Környezetvédelem és mentalitás. Autó nélkül hogyan képzelitek el az életet?
Manapság nagyon elterjedt az autóellenesség. Mintha az autó tehetne minden rosszról és az autósok önző bűnösök lennének!
- Beteg ember szállítása, pl akár fiatal feleséget kemoterápiára.
- Kisebb költözések. Például lakótárs, aki szobát bérel.
- Nagy-nagy bevásárlás, sok vécépapírral, papírtörlőkendővel, tejjel, üdítővel, mosóporral és egyéb tartós dolgokkal, hogy párnaponta csak a legszükségesebbekért kelljen boltba menni. Nagybevásárlást lehetőleg NEM rendelve, hogy láthassuk, megnézhessük, megfoghassuk, körülnézhessünk.
- Hétvégi és csúcsidőn kívüli utazások, amikor mondjuk Budapestet nézve 10-15 perc lehet 30-50 perc helyett akár.
- Legkiábrándítóbb az, hogy sokszor csúcsidőben is gyorsabb az autó vagy maximum ugyanannyi idő.
- Kirándulások, randik. Még autófenntartással együtt is olcsóbb lehet sok kirándulás már két főnek. Nem kell állni a buszon 2 órát, és az egész út 3-4 óra helyett 1,5.
- Kirándulás családdal. Gyerekek összeszedése. Sok-sok csomag. Szendvicset viszünk, spórolunk is. Időt spórolunk (többszöröse). Nem kell fél nyolckor elindulni este, megnézhetjük a sötétedést, a csillagokat, még ezt vagy azt a programot, megvárhatjuk, amíg zárnak - mert az autó ott áll, nincs az, hogy elment a vonat.
- Kisebb szállítások pl családtagok között.
- Mindennapi logisztika a gyerekekkel. Egyik oviba, másik általános iskolába, délután egik edzésre, másik haza. Tömegközlekedéssel megoldhatatlan.
Felidegesít engem a túlzott autóellenesség.
Nagyon jól megvagyok autó nélkül. Mivel motorozok.:)
Amúgy ennek a környezetnek már az is mindegy lenne, hogy villanyautóval, vagy dízelmozdonnyal közlekedne mindenki. És ezt nem én találtam ki.
Aki autóellenes az szimplán egy sötétzöld gyökér.
Nem ez dönti romba a környezetünket... csupán okosan kell használni.
Ha tudsz járj bringával, lehetőleg ne egyedül ülj a dugóban, a sarki kisboltba ne kocsival járj, és lehetőleg vegyél keveset fogyasztó nem 100 éves fémkoporsókat.
Ennyi. Aki normális az semmivel nem terheli jobbam a környezetet mint kéne.
Nincs autóm. Leginkább gyalog és tömegközlekedéssel járok. Régebben bicikliztem is, ha nagyon indokolt, akkor taxizni is szoktam, de erre ritkán kerül sor.
Gyerekkorom egy része is úgy telt, hogy a családnak nem volt autója. Később lett, de akkor sem használtunk minden nap. Nem tartom autóellenesnek magamat, de az a véleményem, akkor is ragaszkodik a legtöbb ember az autóhoz, mikor van alternatívája, még ha az némi alkalmazkodással is jár.
A felsoroltak egy részében az autó használata elfogadható, indokolt. De kitérnék arra, mikor nem az:
- Nagy-nagy bevásárlás: Sokan csinálják, de soha nem értettem mire jó ez. Miért kell megvenni 50 liter üdítőt egyben, mikor az ember bizonyos dolgokért úgyis kénytelen napi szinten lemenni a boltba, tud akár nap szinten is vásárolni ezekből, napi 1-2 litert, ha kell. Még csak nem is nagyságrendekkel drágább, bár akinek van pénze arra, hogy megvegyen és fenntartson egy autót, az ilyen módon való spórolás ehhez képest pláne nem tűnik nagynak.
- A napi közlekedésben lehet, hogy gyorsabb az autó. Bár ha többen használnák a tömegközlekedést, akkor a tömegközlekedés sebessége, minősége is javulna, a követési idők is csökkennének. Egy buszon, metrón ülve lehetőség lenne legalább egy kicsit megállni a rohanásban, olvasni pár oldalt egy könyvből, vagy csak úgy elgondolkodni egy kicsit az élet dolgairól. Ennél sokkal több időt töltünk el tökéletesen felesleges és értelmetlen dolgokra.
- Sokat járok túrázni, kirándulni, évente több helyre is elmegyünk „nyaralni”, néha külföldre, de gyakrabban belföldre. Mindig megoldható volt ez gond nélkül tömegközlekedéssel. Gyerekkoromban is az volt.
