Létezik-e olyan, hogy egy tárgy vagy annak egy része a földi 9.81 m/s2 gravitációban, ha elengedem, ennél a 9.81 m/s2-nél számottevően nagyobb gyorsulással esik? Persze motor vagy egyéb hajtómű nélkül.
"A hiányzó 150J munkát nem a testen végezték, hanem a pneumatikán,"
Na igen, de mi végezte a munkát? A test. És annak honnan van az energiája rá? A gravitációs tér rajta végzett munkájából. (Vagy lehetne mondani, hogy a helyzeti energiából, de akkor megint ott tartunk, hogy a gravitáció végez-e munkát.) A lényeg, hogy a testen, dugattyún, stb. végzett összmunka egy forrásból származik, és annak értéke nem változott, csak másra fordítódott. :)
"Na igen, de mi végezte a munkát? A test. És annak honnan van az energiája rá? A gravitációs tér rajta végzett munkájából."
Nem érdemes visszamenni Ádám-Éváig, mert akkor oda jutunk, hogy az energia az Ősrobbanásból származott, aminek az eredő energiája viszont valószínűleg pontosan egyenlő nullával. :D
"A lényeg, hogy a testen, dugattyún, stb. végzett összmunka egy forrásból származik, és annak értéke nem változott, csak másra fordítódott. :)"
Ezt eddig is tudtuk. Bocs, de az előbb még csak a testen végzett munkáról írtál:
"A talajra érkezéskor igen, de az össz energiaváltozás (rajta végzett munka) ekkor is ugyanaz lesz."
A rendszer össz-energiaváltozása NULLA, mert csak energiaátalakulás történt. A testen végzett munka ellenben nem egyenlő az össz energiaváltozással (ami ugye nulla), de ha egy fékező erőt is beleszámítunk (ugye azt állítottad, hogy az alátámasztás munkát végez), akkor is igaz a fenti állítás.
A kérdésem a test gyorsulására vonatkozott, ami egyértelműen CSAK a testen végzett munkától függ és független az egész rendszer összenergiájától, ezért nem értem, hogy hozod a képbe a "testen, dugattyún stb." végzett összmunkát.
Az összmunka mennyisége mindenképp egyenlő a test kezdetkori helyzeti energiájával, azzal tehát az égvilágon semmit nem mondasz, hogy az változatlan. Persze, hogy változatlan, de ezt már előre tudtuk az energiamegmaradás törvénye miatt.
Próbáld meg vektorosan felrajzolni a testekre (eső test, alátámasztás, bármilyen legyen is az) ható erőket és azokat az utakat, amelyeken az erők hatnak, akkor könnyebben meg fogod érteni.
Smartguy86 válasza: "..Az az 1 g egy ember halálát is okozhatja, aki egy a légkörbe belépő űrhajóban van..."
Na ne vicceljünk már kérem. Az 1g lassulás megfelel a földi gravitációnak. Amit ugye egy egészséges ember bármilyen testhelyzetben elvisel tartósan is... Szóval maradjunk abban hogy egy 1 g-s lassulás/gyorsulás önmagában egyáltalán nem veszélyes és nem is halálos
Öööö. Hát a wikipedia szerint az ember 16 g-t bír ki lassulásban/gyorsulásban, de már az is életveszélyes állapot. 17 g-nél szinte biztos a halál, mert olyan nyomás nehezedik az emberre (még nyomásruhában is), amitől simán kampec...
A légkörbe belépő űrhajó vehető a példámban szereplő puskagolyónak. Ha valaki elszámolta magát, akkor ott mindenki meghal...
"Öööö. Hát a wikipedia szerint az ember 16 g-t bír ki lassulásban/gyorsulásban, de már az is életveszélyes állapot. 17 g-nél szinte biztos a halál, mert olyan nyomás nehezedik az emberre (még nyomásruhában is), amitől simán kampec... "
Ez egy g különbség. Persze hogy találni olyan tartományt ahol az 1 g különbség életet vagy halált jelenthet. Ezen az alapon ha egy ember kibírt egy baleset során mondjuk 50g lassulást, de 50.1 g lassulásba belehalt volna, akkor már ezen logika szerint az 1/10 g is halálos ...
És azért egy puskagolyó gyorsulásánál az egy g nem számottevő különbség. Hogy 115000 g vagy 115001 g a gyorsulás az gyakorlatilag édes-mindegy. A különbség kevesebb mint egy százezred. De hogy 16 g vagy 17 g ... Nos, ott egy tizenhatod a különbség. És ez biza nagyon nem mindegy! 4 nagyságrend a különbség. Ezért sántít olyan nagyon a puskagolyós példa.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!