Összefogással megakadályozható, hogy a gépek kiszorítsák az embereket az életünkből?
Kérdező!
Menj el pénztárosnak 1 évre egy jó nagy forgalmú boltba, hogy sokat tudj beszélgetni.
Utána majd várunk vissza a véleményeddel.
Kedves kérdező!
Most milyen eszközön írkálod a kretén kommentjeidet?
Csak nem valami technikai vívmányon, gépen?
#40 > Hanem az a profit miatt történik!
Igen. De azért valósítható meg, mert a pénztáros olyan munkát végez, amit megfelelő eszközökkel egy átlagos IQ-val rendelkező vásárló is képes megcsinálni, annyira nem igényel emberi képességeket, és az ehhez szükséges eszközök mára elérhetők. Azért hoznak az automata pénztárak több profitot, egy klasszikus pénztáros x embert tud adott idő alatt kiszolgálni, autómata pénztár esetén meg egy munkatárs 5 automata pénztárt is tud felügyelni, segíteni ha valami probléma adódik. Ez a vásárlónak is jó, mert ha a vásárló a rutintalanságuk miatt fele olyan gyorsan kezelik a pénztárgépet, akkor is hosszabb sor esetén ugyanannyi alkalmazott mellett 2,5-szer olyan gyorsan végezni fog a fizetéssel. A munkatársnak is jobb, mert a munka automatikus, agyat nem kívánó részét nem kell csinálnia, így a munkája is érdekesebbé válik egy kicsit, emberibb munkát végez.
Lehet, hogy a bolt a saját profitja miatt áll át automata pénztárakra, de ettől még vannak ennek más területen is hatásai, és jelen esetben ez egybeesik a vásárló érdekével, és egybeesik a munkavállaló érdekével is. Attól, hogy egy cég nem morális okokból hoz egy döntést, attól még vannak morális következményei is, és meg is lehet ragadni a kérdést ezen aspektusból is.
(Jelen pillanatban attól sem kell tartani, hogy a klasszikus pénztárosok elveszítik a megélhetésüket. A cégek a profiton túl azért is kacsintgatnak az automata pénztárak felé, mert munkaerőhiány van, ha ki is lenne a cég hajlandó fizetni plusz két pénztárosnak a bérét, akkor is azzal szembesül, hogy nehezen talál munkaerőt erre a két pozícióra. De még ha nem is így lenne, akkor is csak rövidtávú hatásokról van szó. Anno a szövőgép elvette a munkát a kézi szövőktől, a markoló elvette a munkát a kubikosoktól, a vonat és a belső égésű autó elvette a munkát a kocsisok egy részétől, és sorolhatnánk a sort napestig. De hosszútávon kiderült, hogy van elég munka így is. Lehet, hogy megszűntek szakmák, de születtek is újak helyette, és azokhoz sem feltétlenül kell diploma. És mai szemmel nézve nem már senki nem sírja vissza a jegesembert, a tejesembert, a lámpagyújtót vagy a telefonközpontost.)
Szerintem hosszútávon senki nem fogja visszasírni, ha megszűnnek a biorobot jellegű munkakörök. Nem jók sem a testnek sem a léleknek.
Bőven van és még jó ideig lesznek is olyan munkakörök, melyek nehezen vagy egyáltalán nem gépesíthetőek és nem kívánnak 60-nál sokkal több iq-t. Vendéglátásban, építőiparban, de ha a példánál maradunk, a kereskedelemben is nagyon sok olyan munkakör van, melyet egy kopaszra borotvált majom is képes elvégezni, mégsem olyan monoton, könnyen gépesíthető biorobot munka, mint a pénztáros.
44
De itt most a személytelen ügyintézésről van szó a személyessel szemben. Az embereknek személyes kontaktusokra van (biológiai és lelki) igényük, és egy olyan világban amelyben az a tendencia, hogy ez amúgy is csökken az online térnek köszönhetően, nem még jobban támogatni kéne, hanem ellensúlyozni.
Tessék mondj egy példát amivel a vállalatok és kormányok a személyes kapcsolatok előmozdításáért tettek!
Azzal nincs gond, ha deréktörő munkákat váltanak fel a robotok, gépek, de ha valamilyen szempontból már hátrányosan érinti az embereket a gépek terjedése, azzal igenis gond van!
