Az elektromos autók lehet, hogy mégsem segítenek?
Úton, útfélen olvasni, hogy a globális felmelegedést nagyon gyorsan meg kellene fékeznünk.
Na most azon gondolkodom, hogy ha veszek 3 milláért egy akármilyen kocsit és ezzel szembeállítom a mondjuk 10 millás elektromosat, akkor a különbözeti 7 milliós összeget vajon mennyi fosszilis erőforrások árán tudom előteremteni ? Könnyen lehet, hogy semmit sem nyerünk az egésszel.
Ha megújulóból vagy atomenergiából van az töltőáram, akkor nagyobb tömegben hatékony lehet.
...de én már nem igazán hiszem, hogy bármi is megállítaná a klímakatasztrófát.
Csak ha nagyiparilag elkezdjük kivonni a légkör CO2 és/vagy metán tartalmát.
"Magyarországon 2018-ban elfogyott kb. 1,3 millió köbméter benzin és 2,3 millió köbméter dízel üzemanyag."
Aminek esetlegesen 30%-át ették meg személyautók, vagy annyit sem, a többi mind közúti és vasúti szállításra ment el.
"ha ezt ki akarnád váltani árammal, akkor azt 2db Paks I. napi 24 órában, az év 365 napján folyamatos csúcsteljesítményen futva nem fedi le."
Paksról 2016-oa termelési adatot találtam, az 1,7*10^10 kWh volt, a fent említett benzinmennyiség 2,7*10^10 kWh, tehát az összevetési arány kábé igaz. De ma sem arról van szó, hogy egy nap alatt áll át a világ fosszilis üzemanyagról áramra.
Főleg nem Magyarország.
Az átterhelődés egy folyamat és konkrétan a személyautók elektromosra átállása lesz olyan lassú, mint az energiaszolgáltatás bővülése illetve átalakulása.
A "felejtsétek el" teljesen alaptalan.
A tévedés megbocsátható, hiszen 2011-ben még a Forbes is azt cikkezte, hogy az elektromos autó értéktelen úri hóbort marad.
"Tudomásom szerint Budapestnek 150+ éve van villamoshálózata, majdnem ugyanilyen régóta járnak villamosított mozdonyok, de az első trolivonal is közel 100 éves. Egyiknek sem kellett trendinek lenni ahhoz, hogy elinduljon, csupán műszakilag jobb megoldásnak, mint a diesel meghajtású alternatívák."
De ezeket nem is magánszemélyeknek kellett eladni, hanem szigorúan költségre mérlegelő államháztartásoknak.
"Elon Musk és a Tesla "eljövetele" egyáltalán nem valami égből pottyant újdonság - az elmúlt 100 évben folyamatosan cseréltük le a belsőégésű motorokat egy csomó területen a háztartási kisgépeinktől kezdve a távirányítású autókon át a raktári targoncákig."
Nem, az elektromos autóhajtás egyidős a benzinessel, ez tény. Amiben a Tesla nagyot húzott, az éppen a "trendivé" tétel, piaci igény teremtése, ami most húzza magával az egész globális autóipart a "csinált" igény kielégítésére.
"Aki csőlátású benzinvérű az lehet, hogy néphülyítéssel magyarázza a népszerűségüket, de a b.é.m. sajnos feltalálása óta kihalásra van ítélve a Carnot-körfolyamat korlátozottsága miatt."
Biztosan van olyan, aki egy max. 20% hatásfokkal dolgozó V8 hemit már csak a hangjáéert is többre értékel egy azt hang nélkül megszégyenítően lenyomó és minimum ötször gazdaságosabb Teslánál, de ez azért egy kisebbség, az igazi baj az, hogy az elektromos autót is az ember magánérdeke alapján lehet csak neki eladni, nem a környezettudatosság alapján.
Ahhoz meg mi kell?
- Legyen olcsó (állami dotációval segítve, de ez ma sem megy még)
- Legyen olcsó fenntartani és "tankolni"(ez már remekül működik, adókedvezmény, ingyenes par).
- Ne járjon kényelmetlenségekkel a benzines - dízel verziókhoz képest (ez luxus, teljesítmény, biztonság szempontból már most oké, de a hatótáv még határon billeg).
- Legyen minimum annyira "dögös", mint egy jó benzines.
Ezek a szempontok az átlag vevőnél. Ennek kell megfelelni, hogy eladható legyen. A CO2 és egyéb emisszió az átlagembert nem érdekli. Max. annyira, hogy ne legyen a kocsival kitiltva a nagyvárosokból.
Ezért kell a Tesla által mutatott irány. A Tesla előtt az elektromos autókat meg sem próbálták ilyen marketing irányban eladni. A Tesla marketingje a "szexi" kocsi. És az emberek zabálják.
Hol volt Tesla előtt "szexi" villanyautó?
Ebben van a Tesla és Elon Musk zsenialitása, nem a villanyautó feltalálásában, az már megvolt.
