Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Kontraproduktív-e az ismerette...

Mojjo kérdése:

Kontraproduktív-e az ismeretterjesztés a modern fizika területén?

Figyelt kérdés

A fizika sok ága olyan, hogy konyhanyelven leírni, elmesélni, miről is szól és hogyan működik, pontosan nem lehet, ha mégis megtesszük, egész biztosan lesznek részei amik nem adják át jól a valóságot, lesznek olyan szavak, amik tévútra vezetik az olvasót.


Másrészt a kulcsszó:interpretáció. A fizikai modelleknek van a matekja, meg van az interpretáció, ami egy nagyon más dolog és sokszor nagyon nem egyértelmű, a szakembereknek sem. Szóval nem csak az a helyzet, hogy nem tudjuk megfelelően leírni konyhanyelven, de még csak azt sem tudja biztosan senki, hogy mit kellene leírni. Akkor sem, ha számolni tökéletesen tudunk az adott dologgal.

Így ha a fizika bizonyos ágairól akarunk írni, anélkül, hogy magát a fizikát írnánk le - tehát a matematikai modellt prezentálnánk -, akkor nagy kompromisszumokat kell hozni. Túl nagyokat.


Mi a teendő? Elengedni az ismeretterjesztést, kizárni a nagyközönséget, mindenkit aki nem szakember? Vagy az ismeretterjesztő műveket jóval több matematikával telerakni, mint szokás? Vagy simán elfogadni, hogy az ismeretterjesztés akarva-akaratlanul sokszor téves ismereteket ad át az érdeklődőknek, akik azt fogják hinni, hogy értenek valamit, miközben csak félreértik azt?



2021. márc. 15. 18:47
1 2 3 4 5 6
 21/53 A kérdező kommentje:
@20: Asimovtól az "A robbanó Napok" volt, és mindmáig az az egyik kedvenc ismeretterjesztő könyvem. Zseniális. De ugyanúgy az "A Hold tragédiája" is, vagy épp az "Ameddig a szem ellát" is. De hát Asimov egy író zseni volt. És mint író, jól tudott írni. Egy kutató nem biztos, hogy képes erre. Sőt, biztos, hogy nem.
2021. márc. 15. 22:27
 22/53 Wadmalac ***** válasza:
94%

Az a fő baj, hogy a modern fizika már messze jár a jól vizualizálható, hétköznapi megszokott ismeretekkel simán magyarázható területektől.


Még a "lebutított" verziója is sok alapismeretet igényel, hogy az ember ne értse teljesen félre a "konyhanyelvű" magyarázatot.


Már a görbült téridő fogalma is kiesik az átlagember absztrakciós képességeiből.


Nincs jó megoldás.

Az általános alapműveltségnek kéne magasabb szinten lennie, sokkal, a tudásbeli szakadék máshogy nem ívelhető át.

Akkor viszont sok olyan dolgot kéne alaptudásként tanítani, amit tényleg rengetegen nem használnának soha életükben, közben meg már így is, a mostani oktatási alapok terén is ezen sír a nép.

2021. márc. 16. 11:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/53 anonim ***** válasza:

#13 Igazad van. Ezt a hatását sem szabad elhanyagolni.


"Vagy az ismeretterjesztő műveket jóval több matematikával telerakni, mint szokás?"


Tapasztalataim alapján ez elriasztaná az átlagembereket. Túl 'sok' lenne nekik. Szerintem a tudomány nagyközönségnek konvertálást egy fokkal kéne visszafogni, a valódi tudományt pedig egy fokkal komolyabban venni.

2021. márc. 16. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/53 anonim ***** válasza:
91%

Az ismeretterjesztés is egyfajta tanítás. Bizonyos szempontból a lehető legnehezebb, mert előképzettség feltételezése nélkül kell a lehető legtöbb ember által megemészthető formában tálalni a legbonyolultabb eredményeket is.


Úgy gondolom, hogy éppen azok a tudósok tudják a leghatékonyabb ismeretterjesztést művelni, akik a leginkább értik az adott szakterület kulcsfogalmait. (És ezek nem feltétlenül azok, akik kilóban mérve a legtöbbet publikálnak. Hanem azok, akik a legmélyebben képesek átlátni az összefüggéseket. Sőt, még csak a kutatás frontvonalában sem kell ott lenni tevőlegesen.) A tanítás "kényszere" kitűnő alkalom a tanár számára, hogy saját magának is megfogalmazza és interpretálja azt az ismeretanyagot, amit át akar adni. Ehhez szükséges azoknak a pontoknak az azonosítása ebben az ismeretanyagban, amelyek vélhetően a legproblematikusabbak a befogadó számára. Ezek persze erősen függenek attól, hogy a befogadó milyen előképzettséggel rendelkezik.


Én fizikus végzettségű vagyok, és számomra a vizualizáció, a fogalmak képi megjelenítése mindig sokat segített. Illetve az, ha megfogalmaztam magamnak valami olyan tanulságot vagy szemléltetést, amely tartalmaz ugyan némi egyszerűsítést, de segít az adott problémakörben való eligazodásban. Az ilyen szemléltető képek pedig egyre inkább finomodnak azáltal, hogy egyre több információm van az adott területről.


Ennek tipikus példája lehet az anyag alapvető hullámtermészete, amelyet elsődlegesen a klasszikus fizikai világképben megszokott hullámok (víz, hang, elektromágneses hullámok, stb.) alapján képzelünk el, de a részecskeként detektált anyag valószínűségi leírását is figyelembe véve tovább pontosítunk azáltal, hogy egyfajta valószínűségi hullámként gondolunk rájuk. A kvantummechanika Feynman-féle pályaintegrálásos, azaz útvonal- vagy történetösszegzéses ("sum over histories") értelmezése pedig sokat segít annak megértésében, hogy ezeket a valószínűségi hullámokat valahogy úgy képzeljük el, mint a természet egymással párhuzamosan végrehajtott kísérleteit egy elemi folyamat végrehajtására, amelyek egymással való kölcsönhatásuk során realizálják azt a valóságot, amelyet ténylegesen mérni is tudunk.