Engem például az online ügyintézés nagyon zavar pedig alig múltam 30. Nem tudsz érdeklődni egyúttal, amíg kitanulmányozod miként működik, átmész 77 féle biztonsági és igazolási lépésen csakhogy igazold, hogy tényleg te magad vagy és nem egy csaló….áhh elképesztő idegesítő és mentálisan fárasztó.
Ez költségcsökkentésnek jó csakhogy az emberek stressz szintjét felturbózta rendesen!
Nyilván, ha lesz rá igény lesz személyes ügyintézés jó pénzért.
Az úgy már megéri.
Te mennyit fizetnél érte? +100% rendben van?
> De itt most a személytelen ügyintézésről van szó a személyessel szemben.
A fene tudja, én egy közepes méretű Tescoban vásárolok. Nincs az pénztárossal való kapcsolatomban semmi személyes. Az, hogy „jó napot, x forint lesz, kártyával fizetnék, köszönöm”, azt én nem tudom személyes kapcsolatként értelmezni. Formailag az, de tartalmilag semennyire nem az. Más sem látok diskurálni a pénztárossal, maximum annyiban hogy „de hát ez ilyen áron volt kiírva; igen, ha kettőt vesz belőle, stb…”. Ha nekiállnék beszélgetni a pénztárossal, hogy „hogy van mostanában?”, akkor a második mondat után a mögöttem állókkal folytatnék nem éppen kedvemre való diskurzust.
És ahogy írtam, ha valakinek a pénztárossal való beszélgetésének akármilyen súlya van a szociális életében, akkor ott rég megette a fene az egészet. Azt is írtam, hogy ha többen hiányolják a szociális kapcsolatot a vásárlás során, akkor ott a lehetőség, hogy egymással beszélgessenek, így ráadásul nem tartják fel azt, aki valamilyen ok miatt sietne.
> Tessék mondj egy példát amivel a vállalatok és kormányok a személyes kapcsolatok előmozdításáért tettek!
Nem feltétlenül az államnak vagy a vállalatoknak a feladat ez. Amúgy tesznek, az állam pl. pályázatokon, célzott támogatásokon keresztül támogat, illetve fenntart kulturális intézményeket is, egy önkormányzat szervez programokat, amik lehetőséget adnak a személyes kapcsolatok ápolására. De az, hogy elmegyek-e a szomszéd néni mellett a lépcsőházban, vagy megkérdezem tőle, hogy hogy van, esetleg ha pogácsát sütök, akkor viszek-e át neki kóstolót, így apropót teremtve némi beszélgetésre, vagy hogy szánok-e időt arra, hogy találkozzak egy barátommal, vagy ha arra nincs mód, felhívjam, vagy üzenetet váltsak vele, az nem pénz kérdése, aligha tudja ezt előmozdítani egy cég vagy az állam, ezt te magad tudod előmozdítani.
> Engem például az online ügyintézés nagyon zavar pedig alig múltam 30. Nem tudsz érdeklődni egyúttal, amíg kitanulmányozod miként működik, átmész 77 féle biztonsági és igazolási lépésen csakhogy igazold, hogy tényleg te magad vagy és nem egy csaló
Vegyük példának mondjuk egy személyi jövedelemadó átutalását az államkincstárba. Leülök a gép el, felmegyek a netbank oldalára, beírom az azonosító+jelszó párost, a telefonomon meg ujjlenyomattal azonosítom magam, majd Ctrl+V, vel kitöltöm a bankszámlaszámot, és kész is van. Az egész maximum 2 percig tart. Ha telefonos ügyintézőn, hús vér emberen keresztül kellene mindezt megtenni, ott is azonosítani kellene magam, név, anyja neve, születési dátum, sőt valami PIN kódot is elő kellene kerítenem, amit egy éve nem használtam, és azt sem tudom hol keressem. Majd be kellene diktálnom a bankszámla számot, az összeget. Minimum 5 perc, és nagyobb a tévesztés lehetősége, ami további utánajárást kívánna. Ha meg ugyanezt személyes kapcsolaton keresztül kellene egy bankfiókban intézni, akkor oda el kell jutni, sorba kell állni, ott is azonosítani kellene magam, személyi, bankkártya, akármi. Az egészre elmenne minimum fél óra, de inkább egy.
Én személy szerint is, de objektíven nézve is problémamentesebbnek látom az online ügyintézést.