"fent említett benzinmennyiség 2,7*10^10 kWh"
3,6 elszámoltad
"Az átterhelődés egy folyamat és konkrétan a személyautók elektromosra átállása lesz olyan lassú, mint az energiaszolgáltatás bővülése illetve átalakulása."
ha hiszünk a klímatudósoknak, nincs időnk.
"A tévedés megbocsátható, hiszen 2011-ben még a Forbes is azt cikkezte, hogy az elektromos autó értéktelen úri hóbort marad."
nincs meg hozzá a termelő kapacitás, nincs meg hozzá a tárolási technológia, nincs újrahasznosítási technológia. és még drága is.
mi ez, ha nem úri hóbort?
"De ezeket nem is magánszemélyeknek kellett eladni, hanem szigorúan költségre mérlegelő államháztartásoknak."
na ezen jót röhögtem. államháztartás (aka politikusok), amint költséget mérlegelnek. lsd. párizsi klímaegyezmény, ami nem csinál semmit, ellenben rohadt sokba kerül.
valójában az elektromos autók elterjedésének jelenleg az egyetlen lehetősége éppen a költségeket nem mérlegelő politikusok, akik hajlandók milliárdokat elkölteni hülyeségekre csak mert jó PR értéke van. a problémákkal meg majd foglalkozik a következő kormányzat...
"Amiben a Tesla nagyot húzott, az éppen a "trendivé" tétel, piaci igény teremtése, ami most húzza magával az egész globális autóipart a "csinált" igény kielégítésére."
kérdés, hogy a költségek figyelembevétele mellett meddig marad trendi. olyan apróságokról nem is beszélve mint az elektromos energiaellátó rendszerekre gyakorolt hatása. (ki fogja kifizetni a szükséges hálózatfejlesztést, erőműépítést stb.?)
"Ahhoz meg mi kell?"
egyszóval pénz. állami pénz. az meg ügyebár nem terem, hanem adókból van. amit az emberek fizetnek. teljesen járható út. főleg hogy a franciáknál idestova 4 hónapja tüntetnek, mert kiverte a biztosítékot az üzemanyag adójának (és a tandíjaknak) az emelése.
"A Tesla előtt az elektromos autókat meg sem próbálták ilyen marketing irányban eladni. A Tesla marketingje a "szexi" kocsi. És az emberek zabálják."
de nem úri hóbort...
ja, de.
Valaki írta, hogy az elektromos autó csak egyszeri kiadás.
Kérdés, hogy az üzemórák tekintetében mennyit tud egy elektromos járgány.
Egy benzinesnél 2000 üzemóránál már van benne kilométer, egy 4000-esnél meg már roncs kategória.
Ha 4000 üzemórát dolgozom (napi 8 órában, az 500 nap) , abból még nincs meg a 7 millió. Persze ki mit dolgozik és óránként mennyi fossziliset használ el.
""fent említett benzinmennyiség 2,7*10^10 kWh"
3,6 elszámoltad"
Vagy nem. Amit találtam benzin kWh/kg adatot, ez jött ki.
"ha hiszünk a klímatudósoknak, nincs időnk."
Mire?
Nem értem, mit vársz, hogy holnapra álljon át a komplett világ nulla emisszióra? Amiből amúgy a személyautó-forgalom max. 10-15%-ot tesz ki.
Fizikálisan is lehetetlen.
És nem tudom, mire érv ez a mondat. Arra, hogy kár bármit is tenni, vagy mi?
"nincs meg hozzá a termelő kapacitás,"
Azon az alapon, hogy a Tesla 2011-ben egy autót gyártott, ma meg évi félmilliót, ez nem jogos érv.
"nincs meg hozzá a tárolási technológia,"
Mihez, az áramhoz?
Egy egy töltéssel 400 km-t teljesítő autó a személyautó-használók átlagos napi igényének a tízszerese.
"nincs újrahasznosítási technológia."
Nem igaz, illetve a nagyipari méretekre fejlesztés még folyamatban. Ami nem csak pénzkidobás, hanem szükséglet is, mert pl. a lítium-készleteink előbb fogynak ki, mint a kőolaj.
"és még drága is."
A Seat jövőre kiadni tervezett autója 6-8 milla közt lesz. A Fiaté még olcsóbb. És ez csak két típus.
Nem kell mindenkinek 12-60 millás Tesla.
"na ezen jót röhögtem. államháztartás (aka politikusok), amint költséget mérlegelnek."
Egyre inkább az az érzésem, belőled vagy valami psziochikai rejtett keserűség beszél, vagy csak a mindenbe belekötési szándék.
Hát ki a szent xar mérlegelte az elektromos tömegközlekedés bevezetését, Pista bá, a sarki lángosos? És az alapján döntött mellette, hogy "kúl"?
Eszem megáll.
"valójában az elektromos autók elterjedésének jelenleg az egyetlen lehetősége éppen a költségeket nem mérlegelő politikusok, akik hajlandók milliárdokat elkölteni hülyeségekre csak mert jó PR értéke van. a problémákkal meg majd foglalkozik a következő kormányzat..."
