Az elektromos autó nem csinál elektromos szmogot?
Hogyhogy és?
Az elektromos autó nem csinál elektromos szmogot? Vagy nincs ilyen térereje? Azért vonaton meg villamoson meg metrón mégiscsak kevesebbet utazunk, mint mondjuk majd a saját elektromos autónkban.
Meg amúgy az elektromos töltőállomások is milyen elektromos erőteret okoznának. Egyáltalán lehetne ott dolgozni?
Kedves kérdező én inkább megkérdeznék egy sugárbiológust.
Van is ilyesmivel foglalkozó az ÁNTSZ-hez tartozó intézet Magyarországon, lássuk ők mit mondanak erre az elektroszmogra:
"Ártalmas-e az egészségre az EMF expozíció?
A jelenlegi tudományos kutatások eredményei szerint nincs bizonyíthatóan káros hatás, ha az expozíció mértéke a jelenleg érvényes, ajánlott szintek alatt marad."
De pár műszaki újságíró is utánajárt a témának:
De lássuk mi a helyzet az elektromos autóval. Egy, a villamosmérnököket nemzetközileg egyesítő szervezet szaklapjában jelent meg egy cikk mely szerint egy független skandináv kutatóintézet jelentése szerint az elektromos autok elektromágneses sugárzása 20%-al alatta van az egészségügyi határértéknek:
Szóval nyugalom nem kell rohanni a látóhoz, javasasszonyhoz, radiesztézához, nehogy rádsózzák az e-szmog kivezető homeopátiás csodabogyót, illetve az e-smog szűrő zoknit.
"A JELENLEGI szabályok szerint NEM szabad 1,5 méternél közelebb megközelíteni azokat a magasfeszültségű vezetékeket, amelyek a sínek (és a vonatok) fölött húzódnak. Ez van JELENLEG! És tudod hogy miért? Hát nem azért, mert megcsap az áram. Hanem mert olyan teret gerjeszt, amely kb. 2 mp alatt kinyír. "
Ez hülyeség. Általános előírás a magasfeszültségű szereléseknél, hogy a feszültség alatt álló dolgokat nem lehet 1,5 méternél jobban megközelíteni, mert egy rossz mozdulat,figyelmetlenség vagy elejtett szerszám és meg van a baj ( ugyanennyi az előírás 220kVoltra is). Ha hiszed ha nem, a vasúti felsővezeték szerelők bizonyos esetekben engedéllyel dolgozhatnak feszültség alatt lévő vezetékektől/berendezésektől 50 centi távolságra. Furcsamód ők nem halnak meg ott sem. A levegő átütési szilárdsága 21kV/cm ami páratartalom függvényében változik. Azért előírás a távolság, hogy véletlenül se húzzon íves és süljön meg az arra járó.
Gondolj csaj bele, a vasúti munkavezeték magassága ~5700mm-6000mm körül van. Amikor én felállok a vasúti kocsiban akkor a fejem 4 méter fölött van,ha felállok az ülésre akkor már biztosan bekerülök a 1,5 méteres halálos zónába, azt még mindig élek. Pedig vettem már le utazótáskát a poggyásztartóról :D
A hiányzó varászszó a történetben amiről hallottál, a MÁV kapcsán az átütési szilárdság.
Vannak a szigetelő anyagok (amik egyébként teljesen köznapi használatban valóban azok) pld műanyagok álltalában, száraz fa, vagy levegő (távolság, ne nyúlj hozzá) ezt szerintem már általános iskolában megtanulják a gyerekek és a mindennapi élethez ez elég is.
Az átütési szilárdság annyit jelent, hogy hány Volt fezsültségig viselkedik szigetelőként az anyag. Vagyis ha kellően nagy a feszültség és az áram (pldvasúti felső vezeték) akkor tényleg elég csak megközelíteni a vasúti hogy agyoncsapjon. Ajánlom figyelmedbe az "átütési feszültség" részét a cikknek. Ennek az egésznek amit fent leírtam semmi köze nincs az elektro szmoghoz, vagy a villany autókhoz (gondolom nem nehéz belátni hogy a 600t tehervonat és a 1,5t prius között nagyságrendi különbség van)
Hát nem el írtam... a lényeg ami kimaradt
Na például a Nissan Leaf, ami már nem a legnagyobb szám, kb 250 A-t vesz fel csúcsteljesítményen. 250 A a ember seggétől 20 cm-re, az elég egyedi dolog, mert a "hatalmas erőművek, amik nagyságrendekkel több elektromos áramot termelnek és szállítanak, mint amennyit akármennyi elektromos autó tudna" vezetékei kissé messzebb vannak, és amellett a 3 frázis az igyekszik nullázni egymást. Igaz, hogy a váltakozó áram az cikisebb, mint az egyen.