48
“ Más sem látok diskurálni a pénztárossal, maximum annyiban hogy „de hát ez ilyen áron volt kiírva; igen, ha kettőt vesz belőle, stb…”. ”
Igen, legalább tudsz érdeklődni, tud segíteni, odahívni valakit ha nincs a terméken vonalkód, elsütni egy gyors viccet, váltani néhány szót amíg a kolléga odaviszi a vonalkódot vagy terméket, stb. Egy robot ezt neked nem fogja megtenni. Gyakran egy mosoly, egy nevetés feldobja a napod. Nem tapasztaltad ezt sosem? Hát itt a tudományokban lehet tényleg túl sok az Aspergeres :) De hadd ne aspergeresek és pszichopaták alakítsák már a világát, normális, empatikus, egészséges erzelmi világú embereknek.
“ Amúgy tesznek, az állam pl. pályázatokon, célzott támogatásokon keresztül támogat, illetve fenntart kulturális intézményeket is, egy önkormányzat szervez programokat, amik lehetőséget adnak a személyes kapcsolatok ápolására.”
Ezek egy évben egyszer-kétszer történnek, és egy ország lakosságának max 1%-a vesz részt rajtuk, tehát nem érinti a többséget. A személyes kapcsolatok javítását pont a szürke hétköznapok eseményeiben lehet a legjobban javítani.
“ Leülök a gép el, felmegyek a netbank oldalára, beírom az azonosító+jelszó párost, a telefonomon meg ujjlenyomattal azonosítom magam, majd Ctrl+V, vel kitöltöm a bankszámlaszámot, és kész is van. Az egész maximum 2 percig tart. ”
Nem beszélve arról, amikor az embernek 127 oldalhoz kell megjegyeznie a jelszavát. Külön noteszt kell hordozni erre a célra. Ha meg elfelejted a jelszavad akkor megkeserülöd! Meg kell adnod hetvenhét adatok, biztonsági válaszokat kérdésekre amelyekre lehet a válaszokat ugyanúgy elfelejtetted, elvesztetted. Akkor meg telefonálhatsz, küldözgetheted a személyidet stb. Nem beszélve ha a rendszer bekrepál vagy rossz a térerő és nem kapod meg a biztonsági kódot a telefonodra és ott ülsz frusztráltan és bosszúsan, visszasírva az időket amikor egy tisztviselő 5 perc alatt elintézett mindent és nem kellett a személyazonosságot igazold 20 vagy 30 percig. Igen, remek élmény!
"Nem tapasztaltad ezt sosem? Hát itt a tudományokban lehet tényleg túl sok az Aspergeres :) De hadd ne aspergeresek és pszichopaták alakítsák már a világát, normális, empatikus, egészséges erzelmi világú embereknek."
Attól, hogy valaki nem érzi szükségét annak, hogy úton-útfélen trécseljen valakivel, attól még nem lesz pszichopata.
"Ezek egy évben egyszer-kétszer történnek, és egy ország lakosságának max 1%-a vesz részt rajtuk, tehát nem érinti a többséget. "
Szerintem a többséget eleve nem érinti a problémád, sokkal kevesebben problémáznak ezen, mint akik nem.
"Nem beszélve arról, amikor az embernek 127 oldalhoz kell megjegyeznie a jelszavát. Külön noteszt kell hordozni erre a célra. Ha meg elfelejted a jelszavad akkor megkeserülöd!"
Igen, küldetsz magadnak egy jelszóemlékeztető e-mailt. Felettébb keserves eljárás, legalább 8 másodpercet vesz igénybe.
"Meg kell adnod hetvenhét adatok, biztonsági válaszokat kérdésekre amelyekre lehet a válaszokat ugyanúgy elfelejtetted, elvesztetted. Akkor meg telefonálhatsz, küldözgetheted a személyidet stb. Nem beszélve ha a rendszer bekrepál vagy rossz a térerő és nem kapod meg a biztonsági kódot a telefonodra és ott ülsz frusztráltan és bosszúsan, visszasírva az időket amikor egy tisztviselő 5 perc alatt elintézett mindent és nem kellett a személyazonosságot igazold 20 vagy 30 percig."
Te sosem használtál ilyet, ugye? tényleg megjön 8 másodperc alatt a jelszó-emlékeztető, vagy új jelszó kérő e-mail.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!