Mi az oka annak, hogy az emelkedő tetején megugrik egy kicsit az autó?
Nem megugrik, csak a súlya csökken egy pillanatra.
Az állandó sebességgel haladó autót a gravitáció és a felület által kifejtett kényszererő tartja a pályáján. Ha a felület nélkül az autó a felület alá zuhanna, akkor fejt ki a felület kényszererőt, hogy a pályán tartsa (ha az autó ugratna, akkor nincs kényszererő, de itt most nem ez a helyzet.)
Ha a pálya egyenes, akkor a két erő éppen egyenlő nagyságú, ellentétes irányú.
Az emelkedő tetején viszont az autó sebességének iránya megváltozik (enyhén felfele -> enyhén lefele), amit durván fogalmazva egy lefelé mutató erő képes okozni. A gravitációs erő egy része tehát a sebesség irányának módosítására megy el, így a felületnek annyival kevesebb kényszererőt kell kifejtenie, hogy az autó a lefele ívelő pályán maradhasson.
Az autó súlya a felületen pedig a felület által kifejtett kényszererő ellenpárja.
(Ugyanezért lesz az autó kicsit nehezebb, amikor egy lejtő aljára ér).
rendben nagyjából értem,
pontosan amúgy mi is a kényszererő?
Ferde hajítás. Ha az adott sebességhez tartozó ferde hajítási pálya íve magasabb, mint a bucka íve, a kocsi elemelkedik, odabenn meg lehet élvezni a 0 G-t.
Akármilyen szórakoztató, nem jó vele játszani, mert a kocsi addig megy a szándékozott irányba, amíg a kerék leér és rajta a kocsi súlya. A megcsúszáshoz el sem kell válnia a földtől, elég, ha a leszorító erő csökken. Nagy röpülés után meg hajlamos lehet bepattogni és állati nehéz jól kormányozni, miközben a 0 G váltakozik a 2 G-vel.
A hasonló produkciókat hagyjuk a rallye-söfőrökre. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!