Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért van annyiféle, -fajta...

Miért van annyiféle, -fajta csavar?

Figyelt kérdés

Egyszerűen nem tudom ép ésszel felfogni, hogy miért kell több millió fajta csavart szabványba venni tök feleslegesen, ha egyszer a csavarok 90%-a kiváltható lenne egységesítéssel.


Miért kell külön imbusz, torx, isten tudja milyen fejeket gyártani, ha egyszer a csillagfejű csavar mindet ki tudná váltani? Azért csillagfejűt mondom, mert olyan csavarhúzó van minden háztartásban.


Persze, nyilvánvaló, hogy minél több a fejtípus, annál nagyobb a kereslet a szerszámokra is, de ezzel csak a piac jár jól, a fogyasztók nem. Biztosan mindenkinek ismerős az a szitu, amikor valamit szét kellene szedni, de speciális feje van, nehogy már szétszedhető legyen. Olyankor lehet rohanni a boltba, persze spéci csavarhúzók árban 10k-tól felfele. Kész rablás az egész.


Aztán ott van az a rengeteg menettípus is. Miért nem elég, ha csavarátmérő alapján meghatároznak egy optimális menetemelkedést az átmérőhöz és utána azt használják fixen? Miért kell adott átmérőjű csavart ezernyi-féle menetemelkedéssel gyártani? Mit befolyásol ez?



2020. dec. 2. 20:04
1 2 3 4 5
 31/41 Wadmalac ***** válasza:

"Nem, amit én akarok az a szabványok megtisztogatása a feleslegtől."

Igen, csak te állati vázlatosan eldöntötted, mi a felesleg.

Csavarfej-fajtában a torx valóban szinte mindenhova jó lenne, csak sok helyre értelmetlenül túl drága.


Ami tényleg felesleg, az a metrikus-colos stb. rendszerek párhuzamos létezése, le lett írva, miért nem szűnik meg: mert a colos világfél nem enged és nem akar az átállásra költeni.

Ahogy az SI mértékrendszer sem lett még globális, a méter, kilométer is marha lassan üti ki ott a mérföldet, a Nm az lbs/ft mértékegységet stb.

Ezen a területen ki kell várni azt az 50-100 évet, amíg a praktikum lassan, időben eloszló költséggel átveszi a megszokás helyét.

2020. dec. 17. 17:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 32/41 A kérdező kommentje:

Amúgy ezt a colos dolgot nem tudom hogy kevertétek ide. Én lesz., hogy mi van a colos világban, a világ 90%-a metrikus szabványt használ, én ennek a világrésznek a szabványáról beszéltem.


"Csavarfej-fajtában a torx valóban szinte mindenhova jó lenne, csak sok helyre értelmetlenül túl drága."


Csavarfejből sem muszáj egyfajtának maradnia, lehetne háromféle abból is, aztán csókolom. De most tényleg, úgy őszintén, a csillagfej és philips-fej párhuzamos megléte tök hülyeség, elég lenne csak a philips-fej, mert a kettő tök ugyanaz, csak a philips-ben vannak extra hornyok is, ergo az a modernebb változat. Ugyanígy az egyenes fejet is kiváltja a philips.


Az meg, hogy túl drága: Barátom! Az a drága, hogy a piac ömlesztve van ezermillió-féle csavarfejjel és mint írtam, mindig olyan csavar kell, amilyen nincsen tartalékban. Inkább legyen drágább, de kevesebb típus a forgalomban, így szinte 98%, hogy az átlag háztartásban lesz tartalék, ha kell.

2020. dec. 17. 17:17
 33/41 anonim ***** válasza:
100%

"én arról beszélek, hogy 10-féle menetemelkedés helyett lenne mondjuk három: a), b) és c)."

Nyitott kapukat döngetsz, adott átmérő mellett nincs is többféle menetemelkedés használatban, tényleg fölösleges is lenne. 10-es csavartól kezdődően van 3 féle, úgy mint pl. M10, M10x1,25, M10x1. 10mm alatt szerintem csak kétféle, 5 alatt meg egy.

Meg persze ott van pl. a collos méretezés, ami minket ritkán érint, de azért időnként szerelgetés közben itthon is simán bele lehet futni, ez okozhat gondot szerszámban is, meg pótlásban is.



"Ami egy vagyonba kerül, ha normális készletet szeretne az ember. "

Kerül frászt. Egy hete vettem egy 7 db-os készletet, amiben van pz1, pz2, ph1, ph2, meg 3 lapos, meg egy másik, amiben 6 db torx. 1500/készlet, kiváló minőségű, ezt azért állítom ilyen határozottan, mert sok éve használok nem hobbi szinten ugyanabból a fajtából néhány darabot. Ha ezt sokallod, akkor inkább ne barkácsolj.