Hát ez egy elég jó saját magát seggbeqró körmondat volt, a politikusok, akik azért költenek környezetvédelemre, hogy elbsszák a környezetvédelemre félretett pénzt környezetvédelemre a környezetvédelem helyett...
Mi van?
"kérdés, hogy a költségek figyelembevétele mellett meddig marad trendi."
Milyen költségek?
Éppen hogy olcsóbb vele közlekedni, akkor meg miről beszélsz?
Az áramhálózat fejlesztését meg a fogyasztás indikálja, éppen mert a fogyasztás fizet érte. Többért meg többet. Ez is profitorientált terület, nem népsegélyező egylet.
"egyszóval pénz. állami pénz. az meg ügyebár nem terem, hanem adókból van. amit az emberek fizetnek. teljesen járható út. főleg hogy a franciáknál idestova 4 hónapja tüntetnek, mert kiverte a biztosítékot az üzemanyag adójának (és a tandíjaknak) az emelése."
Mint írtam is, nem csak adókból.
Az áramért fizetnek, bármilyen hihetetlen.
""A Tesla előtt az elektromos autókat meg sem próbálták ilyen marketing irányban eladni. A Tesla marketingje a "szexi" kocsi. És az emberek zabálják."
de nem úri hóbort...
ja, de."
Oké most már tiszta, hogy csak kötözködni akarsz.
A Tesla hatvanmillás sedanja vagy SUV-ja, az úri hóbort volt. De az teremtette meg az alapját a kisemberek elektromos autóhoz jutásának és az már nem az. Én erről írtam. És ebbe na merketing jelentőségéről, te meg totál kiforgatod.
Így ez nem vita, hanem köpködés.
"Azzal ugye mindenki tisztában van, hogy egy gépkocsi előállításakor mind az uvegházhatást okozó anyagok, mind a keletkező veszélyes hulladékok mennyisége többszöröse a termék élettartama alatt a működéséből adódó kibocsátásnak."
Nos, ez azért maximum akkor igaz, ha azt feltételezzük, hogy a gyártási energiaszükséglet előállítása is fosszilis alapú.
De tény, hogy az ipar a legnagyobb kibocsátó, a személyautók még az összes emissziót kibocsátó közlekedésnek is csak törtrészét teszik ki.
Attól viszont, hogy a problémáknak csupán egy töredéke oldható meg az elektromos személyi közlekedés révén, nem lehet parlagon hagyni a lehetőséget, sok kicsi sokra megy.
Vajon megoldás lenne, ha lekoppintanánk a VW bogár esetét.
Kellett egy olcsó népautó és a nép megkapta.
Sok 2 személyes autót látok rohangálni az úton, de talán még több kellene.
Pár hete olvastam, hogy egy cég nekiállt az abszolút pénztárcsa kímélő autók gyártásának.
A mérnökök a legegyszerűbb megoldásokra törekedtek.
- az utas ülés nem állítható
- a kaszni formáit egyszerűsítették. Például minden sárvédő ugyanaz.
- bal , jobb ajtó ugyanaz,csak ellentétesen nyílnak
- klíma , elektromos ablak.... stb nincs
Na most, ha ezt elektromosban próbálnák meg létrehozni, talán segítene valamennyit.
Mit látok az utakon ?
Reggel tele van az út olyan autókkal, ahol csak a sofőr ül benne.
Ha az állam támogatná, vagy kölcsönökkel segítené a kis fogyasztású autók vásárlását, az előnyös lenne.
Vagy ki tudja, lehet, hogy ebben az esetben a kerékpáros is autóba ülne ?
Ez most azért nehéz kérdés, mert az elmúlt 30 évben kaptunk rá, hogy élvezzük az egyén szabadságát a mozgás terén, ráadásul a motorizációt látva a tömegközlekedést boldogan leépítették pont az elmúlt 30 évben.
És, mit mondjak, csak sokkal időtrablóbb a tömegközlekedés, arról nem beszélve, hogy ha már valamit viszel, akkor végképp k* kényelmetlen. Ott állsz a buszon, és nem tudod megigazítani a bal válladról éppen félig lesodort laptopot, mert a jobb kezedben van az ételhordód, miközben kapaszkodni a fogaddal kapaszkodsz már, vagy cirkuszi produkciót megszégyenítő módon kompenzálod a forgalom változásait.
Nyilván túlzok, de éppen egy hete volt, hogy elnéztem a menetrendet, és kénytelen voltam autóval bemenni a 18 km úton a fővárosba, egy 70 perces program erejéig, pont ugyanoda mentem azelőtt egy héttel is, kb ugyanolyan hosszúra, így friss volt az emlék. Autóval, megállva a KFC-nél 2,5 óra, tömeggel meg 5, oszt semmi KFC.
Inkább azt mondanám, hogy az elektromos autók a tünetek egy részén segíthetnek. A valódi megoldás viszont mindenképpen a közlekedési paradigmaváltás...
Az egyéni motorizáció jelenlegi formája nem fenntartható és ezen az elektromos járművek sem segítenek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!