Dehogy nincs olyan fogalom, hogy elektroszmog. Az ember ősidők óta 60 és 600 V/m közötti térerősségben éli az életét (talpa felé mutat a vektor) - minden más az szmog. Csak az elektroszmog kifejezést elkoptatta a sok marha állat az ostobaságaival. Nekem most az tetszett, hogy a jadekő "összeszedi" a szmogot, de porcelán csövecskék (-ből fabrikált karkötők) is semlegesítik azt.
Dehogy ártalmatlanok az elektromos terek. A nagyfeszültséghez közel más hatások érvényesülnek, amelyek érezhetőek, rövid idő alatt kárt okoznak. Azonban nagyfeszültség alatt 220-400 kV-ot értve. Bár aki felmászott már valaha 120 kV-os oszlopnak azon az oldalán, ahol ki van kapcsolva a rendszer, az azt mondja, hogy azt pontosan lehet érezni, hogy az oszlop másik oldalán a másik rendszerben lófrál a kraft. Ugyanez kicsiben, ha egy 10 kV-os kábelszigetelésének felét leszeded és rámarkolsz a papírra, nagyon határozottan érzed, hogy összehúzza a kezedet. Azért 20-25 kV környékén dolgoznak feszültség alatti munkán gumikesztűs érintéssel (van csupasz kezes módszer is, de hazánkban nincs), védőruházat nélkül. De nem halnak bele.
Erről "az elektromos tér halálos" dologról megkérdezhetnéd az erőművek, trafóházak karbantartóit, a brutális erősségű em. térrel lebegtetett békát, a 75 kV-os vezetéken ücsörgő madarakat. Mind köszönik, jól vannak.
A mikrohullámú sütő koncentrált erőtere sokkal durvább, ilyen, valóban halálos em. energiaszintet mondjuk egy békebeli légvédelmi radarernyő előtt állva tudod megkapni.
Az "elektroszmog", a rádióhullámokkal telített környezet káros hatásaira ezen a szinten, ami ma van, nincs bizonyíték, nagyságrendekkel alacsonyabb, mint ami már bizonyítottan káros lehet.
De ha már szóba kerültek az elektromos autók (aminek az em. sugárzása kevesebb, mint anyu porszívójának), én inkább az önvezető autókon gondolkodnék el és az ahhoz szükséges 100%-os lefedettségű, még csak tervezett 5G mobilinternet rádiósugárzásáról. Mert ahhoz állati sűrű toronytelepítés lesz szükséges és közel annyi, vagy több adó-vevő egység lesz, mint ahány mobilteló ma forgalomban van.
Az adatátviteli sebességek, sávszélességek növekedése aztán a nagyterületű rádióhullámos közvetítést lassan lehetetlenné fogja tenni, valószínűleg kvantum/optikai átvitelre kerülnek a gerincvonalak mindenhol és csak rövid távú, relatíve kis sávszélességek fognak rádióhullámon közlekedni.
Az önvezető autók elterjedésükkor már valószínűleg az úttestből, az alól fognak rövid rádiós jelátvitellel neten csüngeni.
Picit talán OFF, de pusztán fizikai oldalról megközelítve a témát van itt valami.. :)
A testek minden T > 0 K hőmérsékleten elektromágneses hullámokat bocsátanak ki.. Vagyis a Földgolyón mozgó emberek folyton folyvást termelik maguk körül az "elektro szmogot".. :D
Na most kérdem én - ki védi meg az embert saját magától? ;)
Hogy egy klasszikust idézzek: "Az ellen nem véd..."
Kár, hogy pont azok miatt a dolgok miatt nem aggódunk eléggé, ami miatt kellene. Pl. a környezetünk lerombolása a kényelmünk oltárán.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!