Helyes az elméletem? (fizika)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem halottal meg Newtonról ?Newton 1 törvénye mindent elmagyaraz ja és
NEWTON törvénye nem lesz soha a tied
Hogy a test megtartja mindaddig a nyugalmi állapotát (egyenes vonalú egyenletes mozgását )míg azt egy külső erő megváltoztatására nem kényszeríti ez a tehetetlenség törvénye vagy más néven NEWTON 1 törvénye
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
m2=m1*v1/v2
Ha így jobban tetszik
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Szedd össze magad !!!
A Newtoni fizika az a legalapabb
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A tapasztalat szerint a fékezés mértékétől függően (hogy erős vagy gyenge a fékezés, illetve a lassulás) a csomag vagy leesik, vagy nem.
Ez attól függ, hogy a csomag és a csomagtartó felülete közt működő tapadási súrlódási erő (és esetleg, ha van, oldalirányú támaszerő) képes-e biztosítani olyan mértékű lassulást a csomag számára, amennyire a vonat lassul. Ha nem, vagyis a vonat lemarad a csomaghoz képest, akkor bizony a csomag a csomagtartóhoz képest előremozdul a tehetetlen tömege miatt. Ha marad alatta csomagtartó, akkor jó, akkor csak előrecsúszott. Ha nincs semmi, ami megtámassza, akkor leesik, a nehézségi erő hatására. Hogy hová esik, és milyen pályát ír le, az már igazi kérdés. :-)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A fékező vonat nem egyenesvonalú egyenletes mozgást végző, hanem gyorsuló rendszer, amelyben ún. tehetetlenségi erők lépnek fel. Fékező vonatban ez előrefelé hat, és a nyugvó csomagot előrefelé taszítja. Hogy ez elég-e ahhoz, hogy a csomag leesen, az a feladat geometriájától függ. A tehetetlenségi erő egyrészt gyorsítja a csomagot, másrészt mint kiterjedt testre feltehetőleg forgatónyomatékot is gyakorol rá. Ezeket felírva kiszámítható, hogy mi lesz a csomag "sorsa".
Ahogy az előttem szólók is mondták, ez a sima newtoni fizika témaköre, de egyébként általános relativitáselmélettel is tárgyalható. Sőt, a tehetetlenségi erők geometriai értelmezése és levezetése hasznos gyakorlat az általános relativitást tanulók számára.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Minden test megtartja egyenesvonalú egyenletes mozgását, míg rá erő nem hat..."
Amikor a vonat hosszabb ideje egyenletes sebességgel halad, a bőrönddel együtt rendszert alkot, a vonat,a levegő és minden más ugyanakkora sebességgel halad. Mikor a vonat fékez, a bőröndre a polc közvetítésével súrlódási erő lép fel, amely megállítaná a bőröndöt is. Ha a bőrönd tömege elég nagy, a polc elég egyenletes, a súrlódási erő is elég nagy ahhoz, hogy megállítsa a bőröndöt. Ha azonban ez az erő kisebb, akkor az idézett törvény értelmében a két erő (súrlódási és tehetetlenségi) eredője az eredeti irányában még pozitív, ezért a bőrönd "folytatja útját". Például, ha a polc elegendően nagy és elegendően érdes lenne, a bőrönd tömege meg nem nagy,akkor bizonyos idő után lassulva a bőrönd megállna.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!