Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogy tudnám rábírni a szaktárs...

Hogy tudnám rábírni a szaktársamat, hogy belássa ezt matematikailag, és ne legyen hülyeség neki? [lényeges lenne, mert nagyon idétlenül hat]

Figyelt kérdés

Van egy rendes szaktársam, jó vele beszélgetni, nagyon rendes, van, amit Őneki sikerült elmagyaráznia, meg amúgy van, amihez nagyon ért, széleskörű tudása van.


De van egy matematikai bökkenő nála, magyarán olyasmit tekint Ő anomáliának a matematikában, amit a vak is lát, hogy úgy van, és nem vagyok képtelen felfogni, hogy miért van ezen kiakadva, és miért hiszi azt, hogy ezzel probléma van. Annak ellenére, hogy tényleg rendes velem, ez már zavaró nekem, de olyan egyszerű a dolog - amit Ő anomáliának hisz -, hogy szemléltetni se tudom neki.


Konkrétan : Az neki a baja, hogy hogy lehet az, hogy egy számnak a maradékos osztása önmaga. Magyarán amit nem fog fel, hogy lehetséges:


x,y C N+ ; x<y ==> x mod y = x


Ráadásul - bár ebbe már inkább bele se merek gondolni -, lehet, hogy annyira rá van szálva a dologra, hogy otthon ezen cseszi el az idejét, hogy ennek mentén próbál ellentmondást keresni a matematikában.


Tényleg nem tudom, hogy szegénynek milyen logika lett huzalozva a fejében, mert ráadásul azért nagyjából vágja a matekot, és amúgy szvsz. oda van érte.


De most egy olyan nyílvánvaló dolgon van kiakadva, amit szerintem muszáj lesz beláttatni vele, különben még a végén nagyon csúnyán fel fog sülni (pl.: ha tényleg ez alapján elkezd ellentmondásokat keresni a matematikában, ami eleve egy veszett ügy).


Szóval arra kéne egy nagyon frappáns ÉS MARADÉKTALAN (minél nagyobb matekos precizitással felírva, ahogy csak lehet) bizonyítás, hogy egy szám egy nála nagyobb számmal való maradékos osztása magát a számot (az osztandót) adja.


Előre is köszönöm!



2015. febr. 19. 20:50
1 2 3 4
 11/31 2xSü ***** válasza:

Megjegyzendő, hogy kétféle művelet létezik, van az osztás és a bennfoglalás. Az osztás esetén a 8/2 azt fejezi ki, hogy ha van 8 almád, és azt 2 egyenlő részre osztod, akkor az egy kérsz 4 almát fog tartalmazni, tehát:

8 darab / 2 rész = 4 darab


Van viszont a bennfoglalás. Itt a 8:2 azt fejezi ki, hogy ha van 8 almád, azt kettes csoportokba szedve összesen hány csoport alkotható, tehát:

8 darab : 2 darab = 4 csoport


Tehát röviden:

Osztás: darab / csoportok száma = darab

Bennfoglalás: darab : darab = csoportok száma


(Persze könnyen belátható, hogy a két művelet, ha elhagyod a rész, darab, csoport fogalmakat, és csak a számokat írod le, akkor ekvivalensek egymással. De egészen más a tényleges, fizikai, valós tartalma a két műveletnek, és mire ez fontossá válik – mondjuk a törtekkel való osztásnál, aminél igazából értelmezhetetlen az osztás, viszont bennfoglalással mindjárt értelmet nyer, hogy a 2 egészben az 1/2 szelet torta 4-szer van meg. Osztásként ugye nem működik, hiszen nem lehet fél részre osztani valamit.)


A maradékos osztás is igazából maradékos bennfoglalást jelent. Osztásra is értelmezhető persze, hiszen 9 almát el tudsz osztani 4 részre, minden részbe 2 egész alma fog kerülni, viszont marad egy, amit nem tudsz hova rakni, annak a szétosztásához már kellene egy kés. De valójában ezt a fajta osztást az előzi meg, hogy az almákat négyesével csoportosítod, mert egy négyes csoportot szét tudsz osztani kés nélkül négy részre.

2015. febr. 19. 21:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/31 A kérdező kommentje:

Na, ezt az utolsó szemléletes példát már én se értem... :S


Nem tudnád esetleg, ha szépen megkérlek, változókkal meg matematikai műveletekkel megfogalmazni mindezt? Akkor lehet, egyértelműbb lenne számomra a dolog.


Amúgy a csoportokról rémlik valami lineáris algebrából... :D de pont azon az órán annyira ki voltam, mint még azóta soha, úgyhogy semmi nem rémlik, mik voltak azok a csoportok... :/

2015. febr. 19. 21:32
 13/31 2xSü ***** válasza:

> Csak ezzel attól félek, az lesz a gond, hogy nagyon belemagyarázósnak fog hatni


Ez nem belemagyarázás. Ez a művelet definíciója. Amelyik gyufából tudsz négyzetet csinálni, abból négyzetet csinálsz. Amiből nem, az megmarad. Ezért hívják maradéknak, mert megmarad. Ha éppenséggel egyetlen négyzetet sem tudsz legyártani, attól még van gyufaszál, ami megmarad. Ugyan a négyzet legyártása – alapanyag hiányában – nem történik meg, de a kísérlet rá megtörténik.


