Összefogással megakadályozható, hogy a gépek kiszorítsák az embereket az életünkből?
"Nem beszélve arról, amikor az embernek 127 oldalhoz kell megjegyeznie a jelszavát. Külön noteszt kell hordozni erre a célra. Ha meg elfelejted a jelszavad akkor megkeserülöd!"
Nem kell minden oldalon külön jelszót használni, nekem van összesen 4-5. Egy nagyon egyszerű, oda, ahova az is elég. 2-3 közepesen bonyolult amik az évek alatt jöttek össze. És egy megaszuper összetett, biztonságos az internetbankhoz meg pár másik helyre. Utóbbi is csak másoknak lenne bonyolult és tűnik randomnak, és tudom a logikáját.
A székelykapu pedig nem tökéletes, de így is csomó dolgot tudok elintézni rajta 5 perc alatt sorban állás nélkül.
51
Ajánlatos új email cím minden oldalhoz a profilozás és lekövetés elkerülése végett.
> Igen, legalább tudsz érdeklődni,
Ritkán van miről érdeklődni, de ha igen, akkor inkább egy árufeltöltőtől, vagy egy pultostól érdeklődöm. És bizonyos esetekben tud segíteni (nem, tényleg nincs csirkemell, a raktárban sem), bizonyos esetekben meg nem tud, mert nem kompetens (nem fogja tudni megmondani, hogy mikor lesz egész szerecsendió, mert nem ő felel az árubeszerzésért).
> tud segíteni
Segítségre is ritkán szorulok. Leszámítva olyanokat, hogy alkoholvásárlásnál megnyomja az engedélyezés gombot, vagy leveszi a lopásgátlót egy termékről, de egy klasszikus pénztáros ezt automatikusan csinálja, nincs benne szociális interakció. Még az automata pénztárnál inkább.
> odahívni valakit ha nincs a terméken vonalkód
Ez a probléma megoldja magát, ha van vonalkód a termékeken. De a családban általában én vásárolok be, és 5 év alatt talán 2 olyan alkalom volt, mikor ugyan volt vonalkód a terméken, de a termék és a csomagolás jellegzetessége miatt a vonalkód elmosódott.
> Egy robot ezt neked nem fogja megtenni.
Nem. De ezért van ott az automata pénztárak mellett is egy hús-vér ember. Maximum annyi, hogy ő csak akkor kerül kontaktusba a vásárlóval, ha tényleg kell.
> Gyakran egy mosoly, egy nevetés feldobja a napod. Nem tapasztaltad ezt sosem?
Tesco pénztárossal kapcsolatban? Nem. A small talk soha nem volt az erősségem. Van nekem kedvesem, vannak szüleim, heti rendszerességgel találkozunk egy offline baráti társasággal, a munkahelyi kommunikáció sem szorítkozik kizárólag a munkára, vannak barátaim, akikkel szintén szoktam offline találkozni, de online is diskurálni. Meg persze itt az online térben is kommunikálok másokkal, jelen pillanatban pl. veled. Lehet, hogy ez utóbbi hiányos kommunikáció, lehet, hogy nem ismerjük meg egymást mélységében, de adott témáról jóval nagyobb mélységben lehet így is diskurálni, amihez képest két mondat szóváltás egy pénztárossal elhanyagolható jelentőségű.
Vásárlásnál általában akkor beszélek a szükségesnél többet valakivel, ha az a valaki kezdeményez, onnantól már én is kezdeményezek. A sarkon van egy pékség, ott a tulajjal, meg a édesanyjával azért váltok pár szót. Meg a közeli vásárcsarnokban az egyik eladóval. Ez sem túl mély kapcsolat, de legalább tudok róluk 2 mondatot mondani, ami ránézésre nem derül ki (pl. hogy a pékségben dolgozó néni a közelben lakik, hogy a fia a tulaj, a fiáról meg tudom, hogy miért kezdett el x terméktípust készíteni, mi a mögötte álló történet). De a szomszéd nénikről is tudom, hogy hány gyerekük van, hol élnek, mit dolgoznak, hogy ők mióta laknak itt stb…
De Tesco pénztáros nem igazán akart még velem kommunikálni. Nincs idő rá. Sokszor kedv sincs, mert számára is a vevők futószalagon érkeznek.
> De hadd ne aspergeresek és pszichopaták alakítsák már a világát, normális, empatikus, egészséges erzelmi világú embereknek.
Továbbra is tartom magam ahhoz, hogy ha valakinek a pénzárossal való kommunikáció a szociális életében nem elhanyagolható jelentőségű, attól még ugyan nem aspergeres, nem is pszichopata, de hogy sivár szociális élete van, az biztos, és ez ellen biztosan tudna tenni. És nem gondolom, hogy azzal, hogy a pénztárossal vált két mondatot.
> Ezek egy évben egyszer-kétszer történnek, és egy ország lakosságának max 1%-a vesz részt rajtuk, tehát nem érinti a többséget.
