Mindenképp balkezes gitár kell?
@19: Oké, menjünk akkor mélyebben bele a témába :)
Az biztos, hogy a kérdés egyáltalán nem triviális. Mint ahogy annak vizsgálata sem. Ha valaminek a hatását szeretnénk vizsgálni, akkor a kontroll nélküli tapasztalatok sajnos semmit sem érnek. És kontrollcsoportokkal dolgozva sem lehet sem a vizsgálat megtervezésénél, sem a kiértékelésénél felületesen, ránézésre, elnagyoltan dolgozni. Ha mondjuk azt akarjuk megtudni, hogy egy gyógyszer hatásos-e, akkor placebokontrollált kettősvak vizsgálatokat végzünk, két csoportra bontott, nagyszámú, megfelelően véletlenül kiválasztott alanyokon, az eredményeket megfelelő statisztikai próbák segítségével értékeljük ki, igyekszünk zavaró változókat azonosítani, azokra kontrollálni, így az esetleges puszta korreláción kívül a kauzalitást is bizonyítani stb stb. Nem az a metódus, hogy Józsi bácsi, meg Mari néni is jobban lett xy szer után. (Bár ez utóbbi "bizonyítást" hangoztatja millió és egy csaló és sarlatán.)
A balkezesség hatása a gitárotásra, balkezesként jobbkezes gitár használatának hatása is hasonló vizsgálatokon kellene, hogy átessen. Az, hogy "xyz gitárosok is mennyire jól megtanultak jobbkezesen gitározni" analóg a Józsi bácsi is jobban lett kitétellel. Nincs kontroll. Eleve nem tudhatjuk, hogy mennyire tudnának gitározni, ha balkezesen tanultak volna. Mint ahogy a balkezesen tanult balkezes gitáros sem tudhatja, hogy tudna játszani, ha jobbkezesen tanul. Épp ezért a "lám, megtanultak a másik kezes gitáron játszani _ezért_ nincs értelme a balkezes gitárnak" egy puszta légbőlkapott spekuláción alapuló kijelentés. Nem tudhatjuk, nem lennének-e még jobbak balkezessel.
Ennyit az egyéni tapasztalatokról. Nyilván egyéni vizsgálatok nem is kivitelezhetőek időgép nélkül, így marad a fent említett módszertan. Illetve csak maradna. Ugyanis tudtommal senki nem végzett ilyen jellegű, komolyan vehető, módszertanilag megfelelő vizsgálatot. Így mi marad? Nagyjából annyi, hogy elméleti megfontolások alapján haladjunk.
Az elméleti megfontolásokat már körüljártuk párszor. Azt le kell szögezni, hogy előre determinált, hogy kinek melyik keze ügyesebb. Azzal ellentétben, amit az írásod sugall, ezt nem az dönti el, hogy kit melyik kézzel tanítanak meg írni. (És igen, a másik kézre való átszoktatás igen komoly károkat okozhat, kognitív zavarokst, diszlexiát, diszkalkuliát stb stb...) Az igaz, hogy a determináltság mértéke erősen változó egyénenként, de egy olyan esetben, amikor erről nem tudunk semmit, nem lehet azzal számolni, hogy "áhh, biztos nem olyan erős", ha a károk és hátrányok esélyét minimalizálni akarjuk, azt kell feltételeznünk, hogy erős.
Igen, amikor elkezd valaki gitározni, akkor mindkét kéz új dolgot kezd csinálni. De van egy eleve determináltan ügyesebb és egy kevésbé ügyes kezünk, illetve van egy különbség szintben arra vonatkozóan, hogy melyik "új dolog" fog magasabb szinten nehezebbé válni, melyik fogja a több és finomabb koordinációt igényelni.
Ezen tisztán elméleti megfontolások alapján javasoltuk, hogy kezdjen balkezes gitáron. Jó a puszta elméleti megközelítés? Nem. Egyáltalán nem. De nincs jobb. Az, hogy xy művészi szinten játszik balkezesként jobbkezes gitáron, a fentebb említettek miatt nem jelent semmit. Hozzáteszem, az, hogy egy ember sikeresen át tud szokni a másik kezének használatára ilyen-olyan feladatoknál, nem jelenti azt, hogy ezt mindenki meg tudja tenni. Vagy akár csak a többség. Nem tudhatjuk, hogy hány balkezes lett sikertelen a gitározásban csak azért, mert jobbkezes gitárt kapott. Hogy ennek mi az aránya, valószínűsége. Amit tudunk, az pusztán annyi, hogy elméletileg biztosnak látszik, hogy nem nulla, és legalábbid hátrányban _lehet_ egy balkezes jobbkezes gitáron. Mint ahogy azt is tudjuk, hogy balkezes gitáron viszont nem lesz hátrányban. Tehát legjobb esetben is a biztos jót cseréljük le a bizonytalan "akár még jó lehet úgy is"-ra, ha jobbkezes gitárt adunk neki. Ezt választani saját magunknak egy dolog, de ezt választtatni egy gyerekkel szimpla felelőtlenség. Nem csak szülőként, tanárként is. Ezért írtam, amit.
Igen, a gitárválaszték jelentősen szegényesebb balkezes gitároknál. Épp ezért taglaltuk hosszan és részletesen a gitárok átalakításának lehetőségeit, mikéntjét.
Kedves Mojjo!
