Milyen acélcsőbőlől készítik a kerékpárvázat?
hát ez nagyon mindenféle, szinte cégenként más a pontos ötvözet és vastagság... meg persze nem csak acél létezik:P
szerintem mindenképpen valami erős strapabíró ötvözetet kell választani, de kb ennyit értek a fémekhez:)
Attól függ. A legjobb versenyvázakat speciális csőszettből építik, aminek a fala középen vékonyabb, a cső végénél a hegeszthetőség miatt vastagabb. A kevésbé jó bicikliken már nem trükköznek ezzel.
A jó vázak elvileg CrMo acélból vannak, a leggyengébb ötvözet, ami már használható, az a Hi-ten acél.
Üdv!
Bár egy időben a nagyobb gyártók sikeres marketingje okán az acél,mint kerékpárváz alapanyag szinte eltünt a piacról,manapság elsősorban a tengerentúli(angol,amerikai és ausztrál)egyedi és kisszériás (custom)vázépítőknek köszönhetően reneszánszát éli.A növekvő keresletnek hála a megmaradt csőgyártók új,minden eddiginél jobb minőségű termékeire lassan-lassan a nevesebb kerékpármárkák mögött álló üzleti körök is felfigyelnek,így ezen szegmensben további fejlesztés és felfutás várható.
Kerékpárvázak építésére alapesetben(kommersz utcai,gyermek és "tanyabájkok")jó minőségű,gyengébben ötvözött szerkezeti acélcsövet (Hi Ten=high tensile) használnak,melyet túlnyomórészt automatizált védőgázas hegesztőgépekkel állítanak össze.Magasabb elvárásoknak megfelelő alapanyagokat állítanak elő a kerékpárváz csövekre szakosodott,nagy hagyományokkal és müszaki tapasztalattal rendelkező csőgyárak.Ilyen például az amerikai KVA és a True Temper,az olasz Columbus és a Dedacciai,a japán Tange és a Kaisei illetve a nagy öreg,a brit Reynolds.Ezen cégek magasan ötvözött,melegen illetve hidegenvont,továbbá hőkezelt acélcsövek különböző minőségeit és meretvariánsait állítják elő.Leggyakoribb termékeiket mangánnal,krómmal,molibdénnel,nióbiummal,stb...magasan ötvözött csövek jelentik.A legnagyobb igénybevételre tervezett és legkönnyebb vázakhoz ezen csöveket hőkezelésnek is alávetik,sőt újabban több gyártó tart kínálatában rozsdamentes csöveket is.
Egyedi vázépítéshez nagy tapasztalatra, több speciális gépre,szerszámra,anyagra és nem utolsó sorban jelentős kapcsolati tőkére van szükség!Ez persze minden további nélkül megszerezhető,csak éppen egy-két váz miatt nem rentábilis...Csak maga a váz összeállításához szükséges sablon,mely a kész váz futáspontosságát garantálja,több százezres tétel,nem beszélve a szerszámok,gépek,egyéb alkatrészek garmadájáról,melyek megléte még mindig nem jelenti a megfelelő szaktudás birtoklását.Egyedi váz elkészítése abban az esetben indokolt,ha a felhasználó speciális testi adottságokkal rendelkezik,nem talál a kereskedelemben "konfekció méretű" vázat,netán a kerékpár rendeltetése kívánja meg ezt,vagy egyszerűen nem tud mit kezdeni a pénzével...Az egyedileg épített kerékpárváz megalkotásához mindenképpen a legdrágább alapanyagok felhasználása indokolt,mivel a hozzáadott érték rendkívül magas!Ez konkrétan azt jelenti,hogy ha rendelkezésre is áll a teljes infrastruktúra,akkor is száz munkaóra felett van a legegyszerűbb geometriájú váz elkészítése is.A csöveken kívül sok alkatrészre van szükség,melyeket az összeállítás előtt,a csövekhez hasonlóan,megfelelően elő kell készíteni,majd az összeforrasztott(hegesztett) vázat még sok-sok napon és munkafolyamaton át "jelenthetjük készre".Összefoglalva tehát,azt tanácsolom,keress meg egy egyedi vázépítőt,aki nem csak tanácsokkal láthat el,hanem esetleg segíthet is az általad elképzelt váz előállításában.Húsz éve én is így kezdtem...Sok sikert!
András
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!