai fejlôdès, egy atomerômûvet nem lehet összehasonlítani egy gumigyárral vagy “cnc-s üzemmel”."
Terveztem gépet ami gumigyárba lett telepítve, a paksi atomerőmű területére mai napig van munkavégzési engedélyem, forgácsoló üzemben kezdtem a pályafutásomat. Mindhárom pontból van közvetlen tapasztalatom. De ez, a tárgyalt téma és a kérdés szempontjából teljesen irreleváns.
Az, hogy egy automatikai technikusnak nincs előrelépési lehetőség, szintén téves megállapítás, magam is onnan fejlődtem tovább ipari programozás irányba. Ha nem egyetlen egy, az itthoni képzési rendszerben elvégzett szakmában gondolkodik az ember, mint ahogyan te sem, akkor egy automatikai technikus legalább olyan lehetsőégekkel tud fejlődni, mint te, vagy bármelyik másik vagyonőr kollégád.
Nem a te munkádat akartam kritizálni, csak az nem tetszett, hogy munka szempontjából (is) magad alá veszel egy, a tiédnél magasabb hozzáadott értékű munkát és tevékenységet, amivel már megalapozhat egy magasabb szintű mérnöki vagy fejlesztői pályát. Ne felejtsd el, hogy egy automatikai technikus ha levelezőn elvégez egy egyetemet, mire végez, a saját területén feltételezhetően piacképesebb tudása lesz, mint annak aki nem ebben dolgozott. A normális gyártócégek sem hülyék, az ilyen jellegű megmozdulásokat általáan támogatják, akár szabadidővel, akár anyagilag, vagy duális képzéssel. Mikor másod éves voltam, egy KKV-nél dolgoztam, és a cég havi 4 szabadnappal támogatott az egyetem elvégzésében, ezeken a napokon nem kellett a munkaidővel elszámolnom. Egy multi ennél még rugalmasabb. Nem beszélve arról, hogy automatikai technikusként kommunikációs és közvetlen munkakapcsolatba kerülhet olyan szakemberekkel, mérnökökkel, akiktől releváns tudást szed fel. Jó magam technikus végzettséggel már harmadévesen programozó mérnökként dolgoztam, mérnöki fizetésért. Persze ez sem releváns, csak azért írtam le, hogy lásd a másik oldalt is. Te is említettél több olyan dolgot, amit én a saját perspektívámból nem vettem figyelembe, nem is gondoltam. De még az sem biztos, hogy a kérdezőnek vagy bárki másnak aki technikusként dolgozik, vannak ilyen ambíciói.
Mindezektől függetlenül, sok sikert és még több kitartást kívánok a karrierhez és a célokhoz. Az elszántság úgy látom megvan.
“Szívesen, pont a felsorolt területeken van közvetlen, vagy közvetlen hozzátartozóm részéről közvetlen tapasztalat.:D És ha már a mozdonyvezetést felhoztad, exem családjában van mozdonyvezető, aki nem a MÁV-nál dolgozik. Egy külföldi fuvarozó cégnél mozdonyvezető, Közép-Európában voltak munkái. Gyakran valamelyik budapesti pályaudvarra kellett mennie a mozdonyért, hétvégéi általában szabadok voltak, viszont náluk az ünnepnap "nem létező" fogalom, kivéve a karácsony. Csak tehervagonokat húzott, modern Siemens mozdonnyal dolgozott. 2019. környékén volt a nettó jövedelme 700-850 eft között, attól függően hogy mennyi munka volt az adott hónapban.
A MÁV-al mint munkáltató én személy szerint biztos, hogy nem terveznék. Ha úgy vágnál bele, hogy nem kifejezetten célod más, dedikált teherfuarozó vállalatnál a mozdonyvezetés, akkor én hagynám.”
Egy jó barátom a MÁV-nál mozdonyvezető. Dolgozik ha kell ha nem, ez miatt relatíve jó a fizetése, de szidja a vezetést nagyon. (Sok a baszogatás) Nagyon a mávon kívül nem gondolkodtam még, mert ezeken a tehervonatokon is hallottam extrém sztorikat :D (Gy-M-S megyében laksz de Debrecenbe kezdesz majd Szegeden végzel és a többi)
“Az autószerelést mint hobbi és mint jövedelem, talán úgy is meg tudod közelíteni, hogy műszaki hibás (nem törött!) autókat veszel, megcsinálod majd eladod. Vagy összeállsz valakivel aki kereskedő, ő intézi a bizniszt, te szerelsz. Pl. olcsó, gtk-s autókkal lehet kezdeni. Veszel 300-ért egy hengerfejes 1.6 benzines autót aminek a piaci értéke ~1 millió, kiszeded a motort, szétborítod, új tömítés szett 60 ezer, paszta 20 ezer, vezérműszíj 20 ezer, hosszbordás mehet vissza, hengerfejet lesíkolják 30 ezerért, egy hétvége. Még egy hétvége alatt összerakod, elatózol vele fél tank benzint hogy meggyőződj róla jó az autó, 15 ezer. Majd eladod 900-ért, ha levonod az átírást, kerestél rajta 2 hétvége alatt 500 ezret. De még ha egy hónapban csak egy autót csinálsz meg főállás mellett, az is jó "zsebpénz".”
Igen ez megfordult a fejembe. Anyumnak a vállalkozására át lehet iratni 2300 forintból illetve, ha én a szakmával váltanék ki vállalkozóit nekem is lenne rá lehetőségem.
“Aut. technikusit maximum akkor éri meg elvégezni, ha már van egy erősáramú végzettséged (legegyszerűbb: villanyszerelő). Mivel ahogy előttem leírták ilyen végzettséggel, többnyire csak karbantartónak, vagy gép/gyártósor telepítőnek, összeszerelőnek fognak felvenni és ott sokszor elvárás, de legalábbis előny ha van villanyszerelő papírod.
PLC programozást mérnökökre bízzák, esetleg ha 5+ éves ipari tapasztalatod van PLC programozóként, akkor lehet esélyed diploma nélkül is.”
Akkor lehet jobban járnék egy Erősáramú elektrotechnikusival?
"Gy-M-S megyében laksz de Debrecenbe kezdesz majd Szegeden végzel és a többi"
Igen, ez pont így van. :D
"Akkor lehet jobban járnék egy Erősáramú elektrotechnikusival?"
Első körben igen, sokkal több lehetőséget kinyit. Van egy olyan képzés is hogy PLC programozó, ami kb. vicc kategória, de ha pl. a munkáltatód állja a költségeit, a semminél több. Illetve különböző gyártókhoz (Allen Bradley, Schneider, Siemens) el lehet menni PLC tréningre, jó esetben ezeket is ki lehet fizettetni a munkáltatóval. Kiegészíteni egy automatizálási irányba az erősáramú alapokat ez is opció lehet. Megtanulni úgy is csak akkor fogod, ha dolgozol benne.
#16-os vagyonőr "az élet császára"-tól szeretném kérdezni, hogy pontosan hol "őrködik" mert tudok embereket akik szívesen meglátogatják éjszaka, hogy ne legyen annyira eseménytelen és ingerszegény a műszak....
A kérdezőnek: "Akkor lehet jobban járnék egy Erősáramú elektrotechnikusival?"
Előbb végezz el egy villanyszerelő képzést és ha van már pár év ipari tapasztalatod majd utána.
Vagy ha áramszolgáltatónál akarsz dolgozni irodában.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!