- Általános iskolába másodikos korom óta egyedül mentem. Sőt később én mentem el az öcsémért az iskolába. Jártam többek között úszni, cselgáncsozni, számtech szakkörre, néptáncra. Mindenhova önállóan, egyedül, mint ahogy a legtöbb velem azonos korú gyerek. Soha nem volt ebből semmi gond.
Nyilván nem az autó az, ami minden probléma forrása, de egy nagyobb városban okoz elég gondot. Nagyon jó, hogy 20 perccel hamarabb érsz a munkahelyedre, csak közben elveszítesz 2 évet az életedből az autók okozta környezetszennyezés miatt. Nem érzem jó cserének.
Hát én nem szeretek minden nap boltba menni, illetve egyedülálló nő létemre rendszeresen cipekedni se. Így 2-3 hetente csúnya módon autóval oldom meg. Párnaponta pedig a szükséges apróságok pótlása.
Párkapcsolatban sokat kirándultunk, akkor még tömegközlekedéssel. Horror volt.
Késések, idétlen menetrend, lassúság, kétszer 3 óra utazás kétszer 1 helyett, buszokon tömegnyomor, állóhely se volt. Kényelmetlen, késő IC-vagonok, hajnalba kelés és kora este indulás (még maradtunk volna), mert kishazánkban ilyen szuper a menetrend.
IC-re kényszerítettség akkor is, ha a gyorssal is beértük volna - dehát az nem ment.
40-60 perc egy nap, amit az ember a tömegközlekedéssel veszít rengteg.
Igen, ha nem kell átszállnod és le tudsz ülni, elfoglalod magad, elgondolkozol. De ha kétszer át kell szállni és tömeg van? Átszállásnál lassúság, mégis egymás taposása a lassú gyalogtempóban is, várakozás, álldogálás a járművön egymás aurájában, fullasztó levegőtlenségben. Mindezt jelentős időveszteségért.
Lehet, hogy olyan nagy katasztrófa az eü határértélet 50%-ban megközelítő szmog. Egy része valóban az autóktól jön.
De a:
-stressz (egy része a tömegnyomor által okozva),
-kevés alvás (ami szerintem dolgozó embernél alap),
-kevés mozgás (és a gyaloglás a tömegközlekedésig NEM az),
-kevés folyadék fogyasztása,
-Műételek,
-túl sok só fogyasztása
Stb-stb.
Pont nem a légszennyezettség miatt aggódom.
Ez egy demagóg duma, hogy elvesz 2 évet az életedből, mert autózol :D
Engem a retkes BKV pusztít le minden nap. Szerencsére a 4-6-ost megúsztam, de a M3 is kemény világ tud lenni estefelé.
Jó nem mondom, hogy kocsival jobb lenne a reggeli dugó de azért a tömegközlekedés sem túl jó a sok büdös retkes prolival együtt, melegágyat kínálva a fertöző betegségeknek. A 4-6-os ajtóhoz szorított fejjel szorítva a pénzttárcádat, hogy a 6 tagú cigánybanda ne zsebeljen ki és még sorolhatnám.
Az autós kirándulásoknál pedig nincs jobb. Ha veszel egy 4-6 litert fogyasztó kocsit, teljesen jó áron eljuthatsz 150-200 km körzetben. Mi minden héten megyünk és sokat túrázunk. Persze meg lehet oldani távolságival, de eleget ingáztam vidékre köszi elég volt.
Most már, hogy megengedhetjük, (kihasználva a teljes autót), meg is tesszük a családdal.
Nem egy 5000 köbcentis SUV-t vettünk 14 liter fogyasztással, hanem egy értelmes, keveset fogyasztó járművet.
Valahogy az az érzésem, főleg az autóellenes aki csóró és féltékeny azokra akik megengedhetik. Mert azért egy 120 ezres nettó fizuból szerintem is esélytelen.
Ha valaki nem használ autót, akkor nyilvánvalóan kell tőle némi alkalmazkodás. Kétségtelen, hogy autóval kényelmesebb bizonyos dolgokat megtenni, mint autó nélkül. Lehet azt mondani, hogy inkább nagyobb környezeti terhelést okozol, pusztán azért, hogy kényelmesebben élj? Természetesen lehet mondani, de akkor nem baj, ha az ember ezt be is vallja magának, és nem áltatja magát, hogy ő rá vagy kényszerítve erre, vagy hogy nincs ezzel semmi probléma.