És ez alapvetően a baj, nem az, hogy a pénztárak automatizáltak. Én pl. tagja voltam egy kulturális egyesületnek, és rendszeresen rendeztünk filmklubot (egy százezres nagyságrendű népességgel rendelkező városban), ahol meg lehetett nézni a filmet, és lehetett utána beszélgetni is róla. Voltak kicsit komolyabb, kevésbé ismert filmek, de voltak egészen populárisak is, pl. az Idétlen időkig, ami egy klasszikus, szórakoztató hollywoodi vígjáték, de aminek kapcsán aztán lehetett beszélgetni mondjuk a főhős jellemfejlődésének a szakaszairól és hasonlókról. Nem profitorientált egyesületről volt szó, a részvétel ingyenes volt, tehát nem lehet kifogás, hogy valakinek nincs rá pénze. A városnak egy frekventáltabb helyén voltak ezek a filmklubok, így nem lehet kifogás, hogy körülményes eljutni oda. A város 5 tucat pontján voltak kint plakátok, szórólapok az egyetemtől a könyvesboltokon át néhány gyorskajáldáig, így azt sem lehet mondani, hogy nem lehetett róla tudni. És hányan jöttel el ezekre? Az egyesület tagjain kívül átlagosan 2–3 ember.
Lehetőség van szociális életet élni, emberekkel ismerkedni meg stb… És akkor mit mondjak arra, hogy valakinek a Tesco pénztárossal való felületes kapcsolata a szociális életének fontos és helyettesíthetetlennek vélt része?
> Nem beszélve arról, amikor az embernek 127 oldalhoz kell megjegyeznie a jelszavát.
Még jó, hogy egy valamirevaló böngésző meg tudja jegyezni a jelszavakat, meg vannak deklaráltan jelszókezelő alkalmazások. És nem kell hozzá pilótavizsga ahhoz, hogy valaki megnyomjon egy gombot, ha meglátja azt a kérdést, hogy „Kívánja menteni a jelszavát?”.
Én mobiltelefonnal veszek pl. vonatjegyet. Elmondhatatlanul kényelmesebb. Nincs sor, a vasútállomásra menet is meg tudom venni a jegyet, a rendszer olyan információkat is közöl, amit sem a jegypénztárban, sem az utastájékoztató rendszerben nem dörgölnek az orrod alá (pl. hogy ma várhatóan 10 perccel hosszabb a menetidő ilyen-olyan okok miatt). És nem, nem kell hozzá hetvenhét adatot megadni, de még csak hetet sem.
> Nem beszélve ha a rendszer bekrepál vagy rossz a térerő és nem kapod meg a biztonsági kódot a telefonodra
Ezek elméleti problémák, és technikai problémák. A személyes tapasztalatom az, hogy banki ügyintézés esetén egy évben ha egyszer van ilyen, előre nem várt probléma. A vonatjegy vásárlásnál már egy évben többször is van, hogy valamiért nem lehet online fizetni, és akkor be kell menni a vasútállomásra jegyet venni, de én ott sem a jegypénztár sorba állok be, mert kiszámíthatatlan, hogy az előttem levő nem foglalja-e le 10 percre a pénztárost, hanem előbb fordulok az automatához, ahol meg ritkán van sor. És ezen ritka alkalmakkor ezzel sem szokott gond lenni. Édesanyám már túl van a 60-on, ódzkodott bizonyos dolgoktól, pl. a bankfiókban vett le a számláról pénzt, és nem a bankkártyával egy ATM-ben, pláne nem fizetett bankkártyával, de ő is átlépte a kezdeti bizonytalanságot, határozatlanságot, ami jóval kisebb, mint amennyire az emberek tartanak tőle, és ma már sokkal praktikusabbnak tartja élni ezekkel, eszébe nem jutna bankfiókba menni azért, hogy készpénzt vegyen fel.
De az online vásárlástól, szállásfoglalástól a színház- és mozijegy vásárláson át a pizzarendelésig, vagy offline térben a bankjegykiadó automatától a buszjegykiadó automatán át a tejautomatáig a dolgok általában gördülékenyen működnek. Nem általános, hanem kivétel az, amikor nem. Nekem ez a tapasztalatom. És nem érzem azt, hogy ez bármilyen módon csorbítaná a szociális életemet, az emberi kapcsolataimat. Azok köszöni szépen jól vannak.
> Ajánlatos új email cím minden oldalhoz a profilozás és lekövetés elkerülése végett.
(Részletkérdés, de: Az ellen nem véd. A különböző oldalakon végzett tevékenység a legritkábban email cím alapján van összekötve. Mondjuk egy Facebook nem az email címed alapján azonosítja be, hogy te az X webshopban rákerestél a fűnyíróra, hanem mondjuk sütiken keresztül. Nota bene akkor is összekapcsolja, profiloz téged, ha be sem vagy jelentkezve az X webshopra, sőt nem is regisztráltál.
Én mondjuk ugyan a GMail rendszerén belül, de használok egyedi email címeket. Ugye a GMail esetén ha a felhasználói neved után teszel egy + jelet, utána írhatsz bármit. A pistike@gmail.com fiókba fog beérkezni az is, amit a pistike+gyk@gmail.com-ra küldtek. Profilozás kivédésére egy ugyan nem igazán alkalmas, de mivel sokan nem számolnak a gmail ezen funkciójával, így sokszor tetten érhető, hogy egy harmadik fél pontosan honnan is szerezte meg a te email címed, honnan szivárgott ki.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!