2020. dec. 17. 17:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 34/41 A kérdező kommentje:

"Nyitott kapukat döngetsz, adott átmérő mellett nincs is többféle menetemelkedés használatban"


Hoppá! Nagyon helyes. Akkor már csak a fejek egységesítése maradt. Mondtam én, hogy van eszük a mérnököknek. Érdekes, hogy a többi okoskodó erről nem tudott.


"Kerül frászt."


De, bizony. Egy normális, nem csorbuló, nem gagyi, paszentosan illeszkedő alap készlet 5-7e Ft. És ez csak az alapkészlet, ami csak 7-10 méretet fed le. A gagyi ezer forintosoknál számoljuk bele, hogy néhány használat után újat kell venni, mert elcsorbul, plusz még a csavart is cserélni kell, mert azt is szétvágja. Máris nem olyan olcsó mulatság.

2020. dec. 18. 01:33
 35/41 A kérdező kommentje:
A készlet alatt nem csak imbusz vagy torx készletet értek, hanem különböző csavarhúzó készletet is, értelemszerűen.
2020. dec. 18. 01:34
 36/41 Wadmalac ***** válasza:

"a világ 90%-a metrikus szabványt használ"


Kivéve Anglia, Amerika, Japán, Ausztrália meg még jónéhány volt brit gyarmat, szóval a fél világ colost használ.


Látod, erről beszélünk. Úgy reklamálsz, hogy nem vagy tisztában a reklamált dolgokkal.


""Nyitott kapukat döngetsz, adott átmérő mellett nincs is többféle menetemelkedés használatban"

"... Érdekes, hogy a többi okoskodó erről nem tudott."


A francokat nem, csak ez műszaki embernek annyira triviális, hogy szóba sem került.

Itt aki nem tudta, az te vagy.


A használatban lévő menetméretek simán elérhetőek neten, ha erőt vettél volna magadon és utánanézel,szóba sem kellett volna hoznod.


Tessék, művelődj.


[link]


Amúgy elmondom neked, a csavarmenetek gyártása pár száz éve úgy indult, hogy MINDEN különböző gépgyártó saját menetméreteket használt.

Az volt a káosz ideje.

Utána jött párhuzamosan több helyen az igény a szabványosításra és párhuzamosan meg is történt.

És bizony a colosnak azért régebbi a történelme a metrikusnál. A metrikusra igény az SI létrejöttével és aztán elterjedésével kezdett igazán kialakulni.


Ami menet ma létezik, az mind már egyszerűsítés, egységesítés eredménye. Csak világterületenként van pár más szabvány. Itt az EU-ban a metrikus, az EN szabvány (régebben a német eredetű DIN) alatt, USA-ban az ANSI, Japánban a JIS és így tovább.


Nincs világszabványa, mindenki ismeri a sajátját meg a többit is és aszerint dolgozik, ahova ami kell.


A sima rögzítőmenet metrikusban finom, normál meg még talán egy speciális, colosban is hasonlóan, USA-ban UN, UNF, UNC, kettő vagy három emelkedés csak egy átmérőhöz, nem ezer.


A gázcsövezés világszerte elterjedt volt col alapon, mire a metrikust feltalálták, az megmaradt NÁLUNK is colosnak, Whitworth profillal.


A nem rögzítő, hanem MOZGATÓ menetek természetesen külön világ, más emelkedéssel, mert nem meghúzásra van, hanem kevés orsófordulattal sok mozgatásra, lásd trapézmenetek, több bekezdésű menetek.


A zsinórmenet vagy Edison-menet is szükséges, a villanykörtéd aljának vékony lemezéből nem lehetne metrikus vagy colos éles menetet gyártani meg szar is lenne betekergetni.


A műanyag palackok kupakjai, befőttesüveg bajonettzárja megint csak kis meghúzóerőről szól kevés tekeréssel, a normál menet oda sem lenne jó.


Látod? Minden menetnek megvan az oka.


És a csavarfejeknek is, ha tetszik neked, ha nem.

2020. dec. 18. 07:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 37/41 Wadmalac ***** válasza:

És most jöjjön egy kis csavarfej-kifejtés.


Hagyományos egyhornyú.

A legrégebbi, legegyszerűbben gyártható, de millió hátránya van. Határolt a meghúzhatósága, 180 fokonként lehet csak belenyúlni, könnyen elnyalódik, csavarhúzó, mivel vékony penge a vége, törik, elgörbül, kiugrik, csavar vagy kezed sérül.

Ha egy ilyen csavar kicsit is berohad, soha ki nem szeded.


Phillips

A gépesítés, sorozatgyártás igényelt valami erősebben meghűzható, gyorsan használható megoldást.

Erre ez a kereszthornyú megoldást kínál az 1950-es évektől (amikor lejárt Phillips szabadalmi védettsége).