Mi is késtünk le csatlakozásokat, tavaly két átszállással jutottunk haza, mindkettőnél sikerült lekésni a csatlakozást, ami miatt a hazaút vagy 3-4 órával hosszabb lett, mint terveztük. De nem volt belőle gond. Az egyik helyen nem sok lehetőség volt, ott egyszerűen csak beszélgettünk erről-arról, viszonylag hamar elrepült az idő. A másik helyen körbenéztünk a környéken, beültünk egyet kávézni. Végül is nyaralásból jöttünk vissza, pont azért mentünk nyaralni, hogy ne kelljen sietni sehova. Hogy a hazaúton némi extra semmittevés is hozzácsatolódott ehhez, azzal nem volt gondunk, kihasználtuk az időt úgy, ahogy lehetett, és nem éreztem ezt problémának.
Hogy te mennyire aggódsz a légszennyezés miatt, az természetesen a te szubjektív véleményed, ettől a légszennyezettség még probléma. Nyilván nem az egyetlen, és lehet nem is a legnagyobb probléma, de probléma, aminek a megoldásáért lehet tenni egyénként is. Ha valaki nem akar, hát nem akar. Ha valaki akar, akkor meg nincs vele gondja, és nem érzem még azt sem problémának, ha ebben másokat is ösztönöz.
Az általad felsoroltak közül van néhány, ami természetesen semmiféle módon nem kapcsolódik ahhoz, hogy valaki használ-e autót, vagy sem (pl. hogy mennyi sót fogyaszt). A gyaloglás nem fedezi a teljes mozgásigényt, de hozzáadódik ahhoz. A stressz meg pont abból fakad, hogy úgy érezzük, mindenhova rohannunk kell, hogy mindenképpen 20 perc alatt kell megtennünk egy adott távot, még véletlenül sem 30 vagy 40 perc alatt. Ehhez pont hozzájárul az autóhasználat. Illetve olyan módon is hozzájárul, hogy ha te vezeted az autót, akkor ott is folyamatosan a vezetésre koncentrálsz, nem tudsz kicsit kikapcsolni, elgondolkodni, passzív módba kapcsolni. Az alváshoz is hozzájárul, sok embernek vannak ilyen-olyan alvászavarai, ami megint visszavezethető oda, hogy annyira túlfeszítjük a napjainkat, hogy éjszaka aztán az agy sokkal nehezebben tud stand by üzemmódba kapcsolni.
A városban, ahol élek, van egy buszmegálló. Viszonylag elég távolról lehet látni, hogy jön-e busz vagy sem. A buszmegállótól kb. 30 méterre van egy zebra. Számtalanszor megfigyeltem, hogy az emberek rohannak át a zebrán, hogy odaérjenek a buszmegállóba, holott láthatóan nem érkezik még a busz. Átfutnak még a villogó zöld jelzésen is, sőt néha már pirosban lépnek le az úttestre, holott tudják, hogy aztán a buszmegállóban kell ácsorogniuk. Pedig mi történik, ha a következő zöld jelzésen mennének át? 10 esetben 9-szer semmi, ugyanazt a buszt érnék el. 10 esetből egyszer lehet, hogy lekésnék a buszt, de 10 perc múlva jön a következő. Fiatalok rohannak haza, hogy aztán mit is csináljanak? Kvázi semmi olyat, aminek kellő érvénye és fontossága legyen, aminél 10 perc ide vagy oda bármit is számítana.
Sokan használnak azért autót, mert az az indokuk, hogy nincs idejük egy lassabb tömegközlekedésre, pedig a mindennapjaik jelentős részét nem kihasználják, hanem elherdálják. Lehet ilyet csinálni? Miért ne, csak nem értem ehhez miért kell egyfajta önálltatás.
Ja meg a távolsági buszok Szfvár - Bp vonalon gyakran 5-20 perc közötti időtartamokat késnek. Ez idegörlő tud lenni, mert ki sem lehet számítani pontosan. Vonatok dettó.
Amúgy az autós kirándulásnak van egy óriási előnye, akkor megyünk és jövünk amikor akarunk. Hidd el nem azon a minimál szmogon múlik a szennyezés amit ez okoz. Ha igen, akkor azt mondom megéri, nem kell egy büdös penészes porszagú volán járaton szívni, ahol gyakran hely sincs.
Ráadásul mi úgy kirándulunk, hogy kijelölünk egy célt valahol és odafelé még megállunk egy csomó érdekes helyen.
Egy izgalmas falu? Egy vár? Akárcsak egy jó kis domb, megállunk. Vagy ha valakire rájön a kakálás :D Egy évig nem mertem távolságira ülni egy hasmenéses nap parája miatt...
Egy szó mint száz, ezerszer jobb élmény így kirándulni, teljesen szabadon. Oda mész ahová akarsz. Hétközben mindenki dolgozik, robotol, stresszes... akkor hétvégén hadd legyek már teljesen szabad, stresszmentes kirándulós napon a családommal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!