De algoritmizáljuk a dolgot:


szam = …;

oszto = …;

eredmeny = 0;

while (szam>=oszto) { // ha még készíthető csoport, mert van elég akármink…

eredmeny++; //készült egy csoport

szam-=oszto; //annyival kevesebb gyufánk, almánk, akármink maradt

}

maradek = szam; // Amiből nem készült csoport, az a maradék.

szam = eredmeny * oszto + maradek;

// az eredeti számot fogod visszakapni,

// akár lefut a ciklus legalább egyszer, akár nem.

2015. febr. 19. 21:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/31 A kérdező kommentje:

Hehe... az algoritmizálás jópofa megközelítés!! :D

mentek a zöld kezek :)


De akkor ezek szerint a formális felírásra nincs is matematikai bizonyítás?


(amúgy ha a gyufaszálas példával jönnék elő a tanárnál, szerintem Ő kiröhögne ezen; mert nálunk csak azt fogadják el, ami matematikailag full tiszta... de szerencsére itt most nem a tanárról van szó)

2015. febr. 19. 21:41
 15/31 2xSü ***** válasza:

> Na, ezt az utolsó szemléletes példát már én se értem... :S


Pedig jól leírtam, rajzold le. Ez azért ált. isk. másodikos anyag.


> Amúgy a csoportokról rémlik valami lineáris algebrából...


Nem itt a csoportot teljesen hétköznapi értelemben kell érteni. Egy csoport alma az, amit egy zacskóba raksz például.


Oké, mondom máshogy. Mondjuk autót gyártasz, összesen 5 autót, mindegyikhez 4 kerék kell, így összesen 20 kereket használsz fel.


Most jön valaki, tudja, hogy 20 kerék van a raktárban, de nem látott még autót – mert földönkívüli –, így nem tudja, hogy hány kereke van, viszont tudja, hogy 5 autó fog ebből elkészülni. Mit csinál? Oszt: 20 kerék / 5 autó = 4 kerék autónként.


Most jön egy másik valaki, aki azt tudja, hogy 20 kerék van, és tudja, hogy autónként 4 kereket kell felhasználni, és szeretné tudni, hogy hány autó fog ebből kijönni. Mit csinál? Bennfoglal: 20 kerék / 4 kerék autónként = 5 autó.


Itt az autó nem más, mint egy kerékcsoport. Ebben a csoportban pontosan 4 kerék van. Ergo az első esetben:

kerék / csoportok száma = kerék | ez az osztás

A másik esetben:

kerék / kerék = csoportok száma | ez a bennfoglalás.


Ha most 22 autó van, akkor mindkettő megfogalmazható kérdés. Az első esetben kijön az, hogy 22 kerék / 5 csoport = 4 kerék, de kettő nem lett felhasználva, megmarad, ott fog csücsülni tovább a raktárban. A második esetben 22 kerék / 4 kerék = 5 csoport, ergo itt is marad két kerék, amit nem tudunk felhasználni, megmarad, ott fog figyelni a raktárban.


Azért is van analógiában a két művelet, mert az első számítást hogy végzed el? Hogy osztod ötfele a 22 kereket? Hát úgy, hogy veszel 5 kereket, erről tudod, hogy ötfelé lehet osztani fűrész nélkül és öt kupacot csinálsz. Aztán fogod a következő 5 kereket, azt is elosztod 5 fele, egészen addig, amíg már nem tudsz öt kereket összeguberálni a raktárból. Ergó a 22/5 itt tulajdonképpen átalakul egy 22:5 jellegű problémává.


Ha történetesen csak 2 kerék van a raktárban, akkor ugyan autóból 0 db-ot fogunk gyártani, de akkor is megmarad a 2 kerék, ott fog maradni a raktárban, porosodik, vigyázni kell, el ne lopják, hátha még kell valamire.

2015. febr. 19. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/31 2xSü ***** válasza:

> De akkor ezek szerint a formális felírásra nincs is matematikai bizonyítás?


Nem kell ide semmiféle bizonyítás. Bizonyítani valamit csak definiált műveletekből és axiómákból lehet. Itt arról van szó, hogy a maradék definíciója az, ami, akármit is gondol róla a barátod.


a / b maradékos osztásánál m jelenti azt a számot, ami esetén 0≤m<b, és amelyre igaz, hogy a = b*c + m, ahol c∈ℤ

2015. febr. 19. 21:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/31 A kérdező kommentje:

Oké, köszi!


Még annyit esetleg megmondanál, hogy matematikailag mi az "egyértelműen meghatározott szám" fogalma, és mi a jelölése?

Tudom, fura kérdés, de ez miatt kell : [link]

2015. febr. 19. 22:14
 18/31 anonim ***** válasza:
100%
A maradékos osztás tétel. be van bizonyítva. Nézz utána, pl Freud-Gyarmati Számelmélet könyvük. 20. oldal.
2015. febr. 19. 22:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/31 anonim ***** válasza:

nincs jele... de gondolj bele, hogy miért egyértelmű. nincs másik szám...pl van az 50 és a 8. Csak 2 db szám létezik, hogy kielégítse azt, hogy 50=q*8+r. És ebből következik, hogy 50 == 2 (mod 8)


de ha pl a=5 és b=34, akkor is fenn áll, csak itt a q=0. Az r pedig=a. Ebből következik, hogy 5==5 (mod 34)


mivel x a példádban kisebb mint y, ezért ő egy maradékosztály.. és persze, hogy magával kongruens.

2015. febr. 19. 22:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/31 anonim ***** válasza:
elnézést, nem voltam teljesen precíz. fel kell még tennünk, hogy az r<b. így már valóban csak 2 van.
2015. febr. 19. 22:44
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!