Ezzel jól meg lehetett húzni a csavarokat, gépi csavarozóval is, jól bevezette és tartotta magát a szerszám, mivel kissé ékes a hornya, a túlhúzás helyett kiugrott a szerszám a profilból.


A mai napig ez a legjobb a nyomatékhatároló nélküli csavarozókhoz.


Pozidriv

Úgy néz ki, mint a Phillips, de nem ékes a horony, hanem párhuzamos, nem tud kiugorni és csavarfejet emiatt elkenni. De éppen ezért csak nyomatékhatárolós csavarozáshoz jó. A mai automata gyártásban ez gyakori, így ahol van nyomatékhatároló, ott ez jobb a Phillipsnél.


Frearson

Olyan, mint a Phillips, de a horony ékes keresztmetszete teljesen végig befele azonos, így egyetlen fajta csavarhúzó bit jó az összes csavarfej-mérethez. Ez oylan gyártásnál-szerelésnél praktikus, ahol sok eltérő méretű csavart kell egymás után meghúzni, nem kell közben bitet váltani.

Hátránya azonos a Phillips fejjel, el lehet kenni a csavart gépi csavarozóval, amikor kiugrik és tovább nyomod. És még könnyebben megtörténik, mint Phillipsnél.


Imbusz (Allen) csavar

A besüllyesztett hatlap szerszáma olcsó, elég jó nyomatékot bír, nem 90 hanem 60 fokonként bele lehet nyúlni. Ideális megoldás hernyócsavar végébe is.


Torx

Az imbuszból továbbfejlesztett típus, a csillagja jobban szembe néz a meghúzó nyomatékkal, kevésbé tud kenődni, nagyobb meghúzó és oldó nyomatékra alkalmas. Autóipar és mikroelektronika kapta fel nagyon, mert autóknál az összerohadás oldhatóságát segíti, ahol egy imbusz már elnyalódik, ez még kijön, mikroelektronikában meg a nagyon kicsi méretekhaz tartozó nagyobb nyomatékok elnyalási veszélye miatt jobb az imbusznál.

Ezeken kívül nem nagyon terjed, mert a csavarfej gyártó szerszáma és technológiája jóval drágább az imbusznál, így a csavar is.


Külső hatlap

Egyszerű a gyártása a csavaroknak, akár hatlap húzott-hengerelt szálanyagból, olcsó, legtöbb helyre jó.

Olyan helyen, ahol csak oldalról, villás csavarkulccsal férsz hozzá a csavarhoz, nincs is alternatívája.

Viszont süllyesztett fejű csavar nem csinálható belőle, nagy meghúzó nyomatékokhoz meg a külső torx többet bír, berohadásnál is az oldható biztonságosabban. Tipikus alkalmazás autók hengerfején.


Robertson

Négyszög besüllyesztve. Sosem terjedt el igazán, mert a hatlapnál jobb meghúzó nyomatékán kívül nem nagyon van előnye, néhol alkalmazzák, például sok autó olajleeresztó csavarja ilyen.



Emellett van még sok extra csavarfej,

A Phillips tri-wing háromágúja, vagy a torq-set eltolt kereszthornyú csavarfeje az extra nagy meghúzó nyomatékokra lett kitalálva. Ott, ahol nem baj, ha drága, de fontos a meghúzási biztonság, pl. repülőipar, használják.


Sok éppen arra, hogy ne szedje szét akárki.

Van olyan is, ami direkt olyan, hogy csak behúzni lehessen.

Itt a variációknak határa a csillagos ég, mert pont az a lényege, hogy NEKED jó eséllyel ne legyen hozzá szerszámod.


Ha ezt végigolvasod, talán megérted, hogy az egyetlen, ami tényleg elavult és csak jobb van nála, az a sima egyhornyú, de az sem halt ki, mert állati olcsó gyártani.

2020. dec. 18. 08:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 38/41 A kérdező kommentje:
Boldog Új Évet kívánok mindenkinek!
2020. dec. 27. 16:56
 39/41 anonim ***** válasza:
fogyatékos!
2020. dec. 27. 19:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 40/41 anonim ***** válasza:
100%

A mérnöki magyarázatokat elmondták már, azt én annyira nem is vágom, de ha ezeket végignézem, egy szerelő szemével nézve jogos a felháborodás :) Pláne régebben lehetett qurvára anyázni ezek miatt, mert a kanyarban se voltak az elérhető árú bitkészletek.

[link]

Másrészt kisakkozható a csavarfejek fejlődése is (már ha a "biztonsági" fejeket kihagyom a képből)

És az oldal közepe táján látható készlet kapható akár pl. Teszkóban is, és jópár ritka problémát megold (persze, a teszkós nyilván nem napi 8 órás termelőeszköz)

[link]

Szóval azt mondom, annyira nem kell betojni a témától :)

2020. dec. 30. 06:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!