Én úgy gondolom, hogy ahogy a szakmai (oskolai, egyetemi) tanítást is csak fokozatosan, az egyes szinteket egymásra felépítve lehet megvalósítani, úgy az ismeretterjesztést is. Ez persze azzal jár, hogy a bonyolultabb fogalmakat csak több lépésben lehet átadni még erősen leegyszerűsített formában is. Viszont túl hosszan sem érdemes, mert a túl sok elnagyolt kép és csak hozzávetőleges érzékeltetés miatt a befogadó könnyen talajt veszthet, és a fogalmak egymásra épülése nem tud megvalósulni.


Egy felhőkarcolót sem lehet kártyákból megépíteni. De kicsiben lehet modellezni. Az ismeretterjesztés is valami hasonló. A struktúra lényegét, fő tanulságait és bonyolultságának érzetét át lehet izgalmasan adni úgy, hogy az felkeltse az érdeklődést.

2021. márc. 18. 13:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/53 Wadmalac ***** válasza:

#24:

Jó részével egyetértek.

Viszont ezzel a részével gondom van:

"éppen azok a tudósok tudják a leghatékonyabb ismeretterjesztést művelni, akik a leginkább értik az adott szakterület kulcsfogalmait."


Sajnos az a tapasztalatom (és ez a tudomány működésének nem gond, de az ismeretterjesztésnek az), hogy sok szakértő, aki a szakmáját brilliáns módon vágja, az általában nem rendelkezik azzal a képességgel, hogy az információt a laikusok szintjére tudja egyszerűsíteni.

Istenigazából neki nem is ez a dolga.


Nem véletlen, hogy a tudományos ismeretterjesztést általában nem is ezek az emberek csinálják. A szakterületi értékes idejük vesztegetése lenne.


Ami megoldás lehetne, az az, hogy a "kevésbé hozzáértő", de a laikusok felé lekommunikálásra jobb tehetségű előadó anyagát a "prof" lektorálhatná és egy konszenzusos verziót kapna a jónép.

2021. márc. 18. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/53 A kérdező kommentje:

@24-25: Tulajdonképpen pont ezzel kapcsolatos pár felhozott példám. Weinberg egész biztosan korszakalkotó, kiemelkedő lángész, és mégis olyan dolgokat ír ismeretterjesztő műbe, ami szerintem nagyon nem jó irány ismeretterjesztéshez (lsd #4). Hawking ismeretterjesztő könyveit is olvastam, de a hype ellenére kiemelkedően rosszul megírt műveknek tartom őket. (Persze, ez szigorúan az én véleményem.)

Asimov meg, aki egyébként biokémikus, olyan ismeretterjesztő könyvet rakott elénk a csillagok fejlődéséről, hogy azóta is keresgetem az állam a padlón. Tökéletesen megírt, olvasmányos, mégsem megy a pontosság rovására - aztán nem is a szakterülete. A titok az, hogy ő író és ehhez értett a legjobban: az íráshoz. Egy kiemelkedő kutató egyáltalán nem biztos, hogy a világon bármit is ért az íráshoz - nem is kell neki. A publikációk is írások, oké, de kicsit máshogy kell azokat írni, mint a nagyközönségnek szánt műveket.

2021. márc. 18. 14:18
 27/53 anonim ***** válasza:

@Wadmalac


"Sajnos az a tapasztalatom (és ez a tudomány működésének nem gond, de az ismeretterjesztésnek az), hogy sok szakértő, aki a szakmáját brilliáns módon vágja, az általában nem rendelkezik azzal a képességgel, hogy az információt a laikusok szintjére tudja egyszerűsíteni."


Ez nem mond ellent annak, amit írtam. A jó szakértelem előfeltétele, de nem garanciája a jó ismeretterjesztői képességnek.


És ahogy én is írtam, nem feltétlenül a kutatás élvonalába tartozó az, aki erre alkalmas. Ettől még a szakértelme a szakterületet illetően nem biztos, hogy rosszabb. A terület értése a lényeg, nem az alakítása.

2021. márc. 18. 14:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/53 Wadmalac ***** válasza:

"A jó szakértelem előfeltétele, de nem garanciája a jó ismeretterjesztői képességnek."

Na erről beszélek. Hogy borzalmasan ritka, hogy ez a kettő egy személyben megvan.


Attól a kevéstől nem várható el, hogy minden ismeretterjesztést ők csináljanak.


Ezért írtam ötletként a kooperációt.

2021. márc. 18. 14:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/53 anonim ***** válasza:

"Attól a kevéstől nem várható el, hogy minden ismeretterjesztést ők csináljanak."


Mennyi az a kevés? Mert egy országban egy-két ember erre bőven elég, az egész világra vonatkoztatva pedig még inkább.

2021. márc. 18. 14:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/53 Wadmalac ***** válasza:

Nem tudom. Én pl. Magyarországon kezelhetően, felfoghatóan (és élvezhetően! Fontos!) és mégis korrekten fizikáról beszélni Dávid Gyulán kívül senkit nem hallottam.


"egy országban egy-két ember erre bőven elég"

Előadásokat tartani? Igen. Mondjuk tévéműsorokat produkálni? Rettenetesen kevés.

2021. márc. 18. 14:31
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!