Örülök, hogy ilyen sokat írtál, hasznos volt látnom a véleményed. Én abból indulok ki, hogy
a, semmilyen más hangszerből nincs balkezes, és egy zeneművészetin, vagy profi zenészek között ugyanúgy vannak balkezesek, mint más szakmában. (nem, nem végeztem pontos kutatást, kérdőívezés sem volt, csak a saját ismeretségi köreimből indultam ki)
b, van aki bal kézzel ír, de jobb kézzel nyomkodja a telefont, van aki a számítógépet kezeli úgy mint a jobb kezesek, az autóban ha jól tudom, nincs balkezes (ha csak nem vesz valaki jobbkormányos autót azért, hogy a domináns kezével váltson), így nem tartom a gitározásnál sem fontosnak azt, hogy alapból milyen kézzel ír.
egyébként egy kicsit utánaolvastam a témának (de még mindig nem vagyok szakértő), állítólag diszlexiát meg hasonló problémákat az okoz, akit megpróbálnak átszoktatni az egyikről a másikra. mire iskolába megy a gyerek, már rajzolt, fogott a kezében ceruzát, elindult egy folyamat, és azt megváltoztatni a veszélyes. Gitározásnál ugye nincs előzménye, mert a gitározáshoz használt izmok nagyrészét előtte egyáltalán nem használják tudatosan. Végezetül egy kérdés, hogy mit tennétek ilyen helyzetben: Bejött a kissrác első órára, volt nála egy gitár, ami jobbkezesre volt húrozva. Elárulta, hogy balkezes, ezért kipróbáltam vele mindkét féle tartásban. Jobbkezes tartásban egyből ráállt a két kar, és bár még a lefogásokat nem első órán csinálja, de fel tudtuk helyezni a kezét, viszont amikor balkezesként fogta, csúszott ki a kezéből a gitár, a csuklója folyton merev volt, és ahogy fel tudta helyezni a kezét a gitárra, egyáltalán nem volt biztató. Én a jobbkezes gitározás mellett szavaztam, azóta is úgy csinálja, és ügyes vele. Jól tettem, hogy ezt választottam?
@25: Tipikusan nem az iskolában fogja átszoktatni a tanár a jobbkezes írásra a balkezes gyereket, hanem a szülő teszi meg, méghozzá korábban - beleneveli, hogy mindent a jobb kezével csináljon, amit amúgy a ballal tenne. Na, ez az, ami veszélyes.
Oké, akkor elárulom a személyes érintettségemet, bár nem szoktam reklámozni. Balkezesnek születtem. Átszoktattak jobbkezessé. Mindent a jobb kezemmel csinálok, amit csak kiskoromban tanultam. Ha bármi újat kell csinálnom, amilyen mozgást még nem végeztek a kezeim, akkor viszont az kapásból és még mindig a bal kézzel megy jobban. Gitározni jobbkezesen tanultam meg. Azóta ezt bánom, mint a fene, hogy így tettem, és bár benne van 10 évem, időről időre még mindig elgondolkozom, hogy elkezdem előröl az egészet balkezes gitárral.
Egyébként kimagaslóan rossz a kézügyességem. Nem vagyok benne biztos, hogy nincs köze ennek az átszoktatáshoz.
Visszatérve a témához: a bal- és jobbkezesség, ahogy írtam nem mindenkinél ugyanolyan erősen jelentkezik. Van aki határozottan és erőteljesen az egyik kezét preferálja, az a keze jóval ügyesebb, így hiába van az, hogy a gitározás mozdulatait még egyik keze sem végezte, az ügyesebb keze könnyebben el fog tudni boldogulni a bonyolultabb feladattal, míg a másik keze mindenképp hátrányban lesz. Ugyanígy minden másnál. És van, akinél ez gyengébb. Vagy jóval gyengébb. Sőt olyan is van, aki más-más típusú feladatokhoz, mozgásokhoz más-más kezét preferálja, természetesen, szoktatás nélkül.
Akit te elkezdtél tanítani, balkezesként, és jobb kézzel ment neki kapásból, nem ballal, valószínűleg az utóbbi csoportba esik. Valószínűleg nem erősen preferált a bal keze, és bizonyos feladatokat fordított felállásban tud jobban végrehajtani. Én azt mondom, jól döntöttél nála.
Amúgy az, hogy nem alakult ki sok balkezes hangszer, egyrészt gazdasági, gazdaságossági okokra vezethető vissza, másrészt a balkezesség egészen a közelmúltig egy furcsa, sőt, gyakran ferde szemmel nézett, vagy akár megvetett, lenézett "deviancia" volt. A hangszerek világa, főleg a klasszikus zenében eléggé hagyománytisztelő, hogy a legszebb eufemizmust használjam, de egyébként lehet sznobnak, vagy elitistának is nevezni. Annak ellenére, hogy jómagam is rajongok érte. Így nem csoda, hogy nem alakultak ki balkezes hangszerek, és ennek a legkevésbé ahhoz van köze, hogy amúgy lett volna-e biológiai indokoltsága, vagy sem. A gitár egy kissé kívül esik ezen a világon, legalábbis az epicentrumán. Ráadásul a gitároknál sem olyan régi, hagyományos dolog a balkezes modellek gyártása. Régebben csak átalakították az emberek maximum a gitárjaikat, de - legalábbis legjobb tudomásom szerint - bő fél évszázada léteznek balkezes gitárok, ha nem számítjuk a külön megrendelésre készült darabokat. És az elektromos gitárok világából, a könnyűzene felől tört be a gitáros szférába ez a dolog. Szóval kikerülte a hagyományokhoz ragaszkodó komolyzenei hangszeres légkört, így tudott csak megkapaszkodni.
A világ viszont fejlődik, és lassan rájövünk, hogy nem minden ember egyforma. Nem kizárt, hogy a többi hangszernél is le fog zajlani ez a változás, bár az tény, hogy erős páncélokat kell átütnie, hogy megtörténjen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!